''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 20:58

Byte schreef:Niets mis mee denk ik.
In normaal nederlands als je niet weet dat je ziek bent heb je geen Geneesheer nodig :)
Je gaat niet naar Hem toe als je Hem niet nodig hebt.
Als je naar Hem toe gaat doe je dat omdat je Hem nodig hebt!
Dan hoeven er niet allemaal toeters en bellen bij, die de mensen vaak zelf verzinnen

benefietdiner schreef:Ik denk dat het onjuist is.
Ik durf het zelfs een valstrik te noemen. De predikant stelt namelijk de uitverkiezing voorop uit Joh. 6 vers 37.
Ik loop ik inmiddels lang genoeg op Gereformeerde Gemeente paden om de strikken en klemmen op dit punt te kennen. Meer dan eens kwam de vraag hoe Jezus' woorden uit Johannes 6:44 te rijmen zijn met het onvoorwaardelijke aanbod van liefde en genade. Jezus zegt daar immers: ‘Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke.' En eerder al sprak Hij: ‘Alles wat de vader Mij geeft zal tot Mij komen en wie tot Mij komt zal Ik beslist niet uitwerpen.' (vs.37)
Zulke teksten kunnen je verwarren, verlegen maken, maar je kunt ze ook als wapen inzetten tegen Gods ‘bevel tot geloof en bekering'. Dat zien we helaas in de Gereformeerde Gemeenten en een deel van de protestantse orthodoxie gebeuren. Met een beroep op Gods verkiezing wordt de klem uit het bevel gehaald. En zo wordt het woord op non actief gezet.
Dat zien we dan ook in die genoemde denominaties gebeuren, afwachten en afwachten……….helaas.

Dat is wat ik bedoel met alle toeters en bellen. Het hele aspect van het moeilijker maken dan het is dat is een teleurstellend feit en ja dat zien we veel te vaak.
Maar in de basis is deze boodschap niets mis mee, misschien verstopt op de een of andere manier maar een goed verstaander heeft toch een half woord nodig? En jij loopt blijkbaar al langer mee als ik.

God's verkiezing is geen belemmering maar een fundament.

Ik begrijp trouwens meer dan je denkt je teleurstelling en die deel ik zeker met je. Dat is in onze gezindte nog veel te veel aanwezig. Dat krampachtige en allerlei dingen toevoegen aan een boodschap die zo helder en puur is.

Groetjes
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 21:01

Bambi schreef:Ik word daar zo moedeloos van.
Want als je leest hoe het bij Zacheüs gaat, die wilde alleen maar zien wie de Heere Jezus was.
De Heere Jezus ging Zelf naar hem toe en toen werden Zacheüs zijn ogen geopend over zijn fouten en tegelijk werd hij vervuld met blijdschap.
Niets geen diepgravende ellendekennis die hem naar de Heere Jezus dreef, maar de Heere Jezus die Zelf naar hem toeging en toen werden zijn ogen geopend.

Lukas 19
1 En Jezus, ingekomen zijnde, ging door Jericho.
2 En zie, er was een man, met name geheten Zacheüs; en deze was een overste der tollenaren, en hij was rijk;
3 En zocht Jezus te zien, wie Hij was; en kon niet vanwege de schare, omdat hij klein van persoon was.
4 En vooruitlopende, klom hij op een wilden vijgeboom, opdat hij Hem mocht zien; want Hij zou door dien weg voorbijgaan.
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheüs! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.
8 En Zacheüs stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder.
9 En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied, nademaal ook deze een zoon van Abraham is.
10 Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

Zo kan het ook :-oo maar ook hier zie je een zondebesef komen Bambi
Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk :D
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2014 22:25

Waarom citeert deze predikant opzettelijk alleen wat Jezus zegt tegen joden voordat hij verhoogd zou zijn en niet:

Jh 12:32 En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.

Want wij leven toch in deze welaangename tijd, nadat het volbracht is en Hem nu alle macht gegeven is?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 apr 2014 22:28

Byte schreef:Zo kan het ook :-oo maar ook hier zie je een zondebesef komen Bambi
Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk :D

Er wordt beweerd: eerst een gigantisch diep zondebesef, waarbij je het uitschreeuwt van ellende en dan naar de Heere Jezus gedreven wordt voor verlossing en dan komt de dankbaarheid.
Maar bij Zacheüs zie je ten eerste dat de Heere Jezus hem opzoekt, voordat er enig zondebesef is.
En als je vers 6 en 8 leest, zie je dat met het zondebesef tegelijkertijd de verlossing en dankbaarheid komt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2014 22:33

Bambi schreef:
Maar bij Zacheüs zie je ten eerste dat de Heere Jezus hem opzoekt, voordat er enig zondebesef is.
En als je vers 6 en 8 leest, zie je dat met het zondebesef tegelijkertijd de verlossing en dankbaarheid komt.

