De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 14:25

Ik heb ook een artikel:
Zijn er teksten die bevestigen dat ook in het Nieuwe Testament de kinderen delen in het verbond, en dus ook het teken en zegel van het verbond behoren te krijgen?

Denk bijvoorbeeld aan de bekende woorden in Handelingen 2:39 ‘Want u komt de belofte (van het verbond!) toe, én uw kinderen, én allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.’ Belangrijk is ook 1 Korinthe 7:14. Hier gaat het over kinderen van echtparen waarvan slechts een van beiden gelovig (geworden) is. Zelfs van deze kinderen wordt gezegd dat zij niet ‘onrein’ (dwz heidens, buiten het verbond) zijn, maar ‘geheiligd’ (dwz toegewijd aan God, afgezonderd als verbondskind). Hier gaat het niet over de vraag of deze kleine kinderen wedergeboren, of persoonlijk tot geloof gekomen zijn, maar over de vraag of zij wel of niet behoren bij Gods verbond en delen in Zijn beloften.

Tegenstanders van de kinderdoop noemen nogal eens Markus 16:16: ‘Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar die niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.’ Zij menen dat de volgorde van geloof en doop die hier genoemd wordt onomkeerbaar is. Is dat terecht? Wel als het gaat over het wereldwijze zendingswerk onder de heidenen waartoe de discipelen hier worden geroepen. Dit is immers het verband waarin deze tekst staat (zie Markus 16:15). In het zendingswerk gaat er niet om zoveel mogelijk mensen te dopen. Het gaat erom dat zij tot geloof en bekering komen. Pas daarna worden zij gedoopt. Het heeft immers geen enkele zin om ongelovige heidenen zomaar te dopen.

Ondertussen gaat het in deze tekst niet over de kleine kinderen die nog te klein zijn om te kunnen geloven. Evenals in het Oude Testament worden deze kleine kinderen ‘gewoon’ meegerekend met de ouders, en dus ook gedoopt (zie ook verderop de ‘huisteksten’). Wie meent dat het in deze tekst wél zou gaan over de kleine kinderen, en dat deze tekst de kinderdoop uit zou sluiten, komt in de problemen met het laatste woorden ervan. Want als het ook voor kleine (en ongeboren) kinderen zou gelden dat zij alleen zalig worden als zij geloofd zullen hebben en gedoopt zullen zijn, en dat zij verdoemd zullen worden als zij niet geloofd zullen hebben, dan zou geen enkel klein kind zalig kunnen worden. Dat wordt hier gelukkig niet bedoeld.

De rest van het artikel is HIER te lezen

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 14:44

schelpje3 schreef:Ik heb ook een artikel:
Zijn er teksten die bevestigen dat ook in het Nieuwe Testament de kinderen delen in het verbond, en dus ook het teken en zegel van het verbond behoren te krijgen?

Denk bijvoorbeeld aan de bekende woorden in Handelingen 2:39 ‘Want u komt de belofte (van het verbond!) toe, én uw kinderen, én allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.’ Belangrijk is ook 1 Korinthe 7:14. Hier gaat het over kinderen van echtparen waarvan slechts een van beiden gelovig (geworden) is. Zelfs van deze kinderen wordt gezegd dat zij niet ‘onrein’ (dwz heidens, buiten het verbond) zijn, maar ‘geheiligd’ (dwz toegewijd aan God, afgezonderd als verbondskind). Hier gaat het niet over de vraag of deze kleine kinderen wedergeboren, of persoonlijk tot geloof gekomen zijn, maar over de vraag of zij wel of niet behoren bij Gods verbond en delen in Zijn beloften.

Tegenstanders van de kinderdoop noemen nogal eens Markus 16:16: ‘Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar die niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.’ Zij menen dat de volgorde van geloof en doop die hier genoemd wordt onomkeerbaar is. Is dat terecht? Wel als het gaat over het wereldwijze zendingswerk onder de heidenen waartoe de discipelen hier worden geroepen. Dit is immers het verband waarin deze tekst staat (zie Markus 16:15). In het zendingswerk gaat er niet om zoveel mogelijk mensen te dopen. Het gaat erom dat zij tot geloof en bekering komen. Pas daarna worden zij gedoopt. Het heeft immers geen enkele zin om ongelovige heidenen zomaar te dopen.

