Raad van Kerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Raad van Kerken

Berichtdoor dingo » 23 mar 2014 22:32

Faramir schreef:Ik zou het niet weten maar ik neem aan een zeer gering percentage.

Ik snap wel waar je heen wil en wellicht werkt die uitermate democratische manier in een willekeurige evangelicale huisgemeente maar in alles wat groter is dan een huiskerkje werkt dat niet echt. Het geloof is overigens ook geen democratie, Jezus vroeg ook niet steeds om de mening van zijn apostelen en deed ook niet aan meerderheidsstemmen.

In dat opzicht zouden de kerken uit de reformatie inderdaad gebaat zijn bij een patriarchale structuur. Alleen werd juist de RKK verweten die structuur te misbruiken en daarom zal niet snel hier voor gekozen worden.
Because there are rules does not mean the game is fair.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 mar 2014 22:32

Faramir schreef:Ik zou het niet weten maar ik neem aan een zeer gering percentage.

Ik snap wel waar je heen wil en wellicht werkt die uitermate democratische manier in een willekeurige evangelicale huisgemeente maar in alles wat groter is dan een huiskerkje werkt dat niet echt. Het geloof is overigens ook geen democratie, Jezus vroeg ook niet steeds om de mening van zijn apostelen en deed ook niet aan meerderheidsstemmen.

Fijn dat je precies weet waar de schoen wringt .
Misschien was de bedoeling toch meer dat we huisgemeenten zouden stichten ipv miljoenenkostende kathedralen en kerken ?
Als die miljoenen aan de armen zouden zijn gegeven, in elk geval wel.
''Barmhartigheid wil Ik'', sprak Jezus, geen offers.
Toch?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 mar 2014 22:42

dingo schreef:In dat opzicht zouden de kerken uit de reformatie inderdaad gebaat zijn bij een patriarchale structuur. Alleen werd juist de RKK verweten die structuur te misbruiken en daarom zal niet snel hier voor gekozen worden.

Daar denken de lutheranen anders over. De anglicanen ook.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 mar 2014 22:46

mealybug schreef:
Fijn dat je precies weet waar de schoen wringt .
Misschien was de bedoeling toch meer dat we huisgemeenten zouden stichten ipv miljoenenkostende kathedralen en kerken ?

Het kan evengoed en/en zijn in plaats van of/of.
Als die miljoenen aan de armen zouden zijn gegeven, in elk geval wel.

Ja, want geld is de oplossing van alles.... mammon...
Je snapt natuurlijk wel dat indien er geen georganiseerde Kerk zou zijn jij nooit de bijbel zou hebben gekend, het christendom lang geleden al overlopen zou zijn door bijvoorbeeld de islam, en zelfs zonder externe factoren het christendom onherkenbaar gemuteerd zou zijn.
''Barmhartigheid wil Ik'', sprak Jezus, geen offers.
Toch?

Weer zo'n of/of. Leuk die valse tegenstellingen, maar vooral bruikbaar binnen je eigen kaders.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 mar 2014 23:13

mealybug schreef:Fijn dat je precies weet waar de schoen wringt .
De schoen wringt helemaal niet, hoe kom je daar nou bij. Alle lidmaten worden precies evenveel vertegenwoordigd en uiteindelijk is Christus nog altijd het hoofd. Ik kan me niet voorstellen dat je daar problemen mee zou hebben.

mealybug schreef:Misschien was de bedoeling toch meer dat we huisgemeenten zouden stichten
oh, je doelt daar op! Gezellig hoor, zo'n vrije evangelische gemeente waar anarchie het toverwoord lijkt te zijn, maar uiteindelijk komt het er op neer dat de hardste schreeuwerd en de grootste charismaticus het leeuwendeel op eisen. Dat de zwakste leden het meest noodzakelijk zijn, zoals Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe, lijkt men vaak een beetje te zijn vergeten.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 23 mar 2014 23:22

FOUT van slooten.

Christus Jezus is het Hoofd van de Gemeente, NIET van een of andere RvK, en zeker niet van de wereldraad van kerken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 mar 2014 23:29

Jvslooten schreef:oh, je doelt daar op! Gezellig hoor, zo'n vrije evangelische gemeente waar anarchie het toverwoord lijkt te zijn, maar uiteindelijk komt het er op neer dat de hardste schreeuwerd en de grootste charismaticus het leeuwendeel op eisen. Dat de zwakste leden het meest noodzakelijk zijn, zoals Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe, lijkt men vaak een beetje te zijn vergeten.

Whahahaha, gelijk weer die hollandse hokjesgeest, men noemt het woord huisgemeente en gelijk wordt je vereenzelvigd met een vrije evangelische charismatische kerk.
Wat een waanzin.
Maar ik herken het wel van vroeger, want wat de boer niet kent, bemint ie niet en gaat gelijk als een wildeman alles en iedereen wat er maar op zou kunnen lijken op de brandstapel gooien en veroordelen.

Alles en iedereen wat de eigen predikant niet napraat, wordt weggezet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 mar 2014 08:04

maaarten schreef:Zolang dat soort clubjes lid zijn van de raad der kerken, hoeft de CGK van mij er niet bij.....

