theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: theologisch interpreteren versus gewoon lezen.

Berichtdoor naamloos » 08 mar 2014 01:35

Jvslooten schreef:Als je op die manier een tekst uitlegt dan doe je die inderdaad tekort, ondanks dat wat je zegt best waar kan zijn. Maar even over dat niet letterlijk nemen van gelijkenissen; zo 'natuurlijk' is dat niet hoor. Je wil ze de kost niet geven die allerlei gelijkenissen, visioenen en beeldspraken letterlijk INTERPRETEREN, zolang het in het straatje past. Het ergste vind ik nog die onfeilbare houding die men vervolgens aanneemt, en iedereen die het niet met ze eens is is op z'n best een kleingelovige. Ik hou daar niet zo van.
Naar mijn mening zijn er inderdaad mensen die dingen te letterlijk interpreteren.
Echter zette jij zoiemand nog niet zo lang geleden weg als iemand die geen redding kent (ik zal de naam niet noemen), of op z'n best als iemand van wie al d'r werken verbrand zouden worden. daar hou ik dan weer niet van. En jij bent zelf ook behoorlijk stellig, vrijwel altijd zeg je 'het is zo dat...' en niet 'ik denkt dat het zo is....'

Verder verdenk ik iedere richting (incl. de evangelischen) ervan bijbelgedeeltes te gebruiken zolang het in het straatje past.
En iedereen claimt dat ie het van de H.G. heeft, verwarrend allemaal :!: :!: :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 10 mar 2014 00:29

boe, is dat zo?, kan je te letterlijk uitleggen? (interpreteren bedoelt van oorsprong niet meer dan uitleggen, verklaren te zijn hè? Daar zijn wij schromelijk doorgeslagen mee aan de haal gegaan, om er van alles van te maken wat wij willen, maar wat er niet staat.)

Ergens heb ik het voorbeeld gegeven van de vertaling door Mark Hitchcock van de sprinkhanen in het oordeel na de 5e bazuin uit Openb.9 als zijnde duivelen, demonen welke losgelaten worden. Dat was m.i. een zeer goede interpretatie. Daar zou het letterlijk aanhouden van sprinkhanen niet houdbaar zijn gebleven. Zo doen echte sprinkhanen zoals wij ze kennen niet. Toch blijven die demonen er in de uitleg van Hitchcock wel uitzien als sprinkhanen en ze doen zoals het in Openbaring is beschreven, niet iets anders.

Verder verdenk ik iedere richting (incl. de evangelischen) ervan bijbelgedeeltes te gebruiken zolang het in het straatje past.
En iedereen claimt dat ie het van de H.G. heeft, verwarrend allemaal.

Ja, nou hoop ik, en wil daar wel graag van uit blijven gaan, dat wij hier allemaal wel bedoelen ons door de Heilige Geest te laten leiden in ons denken en Bijbel lezen.
Ook vind ik de beschuldiging welke je vaak hoort: ‘ze smijten maar met teksten’ absoluut uit de verkeerde ‘stal’ komen. Maar het is natuurlijk wel zo dat we moeten beoefenen om zuiver en gepast Gods Woord te citeren. Daar wil de Heilige Geest ons m.i. graag bij helpen.

Dan wil ik graag nog even ingaan op de bijdrage van de heer Jvslooten dd. 7-3-’14, 10:12 uur:

Ad 1e: nee ik voel mij niet meer prettig als u gereformeerd theologisch geconditioneerd zou zijn, omdat mijn ervaring is dat men dan aan zijn/haar titel verplicht is (of voelt) om trouw aan de leer te zijn, ook als die achterhaald blijkt te zijn en niet meer Bijbels verdedigbaar.

Ad 2e: ja ik ben wel rechts gereformeerd en ben >65 jaar trouw wakker gebleven, met een pepermuntje vooraan in de kerk gezeten, oplettend luisterend.
Maar ik heb mij wel Bijbels profetisch bij laten scholen en erken op grond van de Bijbel de dwalingen van onze ‘kerk met uiteraard wel toevallig het enige goede geloof van het grote gelijk’.
Aan die bijscholing zijn velen om mij heen waarneembaar nog niet toegekomen, weshalve participeren op dit forum m.i. voor mij en anderen een nuttige bezigheid is. (ook uw willen missen als kiespijn getuigt daar van)

Ad 3e: als mensen een gesprek voorstellen, doch niet één woord richting een oplossing van het geschil aanheffen, hadden ze herkenbaar beter thuis kunnen blijven. Iedereen in het zakenleven is daarvan doordrongen; echter in de kerk ontbreekt het daar doorgaans schromelijk aan is mijn ervaring.
Als u dat vooringenomenheid noemt, laat ik dat graag voor uw eigen rekening. Waarbij ik mij uiteraard weer meer gesterkt voel door déze ervaring.

