katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 12:37

jaapo schreef:Wat zou het ONS heel concreet dan moeten brengen? Of bedoel je eigenlijk: wat heb IK eraan? Mij geven al die samenwerkingen, zoals vieringen, gesprekskringen, fusie-scholen, liturgieën, enz. (ik doe maar een greep) een enorme duw in positieve richting, als ik mijn geloof beleef of belijd. Ik zou niet meer kunnen leven in een kerk, die zich heel isolationistisch opstelt. De oecumenische gedachte is mij van jongsafaan voorgeleefd door ouders en andere opvoeders, dat scheelt natuurlijk ook. Het kan mij niet snel genoeg gaan, maar ik besef, dat overhaasten niet goed is.
Ik heb het niet over ´de oecumenische gedachte´, ik heb het heel concreet over de PKN. Als ik naar de PKN in mijn woonplaats kijk, merk ik er eerlijk gezegd weinig van. Het enige merkbare verschil is twee nieuwe kerkgebouwen (1), die sneller leeglopen (2.) en minder bezocht worden (3.) dan ooit tevoren. De enige ´winst´ die ik kan waarnemen is dat we nu een HHK hebben, de mij overigens zeer nauw na het hart ligt.. ik heb er altijd met plezier gekerkt en ontzettend veel geleerd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 15:54

vslooten:
De enige ´winst´ die ik kan waarnemen is dat we nu een HHK hebben, de mij overigens zeer nauw na het hart ligt.. ik heb er altijd met plezier gekerkt en ontzettend veel geleerd.

Ik vind het treurig die HHK, al zijn het notoire scherpslijpers. Ik heb in een soortgelijke kerkje ook veel geleerd, maar gelukkig ook veel afgeleerd. Soms benijd ik mensen die van huis uit niks meegekregen hebben op het punt van geloof en na hun bekering zo onbevangen de Schrift onderzoeken. Heerlijk om mee te maken.
Aan je reacties te merken zit je daar (HHK) niet meer?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 17:15

hubert schreef:Aan je reacties te merken zit je daar (HHK) niet meer?
Nee, nooit lid van geweest ook.. alleen regelmatig gekerkt, net als in de PKN trouwens.. ik heb zelfs nog bijna een jaar bij het leger des Heils gekerkt! Ik ben niet zo kerkistisch als dat ik er uit zie hoor 8)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 apr 2014 16:15

Ik zie nu pas je reactie, na een lange vakantie in Nicaragua.
De indruk die ik van je heb is inderdaad nogal behoudend, maar van het leger naar HHK is toch wel verbazend.
Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk bent terecht gekomen. En hoe het je daar bevalt.
Als deze vraag niet te pertinent is.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 apr 2014 16:28

hubert schreef:Ik zie nu pas je reactie, na een lange vakantie in Nicaragua.
De indruk die ik van je heb is inderdaad nogal behoudend, maar van het leger naar HHK is toch wel verbazend.
Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk bent terecht gekomen. En hoe het je daar bevalt.
Als deze vraag niet te pertinent is.
Oeh, daar kun je wel vakantie vieren inderdaad. 8)
Ik me altijd geprobeerd breed te oriënteren, wat met 10 verschillende kerkgenootschappen verspreid over evenzoveel vierkante kilometers niet al te lastig is gelukkig. Uiteindelijk ben ik echter weer ´gewoon´ bij mijn moederkerk terecht gekomen, tot op de dag van vandaag tot volle tevredenheid. Ik kerk nu alweer ruim anderhalf jaar in mijn eigen, warme, midden-rechtse CGK-gemeente en dat bevalt mij, zoals ik al zei, goed.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 apr 2014 14:50

Gelukkig niet al te extreem!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2014 15:32

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 17:28

Wat een verschrikkelijk gebeuren beide richtingen in en in triest. Maar MB volgens mij had jij toch niets met luther en andere reformatoren ? De presentator had het bijna altijd bij het juiste eind. Iedereen kan maar afgeven op de refohoek maar een ding is zeker dat evangelische gebeuren daar is niet pluis! Blijf lekker in mijn kerkje succes
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 apr 2014 18:34

Byte schreef:Wat een verschrikkelijk gebeuren beide richtingen in en in triest. Maar MB volgens mij had jij toch niets met luther en andere reformatoren ? De presentator had het bijna altijd bij het juiste eind. Iedereen kan maar afgeven op de refohoek maar een ding is zeker dat evangelische gebeuren daar is niet pluis! Blijf lekker in mijn kerkje succes

De presentator haalt Luther er alleen maar bij omdat Luther te simplistisch wordt aangehaald door die pastor.
Niet 1 , maar wel bijna 100 aanklachten op die deur, toch?
Zo begreep ik het tenminste.
En er zij natuurlijk meer charismatische bewegingen dan die je hier zag.
net nu eens niet gelijk alles onder 1 noemer weg.
gg en ggin hebben ook weinig met elkaar te maken, (gelukkig)

Je snapt wel weer ineens hoe bepaalde lieden zonder veel woorden een hele massa schaapjes verzamelen.
Een beetje gelikt verhaal doet het goed.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 20:09

Ik zet zeker mijn evangelische broeders en zusters niet onder 1 noemer maar die club die je daar zag is niet mijn club en die zijn niet pluis.

Vervolgens ben ik blij dat Luther met zijn stellingen een onderdeel is geweest van de reformatie.
Daar zouden we allemaal blij om moeten zijn, hij vocht waar we nu nog voor moeten strijden.

Het Woord moet voor iedereen beschikbaar en begrijpelijk blijven en ja dan kan een zeer conservatieve club die niet het Woord opent maar slechts "de geschriften" er om heen er bij mij ook niet in. Dit betekent bewust de mensen afhouden van het heil..... onacceptabel.

Gelukkig is dat in mijn orthodox rechts gelieerd kerkverband niet het geval , ook is de prediking meer dan uitnodigend :D

Fijne avond verder!
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2014 20:51

mealybug schreef:https://www.youtube.com/watch?v=IsF2q-8ez08

Oordeel zelf.

Je denkt toch niet dat er veel mensen eerst 45 minuten iets gaan kijken als jij niet eens de moeite neemt er ook maar iets over zegt? Ik niet iig.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 21:03

Ik anders wel :lol:

en het was zeker interessant en leerzaam.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2014 21:06

Voel je vrij om het te delen.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 apr 2014 21:19

Tja het is een persoonlijke boodschap van de paus aan een koppel evangelische christenen om samen 1 te zijn.
Dit onder begeleiding en inleiding van een Anglicaanse bisschop die al jaren vriend is met de paus.
Later gaat de voorganger van de evangelische christenen een persoonlijke boodschap terug maken.

De stelling van Luther worden niet meer als protest gezien dat je door goede werken en aflaten een plek in de hemel kon verdienen. etc....

Nogmaals interessant

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2014 21:27

Byte schreef:De stelling van Luther worden niet meer als protest gezien dat je door goede werken en aflaten een plek in de hemel kon verdienen. etc....

Nogmaals interessant

Leuk maar je begrijpt toch wel dat bovenstaande geen katholieke leer is?

Terug naar “[Religie] - Open forum”