Uit de meditaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Uit de meditaties

Berichtdoor mealybug » 29 mar 2014 20:03

Schelpje haalt een preek naar boven van predikant Meeuse, waarin deze het volgende zegt:
De Goede Herder stelde Zijn leven niet voor alle mensen, maar alleen voor Zijn schapen (Joh. 10:11). De grote Hogepriester bad niet voor de wereld, maar voor de gegevenen van de Vader (Joh. 17:9). Ook voor hen die nog tot het geloof zouden worden gebracht (Joh. 17:20).

De Bijbel zegt echter:Joh 10:11 Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen.
Joh 17:8 Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hen gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt.
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

De gegevenen van de Vader waren dus mensen die geloofden en zijn Woord aannamen en daadwerkelijk erkenden dat Jezus van God was gezonden.
Waarom wordt dit systematisch weggelaten?
Waarom wordt er voortdurend de nadruk gelegd op de vermeende exclusiviteit van een paar ''uitverkorenen'', zonder erbij te vermelden dat het gaat om mensen die geloofden, aannamen en gehoorzaamden, waardoor zij de belofte van de Heilige Geest ontvingen?

Jvslooten

Re: Uit de meditaties

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 20:13

Waarom laat je systematisch weg wie die 'hen' zijn uit Joh. 17:8?

1 Dit sprak Jezus, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt,
2 zoals U Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat Hij eeuwig leven geeft aan allen die U Hem gegeven hebt.
(Joh. 17:1-2)

Mealybug, als je zo onzeker bent over je eigen verkiezing moet je het niet steeds van je af proberen te duwen, en krampachtig de leer der zaligheid blijven ontkennen. Daarmee kom je alleen maar verder van God. Geef je over aan Zijn heilsplan en leef! Jezus wil dat je je verkiezing vastmaakt, niet dat je er tegenaan schopt! Door steeds maar weer het heilsplan van de Wijsheid Gods te ontkennen doe je Hem veel verdriet Mealybug. Doe dat nou niet, asjeblieft.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 mar 2014 20:28

mealybug schreef:Waarom wordt dit systematisch weggelaten?
Waarom wordt er voortdurend de nadruk gelegd op de vermeende exclusiviteit van een paar ''uitverkorenen'', zonder erbij te vermelden dat het gaat om mensen die geloofden, aannamen en gehoorzaamden, waardoor zij de belofte van de Heilige Geest ontvingen?
Ja dat is typerend van de Gereformeerde Gemeente.
Dat is nu eenmaal hun leer en daar doen ze alles aan om dit te handhaven zelfs door stukje uit de Bijbel weg te laten.
Er zijn mensen geweest o.a. Klaas van der Zwaag en Johan Blauwendraad die een boek en brochures over geschreven hebben maar dat legt de Ger.Gem. ijskoud naast hun neer.
Ik heb zelf geprobeerd gesprekken hier over aan te gaan maar dat is paarlen voor de zwijnen gooien.
Ik vind dat de Ger.Gem. hierdoor een onzuivere leer hebben, verkondigen en de Ger.Gem. ziet het tegen oever gestelde.
Jammer is dat de Ger.Gem. hier niet over in gesprek wil en dat is zeer triest ](*,)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2014 20:32

HUN leer en stukje Bijbel weglaten.
mmm ik zie geen enkel onderbouwing.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 mar 2014 20:51

schelpje3 schreef:HUN leer en stukje Bijbel weglaten.
mmm ik zie geen enkel onderbouwing.

Hier is er wat over te lezen
http://www.pentahof.nl/Brochures/200-Ger-Gem-leer.pdf

ik heb deze verwijzing nog toegevoegd als je er echt heel erg in wil verdiepen.
http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 29 mar 2014 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 mar 2014 20:51

Denk nog maar eens terug aan de gelijkenis van de bruiloftsgasten.
De vrienden hadden smoesjes, wilden niet komen.
(Was Jezus trouwens niet exclusief alleen gekomen voor de verloren schapen ISRAELS??)
Pas helemaal aan het einde van handelingen , als werkelijk alles is geprobeerd om hen tot geloof en bekering te brengen, gaat het heil naar de heidenen.
(Dat zijn de zwervers en kreupelen (onreinen, heidenen) die ALLEN genodigd worden, gedrongen zelfs )

‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ 9 En David zegt: ‘Laat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.’ 11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. 15 Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 mar 2014 16:06

Jvslooten schreef:Waarom laat je systematisch weg wie die 'hen' zijn uit Joh. 17:8?

