Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wil God Zich aan sommige verheerlijken?

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 15:48

Ik heb het niet genegeerd, ik heb je daarna telkens geantwoord!
Wat moet ik nu nog verder uitleggen, aangezien je hebt aangegeven dat het een verzinsel is en voor mij is de uitverkiezing Bijbels. PUNT.
Dus als je dan toch, willens en wetens, tegen Gods Woord ingaat, heb je er of niks van begrepen, of je draait het zo dat het voor jezelf draaglijker is, begrijpelijker is.
Wat is er nu zo moeilijk om te geloven dat het enkel Genade is?
Als de Heere je stilzet en je laat zien wie en wat je bent, praat je niet meer zo hoor naamloos!
Want zolang er nog hoogmoed in de mens is, dus als hij nog e.e.a. meebrengt, is zelfonderzoek wel op zn plaats.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 16:15

schelpje3 schreef:Ik heb het niet genegeerd, ik heb je daarna telkens geantwoord!
Je hebt niet één keer gezegd waar ik in de bijbel kan vinden dat je een vijand bent, en niet wil bukken onder Gods wil, als je niet in de uitverkiezing gelooft op de manier waarop jij en v.d. Groe dat doen.
Er staat in de bijbel dat je beslist niet verloren gaat als je in Jezus gelooft. En niet dat je een vijand bent (en dus verloren gaat) wanneer je niet in de uitverkiezing gelooft. Als je niets van de uitverkiezing snapt, maar wel in Jezus gelooft ben je behouden, zegt God.
schelpje3 schreef:Wat moet ik nu nog verder uitleggen, aangezien je hebt aangegeven dat het een verzinsel is en voor mij is de uitverkiezing Bijbels. PUNT.
Prima. PUNT.
schelpje3 schreef:Dus als je dan toch, willens en wetens, tegen Gods Woord ingaat, heb je er of niks van begrepen, of je draait het zo dat het voor jezelf draaglijker is, begrijpelijker is.
Ik ga niet tegen Gods woord in, zeker niet willens en wetens.
schelpje3 schreef:Wat is er nu zo moeilijk om te geloven dat het enkel Genade is?
Niks, helemaal niks. Wat is er zo moeilijk om te geloven dat je die genade wel moet aannemen? Anders heb je er nl niets aan.
schelpje3 schreef:Als de Heere je stilzet en je laat zien wie en wat je bent, praat je niet meer zo hoor naamloos!
Want zolang er nog hoogmoed in de mens is, dus als hij nog e.e.a. meebrengt, is zelfonderzoek wel op zn plaats.
Hier ga je te ver. Ik zeg tegen jou ook niet: als de Heer je zijn evangelie openbaart, dan praat je niet zo hoor Schelpje. Dan gaat die nederige hoogmoed die je mee wilt nemen er wel af. Zelfonderzoek dringend gewenst!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 21 mar 2014 16:26

*Op verzoek verwijderd.*
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 05 jan 2019 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 16:32

naamloos schreef:Hier ga je te ver. Ik zeg tegen jou ook niet: als de Heer je zijn evangelie openbaart, dan praat je niet zo hoor Schelpje. Dan gaat die nederige hoogmoed die je mee wilt nemen er wel af. Zelfonderzoek dringend gewenst!

Dit laatste zei ik niet tegen jou, maar in het algemeen en daar sluit ik mezelf bij in!!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 16:36

Pcrtje schreef:Wat zijn dit soort uitspraken toch vaak misbruikt om mensen die niet dezelfde overtuiging als jij hebben op een gruwelijke manier binnen jouw perkje te houden!
Dat is dus precies het punt: gereformeerden belijden de idee van onwederstandelijke genade. Kort gezegd: er is niets aan te nemen door een mens.

Er wordt niemand gedwongen binnen dat perkje te blijven, dat is vrije keuze.
Als God de mens genade schenkt, kan een mens niet anders meer dan aannemen!
DAT is nou gereformeerd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 16:46

Pcrtje schreef: Dat is dus precies het punt: gereformeerden belijden de idee van onwederstandelijke genade. Kort gezegd: er is niets aan te nemen door een mens.

Kijk eens Pcrtje, hoe mooi het hier wordt uitgelegd:

Ik heb laatst gehoord dat er honderden keren in de Bijbel staat: ‘Bekeer u!’. Toch kunnen we onszelf niet bekeren? Hij bekeert toch alleen die Hij uitverkoren heeft?

