The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: the passion

Berichtdoor hettys » 18 apr 2014 20:28

Jvslooten schreef:Ik had gewoon totaal niet het idee dat ik naar het Paasverhaal aan het kijken/luisteren was.. volgens mij zei Beau aan het begin dat iets van 54% van alle Nederlanders niet meer weet wat het Paasverhaal is.. ik begrijp nu ook een beetje hoe dat komt. Ja, iets met Jezus en een kruis, liefde en verraad. Dat was ook alles wat ik er wijs uit kon worden. Verder vond ik de liedjes inhoudsloos en het acteerwerk heel matig. Ik vind sowieso niet dat dit de manier is om met het Paasverhaal om te gaan, maargoed. Vanmorgen was Biblija.net iv.m. met de drukte tijdelijk niet bereikbaar, dus misschien heeft het toch nog iets uitgewerkt. Dat hoop ik dan maar.

Op zich snap ik dat wel. 20 jaar geleden was ik waarschijnlijk ook totaal geschokt bij zoiets. Of erger. (maar dat weet ik niet zeker)
Ik vond de liedjes juist goed gekozen en zeker niet inhoudsloos. Persoonlijk denk ik wel dat mensen zoals jij, en zoals heel veel mensen, de moderne poëzie zoals vertaald in het Nederlandse lied, niet geschikt vinden om het paasverhaal te vertolken, welk lied je ook kiest. (misschien heb ik het mis) Terwijl andere Nederlanders juist helemaal volschieten omdat ze iets bijzonders hebben met zo'n lied, Het kan juist mensen in deze tijd echt raken. (in tegenstelling tot een oud verhaal)
Nu valt het bij mij wel mee, maar ik vond het gewoon prachtig dat daarvoor de hele stad werd gebruikt, en ik heb wel iets met Simone Kleinsma.

Dus heel veel mensen denken in deze tijd niet meer alleen aan eieren, een paashaas en bloemetjes, maar (dankzij the passion) ook aan een lijden, verraad en inderdaad, liefde.
Ook gif is geschapen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2014 21:22

Jvslooten schreef:Ik had gewoon totaal niet het idee dat ik naar het Paasverhaal aan het kijken/luisteren was.. volgens mij zei Beau aan het begin dat iets van 54% van alle Nederlanders niet meer weet wat het Paasverhaal is.. ik begrijp nu ook een beetje hoe dat komt. Ja, iets met Jezus en een kruis, liefde en verraad. Dat was ook alles wat ik er wijs uit kon worden. Verder vond ik de liedjes inhoudsloos en het acteerwerk heel matig. Ik vind sowieso niet dat dit de manier is om met het Paasverhaal om te gaan, maargoed. Vanmorgen was Biblija.net iv.m. met de drukte tijdelijk niet bereikbaar, dus misschien heeft het toch nog iets uitgewerkt. Dat hoop ik dan maar.

- Ik heb signalen gegoord dat het inderdaad wel wat heeft uitgewerkt.
- The Passion was er voor het vierde jaar. Toen kende een groot gedeelte het Paasverhaal ook al niet meer. Dan is het wat makkelijk om dat The Passion te verwijten. Het is misschien eerder onszelf en de kerk te verwijten.
- Mensen die niet met een negatieve blik kijken (gezien je mening voor The Passion was je niet helemaal neutraal) vonden juist het acteerwerk sterk.
- jij heb vanalles gelezen en gehoord over het paasverhaal, lange preken enzo. Vast met veel inhoud en informatie. Als je het voor het eerst vertelt (of naspeelt) moet je het een beetje basic houden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 apr 2014 23:58

Ruth2 schreef:Ik miste wel wat bijbelkennis:
Jezus die 5 broden en 2 vissen koopt :-k

Was me niet eens opgevallen, ik vond het ook wel opmerkelijk dat de invalide de Hond een van de twaalf discipelen speelde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 apr 2014 00:03

Het is entertainment dat lichtjes gebaseerd is op het Mattheus evangelie. Ik vond het acteerwerk tussen de muziek door niet ijzersterk en nagenoeg slaapverwekkend, maar de liedjes waren prachtig uitgevoerd en daar draait het vooral om bij een musical.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 apr 2014 08:18

Het acteerwerk, de liedjes, de ene keer sterker dan de andere keer.
De eerste keer heeft vooral veel indruk gemaakt op me.
Als je die liedjes dan weer hoort op de radio, denk je terug het paasverhaal.
Ik vind het een heel mooi en sympatiek evenement.
Sommige acteurs die meedoen, die hebben zelf nog nooit het verhaal gelezen.
De mensen die komen, al is het voor sensatie of wat dan ook, ze horen wat 'we' vieren met Pasen.
Dit jaar weer 3,2 miljoen mensen die weten dat het meer is dan kuikentjes en eitjes.

