Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor Byte » 26 mar 2014 23:41

Gaan alle belijdende leden aan bij jou in de kerk JvS?
Bij ons namelijk niet.....

Dan klopt het feitelijk dus niet....
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 23:41

De wedervraag is dan wel waar dat op gestoeld is. Nogmaals, boden de apostelen eerst belijdeniscatechisatie aan op de pinksterdag voor iedereen werd gedoopt? Nee, men beleed hun geloof in Jezus Christus als Verlosser en werden op die dag gedoopt. En daarna kregem ze onderwijs. Dat dat bij het opgroeien vaak anders gaat klopt maar is het daarmee een voorwaarde tot het doen van belijdenis, ook als iemand daar klaar voor is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 23:45

En verder, iemand is op jonge leeftijd overtuigd geraakt door Gods liefde en genade en van de verlossing die er is in Christus Jezus. Laten we blij zijn zoals de engelen in de hemel ipv afvragen of het wel overeen komt met het kerkrecht. En voor wie veel waarde hechten aan de grondslag van de reformatie, bij Calvijn had ze al lang belijdenis mogen doen :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 26 mar 2014 23:49

Jvslooten schreef:Dat is slechts het halve verhaal. De letterlijke tekst van lid 7 luid:
7. Hebt u met hen die belijdenis des geloofs willen afleggen, een ge-
sprek over hun motieven om dat te doen en over wat belijdenis af- leggen inhoudt, voordat u hen toelaat tot de belijdeniscatechisatie?

Oftwel, voor hen die belijdenis des geloofs willen afleggen geldt èèrst het persoonlijk gesprek alvorens men hen toelaat tot de belijdeniscatechisatie. Tot de belijdeniscatachese dus, niet tot de belijdenis zelf. Ik vraag me af in hoeverre een kerkenraad de belijdenis nog serieus neemt als er niet eens de moeite wordt genomen om belijdeniscatachese aan te bieden. Hoe kan er dan uberhaubt sprake zijn van een goed aansluitend leerplan (zoals òòk genoemd in bijlage 28)?

Dat mag je je gerust afvragen maar het staat niet in de kerkorde maar in de richtlijn voor kerkvisitatie en die is niet bindend zoals de kerkorde zelf is. Zoals je kunt zien onder Algemene bepalingen lid 7 van Bijlage 28
Het reglement op de kerkvisitatie is bedoeld als handleiding die de lijn aangeeft waarlangs de kerkvisitatie dient te verlopen. Het is derhalve niet noodzakelijk dat alle vragen van het reglement bij elke visitatie met zoveel woorden worden gesteld. Naar aanleiding van de vragen en de daarop gegeven antwoorden kan dieper worden doorgesproken in het kader van een geestelijk getoonzet gesprek.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 23:56

Byte schreef:Gaan alle belijdende leden aan bij jou in de kerk JvS?
Bij ons namelijk niet.....

Dan klopt het feitelijk dus niet....

Ik begrijp waarbij vraag vandaan komt, maar toch lees je niet helemaal goed. Het gaat er in de kerkorde niet om dat iedereen daadwerkelijk aanzit aan de Tafel des Heeren, maar wel dat iedereen die geloofsbelijdenis aflegt deel mag hebben en ook daadwerkelijk aangeeft zijn of haar belijdenis niet los te zien van het gebruik van de sacramenten.

Maar om terug te komen op de vraag; nee, in mijn kerk gaan niet alle belijdende leden aan. Ik schat een krappe 25% niet. Van de actieve kerkgangers dan. Als je de mensen die aan huis gebonden zijn meerekent komen we net boven de 25% uit denk ik. Even los hiervan, ik denk niet dat dit de goede vragen zijn die we onszelf moeten stellen. Het gaat om een levend geloof in Christus, en statistieken zijn niet belangrijk. Men kan net zo goed 'vanuit de bank' heel innig de maaltijd met Hem gebruiken, en andersom kunnen er ook aan de tafel plaatsen bezet zijn die eigenlijk leeg zouden moeten zijn. Het is niet aan ons om daar over te oordelen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 23:58

dingo schreef:Dat mag je je gerust afvragen maar het staat niet in de kerkorde maar in de richtlijn voor kerkvisitatie en die is niet bindend zoals de kerkorde zelf is. Zoals je kunt zien onder Algemene bepalingen lid 7 van Bijlage 28
Het reglement op de kerkvisitatie is bedoeld als handleiding die de lijn aangeeft waarlangs de kerkvisitatie dient te verlopen. Het is derhalve niet noodzakelijk dat alle vragen van het reglement bij elke visitatie met zoveel woorden worden gesteld. Naar aanleiding van de vragen en de daarop gegeven antwoorden kan dieper worden doorgesproken in het kader van een geestelijk getoonzet gesprek.
Natuurlijk hoef je niet alle vragen van het reglement te stellen. Als dingen niet relevant zijn, bijvoorbeeld. Dan hoeven ze niet gesteld te worden. Het blijkt echter dat juist dit punt hier in desbetreffende gemeente hoogst relevant is.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 27 mar 2014 00:03

Om weer on topic te komen, voorwaarde voor belijdenis mogen doen is dus een levend geloof in God en overeenkomstige levenswandel.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 00:04

Marnix schreef:En verder, iemand is op jonge leeftijd overtuigd geraakt door Gods liefde en genade en van de verlossing die er is in Christus Jezus. Laten we blij zijn zoals de engelen in de hemel ipv afvragen of het wel overeen komt met het kerkrecht. En voor wie veel waarde hechten aan de grondslag van de reformatie, bij Calvijn had ze al lang belijdenis mogen doen :-)

Na het doorlopen van belijdeniscatechese Marnix. De kinderen in Genève kregen vanaf tienjarige leeftijd onderwijs in de belijdenissen, de Wet en het Onze Vader, wat sterk gericht was op het doen van belijdenis. Ook na het doen van belijdenis, veelal rond de veertien- á vijftienjarige leeftijd, stopte de vorming niet.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 27 mar 2014 00:06

Jvslooten schreef:Natuurlijk hoef je niet alle vragen van het reglement te stellen. Als dingen niet relevant zijn, bijvoorbeeld. Dan hoeven ze niet gesteld te worden. Het blijkt echter dat juist dit punt hier in desbetreffende gemeente hoogst relevant is.

Totaal irrelevant want het doen van geloofsbelijdenis is een plaatselijke aangelegenheid en afgezien van een levend geloof en overeenkomstige levenswandel stelt de kerkorde geen verdere voorwaarden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 00:16

dingo schreef:Om weer on topic te komen, voorwaarde voor belijdenis mogen doen is dus een levend geloof in God en overeenkomstige levenswandel.

Volgens lid 3 van art. 61 geldt voor de belijdenis dezelfde maatstaf als het avondmaal. Alleen al daarom is het goed en nuttig om op een belijdeniscatachese het avondmaalsformulier te bestuderen alvorens er belijdenis wordt afgelegd, het doopformulier evenzo. Of dacht je dat dat op de gewone catachese wel aan de orde kwam? Bij de groepen 13 tot 14 jaar? De jongeren die nu belijdenis doen, staan over een aantal jaren bij het doopvont om te beloven hún kinderen in de leer alhier geleerd te onderwijzen. Dezelfde jongeren worden straks ambtsdragers en worden geacht over de kudde en de prediking te waken. Dezelfde jongeren geven straks zelf misschien wel catachese, en dezelfde jongeren stellen straks op de synode de nieuwe kerkorde vast. Als je nou te wachten zit op een afloop der snelle wateren, dan moet je vooral het geestelijk onderwijs tot een minimum proberen te beperken. Merk je direct waarom intellectuelen zich niet meer thuisvoelen in de kerk en allemaal God vaarwel zeggen.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 27 mar 2014 00:25

Jvslooten schreef:Volgens lid 3 van art. 61 geldt voor de belijdenis dezelfde maatstaf als het avondmaal. Alleen al daarom is het goed en nuttig om op een belijdeniscatachese het avondmaalsformulier te bestuderen alvorens er belijdenis wordt afgelegd, het doopformulier evenzo. Of dacht je dat dat op de gewone catachese wel aan de orde kwam? Bij de groepen 13 tot 14 jaar? De jongeren die nu belijdenis doen, staan over een aantal jaren bij het doopvont om te beloven hún kinderen in de leer alhier geleerd te onderwijzen. Dezelfde jongeren worden straks ambtsdragers en worden geacht over de kudde en de prediking te waken. Dezelfde jongeren geven straks zelf misschien wel catachese, en dezelfde jongeren stellen straks op de synode de nieuwe kerkorde vast. Als je nou te wachten zit op een afloop der snelle wateren, dan moet je vooral het geestelijk onderwijs tot een minimum proberen te beperken. Merk je direct waarom intellectuelen zich niet meer thuisvoelen in de kerk en allemaal God vaarwel zeggen.

Je hoort mij niet zeggen dat alle 13 en 14 jarigen belijdenis moeten doen, ik zeg dat er op grond van de kerkorde geen reden is om iemand uit die leeftijdscategorie die graag openbare geloofsbelijdenis wil afleggen hier van af te houden als door kerkenraad en dominee geconstateerd is dat er sprake is van een levend geloof en overeenkomstige levenswandel. En dat er niet tegen de kerkorde in gegaan wordt zoals in het begin van dit topic beweerd werd.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 27 mar 2014 00:36

Jvslooten schreef:Ik begrijp waarbij vraag vandaan komt, maar toch lees je niet helemaal goed. Het gaat er in de kerkorde niet om dat iedereen daadwerkelijk aanzit aan de Tafel des Heeren, maar wel dat iedereen die geloofsbelijdenis aflegt deel mag hebben en ook daadwerkelijk aangeeft zijn of haar belijdenis niet los te zien van het gebruik van de sacramenten.