Ondertussen gaat het in deze tekst niet over de kleine kinderen die nog te klein zijn om te kunnen geloven. Evenals in het Oude Testament worden deze kleine kinderen ‘gewoon’ meegerekend met de ouders, en dus ook gedoopt (zie ook verderop de ‘huisteksten’). Wie meent dat het in deze tekst wél zou gaan over de kleine kinderen, en dat deze tekst de kinderdoop uit zou sluiten, komt in de problemen met het laatste woorden ervan. Want als het ook voor kleine (en ongeboren) kinderen zou gelden dat zij alleen zalig worden als zij geloofd zullen hebben en gedoopt zullen zijn, en dat zij verdoemd zullen worden als zij niet geloofd zullen hebben, dan zou geen enkel klein kind zalig kunnen worden. Dat wordt hier gelukkig niet bedoeld.

De rest van het artikel is HIER te lezen

Aan wie was de toespraak van Petrus in Hand 2 gericht?
Wie waren die ''allen die verre zijn''.
Wie waren hun nakomelingen?
(er staat namelijk technois en geen pedi gr.
Wie ware er toen geroepen? En kan een baby al geroepen zijn?
Wie was het verbondsvolk?
de israelieten of de heidenen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 14:46

mealybug schreef:kan een baby al geroepen zijn?
Galaten 1:15, Jesaja 49:1

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 14:51

mealybug schreef:Wie ware er toen geroepen? En kan een baby al geroepen zijn?

Psalm 139
5 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, [en] als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.

16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 24 mar 2014 20:37

elbert schreef:Nou ja, dan ook maar een link

Bedankt Elbert. Ik zag dat het nogal een omvangrijk Engels verhaal is. Daar moet ik even de tijd voor vinden. Ik zal het later bekijken. Ik ben dan vooral benieuwd of het zaken naar voren brengt die ik nog niet had overwogen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 mar 2014 20:39

janpep schreef:Er wordt helaas direct weer ontzettend veel ruis veroorzaakt.
Ik geef slechts een link naar een preek waarin zeer veel argumenten t.a.v. geloofsdoop/kinderdoop worden besproken. Is het niet mogelijk het gewoon beperkt te houden tot wat daarin gezegd wordt?

Inderdaad meneer janpep, heel veel argumenten, teveel argumenten.
Waarom accepteert u niet dat de schrift op dit punt verschillend wordt geïnterpreteerd ?
Als wij de bijbel lezen, los van de apostolische leer is het risico van verdwalen heel erg groot.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 24 mar 2014 21:00

rotterdam schreef:Inderdaad meneer janpep, heel veel argumenten, teveel argumenten.
Waarom accepteert u niet dat de schrift op dit punt verschillend wordt geïnterpreteerd ?

Dat over die punten verschillend gedacht wordt, dat is een feit en niet nieuw. In een discussie gebied over dit onderwerp breng ik een aantal van die argumenten in. Dat is gebruikelijk op een forum. Ik begrijp dus niet welk punt u wilt maken. De vraagsteller aan het begin van dit topic heeft er meer aan als inhoudelijke punten naar voren worden gebracht.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 24 mar 2014 21:28

Bedankt "elbert".
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 22:35

rotterdam schreef:Als wij de bijbel lezen, los van de apostolische leer is het risico van verdwalen heel erg groot.

Als wij een leer lezen, los van de Bijbel, is het risiko van verdwalen heel erg groot, bedoel je.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 23:04

mealybug schreef:Als wij een leer lezen, los van de Bijbel, is het risiko van verdwalen heel erg groot, bedoel je.

Inderdaad en dat zie je dan ook regelmatig gebeuren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 07:15

mealybug schreef:Als wij een leer lezen, los van de Bijbel, is het risiko van verdwalen heel erg groot, bedoel je.

nee dat bedoel ik niet maar dat wist je wel.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 mar 2014 07:39

janpep schreef:Ik begrijp dus niet welk punt u wilt maken.

Er worden weinig punten gemaakt, wel wordt er getracht te "scoren".
De argumenten zijn al honderden jaren bekend, er zijn boekenkasten vol geschreven over dit onderwerp.
Er zijn gelukkig gemeentes waar ouders kunnen kiezen, hun kind opdragen of dopen.
Beter stoppen met discussiëren en elkaar accepteren.
Is dit voldoende "punt" om te maken ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 08:04

rotterdam schreef:nee dat bedoel ik niet maar dat wist je wel.

Ja, ik bedoel dat je het weer verkeerd ziet.
Is ons een leer nagelaten of de Bijbel?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 08:06

mealybug schreef:Ja, ik bedoel dat je het weer verkeerd ziet.
Is ons een leer nagelaten of de Bijbel?

Interessant die mohammedaanse visie op de bijbel van je, maar met christendom heeft het weinig van doen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 25 mar 2014 08:10

mealybug schreef:[
Hou je gewoon bij de audio die Jan Pep geeft, heb je die geluisterd?

Trouwens heb jij naar naar die audio die Jan Pep heeft gegeven geluisterd?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “Archief”