Blanco stemmen, goede optie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Blanco stemmen, goede optie?

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 16:50

Bambi schreef:'t Is alleen zo jammer dat die geen landelijke partij achter zich hebben staan, die in den Haag weer dingen aan kunnen kaarten.

Het punt is ook dat als veel Christenen zo denken, dat de Christelijke partijen niet zo groot zijn en zo minder in te brengen hebben.

Valt ook niet mee om de misleidingen van de duvel te onderscheiden hè?
Die zich altijd voordoet als een engel des lichts, je zou er bijna intrappen.

Voordeel daarvan is aan de andere kant dat ze geen landelijke partij achter zich hebben die omwille van de macht hun eigen kiezers bedriegen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 17:28

Bambi schreef:'t Is alleen zo jammer dat die geen landelijke partij achter zich hebben staan, die in den Haag weer dingen aan kunnen kaarten.

Het punt is ook dat als veel Christenen zo denken, dat de Christelijke partijen niet zo groot zijn en zo minder in te brengen hebben.

Valt ook niet mee om de misleidingen van de duvel te onderscheiden hè?
Die zich altijd voordoet als een engel des lichts, je zou er bijna intrappen.

Beetje kortzichtig he :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2014 17:37

Marnix schreef:Beetje kortzichtig he :)

Ik vind het juist kortzichtig als een Christen voor een niet-Christelijke partij kiest, omdat die zo'n Christelijk klinkend programma heeft.

Als God in het Oude-Testament een leider over het volk aanstelde, was dat altijd een gelovige.
En als die tegen Gods Wil inging werd Hij door God erop gewezen.

Denk je dan niet dat het Gods Wil is om op een Christelijke partij te stemmen en die partij erop te wijzen als ze zaken niet Christelijk aanpakken?
Of vinden Christenen dat al te zwaar?
Al veel te veel hun eigen wil aan te moeten passen aan de Wil van God?

fri
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor fri » 19 mar 2014 17:45

fri schreef:Hoi,

hier beetje zelfde probleem. Ik stem normaal gesproken al jaren SGP. Echter, bij ons doet dit jaar SGP niet mee. Nu doen CU en CDA wel mee. CDA vind ik niet echt christelijk, CU wel meer. Probleem is dat de lijsttrekker van CU een nogal vreemde man is, die heel erg bezig is met zijn eigen carriere, ipv echt de christelijke waarden naar voren te brengen.

Ik heb er ook over nagedacht blanco te gaan stemmen. Toch kies ik voor CU. Ook al ben ik er lang niet allemaal mee eens; er is toch nog een 'christelijke vinger' in de pap. Als je blanco stemt, kan het net die stem zijn die nodig was voor die 1e zetel.
Vandaar dat ik er vanaf heb gezien .

Bovendien, ik weet niet hoeveel zetels de CU heeft maar als ze er standaard in ieder geval 1 hebben kan je dus gewoon op de nummer 2 van de lijst stemmen bijvoorbeeld.[/quote]

Ga ik ook doen :P

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 17:59

We zijn inmiddels geweest, lekker stil rond etenstijd, en ik heb op een christelijke partij gestemd, maar niet op de lijsttrekker.
Ik heb de afzonderlijke kandidaten nader bestudeerd, voorzover mogelijk en deze sprak me het meeste aan.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 19 mar 2014 18:32

Met stemwijzers kom ik standaard op christelijke partijen uit... Maar die paar afwijkende standpunten zijn toch te groot om daar op te stemmen.

Ik heb bijna altijd op dezelfde partij gestemd. Omdat ik trouw een goede eigenschap vond en ook de partij in mindere tijd wilde steunen. Dit jaar voor het eerst weer op een andere partij gestemd. Niet vanwege het landelijk beleid maar het lokale.

voor Europa overweeg ik blanco te stemmen omdat er echt geen een partij is die ik daar kan steunen, maar dat moeten ze wel weten daarom blanco.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 19:43

shrew schreef:Met stemwijzers kom ik standaard op christelijke partijen uit... Maar die paar afwijkende standpunten zijn toch te groot om daar op te stemmen.

Ik heb bijna altijd op dezelfde partij gestemd. Omdat ik trouw een goede eigenschap vond en ook de partij in mindere tijd wilde steunen. Dit jaar voor het eerst weer op een andere partij gestemd. Niet vanwege het landelijk beleid maar het lokale.

voor Europa overweeg ik blanco te stemmen omdat er echt geen een partij is die ik daar kan steunen, maar dat moeten ze wel weten daarom blanco.

Stemmen voor Europa is inderdaad moeilijk.
De enige partijen die echt een standpunt over Europa hebben zijn D66, PVV en SP.
voor mij vallen alle drie de partijen af, maar de rest heeft niet echt een helder beeld over wat ze met Europa willen.
Maar het ging over de gemeenteraad, en de meeste gemeenten zijn toch kleiner dan Europa vermoed ik...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 20:18

Och ja, dan mogen we weer.
Ik denk dat ik qua Europa toch maar weer zeg: hier snap ik toch niets van, het wordt maar weer mijn standaardlijst...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 20:34

Rozijn schreef:Och ja, dan mogen we weer.
Ik denk dat ik qua Europa toch maar weer zeg: hier snap ik toch niets van, het wordt maar weer mijn standaardlijst...

Provinciale staten is ook al zo iets wazigs. Volgens mij zijn dat verkapte eerste kamer verkiezingen.
Maar da's volgend jaar pas.

Terug naar “Archief”