Ik begrijp werkelijk niet hoe je tegen zoiets zou kunnen zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 apr 2014 10:15

Dit jaar vond ik het mooier dan andere jaren en ik weet niet precies waarom omdat ik deze keer voor het eerst echt gekeken en geluisterd heb.
Ik begrijp de aversie wel, ik had dat ook.
Dit keer vond ik de interviews met mensen die duidelijk het evangelie doorgaven aan Lieke vooral dat meisje uit Syrië die eenvoudig vertelde wat het allemaal betekende.
Ik vond de muziek mooi gezongen, maar ik heb er niet zo veel mee qua sound.
Ik vond de presentator het prima doen, Bo heeft een gereformeerde achtergrond en je kon merken dat hij wist waar hij het over had.
Opnames op locatie vond ik echt schitterend , Groningen is heel mooi.
Het was integer gebracht en ik vond het bemoedigend dat er zoveel aandacht voor was in deze tijd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 apr 2014 18:12

Wilsophie schreef:Het was integer gebracht en ik vond het bemoedigend dat er zoveel aandacht voor was in deze tijd.

Nee, deze tijd is zo gek nog niet.

Ik heb het nog maar een keer gezien.
Ook gif is geschapen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 18:14

meribel schreef:
Ik begrijp werkelijk niet hoe je tegen zoiets zou kunnen zijn.

Geef het volk brood en spelen, en ze vermaken zich, houden zich koest.
Het is idd al eeuwenoud.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2014 18:16

Dat is toch geen antwoord Schelpje op Meribel. Zo minderwaardig, behoor jij niet tot het volk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2014 18:19

Ik behoor niet tot de toeschouwers nee.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 apr 2014 18:38

schelpje3 schreef:Geef het volk brood en spelen, en ze vermaken zich, houden zich koest.
Het is idd al eeuwenoud.

En nog mooier, geef het volk het lijdensverhaal mee.
Dat gebeurt,
En dat is prachtig!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 apr 2014 18:44

meribel schreef:
En nog mooier, geef het volk het lijdensverhaal mee.
Dat gebeurt,
En dat is prachtig!

Overduidelijk veel mooier en beter dan een paashaas met eieren. Daar hebben mensen namelijk niets aan.
Het is niet alleen het volk, maar de individuele mens die hier echt wat aan had.
Ook gif is geschapen.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 apr 2014 19:26

Gekeken vanaf het balkon van mijn schoonouders;

Afbeelding

Kon het allemaal erg slecht verstaan, maar een Jezus die op een pleintje brood breekt terwijl er een AH om de hoek is hielp niet heel erg met de beleving ;) De diepgang was voor mij ver te zoeken vanaf dat moment.

Ook twaalf duizend man die "kruisig hem" schreeuwen gaf mij een raar gevoel. Misschien vreemd om te zeggen als agnost, maar ik kreeg er denk ik een beetje dezelfde gevoelens als Schelpje bij. Dit verhaal hoort in een christelijke context, dat iemand van de 3 J's (waarvan ik weet dat het echt een boefje is) Jezus vertolkt vond ik gewoon vreemd. Ook wel typisch dat juist een homo Judas vertolkte overigens.

Verder hebben we (mijn schoonouders, wat vrienden en mijn vriendin en ik) vooral met verbazing gekeken. Het was een aparte ervaring die ik niet zo nodig zal willen overdoen.

Overigens wat niet op TV was te zien; voor het begin liep volgens mij de producer het podium op om het publiek een beetje op te zwepen en die arme man ging toch op z'n snufferd!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 apr 2014 19:32

Wat is er nou typisch aan dat een homo judas speelt?
Het was gewoon jamai, die mooi kan zingen, die judas was,
Ik heb werkelijk geen één moment nagedacht over op welk geslacht die in het echte leven valt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”