Ds. C. G. Vreugdenhil: vreemde eend in de bijt.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Ds. C. G. Vreugdenhil: vreemde eend in de bijt.

Berichtdoor benefietdiner » 11 apr 2014 16:12

vreemde eend in de bijt van kerkelijk Nederland.

Afbeelding

HOUTEN.Ds. C. G. Vreugdenhil noemt zichzelf „geen standaardpredikant.” Hij vaart zijn eigen koers, ook al komt hem dat soms op kritiek uit zijn eigen kerkverband te staan. Gisteren stond de predikant van de Gereformeerde Gemeenten veertig jaar in het ambt.

Ds. Vreugdenhil heeft zich goed voorbereid op het interview. Met een stapel A4’tjes vol aantekeningen op schoot blikt hij in de pastorie in Houten openhartig terug op veertig jaar predikantschap.

Nooit had hij verwacht op 67-jarige leeftijd het beroep van de gereformeerde gemeente in Houten aan te nemen. „Ik had de mensen in Vlissingen al verteld dat ik daar de rest van mijn leven zou blijven wonen. Voor mijn schoonouders, die beiden op hoge leeftijd zijn, hadden we in Vlissingen een huis gekocht op loopafstand van de pastorie.”

Lees (betaald) verder op Refdag: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_819792

(Zie voorwaarden voor het overnemen van artikelen: viewtopic.php?f=1&t=23742)
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 12 apr 2014 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Veel besproken Ds. op RefoWeb C. G. Vreugdenhil 40 j in

Berichtdoor JeeWee » 11 apr 2014 19:55

Bijzonder verhaal over een man met bijzondere gaven die voor veel mensen een reden is en is geweest om de Gereformeerde Gemeente niet de rug toe te keren. Hij geeft hoop of verandering binnen de kerk omdat hij Christus volledig centraal stelt in zijn prediking en schrijfsels.

Tekenend vond ik het volgende:
"Ons leven is in Indonesië enorm veranderd. Tradities en culturele vormen heb ik leren relativeren. Het gaat om geloof, hoop en liefde; om ellende, verlossing en dankbaarheid. De rest is bijzaak. Of je nu doedelzak, Paul of orgel speelt in de eredienst. Voor anderen is dat misschien wezenlijk, maar voor mij niet".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 apr 2014 20:50

Er valt inderdaad veel over ds. Vreugdenhil te zeggen... Ga ik niet doen, ik houd het bij een korte opmerking (dat kan hij zelf niet...):
Ik ben blij dat hij zo nu en dan ook bij ons komt preken.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2014 08:28

Rozijn schreef:Er valt inderdaad veel over ds. Vreugdenhil te zeggen... Ga ik niet doen, ik houd het bij een korte opmerking (dat kan hij zelf niet...):
Ik ben blij dat hij zo nu en dan ook bij ons komt preken.

Waar komt die bijzondere blijdschap vandaan ?
Ik maak uit jou opmerking op (dat kan ik fout hebben natuurlijk) dat die blijdschap bij andere predikanten minder of niet is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2014 09:39

Ach we zijn mensen. Iedereen heeft volgens mij ook wel een favoriete predikant. Ik herken dat wel. Dan denk je: hoera, we hebben vandaag ds ... Dat zegt verder meestal niets over andere predikanten
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 12 apr 2014 09:41

@benefietdiner: Nee, je legt de zin verkeerd uit...

Ik ben over de volgende dingen blij:
- Ds. Vreugdenhil komt bij ons preken (hij is niet overal welkom, bij ons wel, net als iedere andere GG-predikant, 't zij hij als licht of zwaar, als links of rechts te boek staat)
- Ds. Vreugdenhil heeft vaak een eigen invalshoek van kijken naar een tekst, dat is verfrissend
- Ds. Vreugdenhil komt zo nu en dan (dus niet heel vaak), hij heeft ook zo zijn eigenaardigheden die wel eens wat vermoeiend zijn...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2014 10:53

Rozijn schreef:@benefietdiner: Nee, je legt de zin verkeerd uit...

Ik ben over de volgende dingen blij:
- Ds. Vreugdenhil komt bij ons preken (hij is niet overal welkom, bij ons wel, net als iedere andere GG-predikant, 't zij hij als licht of zwaar, als links of rechts te boek staat)
- Ds. Vreugdenhil heeft vaak een eigen invalshoek van kijken naar een tekst, dat is verfrissend
- Ds. Vreugdenhil komt zo nu en dan (dus niet heel vaak), hij heeft ook zo zijn eigenaardigheden die wel eens wat vermoeiend zijn...

Je lijk wel een politicus, :lol: niet echt antwoord op mijn vraag.
Je bent blij omdat je blij bent. :-k
En…… is dat nou niet een beetje vreemd wat je zegt dat hij niet overal in de G.G. welkom is. Daar moet tocht iets aan ten grondslag liggen.
Wat is die 'invalshoek' van Ds. Vreugdenhil die jij opmerkt?
Noem is daadwerkelijk de eigenaardigheden die jou vermoeien. Daar kunt je toch niet blij om zijn?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 apr 2014 11:00

benefietdiner schreef:vreemde eend in de bijt van kerkelijk Nederland.

Afbeelding

HOUTEN.Ds. C. G. Vreugdenhil noemt zichzelf „geen standaardpredikant.” Hij vaart zijn eigen koers, ook al komt hem dat soms op kritiek uit zijn eigen kerkverband te staan. Gisteren stond de predikant van de Gereformeerde Gemeenten veertig jaar in het ambt.

