Blanco stemmen, goede optie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Blanco stemmen, goede optie?

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 12:25

Als ik de stemwijzer van mijn woongemeente invul, krijg ik een andere politieke partij toegewezen, waar ik niet op wil stemmen.
Ik heb even verder gekeken en als je eigenlijk niet tot een juiste keuze kunt komen, kun je een blanco stem uitbrengen.

Dit vond ik over de blanco stem:

Een blanco stem is een keuzeoptie tijdens verkiezingen. Door zijn naam is het de meest omstreden of verwarrende keuzeoptie in de stemprocedure: de blanco stem wordt over het algemeen verward met de onthouding van stemmen. Er is echter wel degelijk een verschil. Op het moment dat je niet gaat stemmen zal er ook niks gebeuren ten opzichte van de verkiezingsuitslag, je stem wordt simpelweg niet doorberekend in de kiesdeler. Echter, op het moment dat je een blanco stem uit brengt zal deze wel doorberekend worden in de kiesdeler, terwijl geen van de partijen een percentage van jou, als stemgerechtigde burger, krijgt.

Wat nog nooit gebeurd is, ik twijfel nog steeds. :?
Heeft één van jullie wel eens blanco gestemd en zo ja, waarom?

Het gaat uitsluitend over de gemeenteraadsverkiezingen!
Misschien is het goed om de landelijke en provinciale verkiezingen even buiten de discussie te laten, voor nu althans.

Ik voel me eigenlijk niet volledig vertegenwoordigd door een politieke partij in de gemeenteraad.
Wat nu te doen?

fri
Verkenner
Verkenner

Re: Blanco stemmen, goede optie?

Berichtdoor fri » 19 mar 2014 12:34

schelpje3 schreef:Als ik de stemwijzer van mijn woongemeente invul, krijg ik een andere politieke partij toegewezen, waar ik niet op wil stemmen.
Ik heb even verder gekeken en als je eigenlijk niet tot een juiste keuze kunt komen, kun je een blanco stem uitbrengen.

Dit vond ik over de blanco stem:

Een blanco stem is een keuzeoptie tijdens verkiezingen. Door zijn naam is het de meest omstreden of verwarrende keuzeoptie in de stemprocedure: de blanco stem wordt over het algemeen verward met de onthouding van stemmen. Er is echter wel degelijk een verschil. Op het moment dat je niet gaat stemmen zal er ook niks gebeuren ten opzichte van de verkiezingsuitslag, je stem wordt simpelweg niet doorberekend in de kiesdeler. Echter, op het moment dat je een blanco stem uit brengt zal deze wel doorberekend worden in de kiesdeler, terwijl geen van de partijen een percentage van jou, als stemgerechtigde burger, krijgt.

Wat nog nooit gebeurd is, ik twijfel nog steeds. :?
Heeft één van jullie wel eens blanco gestemd en zo ja, waarom?

Het gaat uitsluitend over de gemeenteraadsverkiezingen!
Misschien is het goed om de landelijke en provinciale verkiezingen even buiten de discussie te laten, voor nu althans.

Ik voel me eigenlijk niet volledig vertegenwoordigd door een politieke partij in de gemeenteraad.
Wat nu te doen?

Hoi,

hier beetje zelfde probleem. Ik stem normaal gesproken al jaren SGP. Echter, bij ons doet dit jaar SGP niet mee. Nu doen CU en CDA wel mee. CDA vind ik niet echt christelijk, CU wel meer. Probleem is dat de lijsttrekker van CU een nogal vreemde man is, die heel erg bezig is met zijn eigen carriere, ipv echt de christelijke waarden naar voren te brengen.

Ik heb er ook over nagedacht blanco te gaan stemmen. Toch kies ik voor CU. Ook al ben ik er lang niet allemaal mee eens; er is toch nog een 'christelijke vinger' in de pap. Als je blanco stemt, kan het net die stem zijn die nodig was voor die 1e zetel.
Vandaar dat ik er vanaf heb gezien .

