Waarzaligmakend geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Waarzaligmakend geloof

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2014 16:09

schelpje3 schreef:Wilt ge ook even gaarne, dat God verheerlijkt wordt?
Desnoods ook, als ge naar de hel moest?

Nee, daar wordt Hij namelijk helemaal niet door verheerlijkt. Doe mij maar de blijde boodschap. Ik zie God ook nergens iets dergelijks zeggen in de Bijbel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 16:11

Boerin schreef:Nee, daar wordt Hij namelijk helemaal niet door verheerlijkt. Doe mij maar de blijde boodschap. Ik zie God ook nergens iets dergelijks zeggen in de Bijbel.

Zo wordt dat niet bedoeld Boerin.
Bedoeld wordt dat je instemt dat je een doemwaardig schepsel bent en jezelf ook zo gaat zien. En dan wordt zo God verheerlijkt.
Begrijp je hem nu beter? Het is ook nogal plechtstatige taal, maar ja, daar is het een oudvader voor. :wink:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 mar 2014 21:17

Doemwaardig naar God zijn is ongeloof.
Geloven is leven naar Gods beloftes.
Doemwaardig voor God te willen zijn is naar jezelf kijken en is niet van God.
De Heilige Geest laat je nooit naar jezelf kijken.
Ik hoorde van een iemand met een baardje, dat ze tegen hem zeiden “je bent niet dicht genoeg bij de hel geweest, anders was hij er wel afgebrand”
Deze taal komt rechtstreeks van satan.
Als je de Genade ontvangen heb, daar hoort geen zelfkastijding bij, dan woont Christus in je en God ziet alleen Christus in je. Dan wil Hij dat je leeft tot Zijn eer.
Als je geloofd wil je dat alleen maar. God wil dat we op de Heere Jezus lijken, dan kunnen we niet naar onze zonden kijken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 mar 2014 21:35

Spreeuw schreef:Alleen hoe weet je dat je het waarzaligmakend geloof ook daadwerkelijk hebt? Waaraan kun je je toetsen?

hier aan: https://www.youtube.com/watch?v=FpCHqnF0uMI

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 21:50

Aan dominee van Campen? Zijn Woord en Geest niet genoeg?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 14 mar 2014 08:15

@Teus:
Ik lees het toch anders in 1 Johannes 1:
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet.
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

Dit zegt Johannes natuurlijk niet als aansporing om te zondigen, want zijn brief gaat verder:
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Maar het is dus heel duidelijk dat in het echte geloof zondekennis een plaats heeft. Geen kale zondekennis, maar zondekennis die leidt tot schuldbelijdenis en het toevlucht nemen tot de vergeving in Jezus Christus!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2014 11:53

Schelpje schreef:Wilt ge ook even gaarne, dat God verheerlijkt wordt?
Desnoods ook, als ge naar de hel moest?
Ja, is dat willen naar de hemel gaan wel echt bij u?
Wat zoudt ge daar willen doen?
Ga met die vragen naar God Zelf, om door Hem u te laten onderzoeken.
Want u, al die mensen, die zo gaarne bekeerd willen worden, het is te vrezen, dat er velen
onder zijn, die nog eens eerst wat anders moeten leren; nl. niet willen.

Nogmaals, de motivatie is goed. Het moet ons niet maar om de hemel gaan maar om Hem. De motivatie moet niet slechts zijn om zonder dood, pijn, ziekte en zorgen ergens altijd te kunnen leven.... maar dat we eeuwig bij Hem zijn, onze Vader die van ons houdt en van wie we ook houden, meer dan waar ook van. Maar dat geeft gelijk ook mijnpunt van kritiek aan wat betreft de genoemde uitspraak. Je kan bij Hem zijn en de hemel niet loskoppelen. Het is goed dat daar voor wordt gewaarschuwd, maar in de tegenreactie gebeurt precies het zelfde. Als er wordt gezegd: "Wil je dat God verheerlijkt wordt, ook als ge naar de hel moest" worden die twee net zo goed onterecht gescheiden.

