Profeten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Profeten

Berichtdoor xsidd » 10 feb 2014 18:55

Hoi allemaal,

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening, kennis en inzicht rond dit onderwerp. Ik pak zelf een paar teksten, waar ik open vragen bij zet.

Handelingen 15 vers 31 (Herziene Statenvertaling)
32 Judas nu en Silas, die ook zelf profeten waren, bemoedigden de broeders met veel woorden en sterkten hen.

Hoe kan je nu herkennen of iemand een profeet is?, want als ze er toen waren zijn ze er nu ook geloof ik! Is het een spreekbuis van God?

Handelingen 3 vers 24 (Herziene Statenvertaling)
En ook al de profeten vanaf Samuel en zovelen als er daarna gesproken hebben, hebben deze dagen aangekondigd.

Volgens mij zijn profeten mensen gezonden door God, die er nu nog steeds zijn, en Gods Geest die mensen groot, of klein ook gebruikt, en dingen kan laten zeggen die gaan gebeuren, of niet.

Handelingen 26 vers 27 (Herziene Statenvertaling)
Gelooft u, koning Agrippa, de Profeten? Ik weet dat u ze gelooft.

Wil Paulus hier met de profeten overtuigen?

Nogmaals, ik ben benieuwd naar jullie kijk en visie omtrent dit onderwerp.

Met vriendelijke groet.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Re: Profeten

Berichtdoor André-J30 » 09 apr 2014 18:00

xsidd schreef:Hoe kan je nu herkennen of iemand een profeet is? ...

Boeiende vraag. Ben ik even gaan zoeken. Mijn eerste gedachte is dat een "etiketje" profeet niet zoveel zegt. Het is sowieso geen "Goddelijk stempel" dat iemand krijgt en alles wat die persoon zegt is waar.
Lees maar eens Deut. 13:1 - 5:
Wanneer een profeet, of dromen-dromer, in het midden van u zal opstaan, en u geven een teken of wonder;
En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;
Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
Den HEERE, uw God, zult gij navolgen, en Hem vrezen, en Zijn geboden zult gij houden, en Zijn stem gehoorzaam zijn, en Hem dienen, en Hem aanhangen.
En diezelve profeet, of dromen-dromer, zal gedood worden; want hij heeft [tot] een afval gesproken tegen den HEERE, uw God, Die ulieden uit Egypteland heeft uitgevoerd, en u uit het diensthuis verlost; om u af te drijven van den weg, dien u de HEERE, uw God, geboden heeft, om daarin te wandelen. Zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.

De woorden van een profeet moeten dus getoetst worden, ook al doet hij (zij?) wonderen!
(Was dat trouwens niet wat de Farizeeën en Schriftgeleerden deden bij Jezus, toetsen of Zijn woorden in overeenstemming waren met de openbaring van God door zijn profeet (!) Mozes?)

1Kon. 18:19
Nu dan, zend heen, verzamel tot mij het ganse Israël op den berg Karmel, en de vierhonderd en vijftig profeten van Baal, en de vierhonderd profeten van het bos, die van de tafel van Izebel eten.

Ook afgoden hebben profeten.

Komt bij mij de vraag op: "Waarom stel je deze vraag?" Heb je iets meegemaakt of gelezen dat dit jouw belangstelling wekt?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 apr 2014 18:29

Niks meer aan toe te voegen eigenlijk.

Eigenlijk zouden er veel meer profeten moeten zijn in de gemeente van vandaag.
Wel alles toetsen natuurlijk

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 apr 2014 18:50

Deut 18:
21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.

Profetieën moeten dus binnen afzienbare tijd 'uitkomen'.
Ook gif is geschapen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 09 apr 2014 19:49

nou meen ik dat een profeet in principe altijd een boodschapper van God is. Kan ook van de duivel zijn, maar dan noemen wij dat een valse profeet.

Profetie is een genadegave. Zo staat er ergens in de Bijbel (vraag niet waar, want dat weet ik meestal niet) dat we mogen streven naar de Geestesgaven en dat de hoogste?, begeerlijkste?, die van de profetie is.

Bij mij in de kerk wordt daar helemaal niks mee gedaan, maar in andere evangelische gemeenten wordt er m.i. soms meer mee gedaan als wat er zich bewijst.

Profetie welke tegen Gods Woord ingaat, moet je niet in trappen. Gods Woord heeft geen correctie nodig. Er kan wel in de lijn van Gods Woord nadere aanduiding zijn. Maar ga daar ook realistisch mee om, vind ik.

