Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor Rozijn » 04 apr 2014 17:37

Heeft hij dat later niet herroepen?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 04 apr 2014 23:13

heel veel terug las ik dat er kritiek op mijn negatief spreken inzake universitaire studie theologie was, welke wees op het grote nut van Bijbelse talenkennis.
Dat wil ik graag onderschrijven, wat ik ook zeker wel eens eerder op dit forum uitgesproken zal hebben.
Zo herinner ik mij ook er op gewezen te hebben dat wij leken ons niet behoeven te verantwoorden aangaande vertalingen, omdat we daar voor mij onze betaalde deskundigen voor hebben.
Maar zelfs daar zijn voorbeelden van naar het heersende geloof toe vertalen van bekend.

Toch maak ik graag reclame voor de vrome, diep doorgeleide oude vrouwtjes waar ik het Geloof van heb mogen leren. Dat Geloof heb ik niet geleerd van theologen, beken ik eerlijk.
Desalniettemin kunnen theologen welke hun hart op de Heere gericht hebben, meer dan op de kennis in hun hoofd, natuurlijk ook zeer bevindelijk zijn en door de Geest geleid worden.

Daarbij blijft wel heel mijn leven de uitspraak van een jeugdbroeder in de Heere bij mij nagalmen: 'ik heb mijn bul behaald en het Geloof mogen behouden.' Niet onduidelijk, dunkt mij...

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 apr 2014 21:25

ben db bd schreef:Daarbij blijft wel heel mijn leven de uitspraak van een jeugdbroeder in de Heere bij mij nagalmen: 'ik heb mijn bul behaald en het Geloof mogen behouden.' Niet onduidelijk, dunkt mij...

Ik maak er liever de volgende tekst van;

2 Timotheüs 4:
7 Maar ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop volbracht, het geloof behouden. 8 Nu wacht mij de krans van de gerechtigheid die de Heer, de rechtvaardige rechter, aan mij zal geven op de grote dag; en niet alleen aan mij, maar aan allen die naar zijn komst hebben uitgezien.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 08:20

Rozijn schreef:Maar ook zonder kennis van de grondtaal kun je weten dat de SV wel een goede vertaling is, maar niet het einde van alle tegenspraak.
Dat weet jij, en je leest voor zover ik weet geen Hebreeuws of Grieks, en dat weet ik, Hebreeuws lees ik totaal niet, met veel moeite krijg ik het Grieks gespeld.

Daar komt bij, wat ik al eerder zei, dat je een taal erg goed moet kennen om zelf de details te zien. Zodra je een handboek gebruikt, en dat net zo klakkeloos volgt als sommigen(!) in de GBS-achterban dat doen met de SV, treedt het door jou geschetste probleem weer op.

Daar heb je gelijk in, en ik twijfel ook geen seconde aan de betrouwbaarheid van de SV (hoewel ik zelf meer met de NBG'51 kan).
Ik lees inderdaad geen Hebreeuws en nauwelijks Grieks (alleen tweede klas gymnasium, daarna naar het Atheneum gegaan).

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 07 apr 2014 16:38

@ Anoniem_89

waar het mij hier om gaat, dat heeft niet met de bediening van het Evangelie te maken, zoals waar u aan refereert, maar aan de opleiding tot voorganger.
De eerlijkheid gebied mij om te erkennen dat ik kritisch naar universiteiten heb leren kijken.

Dat ving reeds aan toen ik een studiefunctie kreeg inzake 'hoe te bouwen?'
Zo bedoelt een architect een bouwmeester te zijn; dus een mééster in het bouwen.
Bij de gildes was de meester de bekwaamste in het vak. Dat behoort een architect dus ook in de bouw te zijn. Die eer heeft hij ruimschoots hoor, maar van de praktijk heb ik leren huilen.
Als een knaap van de HTS zich vroeger in mijn tijd in Delft meldde voor een architectuurstudie op de TH, zoals dat toen nog heette, dan was het eerste wat hij leerde, dat hij alles wat hij aan bouwtechniek had geleerd subiet moest vergeten, omdat dat zijn vrije creativiteit anders in de weg zou staan om op monumentaal niveau te presteren. Dat leidde tot de hoogmoedigste onzin, het liefst zo vijandig mogelijk naar de wetmatigheden dezer aardkloot toe; naar de schepping toe, zeg ik dan.
(daar zou elders een topic over geopend kunnen worden als daar behoefte aan was)

