De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 21:04

Boaz schreef:Dat suggereer ik zeker niet: het verbond met Abraham en zijn nageslacht is een eeuwig verbond. Een verbond gesloten met het Joodse volk, daar maken wij als gelovigen geen deel van uit.
Dan was Paulus zeker abuis toen hij Galaten 3:29 schreef.. :roll:

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 apr 2014 21:17

God Zelf komt met Zijn verbond tot Zijn schepselen..Reeds in Genesis3:15.
Als de "Ik zal" geen verbond met Zijn schepselen had opgericht, dan was er niemand ooit behouden. Dan was er nooit iemand tot geloof gekomen.
Het leert ons, dat het geloof zélf voortkomt uit het verbond. Het geloof behoort tot de verbondsbeloften. En wordt daarom door de Heere Zelf in de mens gewerkt.

Zonder Verbond géén geloof.

Daarom ook het verbond de vredes, en een eeuwig evangelie.

Lees ook Jesaja 42 en Jesaja 49.

Dus ons geloof hangt af van Gods verbond. En wel in die zin, dat er geen geloof zou zijn als er geen verbond was.

h.g.
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 apr 2014 21:23

learsi schreef:God Zelf komt met Zijn verbond tot Zijn schepselen..Reeds in Genesis3:15.
Als de "Ik zal" geen verbond met Zijn schepselen had opgericht, dan was er niemand ooit behouden. Dan was er nooit iemand tot geloof gekomen.
Het leert ons, dat het geloof zélf voortkomt uit het verbond. Het geloof behoort tot de verbondsbeloften. En wordt daarom door de Heere Zelf in de mens gewerkt.

Dus ons geloof hangt af van Gods verbond. En wel in die zin, dat er geen geloof zou zijn als er geen verbond was.

h.g.
Learsi

Onze redding hangt af van Gods barmhartigheid, niet van een verbond.
Nergens wordt door een apostel het belang van een verbond gepredikt om tot geloof te komen, volgens mij.
Het verbond was eertijds door God rechtsgeldig was gemaakt met het oog op Christus.
Gal 3:17

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 21:43

learsi schreef:God Zelf komt met Zijn verbond tot Zijn schepselen..Reeds in Genesis3:15.

h.g.
Learsi
Helemaal mee eens. Want na eerst gezegd te hebben: Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven. Door het verbond legt de Geest de getuigenis van -en dus het geloof in- Jezus Christus in het hart, en op grond van Zijn wil worden wij geheiligd. Zie Heb. 10:1-17 (spec. 10,15-16)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 21:53

mealybug schreef:Onze redding hangt af van Gods barmhartigheid, niet van een verbond.

Gods barmhartigheid loopt synchroon met het verbond. Zie Lukas 1 v. 72.

En Hij heeft een hoorn van zaligheid voor ons opgericht in het huis van David, Zijn knecht, (...) om barmhartigheid te bewijzen aan onze vaderen en te denken aan Zijn heilig verbond, de eed die Hij aan Abraham, onze vader, gezworen heeft om ons te geven, dat wij, (...) Hem zouden dienen zonder vrees, en in heiligheid en gerechtigheid voor Hem alle dagen van ons leven. (...) door de innige gevoelens van barmhartigheid van onze God, waarmee de Opgang uit de hoogte naar ons omgezien heeft.

Kortom, Gods barmhartigheid manifesteert zich via het verbond. Door deze verbondsbarmartigheid werkt Hij dat wij Hem dienen zouden zonder vrees (!) en in heiligheid en gerechtigheid voor Hem leven (!). Zowel de heiliging als de rechtvaardiging als het geloof zijn dus verbondsgaven op grond van Gods innige barmhartigheid.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 apr 2014 22:04

[quote="Jvslooten"]
Gods barmhartigheid loopt synchroon met het verbond. Zie Lukas 1 v. 72.

Dat was aan de joden gericht.en nog voordat Hij zei:
"Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.''' (Mt 21:43)

Immers, zij zijn Israelieten, hun behoort de aanneming tot zonen, de heerlijkheid, de verbonden, de wetgeving, de eredienst en de beloften; van hen zijn de aartsvaders en uit hen komt de Christus voort naar het vlees.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 apr 2014 22:08

Jvslooten schreef:Helemaal mee eens. Want na eerst gezegd te hebben: Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven. Door het verbond legt de Geest de getuigenis van -en dus het geloof in- Jezus Christus in het hart, en op grond van Zijn wil worden wij geheiligd. Zie Heb. 10:1-17 (spec. 10,15-16)

Ook dat was aan de joden gericht.
Tijdens Jeremiah (en de oude profeten waren wij heidenen nog ver weg en vervreemd van het burgerrecht israels.

