Je mag niet onbekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Je mag niet onbekeerd zijn

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 21:53

Volgens mij is engte hier min of meer een syoniem van nood. Begrijp ik dat goed?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mar 2014 21:55

mona schreef:De engte is: het bij jezelf waarnemen dat je geen zin hebt om je te bekeren, en dat je weet dat het wel zo moet zijn. Die engte is overigens niet alleen aan de GerGem voorbehouden...
Maar waarom noemen zij de Ger.Gem. dan Markus 9: 24 (de vader van de maan zieke knaap)? Had die vader er dan ook geen zin in?

fri
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor fri » 27 mar 2014 21:59

Als ik je goed begrijp is de nauwe poort en de smalle weg uit Mattheus 7 de ‘engte’ (Het moet je in de engte brengen voor God) die de Ger.Gem. stelt.
Maar waarom noemen zij dan Markus 9: 24 (de vader van de maan zieke knaap)?

Wie is 'zij?'
En, er staat: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp. Volgens mij vraagt deze man juist God zijn ongelovige hart te veranderen. Daarnaast vind ik het weinig wijzen op engte of breedte

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 22:03

benefietdiner schreef:Maar waarom noemen zij dan Markus 9: 24 (de vader van de maan zieke knaap)?
Proef je dan niet die engte, die nood, in deze tekst? Op heel indrukwekkende wijze laat de tekst uit mar. 9:23-24 iets zien van het heilswerk van onze Heere Jezus. Hij eist geloof (v. 23), maar als de vader van de maanzieke jongen onder tranen aan zijn engte ontdekt wordt, dan wil Jezus het geloof ook schenken; Hij Zelf, komt de ongelovigheid dan te hulp. Hij schenkt wat Hij eist en Hij eist wat Hij schenkt. De wonderbare spijziging is in dit verband ook zo mooi.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 08:23

Jvslooten schreef:Nee hoor, dat mag niet. Er staat zelfs een eeuwige doodstraf op.

Het is een keuze met ingrijpende gevolgen. Maar God dwingt je niet helemaal. In die zin mogen we kiezen voor een leven zonder God en zullen we dat ook krijgen, langer dan we zouden wensen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2014 08:52

Jvslooten schreef:Proef je dan niet die engte, die nood, in deze tekst? Op heel indrukwekkende wijze laat de tekst uit mar. 9:23-24 iets zien van het heilswerk van onze Heere Jezus. Hij eist geloof (v. 23), maar als de vader van de maanzieke jongen onder tranen aan zijn engte ontdekt wordt, dan wil Jezus het geloof ook schenken; Hij Zelf, komt de ongelovigheid dan te hulp. Hij schenkt wat Hij eist en Hij eist wat Hij schenkt.
Ja mee eens. Maar waarom zegt de Ger.Gem. dat niet zo als jij verwoord. In enkele regels geef jij een verklaring van de vader van de maanzieke knaap. En….. je vertaald al snel ‘engte’ in ‘nood’ en dat is terecht.

Ik vraag mij dus af hoe komen de Ger.Gem. aan dat woord ‘engte’ en waarom blijven ze zo in het ongewisse over de verlossing die er moet zijn als je geloofsbelijdenis gaat doen in Christus Jezus. Alleen verwijzen naar Markus 9: 24 is juist maar wel erg magertjes en zeker niet de tijd om met je, verklaring of verwijzing in een brief voor belijdenis doen, te stoppen. Het gaat hier over geloofsbelijdenis doen, dat moet duidelijk zijn en niet met een vroom praatje aan komen zoals gezegd wordt: ‘je moet in de engte komen’ Tevens dan nog eens je het bos in sturen als slot zin ‘sterkte bij je beslissing’ vind in een blamage. In die brief klinkt het onzekere door over geloofsbelijdenis doen tot uitdrukking. Het lijkt als of je geloofsbelijdenis kan doen als je het nog niet zeker weet en daarom vind ik het niet juist.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 09:16

Tot op bepaalde hoogte kan ik wel meekomen in wat je schrijft. Ik vind het ook jammer, dat de vraag die boven het artikel staat nauwelijks beantwoord wordt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 09:24

Ik citeer even een stukje uit het boekje van ds. Korving, Een vaste grond, lesboek voor de belijdeniscatechisatie, hfst. I:

"We willen vooral ingaan op de juiste motivatie om belijdenis te doen. Het belijden van de HEERE raakt ons hart en ons leven. Paulus zegt het zo in Rom. 10 v. 10: 'Met het hart gelooft men tot rechtvaardigheid en met de mond belijd men tot zaligheid.' Geloven met het hart en belijden met de mond horen dus bij elkaar. Het ware belijden is een zaak van het hart! Het raakt echter ook heel je leven. Onze belijdenis moet meer zijn dan lippentaal. Ook onze levenswandel is een belijdenis. Aan de levenswandel kunnen we zien, welke koning wij dienen. Als onze levenswandel in strijd is met wat onze lippen belijden, dan verloochenen we met de daad Hem, Die we met onze lippen eren.

