Schoolproject

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Een_buitenstaander

Schoolproject

Berichtdoor Een_buitenstaander » 20 mar 2014 16:54

Hallo allemaal,

Wij doen op school voor maatschappijleer een project over vooroordelen.
Ik heb gemerkt dat ik soms de neiging heb om te generaliseren als het om refo's gaat. Dit vindt ik heel erg en ik heb besloten me hierop te focussen en te proberen een eerlijker beeld te krijgen over refo's.

Ik wil u vragen of u een paar vragen voor me wil beantwoorden. Maak het antwoord zo lang als u wilt.

1.Bij welke kerk hoort u en waarom heeft u die kerk gekozen?

2. Naar wat voor school(reformatorisch/christelijk/openbaar) ga je/ gaan uw kinderen/zouden uw kinderen heengaan? Waarom juist zo'n school?

3. Vind u dat meisjes en vrouwen rokken moeten dragen, waarom wel/niet?

4. Hoe staat u tegenover evangelisatie? Hoe zou u het aanpakken?

5. Hoe gaat u om met mensen die niet Christelijk zijn? Waarom doet u dat zo?

6. Hoe kijkt u aan tegen Christenen uit een andere kerk, bijvoorbeeld evangelische christenen? Waarom?

7. Is er een vooroordeel dat veel mensen tegen u hebben? Zo ja, waarover en hoe is het echt?

Bij voorbaat hartelijk dank.
Laatst gewijzigd door Een_buitenstaander op 20 mar 2014 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Schoolproject

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2014 17:00

Het is veel makkelijker (voor het bijvoegen van gegevens aan je onderzoek en voor het optellen van totalen en dergelijke) als je op een van de vele gratis enquête sites een enquête aanmaakt en mensen het daar laat invullen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mar 2014 17:06

Ik hoor bij de katholieke Kerk. Ik ben daartoe geroepen en hecht waarde aan haar sacramenten.

2. Naar wat voor school(reformatorisch/christelijk/openbaar) ga je/ gaan uw kinderen/zouden uw kinderen heengaan?

Als ik kinderen zou hebben zou ik ze waarschijnlijk naar een katholieke basisschool sturen. Simpelweg omdat die beter aangeschreven staat dan de openbare school hier in het dorp.

Mogen wel, moeten niet. Een ieder moet daar zelf maar een keuze in maken.

Niet afwijzend, ik zou het aanpakken door het goede voorbeeld te geven en daadwerkelijk interesse te tonen in mensen. Niet door opdringerig langs deuren te gaan of mensen op straat lastig te vallen.

Net zoals met mensen die wel christelijk zijn. Ik doe dat zo omdat ze ook mensen zijn.

6. Hoe kijkt u aan tegen Christenen uit een andere kerk, bijvoorbeeld evangelische christenen? Waarom?

Dat verschilt van mens tot mens.

7. Is er een vooroordeel dat veel mensen tegen u hebben? Zo ja, waarover en hoe is het echt?

Vast wel, maar dat interesseert me vrij weinig.

Voor verduidelijking vraag gerust.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 20 mar 2014 17:29

Een_buitenstaander schreef:Hallo allemaal,

Wij doen op school voor maatschappijleer een project over vooroordelen.
Ik heb gemerkt dat ik soms de neiging heb om te generaliseren als het om refo's gaat. Dit vindt ik heel erg en ik heb besloten me hierop te focussen en te proberen een eerlijker beeld te krijgen over refo's.

Ik wil u vragen of u een paar vragen voor me wil beantwoorden. Maak het antwoord zo lang als u wilt.

2. Naar wat voor school(reformatorisch/christelijk/openbaar) ga je/ gaan uw kinderen/zouden uw kinderen heengaan?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Christelijke gereformeerde kerk (CGK). Ik hoor bij deze kerk omdat ik er als kind gedoopt ben en ik geen redenen zie om van kerk te moeten veranderen. De kerk sluit namelijk goed aan bij mijn geloofsbeleving. Mocht ik in de toekomst van woonplaats veranderen, dan zou ik mij waarschijnlijk aansluiten bij de CGK ter plaatse, of misschien bij de HHK, of de GG. Dat hangt een beetje af van de gemeente zoals die daar is.

