De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Boaz » 28 mar 2014 13:16

Jvslooten schreef:Laat ook maar zitten trouwens, want die onderbouwing is er niet. Zowel de doop als de besnijdenis zijn namelijk zinnebeelden van èèn en hetzelfde.

11 In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus.
12 U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.
(Kol. 2:11-12)

Zowel de doop als de besnijdenis zijn dus beide het beeld van het nieuwe leven wat er is in Christus Jezus (Kol. 2:13). Zoals de doop de opstanding in het nieuwe leven verbeeld, zo is ook de besnijdenis het teken van een leven, niet naar de wet, maar in nieuwigheid des Geestes (Rom. 2:29), het uitrekken van het oude vlees en het bekleden worden met Christus. De besnijdenis van het hart (Deu. 30:6). Doop en besnijdenis beelden dus niet iets uit wat heeft plaatsgevonden maar iets wat God in Zijn verbond beloofd. Door geloof krijgen wij deel aan die beloften.

Heb je naar de link van Janpep geluisterd? Daar kan je je antwoord vinden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 13:21

Boaz schreef:Heb je naar de link van Janpep geluisterd? Daar kan je je antwoord vinden.
Nee, geen tijd voor kunnen vrijmaken. Heb je niks schriftelijks? Dan kan ik het in mijn eigen tempo lezen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mar 2014 13:27

mealybug schreef:
En toch werd de ene besnedene met zijn ma de woestijn in gestuurd en de andere besnedene werd het symbool van de vrije erfgenaam door de belofte.

Let vooral op het woordje MAAR ;

En terwijl Hagar daar zo zat, huilde ze bittere tranen. 17 Maar God hoorde de jongen kermen, en een engel van God riep Hagar vanuit de hemel toe: ‘Wat is er, Hagar? Wees niet bezorgd: God heeft je jongen, die daar ligt te kermen, gehoord. 18 Sta op, help de jongen overeind en ondersteun hem. Ik zal een groot volk uit hem doen voortkomen.’ 19 Toen opende God haar de ogen en zag ze een waterput. Ze liep ernaartoe, vulde de waterzak en gaf de jongen te drinken.
20 God beschermde de jongen, zodat hij voorspoedig opgroeide

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 28 mar 2014 13:29

Boaz schreef:Heb je naar de link van Janpep geluisterd? Daar kan je je antwoord vinden.

Jvslooten schreef:, geen tijd voor kunnen vrijmaken. Heb je niks schriftelijks? Dan kan ik het in mijn eigen tempo lezen.

Zoveel tijd kost het niet om die preek te beluisteren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mar 2014 13:30

Ik heb wel geluisterd - het is EEN antwoord niet HET antwoord.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 28 mar 2014 14:17

rotterdam schreef: Ik heb wel geluisterd - het is EEN antwoord niet HET antwoord.

Het wordt duidelijk in die preek dat je besnijdenis en doop niet met elkaar kan vergelijken.
Hij zegt onder andere, als je kijkt naar de tekst die Jvslooten aanhaalt, dat het hier gaat over de besnijdenis die NIET met handen plaats vindt. Het gaat in de genoemde tekst over de besnijdenis van het hart, NIET over de besnijdenis van Abraham en zijn nageslacht.

Deze tekst wordt vaak aangehaald als onderbouwing dat de besnijdenis en doop in elkaasr verlengde zou liggen, maar dat zegt de Bijbel niet, ook niet in deze tekst.
In de preek wordt het verschil uitgelegd.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 28 mar 2014 17:28

Boaz schreef:
Ten eerste heeft een baby geen kinderlijk geloof, een baby heeft helemaal geen geloof, en al helemaal geen wedergeboorte. Dopen is een ritueel dat uitbeeldt dat er een wedergeboorte heeft plaatsgevonden, en getouwde leven wordt afgelegd.

Ik weet nog dat ik als klein kind een rotsvast vertrouwen had in mijn ouders: mij kon niets gebeuren, daar zouden mijn ouders wel voor zorgen. Bij hen was ik veilig.

Als de Here Jezus deze uitspraak doet, doelt Hij uiteraard niet op de leeftijd, maar op de instelling die een kind heeft.

Je zal vast gelijk hebben. Maar de grote vraag waar ik mee blijf zitten, is waarom het nou zo belangrijk is dat je niet als kind wordt gedoopt maar als volwassene? Kan iemand mij dat eens kort en krachtig (en pastoraal) uitleggen? Wat mis ik nou in m'n geloof als ik als kind ben gedoopt? Word ik niet zalig? Waarom zou ik het anders willen? Moet ik me zorgen maken? Of is het alleen maar theorie, een wedstrijdje bijbellezen? Dat zal toch niet?
Wie helpt me even?
Laatst gewijzigd door GDK op 28 mar 2014 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vooruit met de geit!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 17:35

rotterdam schreef:Let vooral op het woordje MAAR ;

En terwijl Hagar daar zo zat, huilde ze bittere tranen. 17 Maar God hoorde de jongen kermen, en een engel van God riep Hagar vanuit de hemel toe: ‘Wat is er, Hagar? Wees niet bezorgd: God heeft je jongen, die daar ligt te kermen, gehoord. 18 Sta op, help de jongen overeind en ondersteun hem. Ik zal een groot volk uit hem doen voortkomen.’ 19 Toen opende God haar de ogen en zag ze een waterput. Ze liep ernaartoe, vulde de waterzak en gaf de jongen te drinken.
20 God beschermde de jongen, zodat hij voorspoedig opgroeide

Ik heb het over de betekenis van dit verhaal, zoals Paulus dit schrijft in Galaten 4: 21-31.
De vrije zal niet erven met de slaaf.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 28 mar 2014 17:56

GDK schreef:Je zal vast gelijk hebben. Maar de grote vraag waar ik mee blijf zitten, is waarom het nou zo belangrijk is dat je niet als kind wordt gedoopt maar als volwassene? Kan iemand mij dat eens kort en krachtig (en pastoraal) uitleggen? Wat mis ik nou in m'n geloof als ik als kind ben gedoopt? Word ik niet zalig? Waarom zou ik het anders willen? Moet ik me zorgen maken? Of is het alleen maar theorie, een wedstrijdje bijbellezen? Dat zal toch niet?
Wie helpt me even?

Mijn visie: Bij kinderdoop hoort het kind door de ouders bij het Verbond. Net als besnijdenis onder het oude Verbond.
Bij de volwassendoop "beslist" de persoon dat hij of zij (voldoende) gelooft om gedoopt te worden. (dit is mijn mening dus andere ideeën kunnen ook :wink: ). Ook vind ik bij volwassendoor de Verbondsvisie niet zo zeer terug.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 mar 2014 18:13

GDK schreef:Je zal vast gelijk hebben. Maar de grote vraag waar ik mee blijf zitten, is waarom het nou zo belangrijk is dat je niet als kind wordt gedoopt maar als volwassene? Kan iemand mij dat eens kort en krachtig (en pastoraal) uitleggen? Wat mis ik nou in m'n geloof als ik als kind ben gedoopt? Word ik niet zalig? Waarom zou ik het anders willen? Moet ik me zorgen maken? Of is het alleen maar theorie, een wedstrijdje bijbellezen? Dat zal toch niet?
Wie helpt me even?
Ik ben voor de geloofsdoop, maar als jij als baby gedoopt bent en je gelooft in Jezus ben je behouden hoor. :D
En of je wat mist kan alleen jijzelf zeggen denk ik.
Ik vind de babydoop net zoiets als het opdragen van baby's wat evangelischen doen.
Wat ik wel een enge gedachte vind van sommige (?) babydopers is dat ze denken dat je daardoor wedergeboren bent.
Of dat alles automatisch goedkomt als je maar gedoopt bent, zonder dat ze in geloof hun hart aan de Heer hebben gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 28 mar 2014 18:17

Boaz schreef:
Ten eerste heeft een baby geen kinderlijk geloof, een baby heeft helemaal geen geloof, en al helemaal geen wedergeboorte. Dopen is een ritueel dat uitbeeldt dat er een wedergeboorte heeft plaatsgevonden, en getouwde leven wordt afgelegd.

