Je mag niet onbekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Je mag niet onbekeerd zijn

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 16:01

Ik zocht op diverse websites info over het belijdenis doen, en vond op de website van de Ger. Gemeente te Alblasserdam DIT ARTIKEL , geschreven aan jongeren, die nadenken over hun belijdenis.

Dit stukje trof me met name:

Je mag trouwens nooit onbekeerd zijn. Je kunt ook niet onbekeerd verkering hebben, onbekeerd studeren, onbekeerd trouwen. Wij hebben het recht niet onbekeerd te zijn. Hoe moet het dan? Het moet een worsteling zijn. Te moeten en niet te kunnen. Van uit jezelf geen antwoord te kunnen geven op de vragen en toch niet buiten het Woord van God te kunnen. Doe dan biddend belijdenis! Het moet je in de engte brengen voor God.

We mogen dus niet onbekeerd verder leven!
Wat vinden jullie van deze stelling?

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Je mag niet onbekeerd zijn

Berichtdoor Boerin » 27 mar 2014 16:11

schelpje3 schreef:
We mogen dus niet onbekeerd verder leven!
Wat vinden jullie van deze stelling?

Goeie! Handelingen 17:30
God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden der onwetendheid, heden aan de mensen, dat zij allen overal tot bekering moeten komen
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2014 16:16

schelpje3 schreef:Wat vinden jullie van deze stelling?

Iedereen moet zich bekeren, dus dit lijkt me nogal een open deur...
Of het een worsteling moet zijn kan ik dan weer niet uit de Bijbel halen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 16:23

Het is duidelijk geen open deur! Want als je goed luistert naar velen, dan hebben ze nog geen belijdenis gedaan omdat....
men er nog niet aan toe is,
geen echte keuze kan maken
wel beseft dat men onbekeerd is, maar ja, wat kun je er zelf aan doen?
en meent dat hij nog tijd in overvloed heeft, want bekeerd worden, heeft wel consequenties en het leven is nog zo leuk nu.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2014 16:26

Dat is een spanningsveld... en tegelijkertijd niet. Je mag niet onbekeerd zijn in bepaald opzicht maar velen zijn het wel. Ze stellen de keuze uit. Dat komt later wel.... want als je bekeerd zijn moet je zoveel.... Ze moesten een weten. Of mensen denken niet na over kiezen en zijn onbekeerd.... of mensen kiezen bewust tegen God. Maar zeker een gelovige zou niet onbekeerd mogen zijn. Ze horen iedere keer het evangelie en de oproep tot bekering en geloof.

Maar in zekere zin mag je ook weer wel onbekeerd zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 27 mar 2014 16:28

Nog geen belijdenis doen omdat ze niet bekeerd zijn is volop bijbels natuurlijk.
Je zegt toch ook niet dat je 30 bent terwijl je maar 15 bent, waarom zou je je geloof belijden als je geen geloof hebt?

Niemand mag onbekeerd zijn, inderdaad, maar ook niemand hoeft onbekeerd te zijn.
Als we onbekeerd zijn is het onze eigen schuld, ten volle!

Verder noem je de lijdelijkheid, dat is mijns inziens een van de grootste dodelijke gevaren in de reformatorische kerken.
Ik kan me niet bekeren, afwachten maar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2014 16:30

Of "ik wil me nog niet bekeren"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 mar 2014 16:31

Marnix schreef:Of "ik wil me nog niet bekeren"

Vlak voor je sterft bekeren lijkt de meesten geloof ik het mooist.
De vruchten van de wereld plukken, en dan toch gered worden...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2014 16:35

janneke7337 schreef:Nog geen belijdenis doen omdat ze niet bekeerd zijn is volop bijbels natuurlijk.
Je zegt toch ook niet dat je 30 bent terwijl je maar 15 bent, waarom zou je je geloof belijden als je geen geloof hebt?

Niemand mag onbekeerd zijn, inderdaad, maar ook niemand hoeft onbekeerd te zijn.
Als we onbekeerd zijn is het onze eigen schuld, ten volle!

Verder noem je de lijdelijkheid, dat is mijns inziens een van de grootste dodelijke gevaren in de reformatorische kerken.
Ik kan me niet bekeren, afwachten maar.