Zo'n zelfde valse basis ontdekte ik bij de stedenbouw en planologie: alles tegen Gods bedoeling met Zijn schepping in. Dat is voor leken goed waar te nemen, zeg ik tegen lieden welke daar belangstelling voor hebben. ("gewone mensen wisten het al lang", zei prof.dr. Peter Hoefnagels, van de Erasmus; de beroemde criminoloog welke 'criminele architectuur' durfde te duiden.)
Maar waarom zou die wat ik elders noemde 'duivelse' invloed van de macht der duisternis geen ingang binnen de theologische faculteiten hebben kunnen verwerven?, vraag ik nuchter. Daar is zijn satanische belang toch nog veel groter?, of niet soms?

Zaken waar ik dan aan denk zijn bijvoorbeeld: het Evangelie valt voor mij onder Geloofsleer. Mag dat tot 'wetenschap' worden? Mag Gods onfeilbaar Woord überhaupt onderhorig aan theologische macht worden verklaard, zoals nu de praktijk is?
Kijk, de Heere God kan nooit bedreigd worden door de duivel. Dus zolang Gods Geest leidend is bij welke studie dan ook, dan kan de satan met zijn leugens daar nooit tussen komen. Maar de satan is veel gehaaider dan wij met z'n allen. En waar de waarheids-bescherming van de Allerhoogste, Hij die Waarheid is! wordt vervangen door onze ijdele wetenschappelijke hoogmoed, daar gaat het blunders regenen. Daar helpt het 'heilig' verklaren van de menselijke wetenschap met al z'n titels helemaal niks aan.

Zo'n verdwazing van de menselijke wetenschap nemen we bijv. ook bij deskundigen (en reken er op dat ie een hoop kennis heeft !!) als Dick Swaab waar: 'buiten onze hersens (daar weet hij veel van!) daar bestaan we niet meer; daar houdt de mens op te bestaan.' Wat een arrogantie hè?!

broeder Anoniem-89 dat is een gans andere wereld dan die van Paulus, welke u aanhaalt!
Van Paulus lees ik:
" word gesterkt in de Heere en in de sterkte van Zijn macht." (Ef.6:10)
" Want wanneer ik zwak ben, dan ben ik machtig." (2 Cor.12:10)
en aan Timotheüs: " word gesterkt in de genade die in Christus Jezus is." (2Tim.2:1)

m.i. gewoon eerlijk om te bedenken voor mensen welke een hogere theologische studie overwegen.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 07 apr 2014 17:19

Anoniempje: Bid tot de HEERE, of je ook daadwerkelijk een roeping hebt om het Woord te verkondigen van Jezus die gekruisigd. Dan heb je ook nu al lust, om Zijn Woord te bestuderen, te overdenken en te bewaren. Gewoon nu al, in je huiskamer. Lees de Bijbel, commentaren, oudvaders etc. Je zal de daadwerkelijke weg ook wel weten binnen de Ger Gem, denk ik: een attest van je kerkenraad heb je nodig van roeping en bekering, en dan moet je naar het curatorium. Helaas worden daar velen afgewezen, misschien ook wel mensen die toch een roeping hadden om predikant te worden, maar dat weet alleen God. Het lijkt daar soms wel een loterij, en de achterban volgt de uitslagen van b.v. beroepingswerk als ware het voetbaltransfers... :(

Grieks en Hebreeuws zul je krijgen op de predikantsopleiding. En denk maar niet dat God zich zou laten tegenhouden tot zoiets als het beperkte 'verstand' van een mens (maar denk ook maar niet te laag van jezelf wat dat betreft hoor, want VMBO, HAVO etc. zijn maar domme menselijke indelingen). Wellicht zou je je via bv. het internet alvast wat kunnen voorbereiden, zodat je een basis hebt en in ieder geval de alfabetten kent bijvoorbeeld.

Als er boeren zijn van op de Veluwe die predikant worden, dan zal jij dat ook kunnen, als jij de roeping hebt tot dit werk en uit genade hulp krijgt van de H. Geest.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 apr 2014 22:29

@iedereen

Het gaat er niet per se om dat ik voorganger zou willen worden.
Ja zou het wel willen.
Maar ik zit in een evangelische gemeente (eigenlijk een soort huisgemeente).

Voor mij is het meer zo dat ik wel geloof dat theologie kan helpen.
Maar ik zie het niet zo dat God het van ons vraagt om die opleiding te volgen als ik voorganger zou willen zijn.

