De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2014 15:21

Jvslooten schreef:Het is het bloed van het verbond wat reinigt van alle zonden. Alle andere bloed is ijdel en nutteloos.
Jawel, maar hier gaat het niet om het verbond met Abraham, maar om het nieuwe verbond: 28 want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 18:05

naamloos schreef:Jawel, maar hier gaat het niet om het verbond met Abraham, maar om het nieuwe verbond: 28 want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

juist,
en dat bloed kun je pas gedenken als je weet wat het betekent, en wat het inhoudt, want het is een geestelijk verbond.
Er staat niet ''doe'', maar ''gedenk''.
Niemand is deel van een verbond, zonder het nog te weten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 apr 2014 18:45

mealybug schreef:Niemand is deel van een verbond, zonder het nog te weten.

Kolder - verbond betekend "overeenkomst".

Ieder mens wordt geboren binnen "tal van verbonden".

Door je geboorte ben je b.v. Nederlander maar toch ben je direct vanaf je geboorte, of je dat nou wil of
niet, gebonden aan vele (ook internationale) verbonden.

Dat feit maakt jouw opmerking Niemand is deel van een verbond, zonder het nog te weten tot absolute kolder.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 18:49

rotterdam schreef:Dat feit maakt jouw opmerking Niemand is deel van een verbond, zonder het nog te weten tot absolute kolder.

jij maakt van alles een verbond.
Straks ook nog met Albert Heyn, een bonus verbond :roll:
ja mijn ouders hadden me al de bonuskaart gegeven, toen ik een baby was.
maar mamma, ik wil liever niet bij AH kopen...
nee, jongen je moet!

Zoeits?
Laatst gewijzigd door mealybug op 21 apr 2014 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 18:52

Jvslooten schreef:Het is het bloed van het verbond wat reinigt van alle zonden. Alle andere bloed is ijdel en nutteloos.

mealybug schreef:nee, het is het bloed van CHRISTUS, wat reinigt van alle zonden.

En zo is het..
Van wie moet dat bloed dat zijn @Jvslooten?
Kan niet van een verbond op zich zijn want een verbond leeft niet.

Jezus die voor onze gekruisigd is leefde wel..
Hij zei in de nacht van de overlevering; Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed.
Doet dit om mij te gedenken.

rotterdam schreef:verbond betekend "overeenkomst".

verbond is inderdaad overeenkomst, maar die moet je wel sluiten als je een relatie met Jezus wilt.
Dus;

Handelingen 2,38
Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,

Stap 1: Bekeer je
(je hebt een overeenkomst met Jezus gesloten, omdat je Hem aanvaard hebt)

Stap 2: laat je dopen
(je legt je oude leven af, en staat op in een 'nieuw' leven en vraagt om een zuiver geweten)

Stap 3: ontvang de Heilige Geest
(spreekt voor zich)..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 apr 2014 22:04

Heeft vSlooten misschien nog een antwoord op Anoniems vraag?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 22:22

mealybug schreef:Heeft vSlooten misschien nog een antwoord op Anoniems vraag?

Wat u aangaat, vanwege het bloed van uw verbond heb Ik uw gevangenen vrijgelaten uit de put waar geen water in is. (Zach. 9:11)

..want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. (Mat. 26:28)

En Hij zei tegen hen: Dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt. (Mar. 14:24)

En daarom is Hij de Middelaar van het nieuwe verbond, opdat, nu de dood heeft plaatsgevonden tot verzoening van de overtredingen die er onder het eerste verbond waren, de geroepenen de belofte van de eeuwige erfenis ontvangen.
Immers, waar een testament is, daar is het noodzakelijk dat de dood van de maker van het testament vastgesteld wordt.
Want een testament is bindend na iemands dood. Het wordt immers nooit van kracht zolang de maker van het testament nog leeft.
Daarom is ook het eerste niet zonder bloed ingewijd.
Want nadat elk gebod overeenkomstig de wet aan heel het volk door Mozes meegedeeld was, nam hij het bloed van de kalveren en van de bokken met water en scharlakenrode wol en hysop, en besprenkelde het boek zelf en heel het volk,
Terwijl hij zei: Dit is het bloed van het verbond dat God u bevolen heeft te houden.
Ook de tabernakel en ook al de voorwerpen voor de eredienst besprenkelde hij op dezelfde manier met het bloed.
En bijna alles wordt volgens de wet door bloed gereinigd, en zonder het vergieten van bloed vindt er geen vergeving plaats. (Heb. 9:15-22)

Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.
Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft? (Heb. 10:28-29)

Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen,
tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten van de rechtvaardigen, die tot volmaaktheid zijn gekomen,
en tot de Middelaar van het nieuwe verbond, Jezus, en tot het bloed van de besprenging, dat van betere dingen spreekt dan dat van Abel. (Heb. 12:22-24)

De God nu van de vrede, Die de grote Herder van de schapen, onze Heere Jezus Christus, uit de doden heeft teruggebracht, op grond van het bloed van het eeuwige verbond,
moge u toerusten tot elk goed werk om Zijn wil te doen, en in u werken wat in Zijn ogen welbehaaglijk is, door Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen. (Heb. 13:20-21)

