alexander91 schreef:Precies, wetenschap houdt op waar de natuurlijke wereld stopt: het begin van de big bang, waar tijd en ruimte begonnen.
Lock&Stock schreef:Dat is waarschijnlijk niet zo zwart/wit, kijk maar naar de verschillende snaartheorieën.
Em... leg uit. Volgens mij gaan de snaartheorien over het verklaren van de natuurlijke fenomenen in de wereld ontstaan uit de big bang. Het is een manier om de fundamentele bouwstenen van onze natuur te begrijpen. Hoe het voor een verklaring van de oorzaak van de big bang kan zorgen zie ik niet zomaar gebeuren. Hoe zie jij dat dan?
alexander91 schreef:Maar wat is de oorzaak van de big bang dan? Dat is volgens mij dan een bovennatuurlijk wezen, welke immaterieel en tijdloos is, alsook bewust. Een getal (onbewust; een iets) kan immers niet scheppen of veroorzaken (Big Bang). Een iemand kan dat wel.
Lock&Stock schreef:Ik denk dat je hier een enorme aanname doet waardoor je jezelf erg kwetsbaar opstelt. Want stel nou dat de wetenschap over enkele jaren een van de snaartheorieën weet te bewijzen, dan valt jouw wereldbeeld in duigen...
Volgens mij niet hoor, want het lijkt mij niets te zeggen over de oorzaak van de big bang. De snaren zijn wellicht fundamentele objecten die nog dichter bij t = 0 in de buurt komen, maar is alsnog materie dat is ontstaan bij de big bang. En iets kan natuurlijk niet zichzelf doen ontstaan.
alexander91 schreef:Tenslotte, je kunt natuurlijk ook geloven dat de big bang uit niets is ontstaan, maar dan wijk je ook af van de wetenschap, die al met de generatio spontanea heeft afgerekend.
Lock&Stock schreef:Hoe bedoel je dit precies?
In de wetenschap zeggen we dat alles wat ontstaan is, ook veroorzaakt is. Zeggen dat de big bang geen oorzaak heeft, druist dus in tegen de huidige wetenschap.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin