''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor Bambi » 19 apr 2014 11:39

Hier een interview met ds Mallan uit de Ger.Gem. in Ned. uit 1993.
En lees hoe gunnend hij praat over de Ger.Gem., die hij de Synodalen noemt.

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -heeft.pdf

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 apr 2014 13:11

Al de kerken kunnen beter een voorbeeld nemen aan het 'Leger des Heils'.
Die doen wat de Heere Jezus deed en bevolen heeft.
Die zoeken de zondaars op in kroegen en op de Wallen.
Die vangen mensen in nood op en kleden ze en voeden ze.
Die zijn een luisterend oor en een helpende hand.
Die brengen het Evangelie als een blijde boodschap, van Geloof, Hoop en Liefde.

Maar bovenal zijn ze zelf de belichaming van de Liefde en Barmhartigheid van God.

Dat is wel wat anders, dan in een gebouw gaan zitten en zeggen dat mensen eerst aan allerlei eisen moeten voldoen om erbij te mogen horen.
Waar de naastenliefde alleen maar geldt voor leden van het eigen clubje en iedereen die buiten die club en regels valt, gezien wordt als vijand en van de duvel.
Waar met misprijzing en hoogmoed naar gekeken wordt, want "wij zijn beter en weten het beter dan hun".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2014 13:15

Bambi schreef:Al de kerken kunnen beter een voorbeeld nemen aan het 'Leger des Heils'.
Die doen wat de Heere Jezus deed en bevolen heeft.
Die zoeken de zondaars op in kroegen en op de Wallen.
Die vangen mensen in nood op en kleden ze en voeden ze.
Die zijn een luisterend oor en een helpende hand.
Die brengen het Evangelie als een blijde boodschap, van Geloof, Hoop en Liefde.

Maar bovenal zijn ze zelf de belichaming van de Liefde en Barmhartigheid van God.

Dat is wel wat anders, dan in een gebouw gaan zitten en zeggen dat mensen eerst aan allerlei eisen moeten voldoen om erbij te mogen horen.
Waar de naastenliefde alleen maar geldt voor leden van het eigen clubje en iedereen die buiten die club en regels valt, gezien wordt als vijand en van de duvel.
Waar met misprijzing en hoogmoed naar gekeken wordt, want "wij zijn beter en weten het beter dan hun".

Mooi gezegd, Bambi !!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 apr 2014 13:39

De kerken. :?
Altijd grappig als iemand de kerken beschuldigt van allerlei zaken terwijl men er zelf niet aan deelneemt.
En het is ook nog eens niet waar.
Evangeliseren doen we samen, het motto van de GerGem: http://evgg.nl

Evangelisatie Herst. Herv: http://www.hersteldhervormdekerk.nl/evangelisatie

Evangelisatie CGK: http://www.cgk.nl/index.php?evangelisatie

En bijvoorbeeld deze kerk:
De Christelijke Gereformeerde Kerk van Rotterdam Charlois is een multiculturele zendingsgemeente met de naam: International Christian Fellowship (ICF).

Het is een Engelstalige gemeente die voor minstens de helft uit internationaal publiek bestaat. De gemeente is sterk gericht op evangelisatie en gemeentestichting en heeft een uitgebreid sociaal project waarmee ze de Tarwewijk dient.

Plus al die andere kerken die heel veel goed werk verrichten.
Kinderen op woensdagmiddag uitnodigen, hen te drinken en te eten te geven en hen een Bijbelverhaal vertellen.
Meerdere keren per jaar voedsel verzamelen om dit aan de plaatselijke voedselbank te geven.
Asielzoekers huisvesten, hen in hun huis te ontvangen, te eten geven, kleding schenken.

En zo zijn er nog honderden voorbeelden aan te vullen door forummers.
DAT is de betekenis van de gemeente en heel iets anders dan thuis met je Bijbeltje op schoot te zitten, en zo een licht onder de korenmaat te zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2014 13:43

schelpje3 schreef:En het is ook nog eens niet waar.
Evangeliseren doen we samen, het motto van de GerGem: http://evgg.nl

Evangelisatie Herst. Herv: http://www.hersteldhervormdekerk.nl/evangelisatie

Evangelisatie CGK: http://www.cgk.nl/index.php?evangelisatie

Nu stap je ineens over op andere kerken en evangelisatie. :roll:
Het ging over de GGiN en de toelaidende weg etc.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 apr 2014 13:46

De kerken, daar vallen ALLE kerken in Nederland onder toch?
En doe jij mee met je eenmansgemeente aan deze barmhartigheid?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 apr 2014 14:00

En zo'n reactie verwachtte ik al.

