Je mag niet onbekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Je mag niet onbekeerd zijn

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 11:11

Ruth2 schreef:Als je onbekeerd bent en niet aan het avondmaal gaat, waarom doe je dan belijdenis van het geloof of waarom heb je dan belijdenis van het geloof gedaan?

Het klinkt heel vroom of het ziet er heel vroom uit als iemand af en toe niet aan het avondmaal gaat maar in feite geef je daar mee aan: ik heb het Goddelijke medicijn niet nodig tot versterking, bemoediging van je vaak zwakke en bestreden geloof.

Hoe bedoel je dat 'af en toe' precies Ruth?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 mar 2014 11:26

Er zijn mensen die meestal wel maar soms geen deel nemen aan het avondmaal omdat er dan "iets" is tussen God en hun ziel.
Het lijkt mij dan dat je juist de bediening van het avondmaal nodig hebt!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 11:28

Ruth2 schreef:Er zijn mensen die meestal wel maar soms geen deel nemen aan het avondmaal omdat er dan "iets" is tussen God en hun ziel.

Eens bekeerd, altijd bekeerd, toch?

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 mar 2014 11:34

Ja, maar...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 11:37

Het is bepaald geen vrucht van wedergeboorte wanneer we over een ander op denigrerende wijze spreken, over het al dan niet aangaan aan het H.A.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 11:37

Ruth2 schreef:Er zijn mensen die meestal wel maar soms geen deel nemen aan het avondmaal omdat er dan "iets" is tussen God en hun ziel.
Oké, bedankt voor je toelichting, nu begrijp ik je beter. Toch denk ik niet dat je het zo ongenuanceerd kan zeggen. Als er echt een belemmering wordt ervaren die afhoud van de Tafel des Heeren dan is dat heel verdrietig, en niet iets om af te doen als schijnvroomheid. Of kun jij in ieders hart kijken? Wij hebben zelfs als gemeente wel eens het avondmaal moeten uitstellen omdat er "iets" was tussen God en de gemeente. Dat heeft niks met schijnvroomheid te maken, maar gaat gepaard met verootmoediging en collectieve schuldbelijdenis.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 11:38

mealybug schreef:Eens bekeerd, altijd bekeerd, toch?
Als je de volharding der heiligen bedoeld, inderdaad.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 11:43

Jvslooten schreef:Als je de volharding der heiligen bedoeld, inderdaad.

Nee, ik heb het over de afval van het geloof.
En heiligen, dat zijn ale bekeerden toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 11:44

Jvslooten schreef:Oké, bedankt voor je toelichting, nu begrijp ik je beter. Toch denk ik niet dat je het zo ongenuanceerd kan zeggen. Als er echt een belemmering wordt ervaren die afhoud van de Tafel des Heeren dan is dat heel verdrietig, en niet iets om af te doen als schijnvroomheid. Of kun jij in ieders hart kijken? Wij hebben zelfs als gemeente wel eens het avondmaal moeten uitstellen omdat er "iets" was tussen God en de gemeente. Dat heeft niks met schijnvroomheid te maken, maar gaat gepaard met verootmoediging en collectieve schuldbelijdenis.

Inderdaad, heb ik meerdere keren meegemaakt!
In een zgn. vrije gemeente, bij de Gkv en bij een Hervormde gemeente.
Als er zwaarwegende redenen zijn, mag het niet eens doorgang vinden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mar 2014 11:55

mealybug schreef:Eens bekeerd, altijd bekeerd, toch?

Het ligt iets genuanceerder denk ik. Joden geloven van oudsher al in God en zo ook de generatie die door Jezus werd bezocht. Christus die zelf ook joods was (Heb 7,14) ging naar de zijnen (Joh 1,11) d.w.z. het joodse volk, zoals voorzegd is door de profeet (Jes 11,1; 53,2) en niet naar een stel areligieuze atheïsten die zeggen dat God niet bestaat. Dit volk had toen in de eerste eeuw al twee tempels gebouwd en vele synagogen, allemaal - naar hun en ook andermans volste overtuiging - ter ere van God. Uitgerekend tegen hén zei Jezus dat zij zich moesten bekeren (Mat 4,17). Was hun God dan niet Christus zijn vader?

Geloven dat God bestaat betekent niet perse dat je bekeerd bent.

Hoe vind je die?
Laatst gewijzigd door mohamed op 28 mar 2014 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 mar 2014 11:57

Je hebt dagelijks opnieuw bekering nodig!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mar 2014 11:58

Ruth2 schreef:Je hebt dagelijks opnieuw bekering nodig!

Dat hoop ik niet voor je, zie 2 Petrus 2,22.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 12:05

Dat klopt, maar dat moet je wel in het juiste perspectief zien. Dit wordt vaak verkeerd begrepen. De dagelijkse bekering is juist een bevestiging van de echtheid en de vastheid van de eerste bekering, geen ontkrachtiging. Het is dan ook geen voorwaarde, maar een kenmerk. Het is een bewijs van dat je je bekeerd hebt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 12:18

jvslooten schreef:Oké, bedankt voor je toelichting, nu begrijp ik je beter. Toch denk ik niet dat je het zo ongenuanceerd kan zeggen. Als er echt een belemmering wordt ervaren die afhoud van de Tafel des Heeren dan is dat heel verdrietig, en niet iets om af te doen als schijnvroomheid. Of kun jij in ieders hart kijken? Wij hebben zelfs als gemeente wel eens het avondmaal moeten uitstellen omdat er "iets" was tussen God en de gemeente. Dat heeft niks met schijnvroomheid te maken, maar gaat gepaard met verootmoediging en collectieve schuldbelijdenis.

Op zich helemaal mee eens. Zie ook wat Paulus in 1 Korinthe schrijft over het avondmaal. Aan de andere kant snap ik het andere punt ook wel. Als er iets tussen jou en God instaat moet je je zonden belijden en dan aan het avondmaal aangaan. Maar vaak heeft het met andere zaken te maken. Iemand die voor de zoveelste keer op een punt de fout in gaat en denkt: God ziet me weer aankomen met dezelfde zonde.... Ik ga maar niet aan. Gevaar is dat je dan eerst zelf je zonde wil opruimen en dan weer naar Hem toegaan.... En zo gaat dat niet. Alleen Hij kan dat opruimen en ons vernieuwen. Gevoelsmatig snap ik wel dat mensen dan wegblijven maar het is niet de juiste weg, schroom vanwege onze zonden. Maar alleen bij Hem is er vergeving daarvan en dat is wat we bij het avondmaal ook belijden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 mar 2014 12:31

Waarom, toch alleen maar als je een afwijkende weg inslaat? En dat doe je toch niet elke dag hoop ik?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “Archief”