Amos tot de israelieten: U alleen heb Ik gekend uit alle geslachten van het aardrijk; daarom zal Ik al uw ongerechtigheden aan u bezoeken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 22:11

mealybug schreef:Dat was aan de joden gericht.en nog voordat Hij zei:
"Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.''' (Mt 21:43)

Immers, zij zijn Israelieten, hun behoort de aanneming tot zonen, de heerlijkheid, de verbonden, de wetgeving, de eredienst en de beloften; van hen zijn de aartsvaders en uit hen komt de Christus voort naar het vlees.
Dis Jezus heeft alleen voor de joden de zaligheid teweeg gebracht? Dat is een uitspraak die ik niet graag voor mijn rekening zou willen nemen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 22:12

mealybug schreef:Ook dat was aan de joden gericht.
Tijdens Jeremiah (en de oude profeten waren wij heidenen nog ver weg en vervreemd van het burgerrecht israels.

Amos tot de israelieten: U alleen heb Ik gekend uit alle geslachten van het aardrijk; daarom zal Ik al uw ongerechtigheden aan u bezoeken.
Paulus past het toe op alle gelovigen. Lees Heb. 10.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 apr 2014 22:12

Jvslooten schreef:Waar lees je dat het eeuwigdurende verbond met Abraham is afgeschaft?

Hebr 8
7 Zou het eerste verbond zonder gebreken zijn geweest, dan zou er geen tweede voor in de plaats hebben hoeven komen. 8 Maar God berispt zijn volk met de woorden: ‘De dag zal komen – spreekt de Heer – dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het volk van Israël en met het volk van Juda. 9 Niet een verbond zoals ik dat sloot met hun voorouders toen ik hen bij de hand nam om hen weg te leiden uit Egypte, want aan dat verbond zijn ze niet trouw gebleven. Daarom heb ik mijn handen van hen afgetrokken – spreekt de Heer. 10 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 11 Volksgenoten zullen elkaar niet meer hoeven te onderwijzen, men zal elkaar niet meer hoeven te zeggen: “Ken de Heer!”, want allen zullen mij kennen, van klein tot groot. 12 Ik zal hun wandaden vergeven en aan hun zonden zal ik niet meer denken.’ 13 Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2014 22:13

JBoaz schreef:Dat suggereer ik zeker niet: het verbond met Abraham en zijn nageslacht is een eeuwig verbond. Een verbond gesloten met het Joodse volk, daar maken wij als gelovigen geen deel van uit.
Jvslooten schreef:Dan was Paulus zeker abuis toen hij Galaten 3:29 schreef..
Nee hoor, Paulus was niet abuis want hij heeft het in Galaten 3 over geestelijke kinderen van Abraham, en niet over zijn fysieke nageslacht met wie het verbond was opgericht.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2014 22:16

Jvslooten_89 schreef:Waar lees je dat het eeuwigdurende verbond met Abraham is afgeschaft?
Anoniem_89 schreef:Hebr 8
7 Zou het eerste verbond zonder gebreken zijn geweest, dan zou er geen tweede voor in de plaats hebben hoeven komen. 8 Maar God berispt zijn volk met de woorden: ‘De dag zal komen – spreekt de Heer – dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het volk van Israël en met het volk van Juda. 9 Niet een verbond zoals ik dat sloot met hun voorouders toen ik hen bij de hand nam om hen weg te leiden uit Egypte, want aan dat verbond zijn ze niet trouw gebleven. Daarom heb ik mijn handen van hen afgetrokken – spreekt de Heer. 10 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. 11 Volksgenoten zullen elkaar niet meer hoeven te onderwijzen, men zal elkaar niet meer hoeven te zeggen: “Ken de Heer!”, want allen zullen mij kennen, van klein tot groot. 12 Ik zal hun wandaden vergeven en aan hun zonden zal ik niet meer denken.’ 13 Op het moment dat hij spreekt over een nieuw verbond heeft hij het eerste al als verouderd bestempeld. Welnu, wat verouderd is en versleten, is de teloorgang nabij.
Beste Anoniem, Dat is niet het verbond met Abraham maar het Sinaïtische verbond.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 22:16

Jvslooten schreef:Waar lees je dat het eeuwigdurende verbond met Abraham is afgeschaft?
Anoniem_89 schreef:
Hebr 8
Zie het vetgedrukte. Gaat dat over het Abraämitisch verbond?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 22:17

-sorry dubbel, ik was iets te vlug.-

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 apr 2014 22:18

naamloos schreef:Nee hoor, Paulus was niet abuis want hij heeft het in Galaten 3 over geestelijke kinderen van Abraham, en niet over zijn fysieke nageslacht met wie het verbond was opgericht.

Weet je waarom Paulus de kinderen van God 'Abrahams nageslacht' noemt? Omdat ze delen in de belofte, en dus in het verbond, en overeenkomstig de/het belofte/verbond erfgenamen zijn.

Terug naar “Archief”