geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor hettys » 30 mar 2014 13:11

Byte schreef:Ach ik hoef geen biologie te studeren en geen bewijzen te zoeken voor evolutie.

Nee, dat hoeft natuurlijk niet.

Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.

En met het bovenstaande kunnen we dan ook maar afsluiten.

Begrijp ik dat je (volgens jou) zalig wordt als je Genesis lettelijk opvat?

Bedenk wel dat, met name in de toekomst, je de auto vol kunt tanken, en je huis warm kunt stoken dankzij die verfoeide geologische wetenschap. Shell heeft helemaal niets aan "jonge-aarde-geologen". Die leren sprookjes. (wat weer afdoet aan de betekenis van de bijbel)

Hier de link naar het originele verhaal.

Groetjes Byte en proost ik neem er nog 1

Zoals Mortlach al schreef: veel christenen geloven ook in de bijbel, en ook in de wetenschappelijke inzichten. Er staat niet eens letterlijk in de bijbel hoe oud de aarde is.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 mar 2014 13:29

Zoals Mortlach al schreef: veel christenen geloven ook in de bijbel, en ook in de wetenschappelijke inzichten. Er staat niet eens letterlijk in de bijbel hoe oud de aarde is.

Als je de Bijbel niet letterlijk neemt dan weet je dit soort dingen niet. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet staat.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 mar 2014 14:08

Wilsophie schreef:
Als je de Bijbel niet letterlijk neemt dan weet je dit soort dingen niet. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet staat.

Nee. het staat er niet. En wat er wél staat is multi-interpretabel. Maar nu praat ik tegen iemand die zélfs poëtische teksten zoals psalmen letterlijk opvat. (behalve natuurlijk als er staat dat de aarde hoeken heeft)
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2014 14:37

Byte schreef:Ach ik hoef geen biologie te studeren en geen bewijzen te zoeken voor evolutie.

Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.

En met het bovenstaande kunnen we dan ook maar afsluiten.

Hier de link naar het originele verhaal.

Groetjes Byte en proost ik neem er nog 1

Man, man, man, wat een zaligheid, doodgaan aan pokken, honger of dyfterie.

Je ziet deze regel altijd wel ergens terugkomen als men er echt niet meer uitkomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 30 mar 2014 19:04

Mortlach schreef:
Man, man, man, wat een zaligheid, doodgaan aan pokken, honger of dyfterie.

Je ziet deze regel altijd wel ergens terugkomen als men er echt niet meer uitkomt.

Man, man, man, wat zit jij toch te zeiken .....
Ik ben bijna 40 en moet ik weer naar school om biologie te gaan studeren ?
En dan nog met wat voor medicijn kom je op de proppen je als je aanneemt dat een kip van een dino afstamt?

@ hettys volgens mij was het de korinthe brief die ik in de link plaats, excuus als dit genesis was.

Mbt genesis: bepaalde dingen zijn niet goed te verklaren niet in genesis noch in de hedendaagse wetenschap.
Ouderdom van de aarde staat ook niet in de bijbel, wel de gescheidenis van de huidige mens..
Wij weten niet wat er hiervoor zich heeft afgespeeld, maar dat is dan zoals jij aangeeft niet zaligmakend.
Dat is alleen het geloof in Jezus Christus die ons loon op zich nam opdat wij vrij mogen zijn.

Gegroet
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2014 19:20

het steekt gewoon een beetje dat de tot voor kort ondenkbare luxe waar wij allemaal gebruik van maken wordt afgedaan als dwaasheid.

Je hoeft zeker niet terug naar school, maar er zijn zeker een aantal goed leesbare boeken die je eens zou kunnen overwegen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dan heb je tenminste kennis genomen van hetgene wat je afwijst.

En welke medicijnen zoiets oplevert? Die specifieke situatie misschien niet zoveel, tenzij je kippenboer bent, maar reken maar dat de medicijnen tegen alzheimer, aids en kanker allemaal diepgeworteld zullen zijn in evolutionaire biologie.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 30 mar 2014 19:32

Mortlach schreef:En welke medicijnen zoiets oplevert? Die specifieke situatie misschien niet zoveel, tenzij je kippenboer bent, maar reken maar dat de medicijnen tegen alzheimer, aids en kanker allemaal diepgeworteld zullen zijn in evolutionaire biologie.

Biologie waarbij de evolutietheorie toegepast wordt, is niet persé evolutionaire biologie maar voor de rest ben ik het wel met je eens. Alleen fanatici van beide kampen hebben belang bij de tegenstelling van geloof vs wetenschap terwijl het twee totaal verschillende entiteiten zijn die elkaar maar zijdelings raken.
Because there are rules does not mean the game is fair.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2014 19:39

hettys schreef:Zoals Mortlach al schreef: veel christenen geloven ook in de bijbel, en ook in de wetenschappelijke inzichten. Er staat niet eens letterlijk in de bijbel hoe oud de aarde is.