Ik ben nog steeds dooplid van de Ger.Gem.

Heb ik geen recht op een mening, als ik niet letterlijk naar een kerk ga, maar via internet luister?

Mensen op een forum, zijn je naaste niet?
Die moeten zich toch aan de clubregels houden en hetzelfde denken, want anders zijn ze de vijand of van de duvel?

En mensen die het Evangelie brengen d.m.v. een Bijbelserie of musical, die deugen ook niet?
Daar moet je niet dankbaar voor zijn en bidden of God het zegent, nee daar moet je misprijzend naar kijken, want ze vertellen het niet goed.
En het wordt nog wel gebracht door atheïsten ook, hoe durven ze?
Ja, als de kerk tekort schiet, zullen anderen het Evangelie moeten brengen.
Ooit de 4 Evangeliën gelezen?
Daar worden de details door alle 4 anders verwoord en soms zelfs weggelaten.
Alleen het belangrijkste wordt hetzelfde gebracht.
En denk je dat God misprijzend kijkt wie het brengt?
Nee hoor, die liet de Prediker en de Spreuken opschrijven door een man die zelf 1000 vrouwen had en in zijn Spreuken waarschuwde voor de verleiding van de vrouwen.
(Niet te geloven hè, een man met 1000 vrouwen, die denkt dat God tegen hem praatte?)
Hij liet hem zelfs de Tempel bouwen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 apr 2014 14:20

Het is inderdaad de plicht van de kerk om op te komen voor de eer van God. Om protest aan te tekenen tegen de ontheiliging van wat voor haar heilig is. Niet alleen landelijk dient dat te gebeuren, maar ook op lokaal niveau. Daarbij geldt uiteraard dat je niet overal op kunt reageren. Sommige zaken zijn echter te erg om zo maar te laten passeren. Als het gaat om de ontheiliging van Gods Naam waarschuwt de catechismus (vraag 99) er voor dat wij ons niet ‘met ons stilzwijgen en toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken’.
Uit: protest tegen The Passion

Als dooplid van de Gereformeerde Gemeente moet je toch weten dat deze kerken ook op zeer uitgebreide schaal aan evangelisatie doen? Of verwijt je het nu je medegemeenteleden, dat zij tekort schieten hierin?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 apr 2014 14:22

Bambi schreef:Al de kerken kunnen beter een voorbeeld nemen aan het 'Leger des Heils'.
Grappig, je doet nu precies hetzelfde als ds . Mallan, die je zo minacht. Allebei verheffen jullie één bepaald kerkgenootschap ver boven alle anderen. Mij maakt het verder niet uit hoor; het zegt meer over jullie persoonlijke voorkeur dan over welk kerkgenootschap dan ook.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2014 14:24

Jvslooten schreef:Grappig, je doet nu precies hetzelfde als ds . Mallan, die je zo minacht. Allebei verheffen jullie één bepaald kerkgenootschap ver boven alle anderen. Mij maakt het verder niet uit hoor; het zegt meer over jullie persoonlijke voorkeur dan over welk kerkgenootschap dan ook.

Alleen geeft Bambi er een gegronde motivatie en uitleg bij, terwijl jouw voorspelbare kritiek weer helemaal naakt is.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 apr 2014 14:25

Ik vind het grappigst van alles, dat jullie je persoonlijk aangevallen voelen, oftewel jullie bevestigen wat ik zei over hoe gedacht wordt: "Iedereen die anders denkt, is de vijand of wordt door de duvel geleid."