Ik weet nog dat ik als klein kind een rotsvast vertrouwen had in mijn ouders: mij kon niets gebeuren, daar zouden mijn ouders wel voor zorgen. Bij hen was ik veilig.

Als de Here Jezus deze uitspraak doet, doelt Hij uiteraard niet op de leeftijd, maar op de instelling die een kind heeft.

GDK schreef: Je zal vast gelijk hebben. Maar de grote vraag waar ik mee blijf zitten, is waarom het nou zo belangrijk is dat je niet als kind wordt gedoopt maar als volwassene? Kan iemand mij dat eens kort en krachtig (en pastoraal) uitleggen? Wat mis ik nou in m'n geloof als ik als kind ben gedoopt? Word ik niet zalig? Waarom zou ik het anders willen? Moet ik me zorgen maken? Of is het alleen maar theorie, een wedstrijdje bijbellezen? Dat zal toch niet?
Wie helpt me even?

Waarom beluister je die link van Jan dan niet? En waarom moet het kort en krachtig, als je hier werkelijk een antwoord op wilt, zal je verder meten kijken dan 'kort en krachtig'

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 18:18

naamloos schreef:Ik ben voor de geloofsdoop, maar als jij als baby gedoopt bent en je gelooft in Jezus ben je behouden hoor. :D
En of je wat mist kan alleen jijzelf zeggen denk ik.
Ik vind de babydoop net zoiets als het opdragen van baby's wat evangelischen doen.
Wat ik wel een enge gedachte vind van sommige (?) babydopers is dat ze denken dat je daardoor wedergeboren bent.
Of dat alles automatisch goedkomt als je maar gedoopt bent, zonder dat ze in geloof hun hart aan de Heer hebben gegeven.

Is dat niet de roomse dwaling?

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 28 mar 2014 18:40

Boaz schreef:
Waarom beluister je die link van Jan dan niet? En waarom moet het kort en krachtig, als je hier werkelijk een antwoord op wilt, zal je verder meten kijken dan 'kort en krachtig'

Het lijkt me in dit topic de vraag der vragen. Wat mis ik als kind-gedoopte? Wat is de meerwaarde van de volwassenendoop, dat er meer dan 109 pagina's aan gewijd kunnen worden? Wie helpt Boaz even en brengt dat even helder en liefst kort onder woorden? Of is dat moeilijk, en moet ik daarvoor naar de universiteit? Dan wordt het niks voor mij.
Vooruit met de geit!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 18:45

GDK schreef:
Het lijkt me in dit topic de vraag der vragen. Wat mis ik als kind-gedoopte? Wat is de meerwaarde van de volwassenendoop, dat er meer dan 109 pagina's aan gewijd kunnen worden? Wie helpt Boaz even en brengt dat even helder en liefst kort onder woorden? Of is dat moeilijk, en moet ik daarvoor naar de universiteit? Dan wordt het niks voor mij.

Waarom noemt Jezus het nieuwe verbond beter dan het oude, denk je?

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 28 mar 2014 20:05

naamloos schreef:Wat ik wel een enge gedachte vind van sommige (?) babydopers is dat ze denken dat je daardoor wedergeboren bent.

Wat zou Nicodemus als Jood en Farizeeër gedacht hebben toen Jezus zei dat hij wedergeboren moest worden.
Wat is "wedergeboren worden / zijn"? In de Joodse context waarin Jezus spreekt!

Terug naar “Archief”