Het is inmiddels een uitgekauwt onderwerp op dit forum, maar het antwoord van ds. Vergunst deed me toch weer met ernstige verbasing lezen. Een paar opmerkingen bij zijn antwoord op de vraag waarom gospelmuziek niet goed is:
Deze vrouw was bezeten door een kwade (waarzegende) geest. Deze tekst wordt hier echt volledig uit de context getrokken en alleen gebruikt om een kerkelijk standpunt te bevestigen terwijl hier absoluut geen grond voor is.Zoek even Handelingen 16:16-18 op. We lezen daar dat Paulus een enorme 'hulp' kreeg van een heel bekende vrouw. Iedereen kende haar van vroeger. Nu liep ze warempel door de stad heen en overal riep ze de waarheid uit: "Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen." Paulus zal er wel heel 'blij' mee geweest zijn. Iedereen hoorde het en ze waren altijd gewend om naar die vrouw te luisteren. Toch lezen we dat Paulus die vrouw pertinent weigert als een 'hulp' in de dienst van Koning Jezus. Waarom? Omdat hij realiseerde dat de combinatie van deze vrouw als medium en de waarheid Gods zaak niet diende maar veelal afbreuk deed.
Met dit soort opmerkingen wordt alle gospel muziek even over een kam geschoren... Als deze dominee werkelijk research had gedaan had hij gezien hoe veel gospelmuziek werkelijk de rijkdom van het evangelie uitdraagd. Het is duidelijk dat hij alleen op zoek is geweest naar het negatieve.Gospelmuziek is "big business". ... God daar niet in het middelpunt staat maar de artiest, de mens ... vind de teksten heel eenzijdig. Er zijn heel veel gospelmuziekstukken die eigenlijk helemaal geen tekst hebben, maar gewoon allerlei goedkope leuzen verkondigen.
Het lijkt soms wel of sommige christenen alleen de ellendigheid belangrijk vinden. Gelukkig leert de bijbel dat het geloof veel meer is. Toch is het een onderwerp wat veel gospelbands niet schuwen, hier drie teksten:Ik hoor nagenoeg niet over de zonde, de noodzaak voor bekering, berouw en verdriet over de zonde, de betekenis van het kruis, de doodstaat van het hart.
Third Day - Took my place
Lost like a little child
Helpless as a baby
Searchin' desperately to find
Someone who could save me
Then along came from out of nowhere
Precious as the light of day
You gave me something no one could take away
When you took my place
Chained like a prisoner
From the day that I was born
Blamed like a criminal