Discriminatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Discriminatie

Berichtdoor benefietdiner » 08 apr 2014 13:58

Discriminatie
De overheid moet discriminatie serieus gaan bestrijden

Afbeelding
Minister Asscher begin deze week tijdens de lancering van een project om
de kans op werk voor VMBO-leerlingen te vergroten.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... jden.dhtml

Brabants schoonmaakbedrijf huurt niemand in die geen 'echte Hollander' is

Afbeelding
Of het nou Polen zijn of Turken, Marokkanen of Bulgaren, het zijn geen echte Hollanders.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5273/Wer ... r-is.dhtml

wat vind u?
Discrimineer het Brabants schoonmaakbedrijf ?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Discriminatie

Berichtdoor benefietdiner » 08 apr 2014 18:15

Doodswensen om advertentie
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2248 ... tie__.html

Het is wel duidelijk dat de allochtone bevolking vind dat het schoonmaakbedrijf discrimineert.

Succes Minister Asscher.

Werkgevers hebben geen idee dat ze discrimineren

http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie ... eren.dhtml

Dat werkgevers zich vaak niet bewust zijn van discriminatie blijkt bij Budget Cleaning Brabant. In een personeelsadvertentie van het schoonmaakbedrijf vroeg het om "mensen van Hollandse bodem". Volgens eigenaar Wesley de Laat is dit geen discriminatie. "Ik mag zelf bepalen wie er voor mij werkt," zei hij tegen De Volkskrant. "Bovendien nodig ik die mensen niet uit voor een gesprek, dus ik geef ze ook geen valse hoop."

Het College voor de Rechten van de Mensen ziet dit anders. "Wat hij doet is bij uitstek discriminatie," aldus een woordvoerder. "De eigenaar heeft waarschijnlijk geen idee wat discriminatie precies is.

weet hier op Refweb iemand wat discriminatie inhoud ?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 08 apr 2014 19:50

Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid".

Afbeelding

De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen".
Afbeelding

Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.

Afbeelding

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 08 apr 2014 20:16

Discriminatie volgens artikel 1 van de Grondwet "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
De manier waarop dit bedrijf adverteert is daarmee discriminerend. Had er in de advertentietekst gestaan dat mensen goed Nederlands moeten kunnen spreken, lezen en schrijven dan is het een functie-eis en dan was er formeel niets aan de hand. Maar nu wordt een analfabeet die alleen een onverstaanbaar dialect spreekt wel aangenomen omdat hij van "Hollandse bodem" is maar een goed Nederlands sprekende 2e of 3e generatie allochtoon niet.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 08 apr 2014 20:30

Om maar meteen even te reageren op je vraag: volgens mij noem je zelf al de definitie van discriminatie. Wat we daar dan mee moeten, staat keurig gemeld in artikel 1 van onze Grondwet:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Er is een verschil tussen je gediscrimineerd voelen en ook daadwerkelijk gediscrimineerd worden. Dat wil niet zeggen dat er geen discriminatie is; een van de bekendere voorbeelden van de laatste tijd is wel deze: http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3552197/2013/11/27/Racistische-e-mail-belandt-bij-sollicitant-Is-niks-neger.dhtml.

Ik denk dat het in een mens zit om onderscheid te maken. Je beoordeelt mensen in een oogopslag: dik, dun, blank, zwart, ergens daartussen, gothic, refo. Daar is op zichzelf niets mis mee. Het wordt een probleem als daar een oordeel aan gekoppeld zit (dik? Kan zichzelf niet beheersen. Zwart? Lui) of als je mensen daardoor in een hoek zet door ze niet te laten solliciteren, door ze af te wijzen op hun huidskleur, hun geslacht, hun leeftijd.

Het verschil tussen 'je gediscrimineerd voelen' en ook daadwerkelijk gediscrimineerd worden, is ongelooflijk lastig. Ik zou van mezelf zeggen dat ik niet discrimineer, maar toch ben ik wel eens door een patiënt van discriminatie beschuldigd. Dat is ontzettend naar, en het maakte me ook behoorlijk boos omdat ik het absoluut niet terecht vond - en overigens nog steeds niet terecht vind. Maar ik heb het tot nu toe één keer meegemaakt, terwijl ik al een aantal jaar werk en behoorlijk wat allochtone patiënten zie..

Er zijn onderzoeken, ik wil ze wel voor je nazoeken, waar beschreven wordt dat Nederland een van de landen is waar, meer dan in veel andere landen, sprake is van onbewust, ofwel institutioneel racisme. Is wel de moeite waard om eens naar te googlen!

(Overigens keur ik alle doodsbedreigingen volkomen af, zowel rond die eerste link als rond die advertentie van het schoonmaakbedrijf)
En wat ik ook nog wel even kwijt wil: als het gaat over discriminatie, is de link met racisme snel gelegd. Maar vergeet ook vooral seksisme niet, ik kan je uit ervaring vertellen dat onderscheid op basis van geslacht niet fijn is, en ook ik ben wel eens gediscrimineerd omdat ik vrouw ben...
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 21:53

benefietdiner schreef:Discriminatie
De overheid moet discriminatie serieus gaan bestrijden

Afbeelding
Minister Asscher begin deze week tijdens de lancering van een project om
de kans op werk voor VMBO-leerlingen te vergroten.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... jden.dhtml

Brabants schoonmaakbedrijf huurt niemand in die geen 'echte Hollander' is

Afbeelding
Of het nou Polen zijn of Turken, Marokkanen of Bulgaren, het zijn geen echte Hollanders.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5273/Wer ... r-is.dhtml

wat vind u?
Discrimineer het Brabants schoonmaakbedrijf ?