Mijn broer is zo een paar keer door iemand aangesproken met een mededeling dat die een woord van de Heer had gekregen voor mijn broer en dat God zo en zo gesproken had. (nogal ingrijpend)
Mijn broer antwoordde toen heel nuchter dat hij de Heere kende als geen half werk doende en dus zeker wel door de Allerhoogste een bevestiging zal ontvangen.
Dat heb ik ook ervaren als een wijze houding.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2014 21:37

Er zijn profeten: mensen met het ambt van profeet en valse inderdaad, je moet naar de vrucht kijken en er is de gave van profetie voor gelovigen. Het moet in de gemeente worden uitgesproken en getoetst worden. Verder heb je nog zelfbenoemde wandelgangprofeten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2014 21:51

hettys schreef:Deut 18:
21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.

Absoluut, hoe langer hoe lastiger te bewijzen. Dat mensen überhaupt nog geloven dat de staat Israël een vervulling is van de profeten is voor mij totaal kierewiet.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 10 apr 2014 08:28

hettys schreef:Deut 18: 21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.

Dt 13:2 En dat teken of dat wonder komt, dat hij tot u gesproken had, zeggende: Laat ons andere goden, die gij niet gekend hebt, navolgen en hen dienen;
De profetie kan dus uitkomen maar als het gevolg is dat je van God afraakt ....

ben db bd schreef:nou meen ik dat een profeet in principe altijd een boodschapper van God is. Kan ook van de duivel zijn, maar dan noemen wij dat een valse profeet.

Het is bijzonder maar in het Hebreeuws kom ik de uitdrukking "valse profeet" niet tegen. Het Hebreeuws heeft de uitdrukking "profeet" en die kan dan vals profeteren. Pas met het Grieks komt de uitdrukking "pseudo-profeet" naar voren. Het gaat er dus meer om wat je zegt dan het etiketje dat je een profeet bent.
Een grondregel bij de Joden is dat alles wat je doet en elke verklaring van de Heilige Schrift moet voldoen aan en niet in tegenspraak zijn met de Torah, de vijf Boeken van Mozes met Gods Openbaring. Dat criterium kun je ook prima gebruiken bij profeten.
Waar staat dat de duivel profeten heeft?

mohamed schreef:Absoluut, hoe langer hoe lastiger te bewijzen. Dat mensen überhaupt nog geloven dat de staat Israël een vervulling is van de profeten is voor mij totaal kierewiet.

Ik ken mensen die jou om deze uitspraak kierewiet verklaren ... 8-[
Ik ga de discussie daarover niet aan - is daar geen ander topic over? Mijn vraag is simpel, zie de rest van mijn reactie: "Keren de mensen terug naar God?"

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 apr 2014 11:20

xsidd schreef:Hoi allemaal,

Handelingen 15 vers 31 (Herziene Statenvertaling)
32 Judas nu en Silas, die ook zelf profeten waren, bemoedigden de broeders met veel woorden en sterkten hen.
Hoe kan je nu herkennen of iemand een profeet is?, want als ze er toen waren zijn ze er nu ook geloof ik! Is het een spreekbuis van God?
Je eerste twee opmerkingen voeg ik even bij elkaar. Een profeet herken je volgens Hand.15:31 dus aan "bemoedigen"(SV:vermanen) en "sterken". En wel door middel van woorden. Wat/wie wordt er bemoedigd? Het geloof/degene die gelooft. Zowel onder OT als NT lijkt dit de kern te zijn van de boodschap van een profeet. Ook als hij (zoals Agabus) meedeelt wat in de toekomst zál gebeuren, is die boodschap ter bemoediging en ter sterking. In Hand15:22 worden Judas en Silas "voorgangers" (onder de broederen) genoemd. Het Griekse woord betekent zoveel als "iemand de weg wijzen". In militaire zin betekent het "geschiktheid als leider". Uit Lukas 22:26 blijkt een voorganger iemand te zijn "die dient". Hij is er dus ten dienste van de ander. Niet om over die ander te heersen. In het Hebr. betekent dit woord "woordvoerder". En dus een door God gezondene met een boodschap.

Als ze er toen waren, kunnen we er dan van uitgaan dat ze er ook nu nog zijn?
Er is één groot verschil tussen de tijd van Handelingen en onze huidige tijd anno 2014.
Zij hadden in die tijd (naast het OT) een enkele brief van een apostel.
Wij hebben het OT en het NT(dat toen dus niet bestond).
Persoonlijk kan ik mij daarom voorstellen, dat een hedendaagse profeet zich op een andere wijze zal manifesteren dan in de Handelingen-tijd, vanwege het feit dat wij "Gods geschreven Woord" hebben.

