ik schreef:Er is zoveel op aarde dat alleen kon ontstaan door heeel veel tijd en veel druk. Moet je dat dan ook allemaal ter discussie stellen? Als je kijkt naar de hoeveelheid kalksteen op aarde, feitelijk onbegrensd, ontstaan door al die skeletjes van zeedieren.. wat dan weer onder veel druk veranderde in marmer en edelstenen.
Je hebt ook nog steenkool, bruinkool etc etc.. Een miljard jaar is heel veel tijd, en de omstandigheden verschilden.
StillAwake schreef:Mee eens. Maar de discussie ging even over het ontstaan van aardolie, en blijkbaar zijn er aanwijzingen dat dit toch anders ontstaat dan tot nog toe werd aangenomen (wat ik zelf overigens vooralsnog interessant vind, maar niet 1-2-3 geloof)
Ik reageerde even op het argument over de tijd en de druk. Dat zou gelden voor veel fenomenen die we zien in de natuur.
En verder sta ik er ook wel voor open, het maakt me weinig uit hoe olie precies ontstaat, maar inderdaad. Het lijkt me sterk.
hettys schreef:Volgens mij is het zo dat een oliereservoir in het verleden maar half leeg gemaakt kon worden met de toenmalige technieken. Later vond met weer technieken om nog meer olie uit datzelfde reservoir te halen, even voor zover ik weet.
Onjuist. Ook oliebronnen die voor leeg zijn achtergelaten die weer met dezelfde wintechnieken worden benaderd leveren weer olie.
Nieuwe olie? ik vindt het vooral heel gek dat olie zich zo snel weer zou aanvullen omdat er dan NOG veel meer olie zou moeten zijn. Stel dat olie zo snel ontstaat, dan moeten we toch zowat verdrinken in de olie?
Als olie voortdurend in grote hoeveelheden ontstaat, waar blijft dat dan? Alleen maar in leeggepompte bronnen? Dat is toch gek? Hebben oliebronnen dan een bepaald mechaniek waardoor op juist leeggemaakte bronnen weer nieuwe olie ontstaat?
hettys schreef:Verder denk ik, maar dat is mijn persoonlijke hypothese als leek, (haha) , dat er ook wel olie vrij kan komen uit gesteente waar het eerst nog 'gevangen' zat omdat het reservoir vol was. Ik vindt dat zelf niet onlogisch.
Stel dat je een reservoir 2 of 3 keer echt leeg maakt, en er komt dan nog 'nieuwe' olie in dat reservoir... Dat soort dingen wil ik wel es weten.
Een soort schalie-olie zeg maar

Interessante theorie.
nou, ik ga toch nog maar niet in de oliebranche. Ik las net dat eigenlijk alle olie uit zeer poreus gesteente wordt gehaald. Aan de andere kant: steen kan altijd poreuzer zijn, of minder poreus. Ik wil echt wel es weten hoe vaak je een verlaten olieveld opnieuw kan exploiteren met dezelfde technieken en hoe leeg het eigenlijk was voor het werd verlaten.
hettys schreef:Je hebt gesteente dat poreus is. en olie kan doorlaten, richting een reservoir.
Je hebt afsluitingsgesteente boven een reservoir, wat voorkomt dat het verder naar boven gaat.
Als het reservoir leeg is kan het poreuze nieuwe olie doorlaten in het reservoir.
Zeg ik iets geks? Maar ik zal er verder op zoeken.
Het klinkt mij niet gek in de oren, maar verklaart niet waarom bronnen die redelijk dicht bij elkaar liggen toch beide "nieuwe vulling" krijgen.
Maar waar was die vulling dan gebleven als de velden niet waren leeggepompt? Heb je ook een wetenschappelijke bron die duidelijk aangeeft welke bron er nieuwe olie geeft?
Ik zoek me gek, maar ik vind geen andere bronnen. Of stopt de aanmaak van olie als er gesteenten verzadigd zijn?
Ik krijg alleen maar zoiets:
http://www.henkleenaers.nl/int12.htmIn één van de artikelen die eerder aangehaald zijn las ik over olie op Titan.
Ik heb geen idee hoe ze daar achter zijn gekomen, maar wel een idee dat er weinig discussie over een daar aanwezige olievoorraad is.
Ja. als iemand het zegt zal het wel waar zijn en wordt het wellicht overgenomen. Ik zie wel dat 'wetenschappers' (maar niet welke) dat hebben gezegd..
Hangt inderdaad van de definitie van leven af.
Overigens heeft de geoloog die ik eerder aanhaalde niets gezegd over een niet-organische oorsprong, alleen over een mogelijk sneller ontstaan van olie dan tot nog toe wordt aangenomen.
Heeft hij ook iets gezegd over een bepaalde tijdsduur? Of andere gegevens?
Ook gif is geschapen.