Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor Boerin » 19 mar 2014 19:01

Niemand heeft het geraden? Mama natuurlijk. Eerst waagde ik ook al een poging die jochies ermee te helpen en toen stond er ineens een vader op het eiland die zei: Laat mama maar even met d'r bouwkundig inzicht. :lol: Blij dat ze later allemaal weg waren toen ik erin viel voorover, ik heb nu een bult op m'n hoofd van die plank. Die oudste van me: Oh wat jammer dat we geen camera bij ons hebben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2014 19:49

Arme mamma, kom maar bij pappa. :-({|=

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 19:55

Boerin schreef:Niemand heeft het geraden? Mama natuurlijk. Eerst waagde ik ook al een poging die jochies ermee te helpen en toen stond er ineens een vader op het eiland die zei: Laat mama maar even met d'r bouwkundig inzicht. :lol: Blij dat ze later allemaal weg waren toen ik erin viel voorover, ik heb nu een bult op m'n hoofd van die plank. Die oudste van me: Oh wat jammer dat we geen camera bij ons hebben.

Dat filmpje zou je de rest van je leven achtervolgd hebben...

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 19 mar 2014 20:51

Kdenk dat je t hele voorval nog wel een paar jaar te horen krijgt...
Beterschap boerin!
Szent az Úr

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 19 mar 2014 20:58

Jannoek schreef:is er iemand die ervaring heeft met manuele therapie bij babies? J overstrekt namelijk heel erg, en we denken er over om naar een manueel therapeut/osteopaat te gaan met hem.

ik ben met mijn kleuter bij een mmanueel therapeut geweest. het heeft wel iets geholpen, ik vond het ook een prettige methode, zachter dan de chiropractor.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 19 mar 2014 21:27

Boerin schreef:Niemand heeft het geraden? Mama natuurlijk. Eerst waagde ik ook al een poging die jochies ermee te helpen en toen stond er ineens een vader op het eiland die zei: Laat mama maar even met d'r bouwkundig inzicht. :lol: Blij dat ze later allemaal weg waren toen ik erin viel voorover, ik heb nu een bult op m'n hoofd van die plank. Die oudste van me: Oh wat jammer dat we geen camera bij ons hebben.

:lol:
Afbeelding

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 19 mar 2014 22:16

Haha Boerin... wat fijn dat er GEEN camera was!!!
Time flies when you have none!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 mar 2014 14:32

Hoe gaat het hier met de versnelde kindjes? Ff benieuwd na de ervaringen en of je et opnieuw zou doen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mar 2014 14:51

De afgelopen tijd hebben wij erg getwijfeld of we er goed aan hebben gedaan. Maar daar zijn we uit: dat was absoluut goed voor hem. We hadden hem denk ik tekort gedaan als hij nu in groep 1 nog bezig zou zijn met basale werkjes en nog niks van letters/cijfers aangeboden zou krijgen.
Maar nu hebben we toch besloten dat hij nog een jaartje in groep 2 blijft, als school het ermee eens is tenminste.
Qua intelligentie gaat het prima. De juf was op bezoek en vertelde dat hij zijn rekentoets heel goed en taaltoets iets minder had gemaakt. Maar, zei ze, hij kent nog niet alle letters en van letters woorden maken kan hij ook nog niet.
Toen ik vertelde dat hij thuis al boekjes leest (simpele boekjes, met korte zinnetjes) en dus van letters ook woorden maakt, was ze stomverbaasd. Ze denkt dat hij iedereen voor de gek houdt en niet doet wat hij kan.
Dat vermoeden had ik al langer, en wat nu de oorzaak is, daar twijfelen we nog over. Hij vindt concentreren erg lastig, is snel afgeleid en is dan alweer kwijt waar hij mee bezig was. Maar het kan ook onderpresteren zijn.
Toch laten we hem graag nog een jaartje in groep 2, omdat hij sociaal emotioneel een echte kleuter is van net 5. Hij had altijd direct aansluiting bij leeftijdsgenootjes, dikke vrienden met de hele klas, maar nu is hij echt de jongste, heeft 1 vriendje en 1 vriendinnetje, en met de rest heeft hij niks. Die zijn gewoon een stukje ouder.

Voor ons is dat sociaal emotionele belangrijker, ik wil dat hij aansluiting heeft, vriendjes heeft, en weer mijn oude Jurian wordt die altijd zoveel kinderen om hem heen had, sociaal was. Hij lijkt niet meer zo gelukkig als hij was in groep 0 (toen zat hij dus bij leeftijdsgenootjes in de klas).

Mijn enige angst is dat hij zich echt gaat vervelen volgend jaar. De school is niet zo erg vooruitstrevend, dus hij zal gewoon weer al die werkjes moeten gaan maken, terwijl hem dat totaal niet interesseert. Hij wil lezen, rekenen, schrijven, niet van die stomme vouwwerkjes maken, zoals hij dat noemt ;) Maargoed, ik heb beloofd dat we dan thuis wel iets met lezen en schrijven gaan doen, omdat ze dat op school waarschijnlijk niet aan zullen bieden helaas.

Dus zo kan het ook lopen :) Na praten als Brugman is Jurian nu ook 'om' en hij lijkt ook wat beter te begrijpen waarom wij daarvoor kiezen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Appel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Appel » 24 mar 2014 20:10

Hoi MissF,

Sorry dat ik even inbreek, maar wat je nu schrijft gaat me zo aan het hart dat ik wel moet reageren...

De sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind kan pas echt tot zijn recht komen als een kind zich te midden van ontwikkelingsgelijken bevindt. Vaak lopen hoogbegaafde kinderen trouwens niet achter op sociaal-emotioneel gebied, maar juist voor! Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:
Bart is vijf jaar en zit in groep 2. Hij vindt school fijn. Hij heeft een ontwikkelingsvoorsprong, kan eenvoudige woordjes lezen en doet graag werkjes met cijfers en getallen. Het schoolteam heeft bekeken hoe ze voor hem het volgend schooljaar het best in kunnen vullen. Met verrijking en verdieping van lesstof naar groep 3 of toch maar naar groep 4. Het is jammer dat hij zo slecht voor zichzelf opkomt. De leerkrachten zijn bang dat hij zich niet staande zal kunnen houden tussen oudere kinderen. In een gesprek met de schoolbegeleider komt naar voren dat deze kinderen soms ook sociaal voorlopen en daardoor in de problemen komen.
Zij proberen dan ruzietjes met onderhandelen op te lossen en daar zijn hun leeftijdgenootjes niet aan toe. De leerkrachten besluiten eens beter op Bart te letten. Inderdaad voor hij heeft uitgelegd heeft wat hij bedoelt heeft hij de eerste duw al te pakken. In plaats van terug te duwen probeert Bart het geschil nog beter uit te leggen tot hij uiteindelijk op de grond ligt en huilt. Bart komt dus wel degelijk voor zichzelf op, maar wel op een manier die zijn klasgenootjes niet begrijpen en die leerkrachten niet verwachten van een kind van deze leeftijd. Dit is overigens nog maar de helft van het verhaal. Zo'n kind krijgt ook geen begeleiding die aansluit bij zijn ontwikkelingsniveau want daar is de rest van de groep ook nog niet aan toe.

Er is veel info hierover te vinden. Kijk maar eens bij SLO of bij de website van Dinie van de Heuvel over hoogbegaafdheid. Ik zou wat deze beslissing aangaat niet over één nacht ijs gaan. Succes en veel wijsheid met het nemen van deze beslissing! (Overigens gaat deze info wel echt over hoogbegaafde kinderen, en ik weet niet of je zoon dat ook is?)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 24 mar 2014 21:02

Wij zijn nog altijd blij dat we Timon niet hebben laten versnellen. Hij wordt nu steeds zekerder van zichzelf, hoeft zich niet meer te meten aan de grote stoere jongens. Er is hier op school gelukkig wel veel aandacht voor het bieden van uitdaging aan kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Sinds een paar weken hebben ze een kleuterplusklasje gestart, waar hij ook naar toe gaat. Werkjes doen vindt hij meestal niet echt leuk, maar bijvoorbeeld werken uit zijn map (alle groep 2 kinderen hebben een map met werkbladen, vaak horend bij spelletjes uit een speciale kast) vindt hij erg leuk. Verder rekent hij erg graag (maakt hier thuis werkbladen voor groep 4/5) en sinds een week heeft hij ontdekt dat lezen niet zo moeilijk is als hij dacht, dus nu verslindt hij ook boekjes. Hij begint pas aan iets als hij 100% zeker is dat hij iets kan, daar besteden ze in de plusklas ook aandacht aan: leren, en iets moeilijk vinden, kan juist ook leuk en uitdagend zijn.

@ppm: hoe doet J het als groep-3er?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mar 2014 22:09

bedankt Appel, voor de info! Maar vermoedelijk is mijn zoon niet hoogbegaafd, als hij al 'iets' heeft is hij meerbegaafd, bij hoogbegaafdheid horen meer kenmerken die hij totaal niet vertoond.