Ds. Vreugdenhil heeft zich goed voorbereid op het interview. Met een stapel A4’tjes vol aantekeningen op schoot blikt hij in de pastorie in Houten openhartig terug op veertig jaar predikantschap.

Nooit had hij verwacht op 67-jarige leeftijd het beroep van de gereformeerde gemeente in Houten aan te nemen. „Ik had de mensen in Vlissingen al verteld dat ik daar de rest van mijn leven zou blijven wonen. Voor mijn schoonouders, die beiden op hoge leeftijd zijn, hadden we in Vlissingen een huis gekocht op loopafstand van de pastorie.”

Lees (betaald) verder op Refdag: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_819792

(Zie voorwaarden voor het overnemen van artikelen: viewtopic.php?f=1&t=23742)

Een betere berichtgeving zou zijn geweest dat deze predikant een vreemde eend in de bijt is in [u]reformatorisch Nederland.[u/]
(Hoewel ik denk dat de benaming meer van toepassing is op enkele anderen, zo vreemd is deze predikant helemaal niet)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2014 11:35

mealybug schreef:Een betere berichtgeving zou zijn geweest dat deze predikant een vreemde eend in de bijt is in [u]reformatorisch Nederland.[u/]
(Hoewel ik denk dat de benaming meer van toepassing is op enkele anderen, zo vreemd is deze predikant helemaal niet)

Oké, in dit topic aangepast.
Ik vind wel dat hij een vreemde eend in de bijt is expliciet van de Gereformeerde Gemeenten. Hij noemt zichzelf toch ‘geen standaard predikant’ wat hem kritiek oplevert in zijn eigen kerkverband.
De kritiek kan toch benoemd worden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 apr 2014 11:39

benefietdiner schreef:Je lijk wel een politicus, :lol: niet echt antwoord op mijn vraag.
Je bent blij omdat je blij bent. :-k
En…… is dat nou niet een beetje vreemd wat je zegt dat hij niet overal in de G.G. welkom is. Daar moet tocht iets aan ten grondslag liggen.
Wat is die 'invalshoek' van Ds. Vreugdenhil die jij opmerkt?
Noem is daadwerkelijk de eigenaardigheden die jou vermoeien. Daar kunt je toch niet blij om zijn?

Tijdens zijn zendingswerktijd kwam ds Vreugdenhil (tijdens zijn verlof in Nederland) vaak bij ons preken.
En wij waren toch wel een kerk met een 'zwaar op de hand' kerkenraad.
Ik weet nog wel waarom ik vroeger als tiener/puber blij was dat ds Vreugdenhil kwam preken:
ik kon zijn preken volgen en begrijpen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 apr 2014 11:40

benefietdiner schreef:Oké, in dit topic aangepast.
Ik vind wel dat hij een vreemde eend in de bijt is expliciet van de Gereformeerde Gemeenten. Hij noemt zichzelf toch ‘geen standaard predikant’ wat hem kritiek oplevert in zijn eigen kerkverband.
De kritiek kan toch benoemd worden.

Nou, je had het niet hooeven veranderen hoor :wink:

Ik vind de man een eerlijke uitsraling hebben, heb al e.e.a. gelezen n.a.v. de HSV, maar hem nooit gehoord.

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Ds. C. G. Vreugdenhil: vreemde eend in de bijt.

Berichtdoor Rozijn » 12 apr 2014 12:59

@BD: volgens mij leg ik mijn blijdschap wel uit, maar goed, nog één poging...

Ik sta in de breedte van de GG. Die breedte mag er van mij zijn , helaas niet van iedereen in de GG. Het feit dat Ds. V. Bij ons komt geeft mij de gelegenheid om de hele breedte te beluisteren in de plaatselijke diensten.
Die invalshoeken, tja, hoe leg ik dat uit. Hij legt verbanden die ik zelf nog niet wist. Hij heeft een eigen stijl van dingen uitleggen, ga het ervaren en pak wat preken van prekenweb...
Ik ben blij dat hij AF en TOE komt, dan worden de dingen die ik wat minder apprecieer niet tot een ergernis. Ik ga geen voorbeelden noemen.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 12 apr 2014 16:49

Ik ken de man niet dus zal eerdaags een paar preken van hem lezen maar als hij inderdaad in Indonesië gezeten heeft, verbaast het me niet dat hij de relativiteit van kerkelijke tradities in een bepaalde cultuur ziet en ook benoemd heeft.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2014 23:04

Eigenlijk zou elke predikant verplicht stage moeten lopen in een totaal ander land / cultuur. Om hier genoemde redenen. Het maakt je nuchter en bescheiden, eigen cultuur wordt betrekkelijker enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 apr 2014 08:23

Bambi schreef:Tijdens zijn zendingswerktijd kwam ds Vreugdenhil (tijdens zijn verlof in Nederland) vaak bij ons preken.
En wij waren toch wel een kerk met een 'zwaar op de hand' kerkenraad.
Ik weet nog wel waarom ik vroeger als tiener/puber blij was dat ds Vreugdenhil kwam preken:
ik kon zijn preken volgen en begrijpen.

Dat had ik dus ook. En bij ons zat het dan ook goed vol in de kerk. :wink:

Terug naar “Archief”