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 12:44

Ik heb nu meerdere malen de stemwijzer ingevuld, telkens andere antwoorden aangeklikt en desondanks krijg ik steeds dit te lezen:
De combinatie van antwoorden die u heeft gegeven, wordt niet vertegenwoordigd door een partij die momenteel verkiesbaar is in uw gemeente. Het is dan ook niet verstandig om een van de verkiesbare partijen alsnog uw volmacht te geven om beslissingen te maken waar u het mogelijk niet mee eens bent.

Wij adviseren u daarom dan ook om blanco te stemmen. Door het uitbrengen van een blanco stem, geeft u aan dat u zich niet vertegenwoordigd voelt door de verkiesbare partijen.

En zo ingewikkeld zijn die vragen helemaal niet, noch mijn antwoorden. 8-[

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2014 12:50

Je hoeft je alleen maar af te vragen, welke partij Gods standpunten het best vertegenwoordigt.

Dat is de beste kieswijzer.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 13:18

Dat is natuurlijk helemaal waar, maar... het is nog niet altijd makkelijk om te bepalen welke partij dat het meeste doet. Niet één helemaal, niet één helemaal niet...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 13:44

Rozijn schreef:Dat is natuurlijk helemaal waar, maar... het is nog niet altijd makkelijk om te bepalen welke partij dat het meeste doet. Niet één helemaal, niet één helemaal niet...

Er was maar één vraag, nl. over de koopzondagen WEL/NIET, die echt een principieel karakter had. Voor de rest is het bezuinigen op cultuur? Meer stadswachten? Meer of minder camera's?
Meer parkeerplekken?
Maar steeds krijg ik als antwoord dat ik me niet voldoende vertegenwoordigd voel dus blanco moet stemmen.
Als ik de diverse partijprogramma's lees, heeft elke partij wel minstens één punt waar ik me in kan vinden.
Pffft, ik ben nog nooit zo'n twijfelaar geweest. ?:|

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 mar 2014 13:45

De stemwijzer van Schelpje3 schreef:De combinatie van antwoorden die u heeft gegeven, wordt niet vertegenwoordigd door een partij die momenteel verkiesbaar is in uw gemeente.
Tja... De kans dat een parij exact dezelfde standpunten heeft als jij is natuurlijk heel klein. Als je de gewone stemwijzer gebruikt is die kans trouwens (1/3)^30 = 4,86*10^-15 = 0,00000000000000486 oftewel 0,000000000000486%. Leuk feitje, hè. ;) Je moet dan ook niet afgaan op het exact overkomende aantal standpunten, die overigens ook gewoon momentopnames en interpretaties zijn, maar een partij te stemmen die het meest de normen en waarden uitdraagt waar jij achter kunt staan. Ik weet niet precies of het zin heeft om blanco te stemmen maar ik ben het wel eens met de redenering van Fri: je stemt in ieder geval toch op een partij met 90% met jou overeenkomende normen en waarden. Dat vind je belangrijk, toch?

Ik snap niet precies waarom er per sé op een christelijke partij gestemd moet worden, maar dat terzijde. Ik stem in ieder geval sinds ik kiesgerechtigd ben SP, omdat ik de normen en waarden daar het meest overeenkomen met de mijne. Natuurlijk niet voor 100%, maar dat hoeft voor mij ook niet. SP is in ieder geval een goed alternatief voor CU-stemmers die geen CDA willen stemmen. ;)

De stemwijzer van Schelpje3 schreef:Wij adviseren u daarom dan ook om blanco te stemmen. Door het uitbrengen van een blanco stem, geeft u aan dat u zich niet vertegenwoordigd voelt door de verkiesbare partijen.
Schelpje3 schreef:En zo ingewikkeld zijn die vragen helemaal niet, noch mijn antwoorden. 8-[
Weet je zeker dat het een serieuze stemwijzer is? :)
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 19 mar 2014 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 13:47

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 mar 2014 13:51

schelpje3 schreef:Deze: http://www.destemwijzer.org
Whahaha! Je hebt je laten beetnemen, Schelpje. ;) Kijk, dit is de officiële en echte stemwijzer die een objectief advies geeft op basis van de door jou ingevulde antwoorden.

