De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Jvslooten » 05 feb 2014 09:29

Teus schreef:Hoe kan v.d. Groe nu bepalen waardoor men wedergeboren is en wat het is om dat te zijn als hij niet weet dat de Genade van God komt en niet van de Heilige Geest?
God is Geest en Geest is God, uitgezonden door de Vader en uitgezonden door de Zoon. Zeggen dat genade wél van God komt maar niet van de Geest is een contradictio in terminis.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 feb 2014 11:06

Ik had verder ook geen opmerking over de rest van het citaat.
Ik zal je vertellen Marnix,
Ik heb voor dat God in mijn leven was nooit de behoefte gehad om dergelijke oude schrijvers te lezen. Mijn ouders zeiden het wel eens maar ik dacht altijd dat is te zwaarmoedig en als God het toch moet doen wat heb ik er dan aan, het interesseerde me ook echt niet.
Tot voor een poosje terug, maandje of drie, kreeg ik een boekje in mijn handen wat nog van mijn ouders was geweest. De schrijver weet ik niet meer, is ook niet belangrijk maar het ging over satan, hoe hij werkt in ons. Ik heb God niet gevraagd of ik het mocht lezen en of om standvastigheid te behouden omdat ik twijfelde over de kwaliteit.
Ik was nog niet aan het einde van de eerste pagina en las een stukje op een paar bladzijden verder. God maakte me ervan bewust dat ik moest stoppen met lezen, heb ik gedaan en heb het direct in de kliko gedeponeerd. M.i. wil God het dan ook niet dat een ander het leest.
Daarna heb ik niet meer de behoefte gehad, eerder tegen gestaan. Ik kom op dit forum en lees zo die enthousiasme van mede-forummers. Ik zat te denken,… zal ik reageren en hoe zal dit uitpakken? Terwijl ik zat te denken werd ik min of meer de richting in gestuurd om het boekje, de toetssteen de genade te zoeken op internet en te lezen. Het bevreemde me min of meer dat ik dat ging doen. Toen ik het vond kreeg ik direct pagina 71 onder mijn ogen en wel dit gedeelte. Toen moest ik woorden zoeken, want ik weet dat ik best wel bruut over kan komen op het forum. Ik vind het moeilijk om te verwoorden wat ik voel of denk en heb die kwaliteiten ook niet en heb er vaak moeite mee. Daar heb je het weer, te trots om het toe te geven. Ik worstel er al een paar dagen mee. God roept me terug, heb al een waarschuwing van Elbert gehad, het moet anders en heb God daarvoor nodig.
Marnix, ik heb aldus geschreven en heb, mede doordat mijn vrouw in het ziekenhuis ligt, nog niet de behoefte gehad om me verder in het boek te verdiepen. Ik weet niet wat God wil, ik heb er zelf geen behoefte aan maar als dergelijke zaken bespreekbaar moeten worden dan gaat dat gebeuren. Eerst moet ik het zelf met God vlak hebben en daarna zien we het wel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2014 16:39

Oke, ik heb het citaat een beetje gebprobeerd te verhelderen, waarom ik het (op de toespitsing naar Geest ipv God na) wel goed vind.

Succes en sterke verder en bovenal veel zegen toegewenst!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 feb 2014 21:10

Dank je Marnix, doet me goed.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 feb 2014 22:00

Teus schreef:

Las dit in het boek van v/d Groe, “Toetssteen van de ware en valse genade”

@JCA, Ik hoop echt dat hier een drukfout staat. “door de genade van de Heilige Geest”

oordeel zelf:

Veel kritischer uitte J. A. de Ruiter uit Giessen zich. Dr. J. Exalto kapittelt in het nieuwe boek een publicatie van De Ruiters hand over Van der Groe uit de jaren zeventig als komend uit de pen van hen „die zich koesteren in een romantiek van exclusiviteit, gegrond op een verborgen, esoterisch en gnostisch concept van de mythe van de laatste ziener.”

De Ruiter, die aangaf de oudvader inmiddels anders te waarderen, reageerde ironisch: „Je waant je echt in de sfeer van ”De Da Vinci Code” van Dan Brown.”