Zacheus komt eerst naar Jezus om hem te horen en te zien, toch ?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 22:37

Ik ben bang dat we er menselijkerwijs geen vast patroon aan kunnen koppelen (gelukkig maar want anders moest alles volgens dat vaste patroon) maar nogmaals ik vind het niet onlogisch wat hij schrijft.

Als de Dokter naar je toekomt en ziet dat je ziek bent zal Hij je helpen :)
Maar als jij weet dat je ziek bent kun je altijd naar de Dokter toe.

Om daar nu een extreem groot zondebesef van te maken neen dat hoef niet =; , straks zeggen ze ook nog dat je in het zwart moet lopen de hele dag anders heb je niet genoeg zondenbesef. ](*,)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 apr 2014 22:40

mealybug schreef:Zacheus komt eerst naar Jezus om hem te horen en te zien, toch ?

Maar alleen maar uit nieuwsgierigheid en niet uit ellendekennis.
Dus bijv. hetzelfde als iemand die na de Passion eens in de Bijbel opzoekt, hoe het er nu werkelijk staat, daar kan precies hetzelfde bij gebeuren en is die persoon in een kwartier wedergeboren.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 apr 2014 22:47

Byte schreef:Ik ben bang dat we er menselijkerwijs geen vast patroon aan kunnen koppelen (gelukkig maar want anders moest alles volgens dat vaste patroon) maar nogmaals ik vind het niet onlogisch wat hij schrijft.

Als de Dokter naar je toekomt en ziet dat je ziek bent zal Hij je helpen :)
Maar als jij weet dat je ziek bent kun je altijd naar de Dokter toe.

Om daar nu een extreem groot zondebesef van te maken neen dat hoef niet =; , straks zeggen ze ook nog dat je in het zwart moet lopen de hele dag anders heb je niet genoeg zondenbesef. ](*,)

Maar om aan het Avondmaal te kunnen, wordt daar wel naar gekeken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2014 22:50

Bambi schreef:Maar om aan het Avondmaal te kunnen, wordt daar wel naar gekeken.

Ziet de tafelwachter of God het hart aan?
Een ieder moet beproefd worden door de oudsten of Een ieder beproeve zichzelven ?
Laatst gewijzigd door mealybug op 21 apr 2014 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 apr 2014 00:59

mealybug schreef:Ziet de tafelwachter of God het hart aan?
Een ieder moet beroefd worden door de oudsten of Een ieder beproeve zichzelven ?

Mooi gezegd :)

Duidelijker kan niet..

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 11:10

Byte schreef:Om daar nu een extreem groot zondebesef van te maken neen dat hoef niet =; , straks zeggen ze ook nog dat je in het zwart moet lopen de hele dag anders heb je niet genoeg zondenbesef. ](*,)
Bambi schreef:Maar om aan het Avondmaal te kunnen, wordt daar wel naar gekeken.
Door wie wordt daar naar gekeken? Graag wat specifieker zijn als je zo graag wil vingerwijzen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 apr 2014 11:19

mealybug schreef:Ziet de tafelwachter of God het hart aan?
In de kerkorde van de CGK staat dat alleen God het hart aanziet en dat daarom de kerkenraad niemand van het avondmaal mag weren die met de mond Christus belijd en wiens leven daar niet mee in tegenspraak is.

mealybug schreef:Een ieder moet beproefd worden door de oudsten of Een ieder beproeve zichzelven ?
Beetje flauw om te doen alsof daarin een tegenstelling zou zijn Mealybug. Van de oudsten wordt door God GEËIST dat ze de gemeente Gods in alle waarheid leiden, hand. 20:28. "Onderwijs elkaar en wijs elkaar terecht.", schrijft Paulus dan ook (Kol. 3:16).

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 apr 2014 11:26

Bambi schreef:
mealybug schreef:
Zacheus komt eerst naar Jezus om hem te horen en te zien, toch ?
De omstanders ook allemaal... zouden ze allemaal geloofd hebben daarna?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 21 apr 2014 11:39

Hier aub geen discussie over het avondmaal...

mealybug schreef:Waarom citeert deze predikant opzettelijk alleen wat Jezus zegt tegen joden voordat hij verhoogd zou zijn en niet:

Jh 12:32 En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.

Dat gaat over de kruisiging. Zie vers 33: "Daarmee bedoelde hij de wijze waarop hij zou sterven".

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 apr 2014 11:46

Jvslooten schreef:Door wie wordt daar naar gekeken? Graag wat specifieker zijn als je zo graag wil vingerwijzen.

Als je dat laatste zinnetje nu weggelaten had, was de toon een stuk vriendelijker en Christelijker.
Vergeet je niet dat we het over de Ger.Gem. in Ned. hebben?
Dus je hoeft je niet zo aangevallen te voelen.

Lees dit nog maar eens, dan zie je dat een vrouw met kort haar niet eens belijdenis mag volgen.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -heeft.pdf

En verder zeg ik er niets over want:
henkie schreef:Hier aub geen discussie over het avondmaal...
Laatst gewijzigd door Bambi op 21 apr 2014 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”