Ad 4e: ik schaam mij met iedereen mee, welke pijn heeft aan de kerkscheuringen en heb er gelukkig nog nooit een bijdrage aan geleverd. Als ik RK zou zijn geboren was ik waarschijnlijk nog steeds RK geweest. Daar zullen ze toch ook wel een EW of zo hebben? De maranathabeweging is m.i. best heel breed actief hoor en t.b.v. de Bijbelse toekomst uitermate belangrijk om wakker te blijven.

Weet u, dienaangaande ben ik zo heel erg bang dat velen van ons de opname van de Gemeente van Christus met bijbehorende verandering zullen missen, omdat ze daarvoor niet gereed zijn. (de uit de grote verdrukking nakomende 'grote schare die niemand tellen kan' getuigt daar m.i. van). Weet u dat daar in veel gereformeerde kerken niet eens over gepreekt schijnt te mogen worden? Erg hè?!

Ad 5e: M.i. ligt de inspiratie door de Grote Schepper aller dingen wel heeeeeeeel dicht tegen dicteren aan hoor.
Als de Heere tegen Mozes zegt: “En nu, ga heen en Ik zal met uw mond zijn en zal u leren wat gij spreken zult.” (Ex.4:12), dan brengt Hij hem m.i. beduidend meer bij dan slechts een idee welke kant het gesprek op moet gaan, toch? Zou het met schrijven zoveel anders gaan, denkt u?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 mar 2014 01:13

ben db bd schreef:boe, is dat zo?, kan je te letterlijk uitleggen? (interpreteren bedoelt van oorsprong niet meer dan uitleggen, verklaren te zijn hè? Daar zijn wij schromelijk doorgeslagen mee aan de haal gegaan, om er van alles van te maken wat wij willen, maar wat er niet staat.)
Hoi!!! Boe .... jazeker, je kunt dingen te letterlijk uitleggen, maar daarbij dacht ik aan de discussie over de holle aarde en zulk soort dingen.
Met jou ben ik het redelijk eens, en mijn reactie was ook niet tegen jouw gericht :D :D :D
ben db bd schreef:Ja, nou hoop ik, en wil daar wel graag van uit blijven gaan, dat wij hier allemaal wel bedoelen ons door de Heilige Geest te laten leiden in ons denken en Bijbel lezen.
Ook vind ik de beschuldiging welke je vaak hoort: ‘ze smijten maar met teksten’ absoluut uit de verkeerde ‘stal’ komen. Maar het is natuurlijk wel zo dat we moeten beoefenen om zuiver en gepast Gods Woord te citeren. Daar wil de Heilige Geest ons m.i. graag bij helpen.
Probleem is dat iedereen claimt door de H.G. geleid te zijn, maar toch komen we tot verschillende overtuigingen :!: :!: :!:
En iedereen heeft zn eigen bewijsteksten voor zn overtuiging, die natuurlijk ingegeven zijn door de H.G. :?: :?: :?:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 mar 2014 12:06

ben db bd schreef:
Op CIP met veel theologen 'over de vloer' doe ik te pas (en te onpas?) graag lelijk over 'interpreteren'.

Als ik je goed begrijp denk ik dat je hier eerst eens een andere standpunt in moet nemen.
Van God kun je zo geen hulp verwachten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 22 mar 2014 00:06

@ Teus, ik meen u te leren kennen als een uitermate wellicht (over-)gevoelig mens. Als ik tegen u schrijf, hoop ik daar rekening mee te houden.
Verder neem ik uiteraard geen standpunten in om mensen te lijmen, maar om misstanden aan de kaak te stellen. (dat zijn 2 totaal verschillende dingen hoor)

In heel de maatschappij kom je het onzinnige verdraaien, tot verkrachten toe van teksten in welk stuk dan ook, niet zo tegen als in het z.g. 'interpreteren' van GODS HEILIGE WOORD.
Als dat correct zou zijn, dan zou het de Almachtige Allerhoogste wel heel zeer erg slecht gelukt zijn om Zijn boodschap aan de mensheid over te laten brengen.
Daar geloof jij toch zelf ook niet in?