Zoveel mensen hebben anderen bereikt zonder enige kennis te bezitten behalve die van de bijbel.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 08 apr 2014 11:33

De Heere kan mensen tot voorganger roepen die nul komma nul opleiding hebben, dat is waar.
Maar als een voorganger (of toekomstig voorganger) de mogelijkheid heeft om wel te studeren, op wat voor niveau dan ook, dan geloof ik niet dat hij daarvoor weg moet lopen.
Ben je niet in staat (om wat voor reden dan ook) om een HBO- of Universitaire opleiding te volgen, maar voel je je aangetrokken tot het ambt van voorganger? Dan zou je kunnen kijken of er cursussen zijn om te volgen. Misschien zijn er studiedagen of iets dergelijks?
Of, als dat allemaal niet kan, koop een boek. Je zou kunnen overwegen om (een deel van) de Studiebijbel te kopen en dan een heel Bijbelboek door te nemen.

Iemand sprak eens: een dominee die niet studeert, is niet bekeerd.
Die uitspraak gaat ver, maar de kern klopt wel. Wie geroepen is om het Woord te verkondigen, zal dat Woord ook willen bestuderen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 apr 2014 11:43

Anoniem_89 schreef:Kan iemand mij vertellen hoe het zit als iemand voorganger/dominee wilt worden (gereformeerde richting)?
Het is veelal HBO of Universitair niveau.

Wat nou als iemand als ik (MBO) graag voorganger zou willen worden omdat ik, mij bijvoorbeeld geroepen voel?

Ik kan de theologische studie niet volgen, want mijn niveau is daar 'te laag' voor.
Betekent dit dat ik dan geen voorganger kan worden?

Je zou eens kunnen kijken of je hier informatie vandaan kan halen?

http://azusa.nl/
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 apr 2014 13:50

Je kunt toegelaten worden tot het ambt van predikant als je singuliere gaven blijkt te hebben. In dat geval hoef je geen theologische studie gevolgd te hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 apr 2014 15:09

Weet je wat het is.
Ik sta niet achter de geloofsartikelen.
Ik geloof alleen in de bijbel als waarheid en niet dat iemand dat moet overnemen en allemaal artikelen of rechten en dergelijk op moet schrijven.

@Rozijn, over dat iemand die niet studeert, niet bekeerd is daar heb je gelijk in.
Maar dan denk ik, gebruik de bijbel en stel je open voor de werking van de Heilige Geest.

Veel kerken heel veel, ook evangelische gemeentes vind ik erg afgezwakt.
Tuurlijk kan de preek mooi zijn. Maar vaak vergeet men dat in een kerk maar één iemand preekt en de rest gaat na afloop naar huis zonder zijn/haar gaven of talenten gebruikt te hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2014 15:19

Anoniem_89 schreef:Weet je wat het is.
Ik sta niet achter de geloofsartikelen.
Ik geloof alleen in de bijbel als waarheid en niet dat iemand dat moet overnemen en allemaal artikelen of rechten en dergelijk op moet schrijven.

@Rozijn, over dat iemand die niet studeert, niet bekeerd is daar heb je gelijk in.
Maar dan denk ik, gebruik de bijbel en stel je open voor de werking van de Heilige Geest.

Veel kerken heel veel, ook evangelische gemeentes vind ik erg afgezwakt.
Tuurlijk kan de preek mooi zijn. Maar vaak vergeet men dat in een kerk maar één iemand preekt en de rest gaat na afloop naar huis zonder zijn/haar gaven of talenten gebruikt te hebben.

Nou, geen dominee maar worden dan. :wink:

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 08 apr 2014 16:00

Anoniem_89 schreef:@iedereen

Het gaat er niet per se om dat ik voorganger zou willen worden.
Ja zou het wel willen.
Maar ik zit in een evangelische gemeente (eigenlijk een soort huisgemeente).

Voor mij is het meer zo dat ik wel geloof dat theologie kan helpen.
Maar ik zie het niet zo dat God het van ons vraagt om die opleiding te volgen als ik voorganger zou willen zijn.

Zoveel mensen hebben anderen bereikt zonder enige kennis te bezitten behalve die van de bijbel.

Oh, ik dacht dat ik had gelezen dat je bij de Gereformeerde Gemeente zat.