Je hebt gelijk als je stelt dat er vele, vele keren in de Bijbel gesproken wordt over Bekering. Mozes roept in Deut. 30: 2 het volk op dat ze zich zouden ‘bekeren tot de Heere hun God’. In Jeremia 3: 12 lezen we: ‘Bekeer u, gij afgekeerde Israel’. En ook de profeet Ezechiël heeft geprofeteerd: ‘Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen’ (Ezech. 33: 11). Ook het Nieuwe Testament staat er vol van. De Heere Jezus heeft gewezen op de noodzaak van bekering. Wisten de profeten dan niet dat er een uitverkiezing was? Jazeker. Ook de Heere Jezus Zelf wist dit. Toch heeft Hij het gepreekt en moet de eis van de bekering ook vandaag gepreekt worden. Als wij onbekeerd sterven, is dit eigen schuld. In het paradijs waren we volmaakt op God gericht. Het ligt dus niet aan God, maar aan de mens. Alleen in een weg van bekering en geloof in Christus is er het eeuwige leven. Heb je het wel eens geprobeerd?

Dan kom je er inderdaad achter dat je het niet kan. Beter gezegd: Niet wil. Wij leven van huis uit in vijandschap met God. Bekering is: inkeer, afkeer en terugkeer. Tot jezelf inkeren met berouw en droefheid over je zonden. Bekering is jezelf afkeren van de zonde zoals je je afkeert van iets dat bijvoorbeeld giftig is. Bekeren is ook terug keren tot God je Schepper. Deze eis van bekering ligt er. Niemand zou er komen als er niet meer was dan deze eis. Wat een wonder: God heeft mensen verkoren tot zaligheid. Zij zijn even slecht en onbekeerlijk. Maar God werkt in hen ‘het willen en het werken naar Zijn welbehagen’ (Fill 2: 13). God laat niet alleen in de val liggen, maar Hij haalt er uit. De verkiezing is een deur tot God. Omdat er een verkiezing is kan het voor jou nog.

Je vindt in de Bijbel dus de oproep tot bekering en de verkiezing naast elkaar. Hoe moet je daar mee omgaan? Naast elkaar laten staan. Het zijn twee sporen die naast elkaar lopen, zoals een treinspoor. Als je het ene spoor bij het andere spoor wil brengen, ontspoort de trein. Je ontspoort als je alleen de verantwoordelijkheid en de eis tot bekering benadrukt of alleen de verkiezing. Laat de eis tot bekering je brengen tot het gebed om bekering. Wat de Heere eist, wil Hij Zelf ook geven. Lees maar eens Handelingen 5: 31: ‘Deze heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker om Israel te geven bekering en vergeving der zonden’. Augustinus zei het al: Geeft dan wat U begeert en U zult niet tevergeefs bevolen hebben.
gergemalblasserdam

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 17:09

naamloos schreef:Wat is er zo moeilijk om te geloven dat je die genade wel moet aannemen? Anders heb je er nl niets aan.
Pcrtje schreef:Dat is dus precies het punt: gereformeerden belijden de idee van onwederstandelijke genade. Kort gezegd: er is niets aan te nemen door een mens.
::((Als er wat wordt aangeboden (en dat is zo), dan is er ook wat aan te nemen. En iedereen die gelooft heeft Hem gewoon aangenomen hoor.?:|
En genade wordt niet onwederstandelijk door de strot gedrukt, echt niet hoor!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 21 mar 2014 17:11

naamloos schreef:En genade wordt niet onwederstandelijk door de strot gedrukt, echt niet hoor!
Dan ben je dus niet gereformeerd. ^^
"Een libelle zweeft over het water..."

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 mar 2014 17:19

naamloos schreef: ::((Als er wat wordt aangeboden (en dat is zo), dan is er ook wat aan te nemen. En iedereen die gelooft heeft Hem gewoon aangenomen hoor.?:|
Het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 mar 2014 17:31

Pcrtje schreef:Dan ben je dus niet gereformeerd. ^^
Gelukkig wil God ook evangelischen hebben! :D
Jvslooten schreef:Het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.
Adres van deze woorden van Paulus: aan al de heiligen in Christus Jezus die in Filippi zijn, met de opzieners en diakenen ...
Opdracht tot levensheiliging aan gelovigen.

Een van mijn lievelingsteksten :D als je tenminste het voorafgaande niet vergeet: werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven ...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mar 2014 17:42

naamloos schreef:Adres van deze woorden van Paulus: aan al de heiligen in Christus Jezus die in Filippi zijn, met de opzieners en diakenen ...
Opdracht tot levensheiliging aan gelovigen.

Een van mijn lievelingsteksten :D als je tenminste het voorafgaande niet vergeet: werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven ...

