De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 19:34

Paulus omschreef het duidelijk.
besneden zijn of niet besneden zijn betekent NIETS, maar of men een nieuwe schepping is, en gehoorzaamt aan Zijn geboden.
Welnu, met de doop die de besnijdenis zou vervangen (ook nergens te lezen in de Schrift) kun je dan ook zeggen, de doop betekent dus ook niets , wanneer de dopeling niet een nieuwe schepping is geworden.

Toen de kamerling vroeg of hij gedoopt mocht wprden, zei philippus toch ook niet, tuurlijk jongen, jij en je kinderen doop ze allemaal! nee, alleen indien gij van ganser harte gelooft.!!
Overal waar de doop plaatsvindt in de Schrift, staat het woord geloof in de nabije context!
Zoek maar na!!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 19:38

Boaz schreef:het is een valse, on-Bijbelse leer.

alle schaamte voorbij

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 16 apr 2014 19:42

Boaz schreef:het is een valse, on-Bijbelse leer.

rotterdam schreef:alle schaamte voorbij

waarom reageer je niet inhoudelijk op de rest wat ik schreef?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 apr 2014 19:46

Zoals het bloed (van beesten) in het OT geofferd werden;
Zo heeft Jezus zijn leven voor ons geofferd.

1 Korintiërs 11,25
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’

Dát is het teken van het nieuwe verbond.

Doopformulier van de CGK;
....Ten derde worden wij krachtens het verbond door de Doop geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met geheel ons hart, met geheel onze ziel, met geheel ons verstand en met geheel onze kracht, de wereld verzaken, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen. En als wij uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en niet in de zonde blijven liggen, want de Doop is een zegel en onwrikbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben....

Nee de beker is dus het nieuwe verbond.
Niet de doop, want de doop vraagt om een zuiver geweten, en zoveel teksten als er al genoemd zijn over dat je je oude leven af moet leggen..

BRON DOOPFORMULIER:
hier te vinden.
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 16 apr 2014 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2014 19:49

Boaz schreef:waarom reageer je niet inhoudelijk op de rest wat ik schreef?
Dat is best een beetje lastig als je geen andere argumenten hebt als traditie en getallen.
Als je dan het laatste woord wilt hebben krijg je reacties als: schandelijk, ongehoord, alle schaamte voorbij e.d.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 apr 2014 19:59

Wat ik mij ook opvalt in hetzelfde formulier is dit deel waar de ouders de vragen moeten beantwoorden.
(heb zelf zo'n 10 kinderen gedoopt zien worden, waaronder mijn nichtje en 2 neefjes, dus weet het e.e.a. al).

..Ten tweede: Gelooft gij dat de waarheid Gods, die in het Oude en Nieuwe Testament geopenbaard is en in de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christe¬lijke kerk alhier geleerd wordt, de waarach¬tige en volkomen leer der zaligheid is?

Volgens de Van Dale betekent Volkomen het volgende;

vol·ko·men (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
helemaal, geheel: volkomen vrijheid; dat is volkomen waar

Punt waar ik helemaal over struikel is;
...de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christe¬lijke kerk alhier geleerd wordt, de waarach¬tige en volkomen leer der zaligheid is?

Waarom dingen toevoegen?
En volkomen leer.
Dit zou betekenen als je dingen anders opvat, dat je niet meer gelooft in de door kerk gestelde 'volkomen leer der zaligheid'.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 20:05

Boaz schreef:alle schaamte voorbij

waarom reageer je niet inhoudelijk op de rest wat ik schreef?[/quote]

1) Omdat je totaal niet geïnteresseerd bent naar mijn argumenten.

2) Omdat je mijn geloof een on-Bijbelse leer noemt.

3) Omdat alle argumenten al duizend keer zijn besproken en jij net doet of je hoogstpersoonlijk het wiel hebt uitgevonden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 20:06

Anoniem_89 schreef:Wat ik mij ook opvalt in hetzelfde formulier is dit deel waar de ouders de vragen moeten beantwoorden.
(heb zelf zo'n 10 kinderen gedoopt zien worden, waaronder mijn nichtje en 2 neefjes, dus weet het e.e.a. al).

