Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor rotterdam » 29 mar 2014 11:06

Faramir schreef:Dat is wat een belijdenis kandidaat positief moet beantwoorden? Voor welke kerken gaat dit op?

Er zijn nog al wat kerken die (gelukkig) vraag 2 hebben aangepast.

Oud ; Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Nieuw ; Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en ook (of onder andere) in de christelijke kerk alhier geleerd wordt (moet worden), de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 11:11

rotterdam schreef:Er zijn nog al wat kerken die (gelukkig) vraag 2 hebben aangepast.

Oud ; Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Nieuw ; Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en ook (of onder andere) in de christelijke kerk alhier geleerd wordt (moet worden), de ware en volkomen leer van de zaligheid is?
Ik kan me niet voorstellen dat men er ´moet worden´ van heeft gemaakt. Dat is toch wel een heel treurige zaak dan, als dat nodig is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mar 2014 11:13

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2014 11:51

Sowieso houdt voor mijn mijn belijdenis niet in dat ik de drie formulier als onfeilbaar moet beschouwen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 mar 2014 13:19

Jvslooten schreef: Dat is toch wel een heel treurige zaak dan, als dat nodig is.

Dat is altijd nodig, Jvslooten. Iedere kerk moet daar naar streven.
En dat is niet altijd even makkelijk en dat zien we dagelijks om ons heen.
Mensen zijn feilbaar dus is de kerk dat ook.

Hoe dan ook, ik vind dit een hele verbetering;

Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en hier en in andere christelijke kerken geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 apr 2014 15:17

Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en hier en in andere christelijke kerken geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Zouden er nog veel jongeren zijn die weten wat met 'zaligheid' bedoeld wordt. Ik vind het bv zalig om een roman van Nicci French te lezen op een stil tropisch strandje.
Wordt het geen tijd om wat modernere vragen te stellen die ruimte laten voor een meer individuele invulling van wat men (op dat moment) gelooft?
Het is toch een gegeven dat het geloof evolueert met de jaren. Ik geloof bv ook allang niet meer zoals ik destijds beleden heb in de CGK. Het is heerlijk om bevrijd te zijn van die dikke korst van dogma's die in de loop der eeuwen zijn ontstaan. Misschien toen nodig, maar nu toch echt niet meer.
Beter is zelf de Bijbelverhalen proberen te begrijpen in het hier en nu.

Terug naar “[Religie] - Open forum”