''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2014 15:30

Bambi heeft helemaal gelijk! Voor mij heet dat het verschil tussen relatie en religie, leven en geleefd worden. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 15:36

naamloos schreef:Bambi heeft helemaal gelijk! Voor mij heet dat het verschil tussen relatie en religie, leven en geleefd worden. :D

Waar heeft ze volgens jou helemaal gelijk in? Dat je stemmen in je hoofd meer moet vertrouwen dan wat er in de Bijbel staat?
Because there are rules does not mean the game is fair.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 apr 2014 15:39

dingo schreef:Waar heeft ze volgens jou helemaal gelijk in? Dat je stemmen in je hoofd meer moet vertrouwen dan wat er in de Bijbel staat?
Luisteren naar de H.G. Niet leven naar de letter maar naar de Geest.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 15:43

dingo schreef:Waar heeft ze volgens jou helemaal gelijk in? Dat je stemmen in je hoofd meer moet vertrouwen dan wat er in de Bijbel staat?

God is nog steeds dezelfde.

Mensen in het O-T mochten niet doodslaan, behalve als God het ze gebood....
Maar ja, wie verstond de Stem van God, die dus tegen Zijn eigen geboden inging?
En dat bedoel ik, eerst leren God's Stem te verstaan, daarna weet je ook wanneer het God's Stem is als het schijnbaar tegen de Bijbel ingaat.

En dat leer je niet in één dag.
Maar het is nooit te laat om er mee te beginnen.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 16:13

naamloos schreef:Luisteren naar de H.G. Niet leven naar de letter maar naar de Geest.

Op zich zijn we het daar over eens, blijft dat ik stemmen in mijn hoofd niet per definitie als afkomstig van de Heilige Geest zie.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 16:17

Bambi schreef:God is nog steeds dezelfde.

Mensen in het O-T mochten niet doodslaan, behalve als God het ze gebood....
Maar ja, wie verstond de Stem van God, die dus tegen Zijn eigen geboden inging?
En dat bedoel ik, eerst leren God's Stem te verstaan, daarna weet je ook wanneer het God's Stem is als het schijnbaar tegen de Bijbel ingaat.

En dat leer je niet in één dag.
Maar het is nooit te laat om er mee te beginnen.

Daarmee creëer je een valse tegenstelling want zowel het niet doodslaan als het wel doodslaan staan beide in de bijbel. En uit de context van de bijbel blijkt welke situatie wanneer van toepassing is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 16:20

dingo schreef:Daarmee creëer je een valse tegenstelling want zowel het niet doodslaan als het wel doodslaan staan beide in de bijbel. En uit de context van de bijbel blijkt welke situatie wanneer van toepassing is.

Als God het gebood.
En gelukkig verstonden de mensen waar God het aan gebood Zijn Stem, anders hadden ze gedacht:
"In de 10 geboden staat Gij zult niet doodslaan, dus deze stem die er tegenin gaat kan niet van God zijn"

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 16:25

Bambi schreef:Als God het gebood.
En gelukkig verstonden de mensen waar God het aan gebood Zijn Stem, anders hadden ze gedacht:
"In de 10 geboden staat Gij zult niet doodslaan, dus deze stem die er tegenin gaat kan niet van God zijn"

Stel: Die stem in je hoofd zegt morgen dat je naar de onchristelijke basisschool verderop moet lopen en deze met alle kindjes die erin zijn moet verbranden. Wat doe je dan?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 17:00

Jvslooten schreef:Stel: Die stem in je hoofd zegt morgen dat je naar de onchristelijke basisschool verderop moet lopen en deze met alle kindjes die erin zijn moet verbranden. Wat doe je dan?

Me heel snel afsluiten voor die influistering en God vragen om de duvel een oplawaai te verkopen.

Je snapt mijn voorbeeld over die persoon langs de kant van de weg nog steeds niet hè?
Die persoon was SCHIJNBAAR in nood.
En omdat God wist dat het geen echte nood was, zei Hij: "Doorrijden"
En omdat het voor de persoon in die auto, wel echte nood leek, LEEK het of de waarschuwing om door te rijden tegen God Zijn Woord inging.
Maar in werkelijkheid ging God in dit voorbeeld helemaal niet tegen Zijn Woord in.

En aangezien wij mensen vaak niet verder kijken dan onze neus lang is, zien en weten wij niet wat God wel ziet en weet.
En daarom is het dus belangrijk om God's Stem te leren verstaan.
Dan is beter, dan alleen maar vanuit je eigen verstand, de ingevingen aan de Bijbel te toetsen.