..Ten tweede: Gelooft gij dat de waarheid Gods, die in het Oude en Nieuwe Testament geopenbaard is en in de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christe¬lijke kerk alhier geleerd wordt, de waarach¬tige en volkomen leer der zaligheid is?

Volgens de Van Dale betekent Volkomen het volgende;

vol·ko·men (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
helemaal, geheel: volkomen vrijheid; dat is volkomen waar

Punt waar ik helemaal over struikel is;
...de artikelen van het christelijk geloof beleden en in de christe¬lijke kerk alhier geleerd wordt, de waarach¬tige en volkomen leer der zaligheid is?

Waarom dingen toevoegen?
En volkomen leer.
Dit zou betekenen als je dingen anders opvat, dat je niet meer gelooft in de door kerk gestelde 'volkomen leer der zaligheid'.

En vervolgens ben je eigendom/lid van de kerk ipv Christus' Lichaam.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 apr 2014 20:09

Boaz schreef:Het noemen van de bede om een goed geweten is zeker iets waar je bij stil moet staan als we het over kinderdoop hebben.
Ik zeg ook niet dat je dat niet moet doen. Maar ik merk op dat sommigen alleen maar dat noemen als kern van de doop. Dat doet veel van de genade tekort.
Mealybug schreef:Het doopformulier heeft ook het bijbelse ''geheiligd zijn in de ouder(s)'', veranderd in ''geheiligd zijn in Christus''.
Volgens mij staar je je nu te blind op het letterlijke aspect van het concept heilig. Dat is zeker voor een groot deel apart gezet, maar altijd in context met een relatie met God. Zijn er ooit mensen in de satan geheiligd? Nee he? De plek waartoe mensen geheiligd worden is niet een willekeurige plaats volgens mij, maar gaat richting rijnheid en dicht bij God zijn.
Onderzoek eerst de stok voor je er mee gaat slaan.
Boaz schreef:Er staat geschreven dat allen die het hoorden, tot geloof kwamen. Niemand kan voor een ander besluiten wat iemand moet geloven.
Tot bepaalde hoogte ben ik het met je eens, maar toch, waarom voed jij je kinders op in het geloof? Het is toch hun keuze? Of heb je wel een invloed? Ja, en een behoorlijk grote ook. Het is geen garantie (dat heb je niet in het leven), maar door je kinderen op te voeden in het geloof, is er een grote kans dat het gezegend wordt, en dat die kinderen hun geloof nog vaster maken. Misschien een voorbeeld: stel dat ik mijn kind laat adopteren in een streng islamitische maatschappij, dan is diens geloof zijn/haar eigen verantwoordelijkheid, maar toch zorg ik er dan voor dat het een hele moeilijke keuze gaat worden. Een andere: toen ik klein was, geloofde ik wat mijn ouders geloofden. Ik geloofde in God, ik twijfelde er niet aan. Ik bad voor het slapen gaan tot God toen ik 8 was (vrij gebed) Langzaamaan groei je op, en komen er meer vragen op je af. Onzekerheden groeien, je raakt bekend met de strijd en geluksgevoelens die volwassen christenen voeren omtrent hun geloof. Elke onbekende en nieuwe aanval op het geloof doet twijfelen, en telkens als je met je geloof eruitkomt, voel je je sterker (of: meer geborgen door God) dan voorheen. Nu kan ik zeggen dat ik ergens toen ik volledig als volwassene nadacht mijn geloof had bevestigd, maar dan zou ik liegen. Mijn ouders (verderop mijn gemeente, en de enkele christelijke vrienden) hebben mij mijn geloof aangeleerd. Ik kan zeggen dat ik zelf die keuze heb gemaakt, maar dat zou een valse stropop zijn om mijn eigen ego te strelen. Nee, ik zie het als genade dat ik in deze omgeving onder Gods zegen mocht opgroeien in het geloof. En daar past de kinderdoop perfect bij.