Handelingen 3 vers 24 (Herziene Statenvertaling)
En ook al de profeten vanaf Samuel en zovelen als er daarna gesproken hebben, hebben deze dagen aangekondigd.
Dit gaat m. i. over de OT profeten.

Volgens mij zijn profeten mensen gezonden door God, die er nu nog steeds zijn, en Gods Geest die mensen groot, of klein ook gebruikt, en dingen kan laten zeggen die gaan gebeuren, of niet.
Je zegt hier, dat als die profeten er nog zijn, ze zich op dezelfde wijze zullen manifesteren als in de Handelingen tijd? Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?

Handelingen 26 vers 27 (Herziene Statenvertaling)
Gelooft u, koning Agrippa, de Profeten? Ik weet dat u ze gelooft.

Wil Paulus hier met de profeten overtuigen?

Nogmaals, ik ben benieuwd naar jullie kijk en visie omtrent dit onderwerp.

Met vriendelijke groet.

h.g.
Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 10 apr 2014 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 apr 2014 12:29

learsi schreef:Als ze er toen waren, kunnen we er dan van uitgaan dat ze er ook nu nog zijn?
Er is één groot verschil tussen de tijd van Handelingen en onze huidige tijd anno 2014.
Zij hadden in die tijd (naast het OT) een enkele brief van een apostel.
Wij hebben het OT en het NT(dat toen dus niet bestond).
Persoonlijk kan ik mij daarom voorstellen, dat een hedendaagse profeet zich op een andere wijze zal manifesteren dan in de Handelingen-tijd, vanwege het feit dat wij "Gods geschreven Woord" hebben.

Nergens noemt het geschreven Woord van God dat profeten zich na de Openbaring aan Johannes anders zouden manifesteren. De primaire taak van een profeet is immers om mensen terug naar de Weg te wijzen.

learsi schreef:Dit gaat m. i. over de OT profeten.

Waar ligt de grens? En onderbouw dat eens met tekstverwijzingen.

learsi schreef:Je zegt hier, dat als die profeten er nog zijn, ze zich op dezelfde wijze zullen manifesteren als in de Handelingen tijd? Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?

Zoals ik al stelde, de vraag, waaruit zou blijken dat het anders zou zijn?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 apr 2014 13:34

Arco schreef:
Nergens noemt het geschreven Woord van God dat profeten zich na de Openbaring aan Johannes anders zouden manifesteren. De primaire taak van een profeet is immers om mensen terug naar de Weg te wijzen.

Die primaire taak noemde ik in het eerste deel van mijn reactie. Daar is dan ook geen verandering in gekomen. In bemoedigen, vermanen, vertroosten, versterken.
De nadruk ligt niet meer op de toekomst voorspellen zoals bijv. in het geval van Agabus. Dat is minder noodzakelijk. Wat er komen gaat in de toekomst valt te lezen in het geschreven Woord (het NT). Lees ook Openbaringen22:10. Profeten leggen dus primair het geschreven Woord uit.

Waar ligt de grens? En onderbouw dat eens met tekstverwijzingen.
Vers 23 haalt Dé Profeet naar voren. Hoort Hem.
Daarnaast gaat het in vers 24 over wat er dáár gebeurde. Enkel de profeten uit het OT en De Profeet hadden de gelegenheid over wat dáár in Hand 3 gebeurde, iets te zeggen. De context wordt duidelijk in vers18....de profeten verkondigden te voren het lijden van de Christus. Alle ziel die deze Profeet niet hoort wordt uitgeroeid. Opdat door middel van de evangelie verkondiging(=De Profeet die spreekt) u van uw boosheden afgekeerd wordt

Zoals ik al stelde, de vraag, waaruit zou blijken dat het anders zou zijn?

h.g
Learsi

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 10 apr 2014 15:09

Arco schreef:Zoals ik al stelde, de vraag, waaruit zou blijken dat het anders zou zijn?