Wij zien vooral dat hij met leeftijdsgenootjes (groep 1 kinderen) binnen no time contact heeft, en 'vrienden' is, maar met oudere kinderen is dat gewoon niet zo makkelijk.
Speelt ook mee dat zijn klas van nu niet echt leuk is, groepjes die close zijn, en daar komt niemand tussen. Een aantal lastige kinderen. De groep 1 van nu is makkelijker, leuker.
Ik denk dat dat beter voor hem is, hij moet wel tot groep 8 ermee doen.

Over 20 jaar kunnen we vast zeggen of onze keuzes goed waren, nu hopen we daar maar op :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2014 08:18

Ik begrijp jouw keuze wel missf. Wij hebben afgelopen jaar dezelfde keuze moeten maken bij H. Aan het begin van groep 2 zei zijn juf dat hij eigenlijk wel gelijk doorkon naar groep 3 en of wij daar over na wilden denken. Verstandelijk zou hij het inderdaad kunnen, maar hij is nog zo speels. Geef hem een doek en hij is de hele dag spook :wink: En onze overweging was ook dat hij dan 10 of net 11 zou zijn als hij naar de middelbare school zou gaan. Misschien is dat voor een meisje makkelijker qua ontwikkeling, maar jongens ontwikkelen zich toch later. Nu krijgt hij allemaal extra werk en hij heeft het niet eens door.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 mar 2014 12:36

Haai:

Als ik het moest doen, deed ik het zo weer opnieuw. Op cognitief gebied absoluut geen reden tot klagen, ze leest al minimaal E4 instructie, dat was in december.
De klas is niet fijn.. maar dat is voor ons een bijzaak. Er hoeft in een leuke klas maar 1 leerling te komen die de hele groepsstructuur op de kop zet en je hebt hetzelfde of juist nog een veel minder prettige groep. Het valt en staat met de leerkracht. Ook is het wel belangrijk dat ze vriendinnetjes heeft en kinderen met wie ze om kan gaan, en die heeft ze niet in de klas maar die heeft zij in de buurt. Ook speelt ze op school prima met meiden en jongens uit de klas hoor, maar deze kinderen hebben geen voorkeur.

Als we de keus weer zouden moeten maken zouden we het zo weer doen!

MIssF: Is school al op de hoogte van jullie keus? of is dit genomen samen met school? SOmmige kinderen blijven speels.. ze hadden me tien jaar kunnen laten zitten... maar bleef dromen en spelen... Maar als moeder wel altijd je moedergevoel volgen.

Appel: Idd.. dat oplossen van problemen!! Zeer verrijkend om te verdiepen in hoogbegaafd en meerbegaafd. Niet dat onze J Hb is hoor haha.. maar voor op school is het super om eens verder te verdiepen in dit geheel. Ook veel gedragsproblematiek kan een heel ander iets zijn dan aan Adhd oid.

AJL: die ontwikkeling verloopt bij het ene meisje ook anders dan bij de ander. Kijk amaar eens in groep 6, sommige meisjes ontwikkelen zich dan al.. andere zijn nog gewoon op en top kind. Als ik J hier een doek geef kan ze zich ook nog heerlijk als spook verkleden hoor!! ze is hier hele dagen een hond. NOgmaals.. opnieuw is het aan de leerkracht om elk kind als individu te zien... dus om daar goed mee om te gaan! (Prijs me rijk dat ik dit fantastische beroep, wat zeker niet altijd makkelijk is, uit te voeren! )
Maar snap het ook wel hoor.. je gedachtengang. Al zat ik ook met net elf op het Voorgezet onderwijs.. de enige ellende was dat ik na het voortgeet onderwijs niet net als andere me kon laten keuren voor het leger... achteraf ben ik daar overigens niet meer rouwig om!

Nummer twee moet na de zomer ook naar school... t zal me benieuwen. Alleen is versnellen voor hem geen handige optie, maar hij is al verder met veel dingen dan wat J was toen ze vier was! Ben soms perplex van wat hij weet, kan, doet etc.... Maar..... GEnieten staat voorop! zo eerst een lekker lopen, hij lekker fietsen! en eendjes voeren ed!

Ennuh.... verder met spelen met de wasmachine! yeah! haha

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 25 mar 2014 15:39

@ ppm; misschien begrijp ik het verkeerd maar bedoel je dat een groepssfeer echt valt en staat met een leerkracht?? Ik ben het daar namelijk echt niet mee eens. Je hebt soms gewoon groepen op een school waar elke leerkracht het zwaar mee heeft en de sfeer niet goed lijkt te komen.... Verder ben ik het met je verhaal eens hoor dat een leerkracht per individu moet kijken.

Terug naar “Archief”