In antwoord op de vraag of het licht na Van der Groe echt was gedoofd, reageerde De Ruiter ontkennend. Zijn felle uitlatingen riepen protest op bij sommige aanwezigen.

Van der Groe is voor De Ruiter „een wat zonderlinge predikant, die vaak een te grote broek dan wel profetenmantel aantrok.” Zijns inziens is het een dwaling te menen dat Christus’ kerkvergaderend werk ophoudt als een predikant wegvalt.

„Zijn toenemende somberheid en negatieve houding hadden alles te maken met karakter, milieu en aanleg. Van der Groe had evangelische momenten, maar toch over het geheel genomen een sterk voorwaardelijke en descriptieve prediking, waarin uiteindelijk de echte christelijke hoop en liefde gingen ontbreken. In vergelijking met Whitefield, Boston en Edwards moeten we helaas constateren dat Van der Groe hout, hooi en stoppels heeft gebouwd op het fundament Christus.”

De Ruiter meent dat er bij Van der Groe geen sprake was van een bijzondere verlichting en profetische bediening in Bijbelse zin. „Alle profetie heeft als doel de verheerlijking van Christus en het uitzien en verlangen naar Zijn toekomst. En die focus missen we in de bekende biddagpreken van de oudvader.

En sloot hij het hekje toe? Christus’ vergaderend werk is ook na zijn dood doorgegaan. Van der Groe zei dat God met kerk en volk in Nederland weldra een gehele voleinding zou maken en geen zondaren meer tot bekering zou roepen. Met zijn vergaande uitspraken over de toekomst van de kerk in Nederland, overschreed de oudvader nieuwtestamentische grenzen en betrad hij heilig land, waartoe hij als dienaar van het evangelie niet was geroepen.

Van der Groes negatieve toekomstvisie heeft voor vele vromen het afscheid van de kerk betekend, met soms heel kwalijke gevolgen voor hun gezinnen.”

Bron:RD

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 feb 2014 22:19

Typisch mealybug, alleen het negatieve eruit halen, terwijl het artikel zo begon:

Zelf schreef hij: „Ik, arm dienstknecht van Christus, heb een grote zucht tot de eeuwige zaligheid en de bekering van u allen.” Volgens prof. dr. H. J. Selderhuis gaat er met deze houding geen hekje toe, maar een poort wijd open.

Ter gelegenheid van de heropening van de Rotterdamse boekhandel Lindenberg vond donderdagavond in de Hoflaankerk, waar ds. Van der Groe ooit het Woord bediende, de presentatie plaats van ”Neerlands laatste ziener. Leven, werk en invloed van Theodorus van der Groe (1705-1784)”.

Oorspronkelijk had het boek in 2005 op de markt moeten komen, toen het 300 jaar geleden was dat de predikant werd geboren. Maar vertraging bij de auteurs en het faillissement van Lindenberg kwamen tussenbeide. De officiële heropening van de zaak ging gepaard met het opendoen van een boekje over de hekkensluiter van de Nadere Reformatie.

Maar welk hekje ging er eigenlijk dicht? En ging het wel dicht? Daarover waren donderdagavond de meningen verdeeld. Dr. Selderhuis, kerkhistoricus van de Theologische Universiteit in Apeldoorn, veronderstelde dat de uitvinder van het gezegde haast wel een tijdgenoot van Van der Groe moet zijn geweest.

„Immers, iemand die na Van der Groe heeft geleefd, zou ongetwijfeld oog hebben gehad voor andere profeten die in vuur en vlam een hervorming van kerk, staat en maatschappij nastreefden. Om Van der Groe alleen al de laatste vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie te noemen, vereist toch wel een heel bepaalde benadering van het historische hang- en sluitwerk.

Het gevaar bestaat daarbij dat latere en zelfs huidige criteria voor wie wel of niet tot de waarachtige gelovigen behoort, worden aangelegd om te beoordelen wie er tussen 1580 en 1784 tot de nadere reformatoren mag worden gerekend. Het risico bestaat dat niet een aantal gemeenschappelijke kenmerken een concept bepaalt, maar dat een bepaalde definitie van het concept gaat bepalen of iemand wel aan bepaalde kenmerken voldoet.”