Vraag 1. Wat is belijdenis doen?
Belijdenis doen is publiekelijk uitspreken dat wij de Heere willen dienen met heel ons hart en met heel ons leven.
"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 09:48

Jvslooten schreef:Tot op bepaalde hoogte kan ik wel meekomen in wat je schrijft. Ik vind het ook jammer, dat de vraag die boven het artikel staat nauwelijks beantwoord wordt.

Belijdenis doen is getuigen van je geloof. Je stemt ook in met de leer van de kerk maar niet in plaats van belijdenis van het geloof af te leggen. En je doet ook niet belijdenis van een beetje geloof. Dat is mijn enige moeite met het artikel wat we bespreken. Het voorbeeld van de vader met de maanzieke zoon lijkt te worden gebruikt om antwoord te geven op de vraag: Wat als ik twijfel? Moet ik dan belijdenis doen? En het antwoord lijkt te zijn: Ja, doe dan biddend belijdenis, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp. Maar zijn we dan niet teveel bezig met HOE WIJ geloven in plaats van OF we geloven? Belijdenis afleggen is geen belijden dat je een goed christen bent, dat je je leven wel op orde hebt. Het is inderdaad een antwoord op die vraag: Willen we Hem volgen en dienen met heel ons hart en heel ons leven? En op de vraag: Geloof ik dat Jezus Christus, Gods Zoon, stierf voor mij en dat ik door Hem Gods kind ben? Als het antwoord ja is mag je belijdenis doen, maar niet op een twijfelende manier. Want dan kom je op dat punt uit: Ben ik wel goed genoeg? Ik ben zo zondig. Maar dat houdt het geloof dat we belijden niet in. Het houdt in dat we zondig zijn en wij onszelf daar niet uit kunnen krijgen maar dat Hij ons wast en reinigt van die zonden en heiligt. Hij is onze plaats. Dat is het wonderlijke evangelie en de vraag is of we dat willen belijden.

En zo moeten we de opmerking van de vader ook lezen. Het "ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp" is geen opmerking van een twijfelende man die het allemaal nog niet zo goed weet. Het is een geloofsbelijdenis van iemand met zelfkennis, maar die desondanks Zijn geloof bewijst. Niet omdat hij zichzelf zo'n goede gelovige vindt maar omdat hij gelooft dat Jezus Christus de basis van zijn geloof is en Hij in Zijn ongeloof te hulp zal komen, Hij onze zwakheden op zich nam.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 09:57

Jvslooten schreef:Vraag 1. Wat is belijdenis doen?
Belijdenis doen is publiekelijk uitspreken dat wij de Heere willen dienen met heel ons hart en met heel ons leven.[/i]"

Klinkt heel vroom, maar is niet de betekenis van een belijdenis, iemand die iets belijdt, geeft toe dat ie fout zat.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 28 mar 2014 10:02

Larie. Jouw uitleg is niet de enige:
be·lij·den (beleed, heeft beleden)
1 openlijk uitkomen voor: zijn geloof belijden; (protestants) belijdend lid kerklid dat belijdenis gedaan heeft
2 bekennen: zijn zonden belijden

Bron: vandale.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 10:10

Inderdaad. Het is een woord met twee betekenissen... dus argumenten als: Wat je zegt (betekenis 1) klopt niet want het woord betekent (betekenis 2) zijn nogal onzinnig. :)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 10:20

mealybug schreef:Klinkt heel vroom, maar is niet de betekenis van een belijdenis, iemand die iets belijdt, geeft toe dat ie fout zat.
Vertel eens, welke fout geeft God in Christus precies toe in Mat. 10:32?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2014 10:29

mealybug schreef:Klinkt heel vroom, maar is niet de betekenis van een belijdenis, iemand die iets belijdt, geeft toe dat ie fout zat.
Klop. Maar dan ontbreekt het woord ‘schuld’. Jij noemt dan schuldbelijdenis. Maar hier gaat het op geloofsbelijdenis. Dat maakt het woord groter in zijn verklaring. Jij belijd dat je schuldig ben tegen over God en voeg er aan toe dat je van je zondeschuld in Christus Jezus verlost ben.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 mar 2014 11:09

Als je onbekeerd bent en niet aan het avondmaal gaat, waarom doe je dan belijdenis van het geloof of waarom heb je dan belijdenis van het geloof gedaan?

Het klinkt heel vroom of het ziet er heel vroom uit als iemand af en toe niet aan het avondmaal gaat maar in feite geef je daar mee aan: ik heb het Goddelijke medicijn niet nodig tot versterking, bemoediging van je vaak zwakke en bestreden geloof.

Terug naar “Archief”