Ik heb zelf op drie (i.v.m. verhuizingen) basisscholen gezeten. Ook het voortgezet onderwijs heb ik gevolgd aan een reformatorische school, beide omdat mijn ouders daar belang aan echten. Hierna heb ik een MBO opleiding gevolgd aan een andere reformatorische school, hier heb ik zelf voor gekozen (ik kon voor desbetreffende opleiding kiezen tussen openbaar of reformatorisch). Ik volg nu een HBO-opleiding in de weekenden, aan een openbare hogeschool. Opvallend is wel dat bijna de helft van mijn studiegenoten tot de reformatorische gezindte behoord.

Nee, niet perse. Ik vind wel dat wij mensen ons netjes (zedig) horen te kleden, een rok kan daar een goede uitingsvorm van zijn.

Heel positief. In mijn eigen omgeving kom ik eigenlijk maar heel weinig niet-kerkelijken tegen, maar via internet (met name Twitter) heb ik bijvoorbeeld wel regelmatig contact met mensen waarbij merkbaar interesse is in het christelijk geloof. Soms leid dit tot hele mooie, blije, waardevolle resultaten. Verder steun ik ook verschillende evangelisatieprojecten (in binnen- en buitenland) financieel.

Gewoon, niet anders dan me christenen. Het enige verschil is dat ik met christenen vaak meer raakvlakken heb.

Dat varieert tussen heel positief en heel negatief. Sommige christen hebben een geloofsbeleving die dermate ver van mij af staat dat ik daar praktisch geen verbondenheid mee ervaar. Ontzettend jammer nu ik er zo over na denk, maar wel waar.

Vooroordelen niet echt. Vaak wel bepaalde beelden die nogal vertekend zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de invulling van de zondagse diensten bijvoorbeeld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 10:25

CGK momenteel. Die was dichtbij en de mensen zijn er warm en hartelijk. Mijn vrouw was ook al eens lid van een CGK geweest

2. Naar wat voor school(reformatorisch/christelijk/openbaar) ga je/ gaan uw kinderen/zouden uw kinderen heengaan? Waarom juist zo'n school?

christelijk basisonderwijs, daarna nog geen idee. Ligt er erg aan waar je woont. Ik zou ze geen uren per dag laten reizen.

Absoluut! Omdat rokken heel leuk zijn / kunnen zijn. Maar daarnaast mogen ze ook broeken aan :)

Evangelisatie is geen ding wat je kan gaan doen, zo van: Dat lijkt me wat, laat ik in een evangelisatiecommissie gaan. Evangelisatie hoort tot de levenshouding van iedere christen. Hoe iedereen dat doet is verschillen. Praat gewoon op je sportvereniging, met je buren, vrienden enz. En bovenal: Sta voor ze klaar, wees behulpzaam, vriendelijk. Dan komen de vragen vanzelf.

Gewoon, het zijn net zo goed mensen.

Dat zijn ook mijn broers en zussen. Omdat ze zich afhankelijk weten van het offer van Jezus Christus, Hem willen dienen.... en door Hem hebben we dezelfde Vader. Jezus kijkt niet naar van welk kerkverband je lid bent.

Bij mijn weten niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2014 10:37

Een_buitenstaander schreef:1.Bij welke kerk hoort u en waarom heeft u die kerk gekozen?

Wij zijn lid van een vrijgemaakte gemeente, omdat de echte die-hard refokerken voor mij te zwaar waren hebben we een kerk gezocht die qua uitstraling wat "normaler" is, maar qua leer wel redelijk behoudend.
Een_buitenstaander schreef:2. Naar wat voor school(reformatorisch/christelijk/openbaar) ga je/ gaan uw kinderen/zouden uw kinderen heengaan? Waarom juist zo'n school?