Selderhuis houdt het erop dat Van der Groe een man was die in zijn tijd heeft geprobeerd het Woord van God te preken en voor mensenharten te zorgen.

M.B.: ik zou dus maar oppassen om de naam van iemand ongenuanceerd door het slijk te halen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2014 10:18

Ach, zoals bij ieder mens zijn er positieve en negatieve dingen te noemen..... Waarbij je moet uitkijken maar 1 kant te benaderen, iemand wordt dan al snel een heilige met bijbehorende verheerlijking, of een psychopaat die niet bij zijn verstand was.... en beiden lijken me niet juist. Beetje gezonde balans tussen beiden is gewenst....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 apr 2014 07:40

Jvslooten schreef:God is Geest en Geest is God, uitgezonden door de Vader en uitgezonden door de Zoon. Zeggen dat genade wél van God komt maar niet van de Geest is een contradictio in terminis.

16 En het gebeurde toen wij naar de plaats van het gebed gingen, dat een zekere slavin die een waarzeggende geest had, ons tegemoetkwam. Zij verschafte haar meesters veel inkomsten met waarzeggen.
17 Zij liep achter Paulus en ons aan en riep voortdurend: Deze mensen zijn dienstknechten van God, de Allerhoogste, die ons een weg naar de zaligheid verkondigen.
18 En dat deed zij vele dagen lang. Maar Paulus, die zich daaraan ergerde, keerde zich om en zei tegen de geest: Ik gebied u in de Naam van Jezus Christus uit haar weg te gaan! En hij ging op hetzelfde moment uit haar weg.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 apr 2014 23:33

Waarom gebood de apostel de vrouw te stoppen met het verkondigen ?
Het was toch waar wat ze zei?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 00:29

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 apr 2014 08:07

mealybug schreef:Waarom gebood de apostel de vrouw te stoppen met het verkondigen ?
Het was toch waar wat ze zei?

1. Gebood Paulus de vrouw of de geest?
2. De duivel kan het goede niet doen, en hoewel het soms lijkt dat hij dat doet, zul je vaak zien dat het uiteindelijk het tegenovergestelde effect heeft.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 08:22

alexander91 schreef:
2. De duivel kan het goede niet doen, en hoewel het soms lijkt dat hij dat doet, zul je vaak zien dat het uiteindelijk het tegenovergestelde effect heeft.

1 Corinthiërs 12:3:
"Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.
Dat laatste is wat die geest verkondigde, begrijp ik.
Toch legde Paulus deze geest het zwijgen op...

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 11 apr 2014 08:25

alexander91 schreef:
mealybug schreef:

"Daarom maak ik u bekend, dat niemand, door de Geest Gods sprekende, zegt: Vervloekt is Jezus; en dat niemand kan zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.
Em...Als we heel precies willen zijn, dan is
"Deze mensen zijn dienstknechten van God, de Allerhoogste, die ons een weg naar de zaligheid verkondigen" niet gelijk aan "Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.". De geest waar Paulus het tegen had liet de Naam van Jezus niet over de lippen van de vrouw komen.

Wat is je bedoeling nu hiermee? Wil je nu mensen aan het twijfelen brengen? Paulus zwartmaken?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 08:59

mealybug schreef:

De geest zegt alleen niet dat Jezus Heer is. Hij zegt dat Paulus en wie bij hem waren dienstknechten van God waren die de weg tot zaligheid vertelden. Daarmee werd de nadruk op hen gelegd in plaats van op Jezus Christus. Daarom kan het mooi hebben geklonken maar ergerde Paulus zich er aan. Daarnaast is reclame van een vage waarzegger of zo niet echt positieve reclame. Als op Astro-tv iemand zegt: Ik heb in de sterren gelezen dat het christendom vraag ik me af of mensen het christendom dan serieuzer of minder serieus gaan nemen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 09:06

alexander91 schreef:Wat is je bedoeling nu hiermee? Wil je nu mensen aan het twijfelen brengen? Paulus zwartmaken?

Vind je het erg als ik op deze vraag niet inga?

Terug naar “Archief”