En voor dat jullie de reactie geven dat ik veranderd ben, of misschien wel denken dat ik door anderen word beïnvloed:
Ik ben juist weer meer mezelf geworden.
Vroeger vond ik ook dat iedereen recht had op een eigen mening en had ik ook een hekel aan wettische regeltjes en harteloosheid.
En als je me gevolgd hebt op het forum heb je ook kunnen lezen, dat ik al enkele keren heb gezegd, dat God mijn vijandschap heeft weggenomen en dat anderen daar ook voor moeten bidden.
(Niet te geloven hè, iemand die niet in de kerk komt en toch door God geholpen wordt.)
Ik kan die reakties niet linken, want die hebben de mods. verwijderd.
Helaas, zal wel off-topic geweest zijn, hoewel die vijandigheid op heel het forum doorklinkt.

En ik ben niet overspannen geworden, omdat ik thuis met de Bijbel op schoot zat, maar op mijn werk me verantwoordelijk voelde voor al de nood die ik daar zag, ook van ongelovige en Rooms Katholieke mensen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 apr 2014 14:29

Als Jezus bidt om eenheid en Malan zegt dat God scheuring wil, wat is dan de waarheid?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 apr 2014 14:30

Ik voel me helemaal niet aangevallen, maar begrijp je kritiek niet jegens je gemeenteleden.
En ook niet hoe haaks je staat op de leer van de kerk waar je je bij aangesloten hebt.
Dat moet toch wringen dan?
Als "mijn" kerk opeens The Passion zou gaan promoten, zou ik acuut mijn attestatie opvragen.
Er heeft meen ik in Maart nog een stuk over The Passion in de Saambinder gestaan.

DE kerken evangeliseren wel, het is dus een onterechte beschuldiging dat het Leger des Heils (waar ik heel veel achting en respect voor heb) het in dit opzicht veel beter zouden doen.
Het gaat er ook niet om wat de kerken doen, maar wat doen wij, ieder persoonlijk!
Geven wij een hongerige te eten, schenken wij iemand een kledingstuk?
Dan stoppen we met wijzen naar de kerkgenootschappen denk ik.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 apr 2014 14:37

schelpje3 schreef:Ik voel me helemaal niet aangevallen, maar begrijp je kritiek niet jegens je gemeenteleden.
En ook niet hoe haaks je staat op de leer van de kerk waar je je bij aangesloten hebt.
Dat moet toch wringen dan?
Als "mijn" kerk opeens The Passion zou gaan promoten, zou ik acuut mijn attestatie opvragen.
Er heeft meen ik in Maart nog een stuk over The Passion in de Saambinder gestaan.

DE kerken evangeliseren wel, het is dus een onterechte beschuldiging dat het Leger des Heils (waar ik heel veel achting en respect voor heb) het in dit opzicht veel beter zouden doen.
Het gaat er ook niet om wat de kerken doen, maar wat doen wij, ieder persoonlijk!
Geven wij een hongerige te eten, schenken wij iemand een kledingstuk?
Dan stoppen we met wijzen naar de kerkgenootschappen denk ik.

Het gaat erom dat je de Liefde en Barmhartigheid van de Heere Jezus uitdraagt.
Ik hoef het niet met alles eens te zijn, wat er in de Ger.Gem. gezegd en gedacht wordt.
En ik wist al eerder dan jij, wat voor Evangelisatie er in de Ger.Gem. gedaan wordt.
Daar hoef ik geen informatie over.
Als we het over de Ger.Gem. in Ned hebben, is het volgens mij nogal logisch dat als ik het over 'de kerken' heb, dat ik 'deze kerken' bedoel. :mrgreen:
Of ben je op Google Evangelisatie van de Ger.Gem in Ned tegen gekomen?
Ik denk het niet, want daar doen ze niet aan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 apr 2014 14:41

Laten we maar terugkeren naar het onderwerp: de Toeleidende Weg.
Tot nu toe staan er alleen maar negatieve reacties in dit topic en dat moet toch anders kunnen?
Je kunt de toeleidende weg nl. ook positief bekijken.
En dat is niet voor ieder dezelfde voorspelbare weg.
Voor de één zal het een begaanbaar en gemakkelijk pad zijn, voor de ander vol kuilen en gevaren.
Er wordt bij ons in de kerken niet zozeer over de toeleidende weg gepredikt.
Wel over DE weg, nl. de Heere Jezus Christus en dien gekruisigd.
En we hoeven denk ik geen reactie van een GGiNer hier te verwachten, die zal zich echt niet aanmelden.
Of is al met stille trom vertrokken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”