Ook leuk zijn de stomwijzer en de speldwijzer, maar daar mag je even hartelijk bij lachen als je de antwoorden invult. :D

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2014 13:53

schelpje3 schreef:Er was maar één vraag, nl. over de koopzondagen WEL/NIET, die echt een principieel karakter had. Voor de rest is het bezuinigen op cultuur? Meer stadswachten? Meer of minder camera's?
Meer parkeerplekken?
Maar steeds krijg ik als antwoord dat ik me niet voldoende vertegenwoordigd voel dus blanco moet stemmen.
Als ik de diverse partijprogramma's lees, heeft elke partij wel minstens één punt waar ik me in kan vinden.
Pffft, ik ben nog nooit zo'n twijfelaar geweest. ?:|

Ik snap je hele probleem niet.
Rotterdam heeft een samengevoegde partij van CU/SGP, dus dat moet een voor een Gereformeerde Christen niet zo moeilijk kiezen zijn?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mar 2014 13:54

Volgens mij is de kans idd erg klein dat je álles van 1 partij geweldig vindt.
Voor mij is het belangrijkste dat het een christelijke partij is, ik wil een christelijk geluid in mijn gemeente. Dus wordt de keuze al beperkt.
Als de 1e persoon op de lijst je niet aanspreekt kun je toch een voorkeursstem uitbrengen op een ander? Daarmee laat je zien dat je de nr 1 niet geschikt vindt, maar een ander van die partij wel.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 14:00

Pcrtje schreef: Whahaha! Je hebt je laten beetnemen, Schelpje. ;) Kijk, dit is de officiële en echte stemwijzer die een objectief advies geeft op basis van de door jou ingevulde antwoorden.

Die originele stemwijzer had ik ook eerst, maar daar mis ik heel veel gemeentes in!
Met het speldje was ik reeds eerder bekend.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 mar 2014 14:11

schelpje3 schreef:Die originele stemwijzer had ik ook eerst, maar daar mis ik heel veel gemeentes in!
Omdat veel gemeentes niet gemeenteraadsverkiezingen hebben vandaag. En als dat wel zo is en jouw gemeente staat er alsnog niet tussen, kies dan een vergelijkbare gemeente (die ernaast ligt bijvoorbeeld).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2014 14:21

Voor de gemeenteraadsverkiezingen hanteer ik een ander denkbeleid.
Een tiental jaren geleden was het altijd zinvol om op een partij zoals de SGP te stemmen, vanwege de koopzondagen, plaatsen van kermis, zwembadopening op zondag, naaktrecreatie e.d.
Maar dat is intussen gewoon allemaal door gegaan, dus moet ik mij nu op andere zaken focussen.

Omdat ik in die stemwijzer nogal wat gemeentes mis, dacht ik dat die juist niet okay was.

Beloven doen ze sowieso allemaal. En lekkere hapjes uitdelen ook.
In onze wijk en omringende, spelen een aantal problemen, dus zou ik moeten gaan zoeken wie hieraan aandacht denkt te gaan besteden.
Dan zou het wel eens geen christelijke partij kunnen gaan worden. Het is nog best een zoekplaatje.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 19 mar 2014 14:24

schelpje3 schreef:In onze wijk en omringende, spelen een aantal problemen, dus zou ik moeten gaan zoeken wie hieraan aandacht denkt te gaan besteden.
Dan zou het wel eens geen christelijke partij kunnen gaan worden. Het is nog best een zoekplaatje.
Mijn vader, een overtuigd gereformeerd christen, stemt al een paar jaar op een lokale partij omdat die veel meer inzicht heeft in de 'buurtproblematiek'. Dat is misschien ook een goede oplossing voor jou? :)

Terug naar “Archief”