Evenzo nam Hij ook de drinkbeker, na het gebruiken van de maaltijd, en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed. Doe dat, zo dikwijls als u die drinkt, tot Mijn gedachtenis. (1 Kor. 11:25)

Samengvat: zonder verbondsbloed geen verlossing (Zach. 11), geen vergeving van zonden (Mat. 26, Heb. 9), geen heiliging (Heb. 10) en geen leven na de dood (Heb. 13). Als er nog meer open deuren zijn dan mag Anoniempje die lekker zelf intrappen, daar heb ik al te vaak mijn enkel bij verzwikt.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 22:40

Over Zach. 9:11
Het is een profetië, daar gaat het hier om.
Het verbond, het bloed dat Jezus vergoot voor onze zonden. (even de rest lezen helpt vaak).
Je hoeft niets meer te doen, behalve Jezus aan te nemen, Hij heeft 'het volbracht'.

Over Mat 26:28 & Marc. 14.24
-idem- Jezus die voor ons stierf.

Heb. 9:15-22
Het gaat om Jezus die stierf.
Jezus gaf Zijn leven, Zijn bloed voor ons, voor ons vergoten..
Daaroom is er geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn;
Rom. 8:1
Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld

Heb. 10:28-29
Teksten worden een beetje uit het verband gehaald.
Misschien beter om het hele hoofdstuk te lezen.

Heb. 12:22-24
Gelijk heb je...
'...en tot de Middelaar van het nieuwe verbond >>> Jezus...

1 Kor 11:25
Wat ik eerder al had gemeld;
verbond is voor alle mensen al reeds gesloten, doop is dan overbodig (kinderdoop)..

Romeinen 4:7-13

7 ‘Gelukkig is de mens wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt; 8 gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt.’ 9 Prijzen deze woorden een besneden of een onbesneden mens gelukkig? We zagen al dat Abrahams vertrouwen hem werd toegerekend als een daad van gerechtigheid. 10 Maar wanneer gebeurde dat? Toen hij al besneden was of daarvoor? Het laatste, toen hij nog niet besneden was. 11 De besnijdenis ontving hij later als een bezegeling en teken dat hij als onbesnedene rechtvaardig was omdat hij op God vertrouwde. Zo werd hij de vader van alle onbesnedenen die geloven, zodat ook zij als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 12 En hij werd eveneens de vader van hen die besneden zijn, althans van hen die zich niet alleen hebben laten besnijden maar ook onze vader Abraham volgen in het geloof dat hij als onbesnedene bezat. 13 Immers, niet door de wet ontvingen Abraham en zijn nageslacht de belofte dat ze de wereld in bezit zouden krijgen, maar door de gerechtigheid die het geloof schenkt.

Eigenlijk is het hele hoofdstuk wel interessant.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 23:02

Het verbond en haar Middelaar zijn niet los verkrijgbaar, daar laat de Bijbel geen enkele twijfel over bestaan. Buiten Jezus geen verbond en buiten het verbond geen Jezus.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 23:09

Jvslooten schreef:Het verbond en haar Middelaar zijn niet los verkrijgbaar, daar laat de Bijbel geen enkele twijfel over bestaan. Buiten Jezus geen verbond en buiten het verbond geen Jezus.

Nee maar het gaat hier toch over volwassendoop/kinderdoop.

ik bedoel ermee te zeggen dat je eerst moet geloven in het nieuwe verbond, en dat daar op de doop volgt.
Niemand kan tot de Vader komen dan door Jezus Christus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 apr 2014 07:11

mealybug schreef:Niemand is deel van een verbond, zonder het nog te weten

jij maakt van alles een verbond.
Straks ook nog met Albert Heyn, een bonus verbond :roll:
ja mijn ouders hadden me al de bonuskaart gegeven, toen ik een baby was.
maar mamma, ik wil liever niet bij AH kopen...
nee, jongen je moet!

Zoeits?

Beetje raar voorbeeld die Albert Hein (jij koopt toch zeker bij de PicknPay) :D

Laten we die moeder in jouw voorbeeld eens veranderen naar Vader.
Naar die Vader die op de uitkijk stond in de gelijkenis van de verloren zoon.

Of naar jouw paspoort - je kunt je nationaliteit veranderen maar je blijft Nederlander van geboorte.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 22 apr 2014 07:53

schelpje3 schreef:
Vanmorgen, bij de doop van een kindje:

De kinderdoop is geen keuze van de ouders, het is een opdracht van God, een daad van gehoorzaamheid dus.

En de rijke betekenis van de kinderdoop nog eens gehoord, nl. dat God de eerste is.
Het gaat niet om het grote geloof van de ouders, noch om dat van het kindje, God daalt neer in Zijn onuitsprekelijke goedheid en roept het kindje bij naam!
Wie zouden wij dan zijn om die belofte af te wijzen.

De mens die tot geloof komt en zich laat dopen, belijdt dat God naar hem omzag voordat hij God ging zoeken. De gang naar het doopvont is hierbij wel degelijk een keus van de mens; je besluit of je je laat dopen of niet.

