Spreeuw schreef:De Bijbel is geen puur menselijk fabrikaat, maar de teksten zijn geïnspireerd door Gods Geest, of je dit nu wel of niet gelooft. De Bijbel is weliswaar door mensen geschreven, maar dat wil geenszins zeggen dat het niet waar is wat er in de Bijbel staat. Er is in de wetenschap nog nooit iets gevonden wat strijdig is met de Bijbel. De Bijbel is betrouwbaar. Mensen maken fouten, maar in de Bijbel is nog nooit een foutje ontdekt.
Tja, ik geloof dit inderdaad niet, dus voor mij bestaat er absoluut niet zoiets als "goddelijke inspiratie". Voor mij is de Bijbel een puur, 100% menselijk schrijfsel zonder ook maar het minste greintje "goddelijkheid" erin. Alles wat naar God verwijst is voor mij integraal verzonnen. Weliswaar niet verzonnen door de auteurs, want zij schreven alles pas neer na lange mondelinge overlevering, maar wat aan de oorsprong van de overlevering ligt is wat mij betreft zonder de minste twijfel fictie: verhaaltjes en fantasietjes om -bij gebrek aan wetenschappelijke inzichten- de complexe wereld te vatten en verklaren.
Je schrijft dat er in de wetenschap nog nooit iets gevonden is wat strijdig is met de Bijbel. Het omgekeerde geldt alvast niet: de Bijbel staat vol verhalen en gebeurtenissen die wetenschappelijk onderuit te halen zijn: het ontstaan van de aarde, de zondvloed en de ark, Maria die 'onbevlekt' zwanger wordt, Lazarus en Jezus die sterven en terug levend worden,... de lijst is eindeloos.
En ik wil niemand het recht ontnemen die verhalen te geloven... zolang je maar beseft dat het iets is waarin jij bewust KIEST om te geloven, en geen waarneembare of bewijsbare werkelijkheid.