De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Doop van Heere Jezus

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 mar 2014 20:29

In de vragenrubriek staat deze vraag..

Er staat halverwege bij het antwoord van de dominee dat de doop gekomen is i.p.v. de besnijdenis.
Als ik Kolossenzen 2 (voor het gemak vanaf vers 11-15) lees dan staat er;
11 In hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. 12 Toen u gedoopt werd bent u immers met hem begraven, en met hem bent u ook tot leven gewekt, omdat u gelooft in de kracht van God die hem uit de dood heeft opgewekt.
Hoe kan een baby dan met Christus begraven zijn en weer met Hem zijn opgewekt?
Dit is toch alleen zo voor de gelovigen en voor hen die Zijn woord aangenomen hebben?
Deze stap kunnen alleen volwassenen toch zetten?

13 U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze zonden kwijtschold. 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

fri
Verkenner
Verkenner

Re: Doop van Heere Jezus

Berichtdoor fri » 18 mar 2014 20:35

Ik heb speciaal voor je het doopformulier erbij gepakt:

En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden, gelijk God spreekt tot Abraham den vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen zeggende: Ik zal Mijn verbond oprichten tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.

Ik hoop dat het je helpt

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 mar 2014 21:33

fri schreef:Ik heb speciaal voor je het doopformulier erbij gepakt:

En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden, gelijk God spreekt tot Abraham den vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen zeggende: Ik zal Mijn verbond oprichten tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.

Ik hoop dat het je helpt
Natuurlijk niet, want wat hier gezegd en beloofd werd aan Abraham, werd destijds door de joodse besnijdenis verzegeld, en niet door de doop.
Bovendien legt Paulus haarfijn uit dat het Zaad enkelvoudig was en van toepassing op Jezus Christus.
(Gal)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2014 22:17

Die stap kan God alleen zetten... Kinderdoop is dat God tegen kinderen zegt: je bent Mijn kind. Niet dat de baby iets tegen God zegt
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

fri
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor fri » 18 mar 2014 22:55

[/quote]Natuurlijk niet, want wat hier gezegd en beloofd werd aan Abraham, werd destijds door de joodse besnijdenis verzegeld, en niet door de doop.
Bovendien legt Paulus haarfijn uit dat het Zaad enkelvoudig was en van toepassing op Jezus Christus.
(Gal)[/quote]

Wil je nu zeggen dat het formulier van de Doop niet klopt dan? :shock:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 mar 2014 23:36

fri schreef:Ik heb speciaal voor je het doopformulier erbij gepakt:

Ik hoop dat het je helpt

Het Verbond is toch het avondmaal.
Als je kijkt naar deze teksten;

Lucas 22,20
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.

1 Korintiërs 11,25
Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’

Marnix schreef:Die stap kan God alleen zetten... Kinderdoop is dat God tegen kinderen zegt: je bent Mijn kind. Niet dat de baby iets tegen God zegt

Dan hoeven volwassenen die zich laten dopen (en vervolgens belijdenis doen) -dus niet verwarren met doop d.m.v. onderdompeling- zich toch niet te laten dopen.

De doop is juist dat je oude 'ik' begraven zal worden en je in nieuwheid des levens zult wandelen (dus bekeerd).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 mar 2014 06:14

fri schreef:Wil je nu zeggen dat het formulier van de Doop niet klopt dan? :shock:

Dat mag je zelf op gaan zoeken.
De Bijbel leert dat een kind geheiligd is in de ouder(s)
Het formulier leert dat het kind geheiligd is in Christus.

Besnijdenis wordt in het formulier vervangen door doop, maar beide rituelen bestonden al naast elkaar (en nog steeds voor de joden), dus kan het ene nooit het andere verangen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 mar 2014 09:01

mealybug schreef:Dat mag je zelf op gaan zoeken.
De Bijbel leert dat een kind geheiligd is in de ouder(s)
Het formulier leert dat het kind geheiligd is in Christus.

