Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Bambi » 17 mar 2014 15:30

mohamed schreef:Dat jij gelooft in voorbestemde onwetendheid is een van de nadelen van wonen in een vrij land met vrijheid van meningsuiting. Ik koester de hoop dat gedegen scholing soelaas zal bieden.

Ik geloof wat er in de Bijbel staat, jij blijkbaar niet.
Dus die bijscholing heb jij harder nodig. :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2014 15:38

Jvslooten schreef:Als er iets is wat de gemeente schade toebrengt dan is het wel de reactie van ds. Mulder. Ds. Mulder had naar ds. van Andel toe moeten gaan en moeten zeggen: Hé, wat je nu gezegd hebt, was dat wel verstandig? En dan had ds. van Andel gezegd: ´nee, inderdaad´, of: ´ja, want... (vul maar in)´. Dan hadden vervolgens ds. van Andel en ds. Mulder SAMEN, één gezamenlijke verklaring naar buiten gebracht, waarin het eerder standpunt oftewel werdt herroepen, oftewel werdt verduidelijkt. Dát is de wil van God in Christus. Ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen.

De eensgezindheid is al weg op het moment dat ds. van Andel als vertegenwoordiger van de HHK een uitspraak gaat doen over hoe God naar Els Borst kijkt die niet door de HHK wordt gesteund. Het gesprek zal ongetwijfeld gevoerd worden waarbij men afstand blijft nemen van de uitspraak van deze dominee. In dit geval kan je het beste zo snel mogelijk afstand nemen van de uitspraak als men weet dat die niet klopt en dan het gesprek aangaan.

Bambi schreef:Het was geschreven in een kerkblaadje, wat door iemand aan de media gegeven is.
De media gaat er mee aan de haal, moet je dan buigen voor die media?

Het gaat niet om "buigen voor". Het gaat er om dat je de aangerichte schade zo snel mogelijk herstelt. Dat is in het belang van de kerk en de Heer van de Kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 mar 2014 15:42

Het Hebr. woord dat hier gebruikt wordt is afgeleid van een woord dat het volgende betekent:
-raken, kwetsen, treffen
-tegenkomen, ontmoeten, overkomen, gebeuren, wedervaren
-overvallen, overrompelen
-buiten zijn wil om overkomen, iets onvoorziens/onverwachts dat gebeurt

Het woord zelf betekent:
-iets dat je wedervaart, overkomt
-iets wat gebeurt, wat je te beurt valt

Hedendaags hebreeuws:
-treffen
-beschadigen
-aantasten
-plaag, ongeluk

Bron: Handwoordenboek Oud-testamenties Hebreeuws van Gesenius

hg
Learsi

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 15:55

Marnix schreef:In dit geval kan je het beste zo snel mogelijk afstand nemen van de uitspraak als men weet dat die niet klopt en dan het gesprek aangaan.
Nee Marnix, je draait de zaken om. Eerst het gesprek aangaan, waarbij je zorgvuldig naar elkaar luistert, elkaars visie in ogenschouw neemt en dan samen tot de conclusie komt of iets al dan niet klopt, om daarna samen naar buiten te treden. Het huis wat tegen zichzelf verdeeld is zal niet standhouden.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 mar 2014 16:00

Toeval betekent:
-onvoorzien voorval
-gebeurtenis die vooraf niet voorzien of gewild was
-onberekenbaar voorval

-het onberekenbare beschouwt als verschijnsel dat (er werd niet mee gerekend).

-het onberekenbare gebeuren min of meer duidelijk gepersonifieerd als een macht

Bron: van Dale Groot Woordenb. Nederlandse taal

h.g.
Learsi

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2014 16:18

Jvslooten schreef:Nee Marnix, je draait de zaken om. Eerst het gesprek aangaan, waarbij je zorgvuldig naar elkaar luistert, elkaars visie in ogenschouw neemt en dan samen tot de conclusie komt of iets al dan niet klopt, om daarna samen naar buiten te treden. Het huis wat tegen zichzelf verdeeld is zal niet standhouden.

Ik draai niets om. Wat je hier beschrijft is inderdaad de ideale situatie.

Eerst met elkaar het gesprek aangaan, naar elkaar luisteren, samen tot een conclusie komen en dan [i[samen[/i] met je standpunt naar buiten treden.

Dat had ds. van Andel moeten doen. In plaats van dingen roepen die door zijn kerkverband niet worden gedeeld.... want dat leidt tot verdeeldheid. Dat moet in de eerste plaats hem verweten worden en niet degenen die zijn woorden herroepen en afkeuren. Mits ze Gods Woord aan hun kant hebben.... wat hier het geval is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 16:29

Marnix schreef:Dat had ds. van Andel moeten doen. In plaats van dingen roepen die door zijn kerkverband niet worden gedeeld.... want dat leidt tot verdeeldheid. Dat moet in de eerste plaats hem verweten worden en niet degenen die zijn woorden herroepen en afkeuren.
Ik zal het voorstellen bij de kerkenraad.. om voortaan de stukjes in het plaatselijke kerkblaadje eerst even te laten checken door de generale synode. :jaknikken:
Marnix schreef:Mits ze Gods Woord aan hun kant hebben.... wat hier het geval is.
Dat vind jij.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2014 16:33

Ik was al bang, toen ik hoorde van de dood van Els Borst (voor christenen een omstreden minister), dat iemand uit christelijke kring een verkeerde opmerking hierover zou maken. Dat is nu helaas gebeurd. Blijkbaar is het erg moeilijk om voorzichtig te opereren ten opzichte van de seculiere meerderheid in dit land. Het is wel goed dat de HHK afstand van deze uitlating heeft gedaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2014 16:57

jvslooten schreef:Ik zal het voorstellen bij de kerkenraad.. om voortaan de stukjes in het plaatselijke kerkblaadje eerst even te laten checken door de generale synode.