Ook kinderdopers geloven dat God de eerste was die omzag naar de mens, maar het zijn de ouders die kiezen of ze wel of niet laten dopen.

Waarom dit een onderbouwing (Bijbelse?) moet zijn van de kinderdoop, ontgaat me.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 22 apr 2014 08:39

De doop is geen eindpunt maar een beginpunt.
Dan begint het echte leven pas.
Dan begint de groei, de groei in geloof, de groei in "goede daden", de groei in rechtvaardig zijn.
Hoe kan iets nu groeien als het niet in een groeizame omgeving staat?
Die groeizame omgeving is de relatie die God met de mensen heeft, kenbaar gemaakt door diverse verbonden.
https://archive.org/stream/diebundesvor ... 2/mode/1up
Vanaf blz 8 komt hij met veel voorbeelden van diverse verbonden in het OT.
(als hij te veel op de bronnenscheiding van de Torah en de rest van het OT gaat leunen haak ik echter af! Als tegenhanger hiervan: https://archive.org/stream/diewichtigst ... 6/mode/1up)
Hieruit blijkt oa dat verbonden tussen volken, of één persoon met een volk, doorgaat ná de dood van één of meerdere mensen die het verbond hebben "gesneden" (letterlijke vertaling van het Hebreeuwse woord!)
Wat is een bloedverbond?, gratis info:
https://archive.org/stream/bloodcovenan ... 6/mode/1up
En kinderen die binnen zo'n verbond waren geboren? Hoefden die pas de verplichtingen na te komen als ze er zelf "JA" tegen zeiden?
Wie kent de uitspraak dat de Torah (de vijf boeken van Mozes) de basis is van de Bijbel en dat alles wat er verder in de Heilige Schriften staat hiermee in overeenstem :D ming moet zijn?
Pas dat toe op Verbond en Doop dan blijkt dat er een (Nieuw) Verbond is met bijbehorende Kinderdoop.
De enkele teksten waarin je een eventuele volwassendoop zou kùnnen lezen móet je lezen in de maatschappelijke en religieuze context van die tijd èn toetsen aan de Torah.

Lees ik volgend jaar jullie reactie? :D

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 09:04

Anoniem_89 schreef:Nee maar het gaat hier toch over volwassendoop/kinderdoop.
Klopt. 8)
Anoniem_89 schreef:Niemand kan tot de Vader komen dan door Jezus Christus.
Klopt. 8)
Anoniem_89 schreef:ik bedoel ermee te zeggen dat je eerst moet geloven in het nieuwe verbond, en dat daar op de doop volgt.
Zo werkt het inderdaad voor diegenen die buiten het verbond geboren worden, maar daar door de Heere door Woord en Geest daartoe getrokken zijn. Het zijn de Filistijn, de Tyriër en de Cusjiet uit Psalm 87, ja, allen, die eens veraf waren, zovelen als de Heere, onze God, ertoe geroepen heeft en roepen zal (Hand. 2:39). Zij delen in dit verbond, net zoals de gelovigen en hun kinderen na hun, als ook sommigen uit de joden naar de verkiezing der genade. Tot hún komt de belofte van vrije genade, van vergeving van zonde en de deelachtigwording aan Christus, in zoverre ze dit met een gelovig hart aannemen -want bij ongeloof worden ze van de edele olijf des verbond ontrukt-.

De doop is in het geval wat jij schetst dus trouwens geen werkelijke inlijving, maar een verzegeling van dat men ingelijfd is, toen de Heere hen daartoe geroepen heeft. Evenzo zijn ook de jonge of nog ongeboren kinderen uit gelovige ouders, die nochtans het teken van de doop nog niet ontvangen hebben, al wél kinderen des verbonds. Alles wat de baarmoeder opent behoort de HEERE toe.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 10:25

Jvslooten schreef:Zo werkt het inderdaad voor diegenen die buiten het verbond geboren worden, maar daar door de Heere door Woord en Geest daartoe getrokken zijn. Het zijn de Filistijn, de Tyriër en de Cusjiet uit Psalm 87, ja, allen, die eens veraf waren, zovelen als de Heere, onze God, ertoe geroepen heeft en roepen zal (Hand. 2:39).

Als je nu eens goed gaat lezen, zie je dat het iN hand 2:39 dus juist niet tegen de filistijn, de tyrier en de cusjiet gaat, maar tegen de joden is duie hun messias net gekruisigd hadden .
CONTEXT! ! !

En er staat niet allen die eens veraf waren, maar allen die veraf zijn (de joden in de verstroooiing!), en niet waren, maar zullen
Heel sneaky vermeng je verleden met toekomst, joden met heidenen.
Wie Zijn bloed niet drinkt, is niet in het geestelijke verbond van deze bedeling.
Jood of heiden.
En echt we zijn geen haar beter of meer bevoordeeld dan een eskimo of een papoea.
Er is geen aanzien des persoons.
Wat uit vlees is , is vlees.

Terug naar “Archief”