Bijbelse namen; meedenkers gezocht!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Bijbelse namen; meedenkers gezocht!

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 13:29

Bambi schreef:In Israël is Melea gewoon een meisjesnaam:

http://www.meaning-of-names.com/israeli-names/melea.asp

Ik heb twee collega's die Andrea heten. Een man en een vrouw...
Soms kun je er weinig van zeggen hoe een naam in een andere taal overkomt.
Om je vervolgens door een taal die je spreekt noch verstaat te laten beheersen is misschien een beetje te ver vooruitgedacht!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 apr 2014 22:49

ajl schreef:Mw werkt in de zorg dus ik vermoed dat zij Melea als melanoom vindt klinken. Klopt dit mw?

Mijn eerste gedacht bij Melea was meleana... als ik het al lees zie en ruik ik het al...:wink:

Over ordinair vinden klinken...ik kan een naam met 'lieveling des Heeren' als betekenis maar moeilijk ordinair vinden klinken. Maar het zal vooral een kwestie van smaak zijn. Ik heb bijv. erg weinig met vrij korte namen.

@topicstarter: ben je geholpen d.m.v. dit topic?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 apr 2014 22:59

ajl schreef:Dina vind ik ook altijd wel prima.

Dan moet ik gelijk denken aan Dina en de Sichemieten. Ik ken een kind dat Abigail heet, een mooie naam, maar ik had eerst zoiets van: Hoe kunnen ze nu die naam nemen? Abigail met die Nabal die de Heer doodsloeg. Of Rebekka, ken ik ook, ook een mooie naam, maar eerst gelijk de associatie dat ze nou niet al te aardig was met het oplichten van d'r man. Maar ja, kan aan mij liggen.
Esther vind ik mooi.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 apr 2014 11:36

Mijn dochter heet Tirza-Naomi.
Tirza betekent "lieflijkheid".

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2014 11:44

Gefeliciteerd dat jullie in blijde verwachting zijn.

Er bestaan echter geen Bijbelse namen, wat jullie bedoelen is dat je een Hebreeuwse naam voor je kind zoekt. Vele Nederlandse namen zijn er verbasteringen van, denk aan Sam en Moos, of Jan. Een kind met een zware joodse naam opzadelen vind ik zelf onnodig en zielig voor het kind, want je hebt er niks aan en dient God er op geen enkele manier mee. Bovendien wordt het kind in de toekomst mogelijk gepest door de anderen als de naam te apart is en dat laat onuitwisbare sporen na. Kies liever een normale Nederlandse naam.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 14 apr 2014 13:23

StillAwake schreef:Ik heb twee collega's die Andrea heten. Een man en een vrouw...
Soms kun je er weinig van zeggen hoe een naam in een andere taal overkomt.
Om je vervolgens door een taal die je spreekt noch verstaat te laten beheersen is misschien een beetje te ver vooruitgedacht!

Tsja, hoewel Andrea in de meeste talen denk ik een vrouwelijke naam is, denk ik dat niemand die Grieks kan zijn dochter zo gaat noemen. :mrgreen:

Maarja, mijn naam gaat geloof ik terug op een heidense god van de oorlog. Ik zou zelf mijn kind niet zo snel naar een afgod noemen, maar ik denk, dat mijn ouders niet wisten wat het betekent en verder is het een heel normale naam....

Gelukkig zijn er ook een aantal leukere mensen in de geschiedenis geweest met mijn naam, om mijn naam toch nog van enkele positieve associaties te voorzien. :wink:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 apr 2014 13:49

mohamed schreef:Gefeliciteerd dat jullie in blijde verwachting zijn.

Er bestaan echter geen Bijbelse namen, wat jullie bedoelen is dat je een Hebreeuwse naam voor je kind zoekt. Vele Nederlandse namen zijn er verbasteringen van, denk aan Sam en Moos, of Jan. Een kind met een zware joodse naam opzadelen vind ik zelf onnodig en zielig voor het kind, want je hebt er niks aan en dient God er op geen enkele manier mee. Bovendien wordt het kind in de toekomst mogelijk gepest door de anderen als de naam te apart is en dat laat onuitwisbare sporen na. Kies liever een normale Nederlandse naam.

Ach met bijbelse namen wordt gewoon bedoeld een naam die in de bijbel voorkomt ergens.

Ik ben wel heel benieuwd of topicstarter al tips heeft gezien die ze wat vindt.

Wervelwindje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wervelwindje » 14 apr 2014 16:19

Persoonlijk vind ik voor een meisje Loïs een mooie naam. Bijbels en ook stoer.
Voor een jongen vind ik Elias of Eliam mooi. Die laatste naam lijkt nog wel op het tegenwoordig hippe 'Liam'.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2014 20:09

maaarten schreef:Tsja, hoewel Andrea in de meeste talen denk ik een vrouwelijke naam is, denk ik dat niemand die Grieks kan zijn dochter zo gaat noemen. :mrgreen:

Maarja, mijn naam gaat geloof ik terug op een heidense god van de oorlog. Ik zou zelf mijn kind niet zo snel naar een afgod noemen, maar ik denk, dat mijn ouders niet wisten wat het betekent en verder is het een heel normale naam....

Gelukkig zijn er ook een aantal leukere mensen in de geschiedenis geweest met mijn naam, om mijn naam toch nog van enkele positieve associaties te voorzien. :wink:

Ik heb zelf ook een heidense naam, en beide zoons ook (overigens niet afgeleid van heidense goden, maar van "held" (ikzelf) "adelaar" en "krijger"...
Namen die mijn ouders (in het geval van mijn naam) en mijn vrouw en ik (voor onze jongens) mooi vonden...
Later pas een keer gekeken wat het nu eigenlijk betekende.

Terug naar “[Religie] - Open forum”