De moderamina van de synodes van de GKv, CGK en NGK hebben zich in een gezamenlijke verklaring tegen de recente uitspraken van PVV-leider Geert Wilders over ”minder Marokkanen gekeerd. Dat meldt de website van de GKv.

„Het afwijzen van een bevolkingsgroep is in strijd met het evangelie van Jezus Christus. De bijbel leert ons een heel andere houding. Jezus leert ons lief te hebben, ook over onze gevoelsgrenzen heen”, valt te lezen in het gezamenlijke schrijven.

De synodes „staan sympathiek” tegenover het initiatief van de Protestantse Kerk Nederland om in een kerkdienst dat andere geluid te laten horen, maar nemen niet actief deel aan deze dienst.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 09:00

rotterdam schreef:De moderamina van de synodes van de GKv, CGK en NGK hebben zich in een gezamenlijke verklaring tegen de recente uitspraken van PVV-leider Geert Wilders over ”minder Marokkanen gekeerd. Dat meldt de website van de GKv.

„Het afwijzen van een bevolkingsgroep is in strijd met het evangelie van Jezus Christus. De bijbel leert ons een heel andere houding. Jezus leert ons lief te hebben, ook over onze gevoelsgrenzen heen”, valt te lezen in het gezamenlijke schrijven.

Foei toch,

Artikel 36.

''Wij geloven dat onze goede God, uit oorzaak der verdorvenheid des menselijken geslachts, koningen, prinsen en overheden verordend heeft; willende dat de wereld geregeerd worde door wetten en politiën*, opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde en het alles met goede ordinantie onder de mensen toega. Tot dat einde heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie*, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.''

begrijp jij het nou verkeerd of ik?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 24 mar 2014 11:11

Faramir schreef:Zo kom je nooit tot een dialoog is het wel? Je kan jezelf prima superieur achten dan het overige christenvolk natuurlijk, maar dan heb je idd helemaal niets te zoeken in de RvK denk ik.

En als je het idee hebt dat het CGK zelf wat vrijzinnig wordt dan scheur je je toch gewoon weer af...

Nou, ik wil best in een dialoog met Remonstranten. Ik wil ook in een dialoog met moslims, boeddhisten en atheïsten. Samenwerken als gezamenlijke christelijke kerken gaat toch wat verder dan dat. Ik acht mijzelf helemaal niet superieur aan het overige christenvolk. Maar als je gewoon kijkt naar de hoofdpunten van het christelijke geloof, zoals die in de Bijbel geopenbaard zijn en zoals die in de vroege Kerk opgesteld zijn in enkele geloofsbelijdenissen, dan kan iedereen vaststellen dat de Remonstranten dat niet geloven. Daarmee plaatsen ze zichzelf buiten het christendom. (Ik ken overigens natuurlijk niet alle remonstranten, dus ik wil hier niemand persoonlijk veroordelen; ik baseer op wat ik meekrijg van hun site, dus hoe dit kerkverband zichzelf presenteert)

Van de RKK, tot de OOK, tot reformatorische kerken, tot pinksterkerken geloven ze allemaal dat Jezus waarachtig God en mens is, dat Hij de Zoon van God is, dat Hij is gestorven en opgestaan voor onze redding, etc. Zo wordt het geleerd in de heilige Schrift en zo hebben alle christenen altijd en overal gelooft.

Als een bepaald kerkgenootschap dat niet meer gelooft, dan plaatst het zichzelf buiten het christendom wat mij betreft en dan is samenwerken als gezamenlijke christelijke kerken mijns inziens onmogelijk.

rotterdam schreef:De moderamina van de synodes van de GKv, CGK en NGK hebben zich in een gezamenlijke verklaring tegen de recente uitspraken van PVV-leider Geert Wilders over ”minder Marokkanen gekeerd. Dat meldt de website van de GKv.

De synodes „staan sympathiek” tegenover het initiatief van de Protestantse Kerk Nederland om in een kerkdienst dat andere geluid te laten horen, maar nemen niet actief deel aan deze dienst.

Mooi, daar kan ik me goed in vinden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 mar 2014 13:52

mealybug schreef:Foei toch,

Artikel 36.

''Wij geloven dat onze goede God, uit oorzaak der verdorvenheid des menselijken geslachts, koningen, prinsen en overheden verordend heeft; willende dat de wereld geregeerd worde door wetten en politiën*, opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde en het alles met goede ordinantie onder de mensen toega. Tot dat einde heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie*, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.''

Ik hoef niets te begrijpen, ik citeerde slechts, ben geen lidmaat van deze kerken dus heb geen mening. (moet jij ook eens proberen)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 13:55

mealybug schreef:

Jij. Want jij onderschrijft dit niet, dus begrijp ik niet waarom je dan dit argument gebruikt in een discussie om je eigen mening kracht bij te zetten.
WC eend :-oo

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 mar 2014 20:07

mealybug schreef:Maar ik herken het wel van vroeger,.

Eindelijk begrijp ik waar jij het geleerd hebt.

Kom kerel, de pot verwijt de ketel.
Je schuift hier regelmatig alles en iedereen aan de kant.

Terug naar “[Religie] - Open forum”