Als het goed is is dat niet nodig. Dat is net als dat een minister geen uitspraken hoort te doen die in strijd zijn met de lijn van zijn / haar partij. Dan ga je niet alles controleren maar neem je aan dat dat niet gebeurt. Gebeurt het wel, dan neem je daar zo snel mogelijk afstand van en wijs je de persoon die buiten zijn/haar boekje ging terecht en spreek je die persoon op zijn uitspraken aan.

Dat vind jij.

Dat vindt de HHK gelukkig ook. Ik sluit me verder aan bij Elbert.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 mar 2014 17:07

Ik vraag me af hoe gemeenteleden daar de volgende keer luisteren naar de preek van ds van Andel.

Zullen ze dan denken: "Dominee, u zat zelf fout, dus u hoeft ons niet meer te vertellen wat fout is"
"Bekeer u eerst zelf maar, want u moest van uw collega's uw excuses aanbieden, maar dat heeft u nog niet gedaan."?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 17 mar 2014 17:11

Petje af Marnix, voor je rust en geduld.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 17:12

Marnix schreef:Als het goed is is dat niet nodig. Dat is net als dat een minister geen uitspraken hoort te doen die in strijd zijn met de lijn van zijn / haar partij. Dan ga je niet alles controleren maar neem je aan dat dat niet gebeurt. Gebeurt het wel, dan neem je daar zo snel mogelijk afstand van en wijs je de persoon die buiten zijn/haar boekje ging terecht en spreek je die persoon op zijn uitspraken aan.
Volgens mij had ik daar al op gereageerd. Het huis wat tegen zichzelf verdeeld is zal geen stand houden.

Marnix schreef:Dat vindt de HHK gelukkig ook.
Ik vind dat de HHK in dezen onprofessioneel en onchristelijk op desbetreffende kwestie heeft gereageerd, nog even los van wat je inhoudelijk van de kwestie vind of niet vind. Een feit wat ik ontzettend betreur, want de HHK ligt mij zeer nauw aan het hart.

Marnix schreef:Ik sluit me verder aan bij Elbert.
Op de laatste zin na, kan ik mij redelijk vinden in de reactie van Elbert, ware het niet dat hij mijns inziens op een cruciaal punt té kort door de bocht gaat. Ds. van Andel schreef namelijk helemaal niet aan de ´seculiere meerderheid in dit land´, maar aan de Hersteld Hervormde gemeente te Montfoort. Dát is het verschil. In mijn kerk worden ook iedere zondag dingen verteld die de wereld een dwaasheid zijn. Als dat in jou kerk anders is, verkeer je dus niet onder het Evangelie.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 mar 2014 17:18

1Koningen 21

........in de plaats dat de honden het bloed van Naboth gelekt hebben zullen de honden uw bloed lekken......

..........toen spande een man zijn boog in eenvoudigheid en schoot de koning van Israel tussen de gespen en het pantsier.....alzo stierf de koning...

Dit overkwam Achab.

Eenvoudigheid:
-onervaren
-onnozel. dwaas

Dát wij sterven is het gevolg van de zonde die in ons woont.
Hóé wij sterven valt onder Gods regering. Toch?

Vaak is het beter iets te denken, dan het in het openbaar te zeggen of in een kerkblad te schrijven.
Zijt dan voorzichtig gelijk de slangen en oprecht als de duiven.
Voorzichtig en niet onvoorzichtig.
Oprecht, niet onoprecht.

h.g.
Learsi

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 17:23

learsi schreef:Dát wij sterven is het gevolg van de zonde die in ons woont.
Hóé wij sterven valt onder Gods regering. Toch?
Helemaal mee eens. Duidelijk voorbeeld ook, bedankt.

learsi schreef:Vaak is het beter iets te denken, dan het in het openbaar te zeggen of in een kerkblad te schrijven.
Zijt dan voorzichtig gelijk de slangen en oprecht als de duiven.
Voorzichtig en niet onvoorzichtig.
Oprecht, niet onoprecht.
Daar heb je wel gelijk in vind ik. Toch vind ik het jammer dat het blijkbaar nodig is dat een dominee, in het midden van de gemeente Gods, voorzichtig moet zijn als de slangen, omdat er blijkbaar mensen in de gemeente zijn die er van genieten om hun herder en leraar voor het oog van de hele wereld te kijk te zetten. Over on-christelijk gedrag gesproken. :-&

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 mar 2014 17:41

Jvslooten schreef:Daar heb je wel gelijk in vind ik. Toch vind ik het jammer dat het blijkbaar nodig is dat een dominee, in het midden van de gemeente Gods, voorzichtig moet zijn als de slangen, omdat er blijkbaar mensen in de gemeente zijn die er van genieten om hun herder en leraar voor het oog van de hele wereld te kijk te zetten. Over on-christelijk gedrag gesproken. :-&

Ik kan me zowat niet voorstellen dat dit door iemand gedaan is die weet waar "Abraham de mosterd" haalde.
Het zou zo maar een "natuurlijk" mens kunnen zijn die erop uit was om v. Andel een hak te zetten.
Even een appeltje schillen

h.g. Learsi

Terug naar “[Religie] - Algemeen”