Weet je zeker dat je gered bent?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Weet je zeker dat je gered bent?

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 16:06

Wim2600 schreef:3. De reden van mijn geboorte is dat mijn ouders een kinderwens hadden. Het doel was dus vanuit hun standpunt de vervulling van die kinderwens. Mijn doel op zich in het leven zie ik als volgt: er voor de tijd dat het duurt iets moois en fijns van proberen te maken, voor zover het van mij afhangt zoveel mogelijk in harmonie met de mensen om mij heen. En wie weet de generaties die na mij komen (de nichtjes en de neefjes, want zelf hebben we geen kinderen) iets moois meegeven aan herinneringen, zoals ik zelf ook veel mooie herinneringen heb meegekregen van mijn grootmoeders, mijn tantes, en verschillende anderen die ik heb gekend maar die er intussen niet meer zijn. En daarom probeer ik te genieten, ook van kleine en eenvoudige dingen, en ook van het helpen en laten genieten van anderen.

Wat betekent het voor je dat je gedoopt bent?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2014 16:08

Wim2600 schreef:
1. Nee, geen droomloze slaap. Ik geloof dat ik er na mijn dood niet meer ben, op dezelfde manier als ik er in de talloze jaren vóór mijn geboorte ook niet was. Met dat subtiele verschil dat ik er intussen wel gewéést ben, en dat de mensen die ik heb gekend zich mij nog zullen kunnen herinneren (of ook niet, hangt ervan af wat voor indruk ik op ze gemaakt heb).
2. Niet in de zin van een soort 'bewustzijn' of 'identiteit' die na mijn dood nog op de één of ander manier blijft bestaan.
3. De reden van mijn geboorte is dat mijn ouders een kinderwens hadden. Het doel was dus vanuit hun standpunt de vervulling van die kinderwens. Mijn doel op zich in het leven zie ik als volgt: er voor de tijd dat het duurt iets moois en fijns van proberen te maken, voor zover het van mij afhangt zoveel mogelijk in harmonie met de mensen om mij heen. En wie weet de generaties die na mij komen (de nichtjes en de neefjes, want zelf hebben we geen kinderen) iets moois meegeven aan herinneringen, zoals ik zelf ook veel mooie herinneringen heb meegekregen van mijn grootmoeders, mijn tantes, en verschillende anderen die ik heb gekend maar die er intussen niet meer zijn. En daarom probeer ik te genieten, ook van kleine en eenvoudige dingen, en ook van het helpen en laten genieten van anderen.

Het lijkt mij persoonlijk een somber toekomstbeeld. Je was er ooit niet, toen kwam jij en daarna ben je weg. Als een voetstap in het zand, de zee spoelt erover en weg is ie.

En zo vervagen ook die herinneringen, want je nichtje en neefje hebben jou gekend, maar daarna wordt het van overlevering.
Mijn oma vertelde me ook wel een iets van haar moeder, maar het werd niet tastbaar voor me, omdat ik haar niet gekend heb en slechts één vergeeld fotootje had.

Zo lijkt het er op of jij hier toevallig bent. Maar dat ervaar jij niet zo?
Denk jij dat alles toevallig is of geloof je wel in een soort voorbestemming? Het lot?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 mar 2014 16:18

Jvslooten schreef:Denk je dat je gered wordt door het zondaarsgebed te bidden?

Ja, zo werd ik gered. Wel nadat het was uitgelegd en het was niet een niet gemeend opzeggebedje.
Ik geloofde eerst eindelijk dat God bestond en ik dacht dat ik toen bekeerd was, dus toen ging ik naar de kerk en na zo'n 4 maanden begon het door te dringen dat dat niet genoeg was, dat je vergeving moest vragen voor je zonden en dat Jezus voor je zonden gestorven was, ik wist er allemaal niks van daarvoor. Toen merkte ik ook pas echt een verandering, ik haatte ineens een stel mensen niet meer, heel grappig. Het gaat om een persoonlijke relatie, dat Jezus in je hart komt. Overigens heb ik ook gelezen van iemand die gewoon heel hard Jezus ging roepen en toen werkte het ook. Al wie de Naam des Heren aanroept zal behouden worden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 16:23

Tante Pollewop schreef:Lees je de rest van de psalm ook even?

"Och HEER, och, wierd mijn ziel door U gered!"
Toen hoorde God; Hij is mijn liefde waardig;
De HEER is groot, genadig en rechtvaardig,
En onze God ontfermt zich op 't gebed.

D' eenvoudigen wil God steeds gadeslaan;
'k Was uitgeteerd, maar Hij zag op mij neder.
Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder;
Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan.

Gij hebt, o HEER, in 't dood'lijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 16:30

Jvslooten schreef:Nee hoor, dat ís de werkelijkheid. Maar gewoontjes is het natuurlijk nooit.
Mortlach schreef:Laten we eerlijk zijn, zeker weten doet niemand het. Mensen kunnen op basis van hun geloof zo hun ideeën hebben waarvan ze ook geloven dat ze erop mogen vertrouwen, maar zeker weten doet niemand het. Dus met de opmerking dat jij dé werkelijkheid weet, kom je bij mij echt niet zomaar weg.
Dat zegt toch wel iets over je visie op geloof. Voor mij is geloof een vaste grond, ook van de dingen die ik niet zie. Door het geloof ben ik zeker van de beloften Gods, omdat ik Hem getrouw acht Die het beloofd heeft.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 mar 2014 16:32

Wim2600 schreef:
Het klinkt je misschien vreemd in de oren, maar de gedachte dat er na de dood geen weg terug is vind ik meer dan bevredigend genoeg.

Een mens leeft tegenwoordig gemiddeld een jaar of zeventig (in België en Nederland zelfs nog tien jaar langer), en da's voor mijn part genoeg. Als ik gezond blijf mogen daar nog wel wat jaartjes bij, maar als m'n tijd gekomen is, tja, dan is dat maar zo...

Toch is de natuurlijke angst voor de dood heel gezond. Zwel bij dieren als bij mensen is het een uitstekend overlevingsinstinct. Je moet je wel rot schrikken als je bijna wordt overreden en reflexmatig net op tijd wegspringen en met kloppend hart even uit hijgen, om in een stad te overleven. Ik noem maar wat.

Schelpje schreef:Het lijkt mij persoonlijk een somber toekomstbeeld. Je was er ooit niet, toen kwam jij en daarna ben je weg. Als een voetstap in het zand, de zee spoelt erover en weg is ie.

Dat is uiteindelijk de reden van de kinderwens. Wie kinderen krijgt laat iets achter op de wereld, want dood gaan we allemaal.
Ook gif is geschapen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 25 mar 2014 16:39

mealybug schreef:Wat betekent het voor je dat je gedoopt bent?

Niets, want ik ben niet gedoopt.

schelpje3 schreef:Het lijkt mij persoonlijk een somber toekomstbeeld. Je was er ooit niet, toen kwam jij en daarna ben je weg. Als een voetstap in het zand, de zee spoelt erover en weg is ie.

En zo vervagen ook die herinneringen, want je nichtje en neefje hebben jou gekend, maar daarna wordt het van overlevering.
Mijn oma vertelde me ook wel een iets van haar moeder, maar het werd niet tastbaar voor me, omdat ik haar niet gekend heb en slechts één vergeeld fotootje had.

Zo lijkt het er op of jij hier toevallig bent. Maar dat ervaar jij niet zo?
Denk jij dat alles toevallig is of geloof je wel in een soort voorbestemming? Het lot?

Jou lijkt het somber, maar ik vat het niet zo op.

Hoe ik het zie en aanvoel is dat ieder mens, ieder dier, kortom ieder levend wezen een tijd van komen en een tijd van gaan heeft. Sommige mensen laten duidelijkere en langdurigere sporen na dan anderen... dan denk ik aan beroemde schrijvers, schilders, acteurs, enzovoort, van wie we de werken ook nu nog kunnen bewonderen, en dat vind ik een mooi gegeven.

Anderen hebben een beperktere impact... en dan denk ik bijvoorbeeld aan mijn grootmoeder die voorlopig nog even "voortleeft" in verhalen en anekdotes, en in haar kopje waaruit ik nog elke ochtend mijn koffie drink, maar die inderdaad in de jaren die komen stilaan "uitdooft" tot op het punt wanneer er een (klein)zoon of (klein)dochter van één van mijn neefjes haar foto terugvindt in een oude schoendoos en geen flauw idee heeft wie die dame is.

Vind ik dat jammer? Niet echt, want elke generatie heeft zijn eigen ouders en grootouders en andere rolmodellen die voor de herinneringen zorgen... en op een dag zal ik ook zo'n onbekend gezicht op een oude foto zijn. Net zoals de vader van mijn grootmoeder, die vroeger bij mijn tante op een vergeelde foto boven de schoorsteen hing, voor mij een onbekende was. Maar somber stemt me dat niet.

En ja, ik denk dat ik hier inderdaad toevallig ben... ik ben het gevolg van een enorme reeks toevalligheden, want als éénder welke van mijn voorouders zijn of haar partner nooit had ontmoet, dan was ik er nooit geweest. Ik denk niet dat het voorbestemd was dat ik geboren zou worden, ik geloof niet in het lot. Het was toeval... een gelukkig toeval voor mijn ouders, omdat ze graag een kind wilden. En een gelukkig toeval voor mij, omdat ik daardoor de kans kreeg er te zijn, en omdat ik terechtkwam in een fijne, warme familie.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 25 mar 2014 17:00

hettys schreef:Toch is de natuurlijke angst voor de dood heel gezond. Zowel bij dieren als bij mensen is het een uitstekend overlevingsinstinct. Je moet je wel rot schrikken als je bijna wordt overreden en reflexmatig net op tijd wegspringen en met kloppend hart even uit hijgen, om in een stad te overleven. Ik noem maar wat.

Oh, maar daar geef ik je gelijk in hoor... ik ben niet bang voor de dood op zich, maar ik zou ook niet graag door een stom ongeluk "te vroeg" doodgaan... daarvoor vind ik het leven veel te leuk: in goede gezondheid wil ik hier best nog wel een jaar of vijftig of zelfs langer blijven rondlopen, dus ik wacht wel netjes tot het licht op groen springt, en ga heus niet proberen nog gauw vóór de aankomende tram over te steken :wink:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 17:14

naamloos schreef:Maar God heeft zich vrijwillig gebonden aan zn eigen regel, daar kunnen we van opaan hoor :!:

Het oordeel is aan God en God alleen, ik kan en wil niet op Zijn troon gaan zitten en oordeel over mijzelf geven.
Als je niet weet of je gered bent, leef je niet voortdurend in angst dan :?:

Nee. Ik zou niet weten waar ik angstig voor zou moeten zijn. Niet voor de dood en niet voor de hel. Indien God dat zou beslissen zou ik me daarbij neerleggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 17:15

mohamed schreef:Dus God is wetteloos?

Indien Hij dat wenst te zijn kan Hij dat zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 17:16

Boerin schreef:Hij kan je wel behoeden om niet tot zonde te vervallen als je Hem vraagt en je geloofszekerheid geven.

Ook met geloofszekerheid is het nog prima mogelijk om te zondigen. Dat hebben we wel uitgebreid kunnen zien in alle denominaties.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 17:17

Faramir schreef:Indien Hij dat wenst te zijn kan Hij dat zijn.

God = de Wet, die vlees geworden is.
God kan nooit wetteloos zijn, natuurlijk.
Hoe krijg je het getypt :roll:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 17:19

mealybug schreef:God = de Wet, die vlees geworden is.
God kan nooit wetteloos zijn, natuurlijk.
Hoe krijg je het getypt :roll:

Net zoals al die onzin die jij getypt krijgt. Letter voor letter op een toetsenbord en op een gegeven moment druk je op bevestig. Maar goed, God is in jouw denkbeelden dus niet almachtig. Ook bijzonder maar voor mij verder niet zo interessant.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 17:28

Faramir schreef:Maar goed, God is in jouw denkbeelden dus niet almachtig. Ook bijzonder maar voor mij verder niet zo interessant.
God kan in iedergeval niet liegen. Titus 1 v. 2: ..in de hoop op het eeuwige leven, dat God, Die niet liegen kan, vóór de tijden der eeuwen beloofd heeft. En Hij heeft op de door Hem bestemde tijd Zijn Woord geopenbaard..

Let ook even op de rest van de tekst. Paulus is wél zeker van het eeuwige leven, omdat God niet liegen kan. God is een God van getrouwe beloften, en wat Hij spreekt zal niet verbroken worden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 17:33

Jvslooten schreef:Denk je dat je gered wordt door het zondaarsgebed te bidden?

Ja dat denk ik wel.

En de tollenaar bleef op een afstand staan en wilde ook zelfs zijn ogen niet naar de hemel opheffen, maar sloeg op zijn borst en zei: O God, wees mij, de zondaar, genadig.

En Christus zei ; Deze man ging gerechtvaardigd terug naar zijn huis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”