Marnix schreef:En een man heeft een rib minder dan de vrouw. Hoeveel bewijs wil je hebben
Dat bewijs wil ik wel hebben!

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marnix schreef:En een man heeft een rib minder dan de vrouw. Hoeveel bewijs wil je hebben
jamillah schreef:hmzzofftopic
Haha, als je nou een engeltje zei zou ik niet meteen nee zeggen.Wim2600 schreef:Ik weet dat op dezelfde manier dat ik weet dat vampieren, kabouters en elfjes niet bestaan: er is geen enkele objectieve reden om aan te nemen dat er zoiets bestaat als een hel. Of een hemel, trouwens.
Het niet-bestaan van iets kan je niet 100% waterdicht 'bewijzen', het gaat steeds om een aanname op basis van wat het meest waarschijnlijk is. Als er geen enkele reële, objectief waarneembare en meetbare indicatie is voor het bestaan van iets, ga ik ervan uit dat het niet bestaat.
Als ik aan jou vraag of er op dit ogenblik een piepklein elfje op je linkerschouder staat, dat geurloos, kleurloos en gewichtloos is, en dat wegvliegt van zodra je ernaar probeert te grijpen, geloof je dat dan? Nee? En waarom niet? Hoe wéét jij dat zo'n elfje niet bestaat? Waarom ga je ervan uit dat elfjes niet echt zijn, maar door mensen verzonnen sprookjesfiguren? Dat is toch net zo goed geloof?
Marnix schreef:En wat je voorbeeld betreft, die is heel helder. Er is alleen een ding wat je vergeet, logisch, want je gelooft het niet. Maar stel dat er een God is die alles heeft gemaakt en alle natuurwetten, logica enz ook.... dan is het ook logisch dat die God daar ook niet aan gebonden is. Dat heet "bovennatuurlijk". Het staat boven onze natuur. Als God boven de natuur staat is het niet zo vreemd dat Hij dat kan... en dat jij het niet kan reproduceren en zo bewijzen. Het enige bewijs dat er is zijn de ooggetuigeverklaringen van een aantal mensen die dat keurig hebben opgeschreven.
Nouja, Julius Ceasar en Karel de Grote hebben ook nooit bestaan.Marnix schreef:Klopt hoewel dingen wel aannemelijker worden als meer mensen het gezien hebben. En ergens maak je dan een keuze. Want anders kan je alle oudere geschiedenis van wel afdoen als onzin. Het is immers opgeschreven en mensen zijn dat gaan gelovenEn een landing op de maan is vastgelegd en dan nog zijn er tal van mensen die geloven dat het in scene is gezet. Dus in hoeverre bewijs je altijd zal overtuigen vraag ik me af. Gods Zoon kwam zelf op aarde, velen zagen dat, ze legden vast wat ze zagen.... en je moet het alsnog geloven. Terwijl als het waar is, er bewijs genoeg is
Maar goed, met welke reden ben je hier op het forum gekomen eigenlijk? Toch op zoek naar bewijs? Of vooral om ons te vertellen dat dat bewijs er echt niet is?
Marnix schreef:Maar goed, met welke reden ben je hier op het forum gekomen eigenlijk? Toch op zoek naar bewijs? Of vooral om ons te vertellen dat dat bewijs er echt niet is?
Marnix schreef: Er was niets (oh nee er was wel wat, maar men weet niet hoe dat er kwam) en er kwam toevallig een explosie,
toen was er opeens een planeet met micro-organismen en planten en die ontwikkelden zich tot talloze diersoorten, planten enzovoorts. Mooi sprookje
alexander91 schreef:Inderdaad, de wetenschap heeft ooit de generatio spontanea uitgebannen, maar sommige mensen accepteren een generatio spontanea van de oerknal. Er moet een oorzaak voor liggen, die onafhankelijk is van de tijd (de ruimte-tijd werd immers gecreeerd bij de oerknal). En die oorzaak, tja, dat kan heel goed God zijn. Of je moet geloven dat uit niets iets ontstaat, maar dat is toch zeker een geloofsuitspraak.
Wim2600 schreef: Religie is daar veel dogmatischer in: er wordt vooraf geponeerd hoe de zaken in elkaar zitten, en wat nadien niet in dat plaatje past wordt ofwel genegeerd, ofwel weggeredeneerd, ofwel toegeschreven aan de 'almacht' van God en dus een kwestie van geloof genoemd.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten