alexander91 schreef: Volgens mij gaan de snaartheorien over het verklaren van de natuurlijke fenomenen in de wereld ontstaan uit de big bang. Het is een manier om de fundamentele bouwstenen van onze natuur te begrijpen. Hoe het voor een verklaring van de oorzaak van de big bang kan zorgen zie ik niet zomaar gebeuren. Hoe zie jij dat dan?¨
In een van de snaartheorie varianten (volgens mij de M-theorie) is ons universum een membraan tussen twee snaren. Tussen die snaren zitten nog een oneindige hoeveelheid andere membranen die ook weer universa kunnen bevatten. In deze hypothese wordt de Big Bang veroorzaakt door het raken van twee membranen.
Dit zijn uiteraard hypothesen, ik wil alleen maar aangeven dat men zeker wel verder terug probeert te kijken dan de Big Bang en dat de conclusie "Dus God moet het gedaan hebben" wellicht wat voorbarig is.
alexander91 schreef:De snaren zijn wellicht fundamentele objecten die nog dichter bij t = 0 in de buurt komen, maar is alsnog materie dat is ontstaan bij de big bang.
Dat is dus nog lang niet uitgesloten.
alexander91 schreef:En iets kan natuurlijk niet zichzelf doen ontstaan.
Op kwantumniveau ontstaan aan de lopende band deeltjes uit Niets. Daarnaast is oorzaak en gevolg ook niet zo klinkklaar als het lijkt. Ik zou echt oppassen met dat soort definitieve uitspraken, die hebben nog weleens de neiging later terug te komen

alexander91 schreef:In de wetenschap zeggen we dat alles wat ontstaan is, ook veroorzaakt is. Zeggen dat de big bang geen oorzaak heeft, druist dus in tegen de huidige wetenschap.
Nou ik heb nog nergens gelezen dat de wetenschap zegt dat de Big Bang geen oorzaak heeft dus dat druist gelukkig nergens tegen in....