Geen hollander?
Zou een Brabander, Fries of Limburger dan wél mogen?
Zeker voor een Brabants bedrijf is de uitsluiting van Brabanders stuitend te noemen ;-)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 apr 2014 07:36

Schoonmaakbaas op de vlucht voor dreigementen
Afbeelding
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2248 ... ail__.html

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 apr 2014 13:05

Dat de eigenaar van dit bedrijf discrimineert (in dit geval op afkomst), lijkt me zonneklaar.

Miepje90 schreef:
Het verschil tussen 'je gediscrimineerd voelen' en ook daadwerkelijk gediscrimineerd worden, is ongelooflijk lastig. Ik zou van mezelf zeggen dat ik niet discrimineer, maar toch ben ik wel eens door een patiënt van discriminatie beschuldigd. Dat is ontzettend naar, en het maakte me ook behoorlijk boos omdat ik het absoluut niet terecht vond - en overigens nog steeds niet terecht vind. Maar ik heb het tot nu toe één keer meegemaakt, terwijl ik al een aantal jaar werk en behoorlijk wat allochtone patiënten zie..

Ik ben zelf recent gediscrimineerd bij het toekennen van vertaalwerk - ik ben niet christelijk en de 'klant' wenste enkel met christenen te werken. Toen ik hem duidelijk maakte dat dat discriminatie is, werd dat afgedaan met een 'ach, ik zie het slechts als een verschil van inzicht'. Over die afwimpeling ben ik eigenlijk bozer dan over de daadwerkelijke discriminatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 apr 2014 13:17

Afbeelding

Discriminatie betekent letterlijk:
"het maken van onderscheid"

Toen het woord discriminatie misbruikt werd:
"het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 13:23

benefietdiner schreef:Schoonmaakbaas op de vlucht voor dreigementen
Afbeelding
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2248 ... ail__.html

Ja echt belachelijk dat dit nodig is.
Deze man verwoordt gewoon wat er binnenskamers gevraagd en gezegd wordt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 apr 2014 13:24

dingo schreef:Discriminatie volgens artikel 1 van de Grondwet "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
De manier waarop dit bedrijf adverteert is daarmee discriminerend. Had er in de advertentietekst gestaan dat mensen goed Nederlands moeten kunnen spreken, lezen en schrijven dan is het een functie-eis en dan was er formeel niets aan de hand. Maar nu wordt een analfabeet die alleen een onverstaanbaar dialect spreekt wel aangenomen omdat hij van "Hollandse bodem" is maar een goed Nederlands sprekende 2e of 3e generatie allochtoon niet.

Het is de man zijn goed recht. Politieke partijen zoals de PvdA, de rijksoverheid en tal van andere organisaties discrimineren al decennia (op basis van geslacht) en gaan haan die er naar kraait. Positieve discriminatie noemen ze het dan en dan mag het opeens wel.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 apr 2014 13:32

schelpje3 schreef:Ja echt belachelijk dat dit nodig is.
d:)b Precies,
en dit gebeurt dus in Nederland.
Zijdelings ken ik deze man uit de schoonmaak branche.
Een harde werken die achter goed schoonmaak werk staat.

Persoonlijke beveiliging schoonmaakbaas
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2248 ... aas__.html

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 apr 2014 13:48

Mortlach

Mijn dochter heeft een eigen vertaalbureau in Frankrijk, en nooit heeft ook maar 1 klant, waar zij vertaalwerk voor doet, gevraagd naar haar achtergrond.
Het gaat toch om de kwaliteit van het vertalen, en niet of je wel of geen christen bent?

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 09 apr 2014 13:49

schelpje3 schreef:Ja echt belachelijk dat dit nodig is.

Het spijt me wel, maar dit vind ik erg bijzonder. Dat deze man bedreigd wordt is belachelijk, maar het goedpraten van zijn bedrijfsvoering vind ik ook tamelijk apart. Ik zie het schoonmaakbedrijf al voor me dat weigert christenen in dienst te nemen, of de drukker die geen flyer waar een datum met "DV" op staat wil afdrukken. Dat mensen het binnenskamers vragen of zeggen is geen enkel excuus voor discriminatie!

@Faramir: "bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan een vrouw". Dat betekent niet dat vrouwen automatisch aangenomen worden, wanneer er geschiktere mannen zijn. En de sneer naar de PvdA laat ik maar voor wat het is, ik vind in de landelijke politiek evenveel incompetente mannen als vrouwen te betreuren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 apr 2014 13:55

vanellus schreef:@Faramir: "bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan een vrouw". Dat betekent niet dat vrouwen automatisch aangenomen worden, wanneer er geschiktere mannen zijn.

Politiek correct geneuzel waar vrijwel niemand in trapt. Vaak genoeg zijn er op belangrijke posities (zoals hoofdcommissaris bij de politie) vrouwen aangesteld die volstrekt niet capabel waren en eigenlijk nooit in aanmerking hadden mogen komen aangezien er meerdere wel geschikte kandidaten waren, maar man.

Daarnaast is het bijzonder onwaarschijnlijk dat je twee personen met exact gelijke geschiktheid treft. Kortom, als man ben je gewoon kansloos bij zo'n vacature.
En de sneer naar de PvdA laat ik maar voor wat het is, ik vind in de landelijke politiek evenveel incompetente mannen als vrouwen te betreuren.

Wel eens naar de PvdA lijst gekeken bij het stemmen voor bijvoorbeeld de 2e kamer? Dan zal je zien dat het om en om is. In de realiteit zal het zelden tot nooit om en om zijn als je rangschikt op capaciteiten.

Terug naar “Archief”