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 22 mar 2014 00:39

Probleem is dat iedereen claimt door de H.G. geleid te zijn, maar toch komen we tot verschillende overtuigingen.
En iedereen heeft z'n eigen bewijsteksten voor z'n overtuiging, die natuurlijk ingegeven zijn door de H.G.

@ naamloos: wat ik bedoel te zeggen, dat is dat we mogen veronderstellen dat iedereen hier bedoelt om te goeder trouw te zijn. Gebeden heeft om vol te mogen zijn van Gods Heilige Geest.
Bij het verstaan van Gods Woord is het veel belangrijker om door Gods Geest geleid te worden dan veel theologie gestudeerd te hebben. En natuurlijk kunnen die twee ook samengaan.
Daarbij is een goede vertaling vanuit de grondtekst wel cruciaal.

Maar nog gisterenavond kwam ik er weer achter dat een gewaardeerd theoloog uit mijn denominatie blijk gaf totaal geen zicht op de profetie aangaande de voor de deur staande eindtijd te bezitten.
Tientallen malen heb ik dan horen zeggen: 'daar wordt verschillend over gedacht.'
Raar, denk ik dan steeds; ergens Bijbels over denken is dan blijkbaar toch heel wat anders dan gereformeerd theologisch. Jammer!! Is het gezag van de universiteit dan echt zoveel hoger dan dat van de Heere God Zelf? Zijn we echt zo arrogant bezig?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 mar 2014 13:44

ben db bd schreef:@ naamloos: wat ik bedoel te zeggen, dat is dat we mogen veronderstellen dat iedereen hier bedoelt om te goeder trouw te zijn. Gebeden heeft om vol te mogen zijn van Gods Heilige Geest.
Bij het verstaan van Gods Woord is het veel belangrijker om door Gods Geest geleid te worden dan veel theologie gestudeerd te hebben. En natuurlijk kunnen die twee ook samengaan.
Daarbij is een goede vertaling vanuit de grondtekst wel cruciaal.
Helemaal hartstikke mee eens! :D
ben db bd schreef:Maar nog gisterenavond kwam ik er weer achter dat een gewaardeerd theoloog uit mijn denominatie blijk gaf totaal geen zicht op de profetie aangaande de voor de deur staande eindtijd te bezitten.
Tientallen malen heb ik dan horen zeggen: 'daar wordt verschillend over gedacht.'
Raar, denk ik dan steeds; ergens Bijbels over denken is dan blijkbaar toch heel wat anders dan gereformeerd theologisch. Jammer!! Is het gezag van de universiteit dan echt zoveel hoger dan dat van de Heere God Zelf? Zijn we echt zo arrogant bezig?
Blijkbaar... :-&

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 mar 2014 16:53

Wat een gezellige discussie hier waar de liefde voor de naaste vanaf druipt en totaal niet gelasterd wordt...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 mar 2014 12:24

Oeioeioei, nog meer overgevoeligheid ben ik bang.
Bij mijn weten gaat het over een theologisch vraagstuk, niet over naastenliefde.
Heb ik hier laatst niet ergens gelezen dat in één (of meerdere) gereformeerde kerken over dit bijbelse onderwerp niet gepreekt mag worden?
Mag je dan -zonder persoonlijk te worden- het woord arrogant niet gebruiken? Of wat is het probleem?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 mar 2014 12:51

naamloos schreef:Oeioeioei, nog meer overgevoeligheid ben ik bang.
Bij mijn weten gaat het over een theologisch vraagstuk, niet over naastenliefde.
Heb ik hier laatst niet ergens gelezen dat in één (of meerdere) gereformeerde kerken over dit bijbelse onderwerp niet gepreekt mag worden?
Mag je dan -zonder persoonlijk te worden- het woord arrogant niet gebruiken? Of wat is het probleem?
En je lastert meteen maar weer verder. Geef bewijzen bij je stellingen over anderen...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2014 13:07

Als er iets gezegd wordt wat je niet bevalt begin je altijd over naastenliefde, een herkenbaar patroon. Zoals je al gevraagd werd: wat heeft deze discussie met naastenliefde van doen? Leg dat nou eerst eens even uit voordat je ons nog ergert (1 Kor 8,13).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 mar 2014 13:23

alexander91 schreef:En je lastert meteen maar weer verder. Geef bewijzen bij je stellingen over anderen...
V. Slooten citeerde een tijdje terug een kerkregel waarin dat stond, en in de vragenrubriek heb ik het ook wel eens gelezen.
En doe niet zo overdreven met je 'lasteren' zeg :!: :!: :!: getuigt niet van naastenliefde, hahaha