Maar het gaat erom, vinden wij het wel best dat we onbekeerd zijn, omdat het toch nog genadetijd is, of worden we er onrustig van?
Zoals S.A. terecht opmerkt, velen verlangen naar de "moordenaar aan het kruis-bekering". Maar die is echt zo bijzonder, dat hij een aparte vermelding krijgt en niet ter navolging! Er hing aan de andere kant ook een moordenaar!

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 27 mar 2014 16:39

schelpje3 schreef:Maar het gaat erom, vinden wij het wel best dat we onbekeerd zijn, omdat het toch nog genadetijd is, of worden we er onrustig van?
Zoals S.A. terecht opmerkt, velen verlangen naar de "moordenaar aan het kruis-bekering". Maar die is echt zo bijzonder, dat hij een aparte vermelding krijgt en niet ter navolging! Er hing aan de andere kant ook een moordenaar!

Inderdaad.
Als een mens ingeleefd krijgt wat het is om onbekeerd te zijn en onbekeerd te sterven, is er geen moment rust, geen moment uitstel meer, maar nu, heden!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2014 17:12

StillAwake schreef:Vlak voor je sterft bekeren lijkt de meesten geloof ik het mooist.

Ja. Alleen hebben ze dan niets van het evangelie begrepen. De redenering is dan:

Als ik bekeerd ben mag ik van alles niet en moet ik allerlei dingen die ik niet wil. Ik wil dus zo lang mogelijk wachten en me dan bekeren. Dat is op zich al kortzichtig want we weten niet of we er morgen nog zullen zijn. Wachten is dan levensgevaarlijk. Maar het probleem is nog veel dieper. Bekering is namelijk niet iets wat je met tegenzin doet om maar naar de hemel te gaan. Op die manier werkt het niet. Dat is net als zeggen: Ik trouw voorlopig nog niet met mijn partner want dan mag ik niet meer vreemd gaan en moet ik allerlei dingen voor haar gaan doen. Ik denk niet dat de partner in kwestie dan nog enige interesse in een huwelijk zou hebben. Bekering is niet uit angst maar uit liefde. God wil ons hart en dat is in bovenstaande situatie niet het geval. Je bekeert je niet om behouden te worden maar omdat je Zijn liefde hebt ontdekt en niet anders kan dan die beantwoorden. En nee, je leven wordt dan geen hel. Integendeel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 17:17

StillAwake schreef:Vlak voor je sterft bekeren lijkt de meesten geloof ik het mooist.
Raar eigenlijk. Stel dat ze 'gered' worden, dan moeten ze het tot in eeuwigheid zonder de vruchten van de wereld doen, die ze zo innig liefgehad hebben.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 17:18

Marnix schreef:Maar in zekere zin mag je ook weer wel onbekeerd zijn.
Nee hoor, dat mag niet. Er staat zelfs een eeuwige doodstraf op.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mar 2014 17:23

Marnix schreef:
Ja. Alleen hebben ze dan niets van het evangelie begrepen. De redenering is dan:

Als ik bekeerd ben mag ik van alles niet en moet ik allerlei dingen die ik niet wil. Ik wil dus zo lang mogelijk wachten en me dan bekeren.

Dat wordt toch spottend de Constantijn bekering genoemd ?
ook die had weinig begrepen van het Evangelie.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 17:28

Marnix schreef:Ja. Alleen hebben ze dan niets van het evangelie begrepen.
Ze hebben ook van zichzelf dan niks begrepen. Menselijkerwijs wordt het steeds moeilijker om bekeerd te worden. Dag in dag uit stapelt de zonde en schuld zich op, en iedere dag wordt het ongelovig hart meer en meer verhard. Het is als een schip, wat recht op de afgrond afstevent terwijl onderin de machinekamer er steeds meer en meer kolen in het vuur worden geschept. Zolang je nog denk zelf een gelegen moment kunt kiezen om de boot stil te leggen, dan ben je waarschijnlijk totaal onbewust van de brullende motoren onder in het schip die zich haasten om tot het verderf te gaan.

Terug naar “Archief”