Drumstel in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 07:30

Rozijn schreef:Is dit wat dan: http://www.youtube.com/watch?v=3KdVGI_mt_4

Hoewel het muziekstuk briljant te noemen is en de uitvoering ongetwijfeld virtuoos: nee.
Het blijft een orgel, en daarmee blijft het voor mij persoonlijk klinken als een hydraulische pomp die over zijn overstort heen staat te blazen...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 apr 2014 09:04

:lol:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 09:12

Jvslooten schreef::lol:

Herkenbaar?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 apr 2014 09:24

StillAwake schreef:klinken als een hydraulische pomp die over zijn overstort heen staat te blazen...

Wel een leuke omschrijving.
Wij hadden vroeger thuis een harmonium.
Dat noemden wij "de psalmenpomp".

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 09:32

StillAwake schreef:klinken als een hydraulische pomp die over zijn overstort heen staat te blazen...

rotterdam schreef:Wel een leuke omschrijving.
Wij hadden vroeger thuis een harmonium.
Dat noemden wij "de psalmenpomp".

Ik ben orgelloos opgevoed, en heb pas op latere leeftijd voor het eerst naar dit instrumetn geluisterd.
Ik denk dat je ermee opgevoed moet zijn om er muziek in te herkennen... ;-)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 14:55

Jvslooten schreef:Wie weet hoe mooi ze kunnen orgelspelen.. ;/

Het gaat er bij jou echt niet in dat mooi en orgel in één zin voor sommige mensen lijkt te duiden op een contradictio in terminus hè?
Mijn vrouw heeft me ooit naar een orgelconcert meegenomen onder het motto:
"Als er goed gespeeld wordt vind jij het ook mooi".
Conclusie: Gesteld dat deze man inderdaad goed speelde is deze stelling onwaar...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 02 apr 2014 14:58

StillAwake schreef:Het gaat er bij jou echt niet in dat mooi en orgel in één zin voor sommige mensen lijkt te duiden op een contradictio in terminus hè?
Ja, lijkt, daar zeg je het goed. :mrgreen:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 15:00

StillAwake schreef:Het gaat er bij jou echt niet in dat mooi en orgel in één zin voor sommige mensen lijkt te duiden op een contradictio in terminus hè?
Jvslooten schreef:Ja, lijkt, daar zeg je het goed. :mrgreen:

Klopt, in de zin "een mooi gotisch kerkje met een orgel" kunnen beide termen in één zin gecombineerd worden zonder met zichzelf in tegenspraak te zijn...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 02 apr 2014 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2014 20:09

mohamed schreef:Prachtig, als dat naar de kerk gaan is wil ik ook wel eens naar een dienst. Mag ik mijn drumstel meenemen?

Tuurlijk, dit lijkt me wel een leuke kerk:
https://www.youtube.com/watch?v=fmcMTqoeB4Y
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 22:45

StillAwake, God houdt van zijn kinderen en als ze muziek maken tot eer van Hem zal Hij daar blij mee zijn. Hij troont op onze lofzangen. Ook al is de kwaliteit niet altijd geweldig, zie het als een kind die een tekening maakt voor zijn vader. Het lijkt kwalitatief in geen opzicht op de nachtwacht van rembrand of zo maar de vader is er blij mee dat het uit het hart van het kind komt en getuigt van zijn liefde voor zijn vader. Zijn reactie zal nooit zijn: later ga je dat veel beter doen, dit lijkt nergens op en kan de prullenbak in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 apr 2014 06:22

Ik las vanmorgen in Kronieken over de inwijding van de Tempel, daar wordt een rijtje instrumenten opgesomd, oa cimbalen. Bekkens dus, zoals in een drumstel.

Ik denk dat, wanneer jou je hele leven lang wordt verteld dat een drumstel in de kerk 'niet kan', je dit uiteindelijk gaat geloven, maar Bijbels gezien is er geen grond voor.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 03 apr 2014 07:22

Boaz schreef:Ik las vanmorgen in Kronieken over de inwijding van de Tempel, daar wordt een rijtje instrumenten opgesomd, oa cimbalen. Bekkens dus, zoals in een drumstel.

Ik denk dat, wanneer jou je hele leven lang wordt verteld dat een drumstel in de kerk 'niet kan', je dit uiteindelijk gaat geloven, maar Bijbels gezien is er geen grond voor.

Sterker nog, ik denk dat als de tempeldienst heden ten dage uitgevoerd zou worden, het met de grootste minachting opzij gezet zou worden, want wat een herrie zeg, en wat een goddeloos gedoe allemaal, zo modern ook met al die muziek, dat kan toch nooit de bedoeling zijn!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 apr 2014 08:51

janneke7337 schreef:Sterker nog, ik denk dat als de tempeldienst heden ten dage uitgevoerd zou worden, het met de grootste minachting opzij gezet zou worden, want wat een herrie zeg, en wat een goddeloos gedoe allemaal, zo modern ook met al die muziek, dat kan toch nooit de bedoeling zijn!

Dat is niet afhankelijk van het muziekinstrument of hoe hard het is.
Amos 5 Ik haat, Ik veracht uw feesten, en kan uw samenkomsten niet luchten. 22 Ja, als gij Mij brandoffers brengt, en uw spijsoffers, heb Ik daaraan geen welgevallen, en uw vredeoffer van mestkalveren wil Ik niet aanzien. 23 Doe van Mij weg het getier van uw liederen, het getokkel van uw harpen wil Ik niet horen. 24 Maar laat het recht als water golven, en gerechtigheid als een immer vloeiende beek.

Psalm 33 Rejoice in the LORD, O ye righteous: for praise is comely for the upright. 2 Praise the LORD with harp: sing unto him with the psaltery and an instrument of ten strings. 3 Sing unto him a new song; play skilfully with a loud noise. 4 For the word of the LORD is right; and all his works are done in truth.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 apr 2014 09:15

Boerin
Amos 5 Ik haat, Ik veracht uw feesten, en kan uw samenkomsten niet luchten. 22 Ja, als gij Mij brandoffers brengt, en uw spijsoffers, heb Ik daaraan geen welgevallen, en uw vredeoffer van mestkalveren wil Ik niet aanzien. 23 Doe van Mij weg het getier van uw liederen, het getokkel van uw harpen wil Ik niet horen. 24 Maar laat het recht als water golven, en gerechtigheid als een immer vloeiende beek.

Waar het blijkbaar op aan komt is vervat in vers 24: recht en gerechtigheid (be)oefenen.
De vorm van de dienst is daaraan blijkbaar ondergeschikt als je tenminste niet aan recht en gerechtigheid doet.
Dat houdt dan ook in dat als een dienst in liturgisch opzicht mooi is en er ook oog is voor oefening in recht en gerechtigheid, een optimum bereikt wordt.
Conclusie: Er moet nog heel wat geoefend worden!
En laat - wat mij persoonlijk betreft - dat drumstel maar zitten en ook de doorgaans matige stemmen van de vocal group. Overigens laat de gemeentezang vaak ook veel te wensen over.
Waarom nog steeds dat trage, niet ritmische blaten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2014 09:20

Inderdaad. Ik snap niet zo goed waarom de tekst uit Amos wordt aangehaald. Het zegt niets over samenkomsten, muziek en liederen op zich. Het zegt dat God een hekel heeft aan schijngodsdienst, mooie liederen voor Hem zingen, offers, de tempeldienst.... Als het niet vanuit het hart gebeurt. Als dat wel zo is is het een heel ander verhaal.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”