Zelf heb ik nooit op een christelijke school gezeten (al was de hogeschool waar ik een jaar heb gezeten op papier RK).
Onze kinderen gaan naar een vrijgemaakte school, maar we hebben lang getwijfeld tussen deze school en de Protestants Christelijke basisschool. Vanwege de kledingreglementen is een reformatorische school (hoewel mijn vrouw daar wél werkt) voor mij ontoelaatbaar.
Een_buitenstaander schreef:3. Vind u dat meisjes en vrouwen rokken moeten dragen, waarom wel/niet?

Van mij mogen ze, maar over het algemeen vind ik een broek beter staan...;-).
Vandaar ook mijn veto over een refo-school voor onze kinderen.
Een_buitenstaander schreef:4. Hoe staat u tegenover evangelisatie? Hoe zou u het aanpakken?

De beste methode is mijns inziens door op een christelijke manier in het leven te staan.
Dan komen de vragen vanzelf.
Een_buitenstaander schreef:5. Hoe gaat u om met mensen die niet Christelijk zijn? Waarom doet u dat zo?

Op dezelfde manier als niet-christenen. De reden daarvoor is dat het ook gewoon mensen zijn.
Ik hoop echter op hen (maar ook op medechristenen) een positieve indruk van het geloof achter te laten.
Een_buitenstaander schreef:6. Hoe kijkt u aan tegen Christenen uit een andere kerk, bijvoorbeeld evangelische christenen? Waarom?

Overwegend positief, al heb ik vaak wel moeite met het ondoordacht-wettische wat ik in de meest rechtse vleugel tegenkom, en kan ik de hallelujah-sfeer in de meest linkerflank maar moeilijk begrijpen.
Een_buitenstaander schreef:7. Is er een vooroordeel dat veel mensen tegen u hebben? Zo ja, waarover en hoe is het echt?

Ja, na mijn bekering dachten mensen dat ik nooit meer gitaar zou spelen, nooit meer een avondje naar de kroeg zou gaan en zou stoppen met sporten.
Géén van deze aannames is uitgekomen ;-)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 10:43

Ik behoor tot de Christelijke Gereformeerde Kerk, ben daar in gedoopt, heb belijdenis gedaan. Ik ben er dus in "geboren en gebleven".

De kinderen hebben allen op een Prot. Christelijke basisschool gezeten, de reformatorische was iets te ver weg. De reformatorisch middelbare was niet bij alle kinderen favoriet, dus we hebben ook het seculiere middelbare meegemaakt.

Ja en nee. Bij voorkeur een rok, en zeker als je naar de kerk gaat, maar er zijn omstandigheden waarin een broek wel geoorloofd is. Zoals sporten, kou, klussen enz. Mijn dochter draagt soms een broek onder een te kort jurkje. Ik ben dus niet mordicus tegen.

Evangelisatie is op zich goed, alleen houd ik niet zo van de opdringerige manier. Dus bij mensen aanbellen, dat werkt niet. Een christen moet een lichtend licht en zoutend zout zijn. Dat wil zeggen dat je gedurende de dag kan laten zien wie God voor jou is en hoe jouw leven wordt geleid en beïnvloed door Hem.

Hetzelfde als allerlei andere mensen. Vriendelijk, open, begripvol. Als iemand bijvoorbeeld ernstig ziek is, vraag ik of hij het goed vindt dat ik voor hem bid. Niet iedereen wil dat, helaas.

Niet anders dan tegen andere mensen. Met name evangelische christenen zijn over het algemeen heel vriendelijk, eerlijk en gunnend aan andere mensen. De manier waarop zij geloven is echter niet de mijne, maar ik respecteer het.

Ik denk het wel, soms. Als mensen mij zien en even later horen dat ik kerk in de CGK, hoor ik soms: ben jij van de zwartekousenkerk? :shock:
(En in onze kerk worden helemaal geen zwarte kousen gedragen.)
En dan krijg je vragen als: mag dat van jouw geloof? Wat doen jullie nou op zondag?
Mag je dit en moet je dat?

Anno 2014 moeten er nog veel misverstanden en vooroordelen worden weggeruimd. :wink:

Succes met je project d:)b

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 21 mar 2014 11:49

*Verwijderd.*
"Een libelle zweeft over het water..."

Terug naar “Archief”