1 Dit sprak Jezus, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt,
2 zoals U Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat Hij eeuwig leven geeft aan allen die U Hem gegeven hebt.

En dit dan?

Vr 37 HC:...
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft..

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 mar 2014 17:41

Jvslooten schreef:Waarom laat je systematisch weg wie die 'hen' zijn uit Joh. 17:8?

mealybug schreef:
En dit dan?

Vr 37 HC:...
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft..
Hoezo, 'En dit dan?'. Bedoel je die zoete harmonie tussen de HC en de Evangelieën?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 mar 2014 17:44

Misschien moet je de rest van vraag 37 ook maar lezen: ...opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierf.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 30 mar 2014 19:12

Jvslooten schreef:Misschien moet je de rest van vraag 37 ook maar lezen: ...opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierf.

Welke exclusiviteit wil je daarmee aangeven? Alle denominaties uit de Reformatie hebben de catechismus, die is dus niet exclusief GG.

Ik zie exclusiviteit ook niet in Titus 3: 3 Want vroeger waren ook wij verdwaasd, ongehoorzaam, dwalende, verslaafd aan velerlei begeerten en zingenot, levende in boosheid en nijd, hatelijk en elkander hatende. 4 Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, 5 heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige Geest, 6 die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, 7 opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens. 8 Dit is een getrouw woord en ik wil, dat gij op dit punt een krachtig getuigenis geeft, opdat zij, die hun vertrouwen op God gebouwd hebben, ervoor zorgen vooraan te staan in goede werken. Die zijn schoon en voor de mensen nuttig; 9 maar dwaze vragen, geslachtsregisters, twist, en strijd over de wet moet gij ontwijken, want dat is nutteloos en doelloos.

Of Joh 3: 14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 mar 2014 19:15

Jvslooten schreef:Misschien moet je de rest van vraag 37 ook maar lezen: ...opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer , ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste , en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierf.
dingo schreef:Welke exclusiviteit wil je daarmee aangeven? Alle denominaties uit de Reformatie hebben de catechismus, die is dus niet exclusief GG.
Exclusiviteit? GG? Waar heb je het over?

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 30 mar 2014 19:37

Jvslooten schreef:Exclusiviteit? GG? Waar heb je het over?

Als je alle ons en onze onderstreept neem ik aan dat je de antwoorden beperkt tot de groep die de catechismus hanteert. Zo niet wat bedoel je dan wel?
Because there are rules does not mean the game is fair.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 mar 2014 21:39

dingo schreef:Als je alle ons en onze onderstreept neem ik aan dat je de antwoorden beperkt tot de groep die de catechismus hanteert. Zo niet wat bedoel je dan wel?
Ik onderschrijf inderdaad de Catechismus, als je dat bedoeld. Wat de GG daar mee te maken heeft snap ik niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 apr 2014 12:23

Mooie meditatie vandaag JvS!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2014 13:11

Ik snap de spagaat die in de meditatie wordt genoemd niet zo.

De boodschap waarmee we de wereld in kunnen gaan is wel degelijk die van Gods liefde. De Bijbel laat daar geen misverstand over bestaan. Want al zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Dat is het evangelie. Dat geeft aan dat we mensen mogen vertellen over Gods liefde, ook voor hen. Die is zichtbaar geworden in Jezus Christus.

En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven.

Tegelijkertijd wil dat niet zeggen dat mensen dus niets hoeven te doen, dat alles goed is (zoals vreemd genoeg wordt gesteld). Er staat duidelijk bij dat het is voor wie in Hem gelooft. En dat is ook de boodschap: God heeft je lief, geloof het, ga Hem volgen en dienen.

Het is dus niet nodig dat we een discussie gaan starten over wie de schapen zijn.... of dat we de uitverkiezingsleer er bij gaan halen om te willen bewijzen dat God alleen houdt van uitverkorenen. Gods liefde is er voor de hele wereld, de verlossing in Christus is er voor de hele wereld.... wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”