Het blijft toch maar een hele job, iedere keer weer, om de gereformeerde mens de context erbij te laten nemen, he :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 mar 2014 17:53

Nou vooruit dan, nu met gratis context:

1 Beginnen wij onszelf weer aan te bevelen? Of hebben wij, zoals sommigen, aanbevelingsbrieven voor u nodig, of aanbevelingsbrieven van u?
2 U bent onze brief, geschreven in onze harten, gekend en gelezen door alle mensen.
3 Het is immers openbaar geworden dat u een brief van Christus bent, door onze bediening opgesteld, geschreven niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet op stenen tafelen, maar op tafelen van vlees, van de harten.
4 Zo'n vertrouwen nu hebben wij door Christus op God.
5 Niet omdat wij van onszelf bekwaam zijn iets te denken, als was het uit onszelf, maar onze bekwaamheid is uit God.
6 Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
7 Als nu de bediening van de dood, met letters in stenen gegrift, in heerlijkheid was, zodat de Israëlieten hun ogen niet op het gezicht van Mozes gericht konden houden vanwege de heerlijkheid van zijn gezicht, hoewel die tenietgedaan zou worden,
8 hoeveel te meer zal dan de bediening van de Geest in heerlijkheid zijn?
9 Want als de bediening van de verdoemenis al heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening van de gerechtigheid overvloedig in heerlijkheid.
10 Immers, zelfs dat wat verheerlijkt was, is in dit opzicht niet heerlijk geweest, vergeleken met de allesovertreffende heerlijkheid.
11 Want als wat tenietgedaan wordt in heerlijkheid was, veel meer is wat blijft in heerlijkheid.
12 Omdat wij dan een dergelijke hoop bezitten, gaan wij met veel vrijmoedigheid te werk,
13 en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt.
14 Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus.
15 Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart.
16 Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen.
17 De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.
18 Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt.

2 Korinthe 3
Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 mar 2014 18:13

schelpje3 schreef:Als God de mens genade schenkt, kan een mens niet anders meer dan aannemen!
Zo is het!
naamloos schreef:Als er wat wordt aangeboden (en dat is zo), dan is er ook wat aan te nemen. En iedereen die gelooft heeft Hem gewoon aangenomen hoor.
Heel gewoon is dat niet, dat heet genade. Ik heb Hem lief, omdat Hij mij eerst lief heeft gehad. Dat blijft een zaak van verwondering en dankbaarheid.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 mar 2014 18:28

Teus schreef:

Uitverkiezing hanteren zoals refo's het doen is recht tegen Gods soevereiniteit in gaan.
Sommige die uitverkoren zijn terwijl God zegt dat Hij wilt dat ALLE mensen het eeuwige leven krijgen, dat is pas God aantasten in Zijn soevereiniteit.
Wel typerend een uitgesproken refo gedachte.
Altijd te klein denken van God.
Weinig uitverkoren terwijl God zegt dat het voor alle is en een schare die niemand tellen kan.
Zeuren over oude zonden terwijl God zegt dat Hij ze weggedaan heeft.
Bewust gebonden blijven terwijl God vrijheid in Christus gegeven heeft.

Het stuk waar het uiteindelijk om gaat, gaat tegen de uitverkiezing in.

Speedy schreef:Dit is nou een trieste posting. Harde verwijten die je alleen uit frustratie kan maken. De uitverkiezing laat juist Gods soevereiniteit staan! Dat is het punt wat Gomarus juist wilde maken tegen Arminius en wat de Remonstranten niet wilden begrijpen. De Remonstranten willen zelf kiezen, willen zelf geloven ..... en dan de ander verwijten dat ze aan Gods soevereiniteit komen? Dit is geen discussieren meer, maar smerige verwijten maken die je niet kan staven.

Speedy schreef:En dan maar elke keer zeggen dat je niet wilt dat je postings hard overkomen en dat je niet wilt kwetsen .....

Het zijn feiten en heeft met gedrag te maken niet mensen zelf.
Zeker ben ik gefrustreerd omdat het tegen de wil van God in gaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 mar 2014 18:40

Teus schreef:Het zijn feiten en heeft met gedrag te maken niet mensen zelf.
Zeker ben ik gefrustreerd omdat het tegen de wil van God in gaat.

Het zijn jouw problemen en op zo'n manier toon je geen enkel respect voor anderen op dit forum!

En jij gaat niet over de wil van God. Jij verwijt anderen dat ze aan Gods soevereiniteit komen, maar je moet maar in de spiegel kijken om te zien wat je zelf doet.

Ik heb al laten zien dat de DL duidelijk laat zien dat men God God laat en dat is wat anders dan wat jij doet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “Archief”