kan jij sterven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

kan jij sterven?

Berichtdoor hijwel » 13 mar 2004 23:27

Ik vroeg me dit af, ik had het er vanavond over met een aantal vrienden. Ik weet dat ze in Jezus geloven als hun persoonlijke zaligmaker, maar toch vroegen ze zich af of ze wel konden sterven op dit moment.

Daarom mij vraag: kan jij sterven?
Laatst gewijzigd door hijwel op 13 mar 2004 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 mar 2004 23:30

(kun je klaar zijn om te sterven?)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mar 2004 23:35

Evelien schreef:(kun je klaar zijn om te sterven?)

owke.. eh ik zal het anders forumleren: kan jij sterven?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 14 mar 2004 00:39

Evelien schreef:(kun je klaar zijn om te sterven?)

Ja dat kan!

Ik niet iig.

joris

Berichtdoor joris » 14 mar 2004 09:05

ja, ik kan sterven. Jezus offer was een keer en een keer genoeg. Ik heb mijn leven over gegeven aan JEzus, ga nog regelmatig de mist in, maar mag weten dat mijn zonden vergeven zijn.
Op golgotha werd de weg naar God weer open, daarom scheurde het gordijn in de tempel. Dat mag ik weten, ook al voelt het niet altijd zo.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 mar 2004 11:47

Ik besef heel goed dat ik zomaar iedere dag kan sterven.
Ik ben wel bang voor langdurig pijnlijden, bv als je bezwijkt aan je verwondingen van een ongeluk.
Maar ik heb mijn dochter in mijn armen zien sterven, en dat was helemaal niet eng. Echt helemaal niet. Omdat ze nog klein was en geen vooroordelen had ten opzichte van de dood.
Dus zij liet zichzelf makkelijk gaan. Ik hoop dat ik op dezelfde manier kan sterven.
Maar ik heb wel oude mensen zien sterven aan enge ziektes, en die vochten zo vreselijk tegen de dood, en toch nog vechten uit DOODSANGST omdat ze niet wisten wat hun te wachten stond. (ook gelovige mensen, die in hun laatste uur ineens toch twijfelen)
Zo wil ik niet sterven. Maar je weet het niet als je ervoor komt te staan.
Wij komen allemaal aan de beurt.
Ik hoop dat ik net zo makkelijk kan gaan als mijn dochter, daarom wil ik proberen om aan mijn dochter te denken als mijn tijd gekomen is, maar ik hoop wel dat dat nog 50 jaar duurt..................

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 mar 2004 11:55

Wat ik ook heel moeilijk vind is: hoe praat je erover met mensen?
Ik heb het pas nog meegemaakt dat iemand op sterven lag. Ik zag dat, omdat ik in de verpleging heb gewerkt, maar de mensen om de persoon heen, niet, die dachten dat hij nog maanden zou leven, terwijl hij al bezig was te sterven. Dat ga je dan ook niet tegen die mensen zeggen, omdat je ze niet wil kwetsen.
Dus: de dood is meestal een taboe, vaak niet voor de stervende zelf, maar voor de mensen eromheen, dat je er niet over mag praten dat iemand al bezig is. Dat kan 2 of 3 weken duren, het sterven opzich. Het zou tof zijn, als het eens uit de taboesfeer gehaald zou worden.
Dat maakt het sterven voor de persoon in kwestie ook een stuk gemakkelijker, want veel mensen houden het tegen omwille van hun familie, waardoor het extra moeilijk gaat. Ik heb zoiets van, als je toch zelf weet dat je terminaal bent, laat jezelf dan rustig gaan. En voor de familie: zeg tegen je geliefde dat hij/zij rustig kan gaan, dat alles goed is en dat hij kan gaan. Ik heb dat tegen mijn dochter ook gezegd, en misschien dat ze mede daarom zo makkelijk stierf.

nb Ik weet niet of het irritant is, als ik antwoorden geef op vragen en ik haal steeds voorbeelden uit mijn eigen leven aan. Als dat irritant is, zeg dat dan svp, want ik heb het wel vaker gehoort, en toen probeerde ik op een andere manier te schrijven, net of het over iemand anders gaat. (das niet helemaal eerlijk, maar soms vinden mensen dat prettiger, hoewel het minder prettig is voor mij, want soms wordt er net gedaan of ik een verhaal uit mijn duim zuig, als ik het in een andere vorm vertel, niet hier, maar op een ander forum)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mar 2004 13:06

nee hoor maria, mooi om juist iets persoonlijks te horen!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mar 2004 13:14

nee, wat erg om dat hier neer te moetren zetten!

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 14 mar 2004 13:35

Ja, ik kan sterven. Voor mezelf vind het totaal geen probleem, voor mijn nabestaanden is het veel erger. Ik weet dat ik bij God mag komen. Jezus is voor mij gestorven en ik geloof dat Hij voor mij de dood heeft overwonnen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 mar 2004 14:22

Iedereen kan sterven natuurlijk. :| Maar als je bedoelt of ik klaar ben om te steven: ja
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2004 11:15

Ik heb het idee dat ik niet klaar ben om te sterven... ik wil hier namelijk nog zoveel doen :)

Maar ik bepaal zelf niet wanneer ik sterf... dat laat ik aan God over... en zoals Hij het wil is het goed.

Als ik nu zou sterven... kan ik daar wel mee leven. Zo erg is sterven nou ook weer niet. Maar wanneer het tijd is bepaalt God.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 15 mar 2004 11:37

Marnix schreef:Ik heb het idee dat ik niet klaar ben om te sterven... ik wil hier namelijk nog zoveel doen :)

Dat is denk ik het probleem van de meeste mensen. Maar ik denk niet dat het daar om gaat in deze topic. Het gaat erom of je zeker weet of je bij God komt.

Maar ik bepaal zelf niet wanneer ik sterf... dat laat ik aan God over... en zoals Hij het wil is het goed.

Amen! Ben er ook wel blij om dat ik dat niet zelf hoef te beslissen :)

Als ik nu zou sterven... kan ik daar wel mee leven.

:? Da's handig, sterven en leven tegelijk! Wel waar natuurlijk, een eeuwig leven bij God.
Laatst gewijzigd door Erna82 op 15 mar 2004 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2004 13:48

Precies :) Het leven houdt niet op bij de dood.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 mar 2004 14:38

Ik weet het (nog) niet.

Terug naar “Archief”