Ik zou zeggen: bespreek het eens met de voorganger van je eigen gemeente. Vertel hem maar dat je lust hebt om het Woord te bestuderen en te verkondigen. Er zijn verschillende cursussen over de Bijbel, die passen binnen de evangelische gemeenten. Ook is er de theologische opleiding in Amsterdam aan het Baptisten seminarie, maar dat is dus wel weer van hoog niveau.

En ga bovenal bij de HEERE na, of je wel geroepen bent om Zijn Woord te verkondigen. Want een mens kan zo veel willen, maar.... misschien is het ons niet bedeeld. Dan geldt: 'Uw genade is mij genoeg'.
Ik zou ook graag het Woord verkondigen, maar toen ik bij onze Bijbelkring een stukje moest leiden (een soort mini-woordverkondiging) werd het één groot drama. Men vond dat er geen begin of einde aan zat, geen punt. Niemand luisterde ook iedereen kakelde er doorheen. Toen iemand anders het tweede deel ging doen, werd iedereen wél rustig en had men minder aan te merken. Natuurlijk zou de HEERE zoiets ook kunnen omkeren, maar het is niet iedereen zijn taak om leraar te zijn in een gemeente.

Dit vind ik een beetje onzin. Het gaat om het Woord, niet om allerlei artikeltjes en regeltjes.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 apr 2014 17:53

EenVasteBurcht schreef:En ga bovenal bij de HEERE na, of je wel geroepen bent om Zijn Woord te verkondigen. Want een mens kan zo veel willen, maar.... misschien is het ons niet bedeeld. Dan geldt: 'Uw genade is mij genoeg'.
Ik zou ook graag het Woord verkondigen, maar toen ik bij onze Bijbelkring een stukje moest leiden (een soort mini-woordverkondiging) werd het één groot drama. Men vond dat er geen begin of einde aan zat, geen punt. Niemand luisterde ook iedereen kakelde er doorheen. Toen iemand anders het tweede deel ging doen, werd iedereen wél rustig en had men minder aan te merken. Natuurlijk zou de HEERE zoiets ook kunnen omkeren, maar het is niet iedereen zijn taak om leraar te zijn in een gemeente.

Jezus heeft ons allemaal geroepen om Zijn woord te verkondigen.

Mat 28:
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Hand 1:
8 Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

Matteüs 9,37

Hij zei tegen zijn leerlingen: ‘De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders.
(wij allemaal zijn dus geroepen om Zijn Woord te verkondigen. Niet alleen hij/zij die dominee is).

Daarnaast wil ik even zeggen toen je de bijbelkring leidde en dat men kritiek op je had en erdoor heen ging.
Ik zou dat zéér respectloos vinden.
Ook al ging het misschien niet zoals je had gewild.
God kent je hart en hoort de woorden die je zegt.
God weet dat JIJ je best hebt gedaan om iets te vertellen, iets om waarschijnlijk de liefde van Hem te laten zien. Het gaat er niet om of het één grote flop wordt.
Heb ik ook wel eens gehad. Het gaat om je hartgesteldheid.
Waarom ze zo tegen je deden is mij echt een raadsel.

Jezus weet dat jij je best hebt gedaan, dat is al voldoende.
Hij houdt van je zoals je bent.

Sluit mij aan bij de reactie van EenVasteBurcht.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 13:58

Anoniem_89 schreef:Kan iemand mij vertellen hoe het zit als iemand voorganger/dominee wilt worden (gereformeerde richting)?
Het is veelal HBO of Universitair niveau.

Wat nou als iemand als ik (MBO) graag voorganger zou willen worden omdat ik, mij bijvoorbeeld geroepen voel?

Ik kan de theologische studie niet volgen, want mijn niveau is daar 'te laag' voor.
Betekent dit dat ik dan geen voorganger kan worden?

Niet iedereen is geschikt voor het ambt van predikant. Als je voorganger wilt worden moet je ten eerste grondig kennis hebben van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws en Grieks), maar ook kennis van de dogmatiek, de ethiek, de Bijbelse theologie. Daarnaast moet je ook psychologisch gezien geschikt zijn voor het ambt. Maar dat laatste staat los van de kennis.

Je kunt van het MBO toch opstromen naar HBO en universiteit? Als de universiteit toch te moeilijk is voor je, dan zul je moeilijk voorganger kunnen worden. Maar zoals ik al eerder schreef, niet iedereen is geschikt voor het ambt.

Terug naar “Archief”