Bartje schreef:
maar wat mij steeds duidelijker word is dat jullie (L&S en Mortlach) ontzettend religieus zijn en onzettend veel geloof hebben.
Dat mag je me dan toch eens uitleggen Bartje... Ik geloof in feiten, als bijvoorbeeld de Oerknaltheorie gravitatie golven voorspeld en deze worden decennia later ook gevonden dan zie ik dat als steekhoudend bewijs voor de Oerknaltheorie. Dat heeft niets met geloof te maken.
Bartje schreef:maar dan deze vraag kan een wetenschapper wetenschap bedrijven zonder filosofie?
Ja hoor, voor Natuur- of Wiskunde is volgens mij bar weinig filosofie nodig..
Bartje schreef:nou het is best simpel, een voorbeeld: kinderen doen een spel en daar zijn regels aan verbonden, nu ziet iemand dat hij in moeilijkheden komt en veranderd de regels op een slinkse wijzen zodat het hem het beste uitkomt.
Denk je nou echt dat jij een levensverwachting van pak em beet 80 jaar hebt als de wetenschap dat soort praktijken zou toelaten? Of dat er schoon drinkwater uit je kraan zou komen? Er vaccins voor allerlei ziekten zouden zijn? Internet zou bestaan? etc...
Wetenschap werkt gewoon, punt uit. Kijk maar naar de wereld om je heen. Zonder een goed functionerende wetenschap hadden we nu nog in de Middeleeuwen geleefd, en zo is het gewoon.
Bartje schreef:en is wetenschap ook niet de waarheid opzoeken ook al staat het ons niet aan?
Dat is precies wat wetenschap is!! In mijn ogen beter dan maar iets geloven omdat een Hemel zo'n aantrekkelijk vooruitzicht is.
Bartje schreef:voorbeeld: een wetenschapper wilt bewijzen dat iets levenloos iets levend kan voort brengen.
echter wat hij vergeet is dat hij het intelligentie is dat het doet en niet het levenloze object.
Hoe kan je dat vergeten als het nog nooit is aangetoond? Jij maakt nu van een aanname een feit. Gelukkig werkt de wetenschap niet zo.
Bartje schreef:en dan nog iets waarom leert de mens haast niks van zijn geschiedenis en vallen wij vaak in de zelfde fout (het zij telkens in een ander verpakking)?
Omdat we verre van perfect zijn. Gelovigen gooien dat op de zondeval, ik zie vooral dierlijke instincten als oorzaak.