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 mar 2014 14:17

ben db bd schreef:@ Teus, ik meen u te leren kennen als een uitermate wellicht (over-)gevoelig mens. Als ik tegen u schrijf, hoop ik daar rekening mee te houden.
Verder neem ik uiteraard geen standpunten in om mensen te lijmen, maar om misstanden aan de kaak te stellen. (dat zijn 2 totaal verschillende dingen hoor)

Dank je dat je bereidt bent er rekening mee te houden maar het hoeft niet hoor, ik kan wel wat hebben.
Graag lelijk doen over interpreteren of aan de kaak stellen is m.i.ook wel wat anders.

ben db bd schreef:In heel de maatschappij kom je het onzinnige verdraaien, tot verkrachten toe van teksten in welk stuk dan ook, niet zo tegen als in het z.g. 'interpreteren' van GODS HEILIGE WOORD.
Als dat correct zou zijn, dan zou het de Almachtige Allerhoogste wel heel zeer erg slecht gelukt zijn om Zijn boodschap aan de mensheid over te laten brengen.
Daar geloof jij toch zelf ook niet in?

God heeft Zijn Woord correct gebracht alleen het is niet zomaar een boek. De titel van dit topic gaat over 2 manieren hoe je de Bijbel kunt lezen maar je kunt hem ook nog op een andere manier lezen, n.l. gedreven door de Heilige Geest.
Als God woorden uit de Bijbel geeft tot bemoediging of kennisgeving, uit kennisgeving van God ontstaat bemoediging, dan is het niet theologisch interpreteren of gewoon lezen.
Als de Heilige Geest erin mee komt heeft het ook een diepere betekenis voor je want die komt als je er echt om verlegen zit, al langer met een vraag zit zeg maar. En dan nog heeft het wel eens uitleg van een voorganger of dominee nodig, omdat hun kennis groter is en God zulke mensen ook bedoeld heeft voor zulk soort dingen. Bij een z.g. meer geoefend kind van God is dat veelal direct duidelijk wat God bedoelt. Het begrijpend lezen van de Bijbel kan eigenlijk alleen door de Geest gedreven want je begrijpt de bijbel pas als Christus in je is en daar door de Heilige Geest ontvangen hebt. Dan nog is bestuderen noodzakelijk.
Foute interpretaties gebeuren schrikbarend veel door verschillende stromingen.
Een klein voorbeeld, wat is de uitleg van het verhaal van de verloren zoon?
Ik denk dat er vele zeggen dat het de zondekennis voorstelt om genade te kunnen ontvangen. Mij is het jaren voorgehouden maar is grandioos fout.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 mar 2014 16:37

mohamed schreef:Als er iets gezegd wordt wat je niet bevalt begin je altijd over naastenliefde, een herkenbaar patroon. Zoals je al gevraagd werd: wat heeft deze discussie met naastenliefde van doen? Leg dat nou eerst eens even uit voordat je ons nog ergert (1 Kor 8,13).

Tja, op de een of andere manier hebben veel mensen de mond vol over hun eigen Bijbelse mening en vinden het op basis daarvan enorm christelijk om gereformeerde christenen continu zwart te maken. Het woord naastenliefde blijkt in dit verband als een rode lap te werken, want het trekt zelfs jou hier aan. Is naastenliefde een vies woord ofzo? Als je de vraag die je formuleert serieus bedoelt, stel hem dan nog eens, want ik kan me niet voorstellen dat jij de link niet ziet.
Bedreigen is zeker de volgende deugd na wrok?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 mar 2014 18:39

alexander91 schreef:Tja, op de een of andere manier hebben veel mensen de mond vol over hun eigen Bijbelse mening en vinden het op basis daarvan enorm christelijk om gereformeerde christenen continu zwart te maken.
Tja, op de een of andere manier zien een aantal gereformeerden een mening die afwijkt van de hunne als een persoonlijke aanval.
Ze doen ook net alsof we zelf het buskruit hebben uitgevonden, we hebben alleen maar enkele dingen een beetje anders geleerd dan jullie.
Vooralsnog schijnt het mij toe dat ze -wanneer ze geen tegenargument paraat hebben- zielig gaan doen over een (eventueel) verkeerd woord, of de manier waarop iets gezegd wordt.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”