Geloven is hopen op datgene wat je niet ziet, maar om te vertrouwen op de wetenschap heb je geen geloof nodig, alleen zichtbaar bewijs.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 30 mar 2014 19:41

Mortlach schreef:En welke medicijnen zoiets oplevert? Die specifieke situatie misschien niet zoveel, tenzij je kippenboer bent, maar reken maar dat de medicijnen tegen alzheimer, aids en kanker allemaal diepgeworteld zullen zijn in evolutionaire biologie.

Dankzij de evolutie zijn we al beter beschermt tegen bepaalde ziekten.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... tatie.html
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 mar 2014 20:13

Darwinisme is volgens filosoof Jerry Fodor en wetenschapper Massimo Piattelli-Palmarini lang zo belangrijk niet voor de moderne biologie als wordt aangenomen. Het darwinisme is volgens hen verworden tot een soort creationisme van de wetenschap, want voor elk verschijnsel in de natuur wordt een verklaring gezocht.

Bestel hier hun boek 'What Darwin got wrong.' Saillant detail: beide heren zijn atheïst.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mar 2014 09:07

mohamed schreef:Darwinisme is volgens filosoof Jerry Fodor en wetenschapper Massimo Piattelli-Palmarini lang zo belangrijk niet voor de moderne biologie als wordt aangenomen. Het darwinisme is volgens hen verworden tot een soort creationisme van de wetenschap, ...

Bestel hier hun boek 'What Darwin got wrong.' Saillant detail: beide heren zijn atheïst.

Natuurlijk had Darwin genoeg ook fout. Hij wist immers niet van het bestaan van genen of DNA. Het is jammer dat hij het artikel van Gregor Mendel, de ontdekker van genen, wel heeft ontvangen, maar nooit heeft gelezen.

'Puur' Darwinisme is inderdaad niet zo heel erg belangrijk, maar neo-Darwinisme, ook wel de Moderne Synthese wel, waar het werk van Darwin en Mendel wordt gecombineerd.

Verder is de titel gewoon een smeuige marketingtruc, expres opzienbarend, want dat is goed voor de verkoop.

want voor elk verschijnsel in de natuur wordt een verklaring gezocht.

Dat is toch precies waar wetenschap voor is bedoeld? Ik vind het een vreemd bezwaar.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 mar 2014 11:01

Mortlach schreef:Verder is de titel gewoon een smeuige marketingtruc, expres opzienbarend, want dat is goed voor de verkoop.

Elk boek wordt geschreven met als doel gelezen te worden, dus wat je tegen een pakkende titel hebt ontgaat me. Vind je het niet opzienbarend dat beide heren academici zijn en atheïst, maar toch geen evolutionisten?
mohamed schreef:want voor elk verschijnsel in de natuur wordt een verklaring gezocht.

Mortlach schreef:Dat is toch precies waar wetenschap voor is bedoeld? Ik vind het een vreemd bezwaar.

Zolang de verklaring klopt wel ja, maar niemand weet zeker waarom katten alleen tegen mensen miauwen of wat b.v. de temperatuur van het bloed van dinosauriërs was. Daar dan toch een verklaring voor zoeken is creationisme.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mar 2014 12:31

mohamed schreef:Elk boek wordt geschreven met als doel gelezen te worden, dus wat je tegen een pakkende titel hebt ontgaat me. Vind je het niet opzienbarend dat beide heren academici zijn en atheïst, maar toch geen evolutionisten?

De meeste boeken worden geschreven om te worden verkocht, maar goed, ik ben dan ook behoorlijk cynisch. Ik heb het boek verder niet gelezen (geloof ik), dus over de inhoud kan ik weinig zeggen. Wat is het alternatief wat de heren aanbieden. Als het slechts een aanklacht is tegen old skool Darwinisme, dan zeg ik: inderdaad, want tegenwoordig hebben we de Moderne Synthese.

Zolang de verklaring klopt wel ja, maar niemand weet zeker waarom katten alleen tegen mensen miauwen of wat b.v. de temperatuur van het bloed van dinosauriërs was. Daar dan toch een verklaring voor zoeken is creationisme.

Dat volg ik totaal niet. We weten bepaalde dingen niet. Daar wordt dan onderzoek naar gedaan. Hoe dat dan creationisme is, is mij een raadsel.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 31 mar 2014 12:43

Byte schreef:Man, man, man, wat zit jij toch te zeiken .....
Ik ben bijna 40 en moet ik weer naar school om biologie te gaan studeren ?

Nee hoor, maar als je niet de moeite wilt nemen om je ook maar enigszins in de materie te verdiepen hebben jouw uitspraken tegen de ET wat mij betreft geen enkele waarde.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 31 mar 2014 12:46

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”