De profeten uit het OT wezen de mensen de weg terug naar God (Israël dwaalde telkens af!) èn ze profeteerden over de komende Verlosser.
Voor zover ik het nu kan overzien hebben de profeten vnl. tegen het volk Israël gesproken, als volk. In het beloofde land dan wel in ballingschap. Zijn er profeten uit de verstrooiing bekend?
Nu heeft het ".. het is volbracht ..." geklonken (inclusief Begrafenis, Opstanding, Hemelvaart en Uitstorting van de HG).
Onze situatie is dus wezenlijk anders dan onder het OT. Het werk van verzoening is af.
Eph 4:8 ... heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
Eph 4:11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Eph 4:12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Onder het Oude Verbond klonkt het duidelijk: Doe Mijn geboden zodat je leeft.
Onder het Nieuwe Verbond zijn er mensen met gaven om "Het Lichaam van Christus" in stand te houden. Daar zie ik een duidelijk verschil.

PS uitleg via de strongcodering:
G4396 prophetes prof-ay'-tace
from a compound of G4253 and G5346;
a foreteller ("prophet"); by analogy, an inspired speaker; by extension, a poet.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 apr 2014 21:39

Moeilijke zaak. Wanneer is iemand een profeet? Waarom Paulus en Silas ook, of juist niet? Kijk eens naar de grondtekst. Daar staan wellicht verschillende woorden, waar wij steeds profeten lezen.
En dan nog dit: als iemand uit een geheel ander kerkgenootschap dan het jouwe, profetische woorden spreekt, met een jou niet welgevallige inhoud, is het dan een valse profeet? Wordt lastig, met alleen al in Nederland 30 of meer verschillende kerken, sekten en andere christelijke groeperingen. Ik zou daarom maar een beetje voorzichtig zijn met dit etiketje. Etiketten plakken in het geloofsleven is sowieso verkeerd.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 apr 2014 10:01

André-J30 schreef:De profeten uit het OT wezen de mensen de weg terug naar God (Israël dwaalde telkens af!) èn ze profeteerden over de komende Verlosser.
Voor zover ik het nu kan overzien hebben de profeten vnl. tegen het volk Israël gesproken, als volk. In het beloofde land dan wel in ballingschap. Zijn er profeten uit de verstrooiing bekend?

Ik hekel de strikte scheiding tussen OT en NT, omdat ik geloof dat er vervulling wel heeft plaatsgevonden, maar dat de functie van profeten niet zozeer veranderd is. Jij geeft aan dat Israël telkens afdwaalde, maar doet dat niet iedereen?

André-J30 schreef:Nu heeft het ".. het is volbracht ..." geklonken (inclusief Begrafenis, Opstanding, Hemelvaart en Uitstorting van de HG).
Onze situatie is dus wezenlijk anders dan onder het OT. Het werk van verzoening is af.

De Weg is open, dat is er veranderd. Maar let op: de definitieve afrekening met de tegenstander en de dood komt op de jongste dag.

André-J30 schreef:Eph 4:8 ... heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
Eph 4:11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Eph 4:12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Onder het Oude Verbond klonkt het duidelijk: Doe Mijn geboden zodat je leeft.
Onder het Nieuwe Verbond zijn er mensen met gaven om "Het Lichaam van Christus" in stand te houden. Daar zie ik een duidelijk verschil.

Hoe zit het dan met deze tekst:
1 Joh 3,24
En wie Zijn geboden in acht neemt, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, Die Hij ons gegeven heeft
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 11 apr 2014 10:44

Arco schreef:Hoe zit het dan met deze tekst:
1 Joh 3,24
En wie Zijn geboden in acht neemt, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, Die Hij ons gegeven heeft
Die verwijzing snap ik niet :-k

Het volgende vers (1Joh 4:1 . Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld) roept bij mij meer herkenning met het onderwerp op :D
En het vorige (1Joh 3:23 . En dit is Zijn gebod, dat wij ... elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.) om goed (!) te reageren :-$

Arco schreef:Ik hekel de strikte scheiding tussen OT en NT, omdat ik geloof dat er vervulling wel heeft plaatsgevonden, maar dat de functie van profeten niet zozeer veranderd is. Jij geeft aan dat Israël telkens afdwaalde, maar doet dat niet iedereen?

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Verder wil ik geen scheiding maken maar aangeven dat er dingen veranderd zijn. Nog een gedachte daarbij. De profeten traden vnl op in de Theocratie, daar valt m.i. de ballingschap ook onder. En nu?

Arco schreef:De Weg is open, dat is er veranderd. Maar let op: de definitieve afrekening met de tegenstander en de dood komt op de jongste dag.

Amen.

Nogmaals Eph 4:11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;

Van al deze gaven zie ik in het OT alleen de profeet terug. (al was David een herder :D =D> )

Is het dan ook niet handiger om het uitdiepen van "profeet" in te bedden in het grote geheel?
Laatst gewijzigd door André-J30 op 12 apr 2014 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”