Maar om terug te komen op de vraag; nee, in mijn kerk gaan niet alle belijdende leden aan. Ik schat een krappe 25% niet. Van de actieve kerkgangers dan. Als je de mensen die aan huis gebonden zijn meerekent komen we net boven de 25% uit denk ik. Even los hiervan, ik denk niet dat dit de goede vragen zijn die we onszelf moeten stellen. Het gaat om een levend geloof in Christus, en statistieken zijn niet belangrijk. Men kan net zo goed 'vanuit de bank' heel innig de maaltijd met Hem gebruiken, en andersom kunnen er ook aan de tafel plaatsen bezet zijn die eigenlijk leeg zouden moeten zijn. Het is niet aan ons om daar over te oordelen.

Ik bedoel het niet gericht op de statistieken JvS maar meer op het feit dat er belijdenis gedaan mag worden maar dat dit teveel, traditioneel plaats heeft. Gevolg hiervan dat de "kerkorde" voorbijgaat aan de realiteit het ware geloof in Jezus Christus onze Zaligmaker en dit juist op basis van menselijke regels plaats heeft. Misschien een beetje gekleurd antwoord omdat mijn belijdenis een wassen neus was en dit met belijdenis catechisatie, , gesprek met de dominee, etc.
Als ik dan iemand zo overtuigd zie zijn dit voor mij meer waard is dan een "bc diploma" :wink:

Ik deed belijdenis voor mijn huwelijk, anders kregen we geen zegen. ](*,)
Maar goed ik denk ook dat de hedendaagse belijdenis misschien een beetje een uitvinding van de kerk is?
Buiten de ware christelijke belijdenis die we als christenen door alle kerkmuren heen doen.
Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 00:43

dingo schreef:Je hoort mij niet zeggen dat alle 13 en 14 jarigen belijdenis moeten doen, ik zeg dat er op grond van de kerkorde geen reden is om iemand uit die leeftijdscategorie die graag openbare geloofsbelijdenis wil afleggen hier van af te houden als door kerkenraad en dominee geconstateerd is dat er sprake is van een levend geloof en overeenkomstige levenswandel. En dat er niet tegen de kerkorde in gegaan wordt zoals in het begin van dit topic beweerd werd.

Je hoort mij ook niet zeggen dat 13 en 14 jarigen absoluut geen belijdenis mogen afleggen als daar gegronde redenen voor zijn. Het probleem wat ik echter constanter is dat er jongeren op zeer jonge leeftijd die -zoals uit het verhaal naar voren lijkt te komen- zonder noemenswaardige belijdeniscatechese belijdenis afleggen van het geloof. Ik denk dat de kerkenraad hierin onverstandig handelt, òòk kerkordelijk gezien. Dat het niet uitvoerig(er) in de K.O. beschreven staat zegt tenslotte meer over de vanzelfsprekendheid dan over een vermeende 'vrijheid' van de kerkenraad. Beter was geweest als de K.R. in het gesprek het aspirant-belijdend-lid hadden geadviseerd om de belijdeniscatachese te doorlopen en daarna, in het geval van Yvonne dus op 16 jarige leeftijd, belijdenis af te leggen van het geloof. Ik kan natuurlijk niet over individuele gevallen oordelen, maar ik denk dat een benadering zoals in dit topic geschetst meer kwaad dan goed doet, en dat doet mij pijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 00:53

Byte schreef:Ik bedoel het niet gericht op de statistieken JvS maar meer op het feit dat er belijdenis gedaan mag worden maar dat dit teveel, traditioneel plaats heeft. Gevolg hiervan dat de "kerkorde" voorbijgaat aan de realiteit het ware geloof in Jezus Christus onze Zaligmaker en dit juist op basis van menselijke regels plaats heeft. Misschien een beetje gekleurd antwoord omdat mijn belijdenis een wassen neus was en dit met belijdenis catechisatie, , gesprek met de dominee, etc.
Als ik dan iemand zo overtuigd zie zijn dit voor mij meer waard is dan een "bc diploma" :wink:

Ik deed belijdenis voor mijn huwelijk, anders kregen we geen zegen. ](*,)
Maar goed ik denk ook dat de hedendaagse belijdenis misschien een beetje een uitvinding van de kerk is?
Buiten de ware christelijke belijdenis die we als christenen door alle kerkmuren heen doen.
Gr Byte
Bedankt, nu begrijp ik de achtergrond van je vraag ook wat beter. De geloofsbelijdenis heeft oude wortels, er zijn al liturgische belijdenissen vanuit de vierde eeuw bekend. Hierin werd gevraagd de oude wereld te verzaken en te geloven in God als Vader, als Christus Jezus en de Heilige Geest. Ook de Apostolische geloofsbelijdenis is oorspronkelijk als 'doopbelijdenis' ontstaan. Zelfs de Deux-aesbijbel, een van de eerste bijbel in het Nederlands (1562) bevatte vanaf het begin al een belijdenisformulier voor het afleggen van de belijdenis des geloofs. Het is echt iets kerkelijks inderdaad, maar wel met apostolische wortels.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mar 2014 00:57

Overigens geeft de kerkorde dus nadrukkelijk wel de aandacht aan de belijdenis als zijnde een belijdenis van een waar geloof, en nadrukkelijk niet als belijdenis van uitsluitend een historisch kennen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”