In zekere zin leggen babies of jonge kinderen wel hun oude leven af als ze met het Woord en het Evangelie opgroeien. Die zijn als discipelen: worden meegenomen en geleerd om Christus te volgen en God de eer te geven. Dat moeten we niet bagatelliseren als schijngelovigen, en zo kinderen weghouden en eerst een volwassenverstand eisen voor we ze bij Christus toelaten. Nee, laat de kinderen tot Hem komen, niemand mag hen hinderen.
Boaz schreef:is geen dopen maar besprenkelen.
En toch lijkt het mij verstandig in dit soort zaken op je woorden te letten. Bovendien ben jij hiermee weer de volgende die zich zodanig verkijkt op het uiterlijke, dan het geestelijke onder te tafel verdwijnt. Heel tekenend zijn dit soort uitspraken en het feit dat de redeneringen zich hierop toespitsen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2014 20:12

naamloos schreef:Dat is best een beetje lastig als je geen andere argumenten hebt als traditie en getallen.
Als je dan het laatste woord wilt hebben krijg je reacties als: schandelijk, ongehoord, alle schaamte voorbij e.d.

Klopt - je naaste z'n geloof beledigen is inderdaad "schaamteloos".
Jaja slimpie, de kerk heeft al 2000 jaar geen andere argumenten dan alleen maar traditie en getallen.
Alleen de volwassendopers hebben het begrepen.
Dat geloof toch zelf niet, hoop ik ?
Dat vind ik "echt simpel".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2014 20:25

rotterdam schreef:
Klopt - je naaste z'n geloof beledigen is inderdaad "schaamteloos".
Jaja slimpie, de kerk heeft al 2000 jaar geen andere argumenten dan alleen maar traditie en getallen.
Alleen de volwassendopers hebben het begrepen.

Ik weet niet waaraan jij denkt wanneer je het over de kerk hebt, ik neem aan de ''Moederkerk'' ?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 16 apr 2014 20:29

Boaz schreef:waarom reageer je niet inhoudelijk op de rest wat ik schreef?

naamloos schreef: is best een beetje lastig als je geen andere argumenten hebt als traditie en getallen.

Huh?? Ik kom helemaal niet met traditie of getallen, ik kom met zinsneden uit het doopformulier. Zo'n formulier noem je toch geen traditie?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2014 20:30

rotterdam schreef:Klopt - je naaste z'n geloof beledigen is inderdaad "schaamteloos".
Nou ja zeg! Als jij denkt dat jouw visie bijbels is dan is automatisch een andere visie onbijbels, dus beledig je op dat moment ook zijn of haar geloof.
rotterdam schreef:Jaja slimpie, de kerk heeft al 2000 jaar geen andere argumenten dan alleen maar traditie en getallen.
Zozo slimpie, ben jij nu opeens de kerk?
rotterdam schreef:Alleen de volwassendopers hebben het begrepen.
Geloofsdoop!
Wat je ervan vind mag je helemaal zelf weten. Hup maar weer, ik ben niet zo moeilijk :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2014 20:31

Boaz schreef:Huh?? Ik kom helemaal niet met traditie of getallen, ik kom met zinsneden uit het doopformulier. Zo'n formulier noem je toch geen traditie?
Jij niet, dat roept Rotterdam steeds.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 16 apr 2014 20:38

Nou, Naamloos, dan moet je even naar boven scrollen. Het zijn jouw woorden op een citaat van mij...

Overigens: nog geen inhoudelijke reactie op wat ik schreef over het doopformulier. Zijn die dan zo onaantastbaar, dat niemand nadenkt over wat daar nu eigenlijk staat als onderbouwing van de kinderdoop??
Laatst gewijzigd door Boaz op 16 apr 2014 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”