Besnijdenis wordt in het formulier vervangen door doop, maar beide rituelen bestonden al naast elkaar (en nog steeds voor de joden), dus kan het ene nooit het andere verangen.
Ah, dus de doop mag toch niet verward worden met de geestelijke besnijdenis?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 09:12

[quote="Anoniem_89"[/quote]Dan hoeven volwassenen die zich laten dopen (en vervolgens belijdenis doen) -dus niet verwarren met doop d.m.v. onderdompeling- zich toch niet te laten dopen.

De doop is juist dat je oude 'ik' begraven zal worden en je in nieuwheid des levens zult wandelen (dus bekeerd).[/quote]

Als iemand op volwassen leeftijd tot geloof komt doet hij/zij belijdenis en wordt gedoopt als teken van de schoonwassing door Jezus Christus. Maar ik geloof dat kinderen van gelovigen die jong sterven ook door Hem gered zijn en dat kan alleen als ze ook door Hem schoongewassen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 mar 2014 11:43

Marnix schreef:Als iemand op volwassen leeftijd tot geloof komt doet hij/zij belijdenis en wordt gedoopt als teken van de schoonwassing door Jezus Christus. Maar ik geloof dat kinderen van gelovigen die jong sterven ook door Hem gered zijn en dat kan alleen als ze ook door Hem schoongewassen zijn.

Maar dát staat dus in de bijbel;

1 Korintiërs 7,14
Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 11:44

Precies.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 mar 2014 11:46

Marnix schreef:Als iemand op volwassen leeftijd tot geloof komt doet hij/zij belijdenis en wordt gedoopt als teken van de schoonwassing door Jezus Christus. Maar ik geloof dat kinderen van gelovigen die jong sterven ook door Hem gered zijn en dat kan alleen als ze ook door Hem schoongewassen zijn.

Maar dát staat dus in de bijbel;

1 Korintiërs 7,14
Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.[/quote]

Je zegt ook dat kinderen door Hem schoongewassen moeten zijn.
Maar toen Jezus aan het kruis stierf, was toch alles volbracht?

Wat nou als iemand een miskraam krijgt.
(als het gevoelig kan liggen haal ik mijn reactie wel weg)
Dan is de baby toch ook geheiligd?
Je gaat toch niet zeggen dat de baby dan 'pech' gehad zou hebben?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 mar 2014 13:08

Ik denk dat je meer uit Marnix woorden haalt dan dat er staat. Hij zegt niet dat de doop (uiterlijke handeling) 1 op 1 gelijkstaat aan de schoonwassing door Christus. Hij noemt het het teken ervan. Voor een kind die jong en onwetend van de diepte van de doop, sterft, heeft m.i. het teken van de doop weinig zin meer. Zo'n kind is al verder en heeft dat niet meer nodig. Het teken is enerzijds iets voor het kind op latere leeftijd, dat het weet dat het van God is, aangezien het in de gemeente geboren en opgegroeid is. Anderszijds is het ook voor de omstanders, die zien dat het kind erbij hoort en herinnerd worden aan hun eigen doop en Gods genade met hen.

Een miskraam van een kind van gelovige ouders zonder doop heeft daarom dus ook geen invloed op de heiliging.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 16:04

Precies. De doop is een teken en zegel van iets wat er is, het is symbolisch. De doop heeft verder geen kracht in zichzelf.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 19 mar 2014 16:38

schelpje3 schreef:Het kan zijn dat vader niet gelooft, en moeder haar kind alleen ten doop houdt. Of andersom!
Met de doop belijdt je ook dat je het kind van de Heere hebt gekregen en vraagt: wilt U ook Zijn Vader zijn. Niet ieder kind wordt volwassen Boaz!

Waar staat het, dat je met de doop belijdt dat je je kind van de Here hebt gekregen? Als ik dit soort opmerkingen lees, denk ik: me gaat alsmaar meer (eigenbedachte) betekenissen aan de doop geven. Het klinkt allemaal prachtig, maar niet gebaseerd op de Bijbel.

Terug naar “Archief”