(DIE TROUWENS KOMT ALS EEN GEDACHTE OF JE GEWAAR WORDT DOOR EEN GEVOEL, IK HOOR GEEN LETTERLIJKE STEMMEN.
HET WORDEN OOK NOG WEL EENS INGEVINGEN OF INFLUISTERINGEN GENOEMD)
Laatst gewijzigd door Bambi op 21 apr 2014 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 17:05

Jvslooten schreef:Stel: Die stem in je hoofd zegt morgen dat je naar de onchristelijke basisschool verderop moet lopen en deze met alle kindjes die erin zijn moet verbranden. Wat doe je dan?
Bambi schreef:Me heel snel afsluiten voor die influistering en God vragen om de duvel een oplawaai te verkopen.

Je snapt mijn voorbeeld over die persoon langs de kant van de weg nog steeds niet hè?
Die persoon was SCHIJNBAAR in nood.
En omdat God wist dat het geen echte nood was, zei Hij: "Doorrijden"
En omdat het voor de persoon in die auto, wel echte nood leek, LEEK het of de waarschuwing om door te rijden tegen God Zijn Woord inging.
Maar in werkelijkheid ging God in dit voorbeeld helemaal niet tegen Zijn Woord in.

En aangezien wij mensen vaak niet verder kijken dan onze neus lang is, zien en weten wij niet wat God wel ziet en weet.
En daarom is het dus belangrijk om God's Stem te leren verstaan.

(DIE TROUWENS KOMT ALS EEN GEDACHTE OF JE GEWAAR WORDT DOOR EEN GEVOEL, IK HOOR GEEN LETTERLIJKE STEMMEN)
Oh, je bepaald zelf of iets de stem van God is of niet, net hoe het uitkomt? Of ga je het ook nog ergens aan toetsen? Niet aan het Woord, zij je al. Waaraan dan wel? Aan je arglistig hart?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 17:11

Jvslooten schreef:Oh, je bepaald zelf of iets de stem van God is of niet, net hoe het uitkomt? Of ga je het ook nog ergens aan toetsen? Niet aan het Woord, zij je al. Waaraan dan wel? Aan je arglistig hart?

Aan jou zal ik het niet vragen, want dan wordt alles automatisch van de duvel genoemd, omdat je het zelf niet ervaart.
Oftewel, zelf niet naar God's Stem luistert.

Ken je deze tekst?:

14 En als wij allen ter aarde nedergevallen waren, hoorde ik een stem, tot mij sprekende, en zeggende in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij? Het is u hard, tegen de prikkels de verzenen te slaan.
15 En ik zeide: Wie zijt Gij, Heere? En Hij zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 17:17

Bambi schreef:Als God het gebood.

Zonder leiding hadden ze eerder gedacht dat het gebod niet doodslaan niet van God kon zijn. Het was bepaald geen vreedzame tijd toen God zijn geboden gaf en het volk was toen ook al bijzonder hardleers (net zo als nu nog). Lees Richteren nog eens een keer: een ieder deed wat goed was in eigen oog. En hoe liep dat af?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 17:23

dingo schreef:Zonder leiding hadden ze eerder gedacht dat het gebod niet doodslaan niet van God kon zijn. Het was bepaald geen vreedzame tijd toen God zijn geboden gaf en het volk was toen ook al bijzonder hardleers (net zo als nu nog). Lees Richteren nog eens een keer: een ieder deed wat goed was in eigen oog. En hoe liep dat af?

De 10 geboden zijn al voor Richteren gegeven.
En hoe loste God het op?
Door Richters aan te stellen, die God's Stem konden verstaan.

In de huidige tijd, woont de Heilige Geest in de mens, dus ieder mens zou God's Stem moeten kunnen verstaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 17:27

Bambi schreef:Aan jou zal ik het niet vragen, want dan wordt alles automatisch van de duvel genoemd, omdat je het zelf niet ervaart.
Oftewel, zelf niet naar God's Stem luistert.
...

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 apr 2014 17:33

Bambi schreef:De 10 geboden zijn al voor Richteren gegeven.
En hoe loste God het op?
Door Richters aan te stellen, die God's Stem konden verstaan.

Ja de 10 geboden waren al voor de Richteren gegeven en toch deed iedereen wat goed was in zijn eigen oog. Ze volgde dus de 10 geboden niet maar volgde een willekeurige "stem" waarvan ze dachten die zal wel goed zijn.
God gaf dus richters om duidelijk te maken welke stem ze moesten volgen en dat elke keer weer.

In de huidige tijd, woont de Heilige Geest in de mens, dus ieder mens zou God's Stem moeten kunnen verstaan.

We hebben gelukkig de Bijbel gekregen zodat we niet van willekeurige "stemmen" afhankelijk zijn om te weten wat goed is. Bovendien mogen we de bijstand van de Heilige Geest verwachten als we de Bijbel lezen en die hebben we hard nodig.

Terug naar “[Religie] - Open forum”