Bukken onder Gods wijze raadsbesluit is goed, maar er is redding in Christus voor wie weten dat ze uit zichzelf naar de hel onderweg zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 mar 2014 12:54

Marnix schreef:Bukken onder Gods wijze raadsbesluit is goed, maar er is redding in Christus voor wie weten dat ze uit zichzelf naar de hel onderweg zijn.
Daar zeg je het goed. In Christus, want het enige wat wij buiten Christus waardig zijn is doem. Eeuwige doem, omdat we het er zelf zo naar gemaakt hebben. Wij zijn doem-waardig voor een heilig God. Beseffen wij net als Paulus dat de gansche wereld voor God verdoemelijk zij (Rom. 3:19)? Dat het recht zou zijn als Hij allen in de hel zou werpen, ja meer nog: dat het een verheerlijking zou zijn van Zijn recht? Des te zoeter is ook de verlossing, tot verheerlijking van Zijn genade. Genade inderdaad, omdat wij van onszelf niks verdient hebben. Het enige wat tussen ons en de hel instaat is God in Christus. Daar is niks van onszelf bij hoor. In onszelf zijn wij doem-waardig. Brandhout voor de hel, zegt de HEERE (Zach. 3:2). Brandhout wat alleen door genade aan het vuur wordt ontrukt. Solo gratia.

Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?
Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 13:11

JvS. Deze prediking is geen gemeen goed meer. Dat heet dan te scherp, afsnijdend, niet evangelisch genoeg.
Jezus is voor de hele wereld aan het kruis gestorven, daar moeten we dan in geloven.
De rest is bangmakerij.
Maar dat is een eenzijdige prediking.
De natuurlijke mens wil daar niet aan en velen geloven niet in een hel.
In zondag 7 staat:

1. De noodzaak van het geloof 2. Het wezen van het geloof 3. Het voorwerp van het geloof

Voor wie een (GerGem) preek hierover wil lezen is
HIER een link

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 mar 2014 13:16

Jvslooten schreef: Dat het recht zou zijn als Hij allen in de hel zou werpen, ja meer nog: dat het een verheerlijking zou zijn van Zijn recht?
Aan Gods Recht is genoeg gedaan door het offer van Zijn Zoon Jezus Christus. Daarin is Zijn recht verheerlijkt. In die voldoening, dat offer schittert alles: Recht en genoegdoening aan de toorn van God tegen de zonde, genade voor de zondaar, Middelaarsliefde. God komt ook aan Zijn recht door de zondaar die naar de hel gaat. We hebben allen gezondigd. Het wonder wordt groter als we dat ook maar een beetje beseffen. Maar het ten volle beleven is onmogelijk. En dat gaat bij de een dieper dan bij de ander.
Zondaar voor God moeten we worden, anders heeft het offer van de Heere Jezus geen persoonlijke waarde. Het beleven van dat recht, van wat de zonde werkelijk is, daar is geen maatlat voor. Dat doet God op Zijn Eigen manier. Het kan niet zonder, maar de diepte is verschillend. Ik wil dat heel graag zeggen, want anders denkt iemand misschien dat het toch bij hem/haar niet diep genoeg is. En dat kan je zo ontzettend moedeloos maken, ik weet het uit eigen ondervinding.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 mar 2014 13:49

Bedankt voor je mooie aanvulling Mona!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2014 13:51

Jvslooten schreef:Daar zeg je het goed. In Christus, want het enige wat wij buiten Christus waardig zijn is doem. Eeuwige doem, omdat we het er zelf zo naar gemaakt hebben. Wij zijn doem-waardig voor een heilig God. Beseffen wij net als Paulus dat de gansche wereld voor God verdoemelijk zij (Rom. 3:19)? Dat het recht zou zijn als Hij allen in de hel zou werpen, ja meer nog: dat het een verheerlijking zou zijn van Zijn recht? Des te zoeter is ook de verlossing, tot verheerlijking van Zijn genade. Genade inderdaad, omdat wij van onszelf niks verdient hebben. Het enige wat tussen ons en de hel instaat is God in Christus. Daar is niks van onszelf bij hoor. In onszelf zijn wij doem-waardig. Brandhout voor de hel, zegt de HEERE (Zach. 3:2). Brandhout wat alleen door genade aan het vuur wordt ontrukt. Solo gratia.

Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou,
Mijn God, waar was mijn hoop, mijn moed, gebleven?
Ik was vergaan in al mijn smart en rouw.

Inderdaad. Het is Gods liefde dat Hij ons redt en Gods rechtvaardigheid dat Christus stierf in onze plaats en zo is er alleen genade. Maar die genade houdt dan ook in dat we mogen weten dat Hij schoongewassen en geheiligd zijn door Christus Jezus en zo, wat een wonder, erfgenamen mogen zijn, kinderen van Hem. Niet meer onder de vloek die je beschrijft. Jezus Christus is de weg naar de Vader en door Hem kunnen we de Vader komen.

Daarom heb ik moeite met de uitspraak: "Dan kun je het er zelfs mee eens worden als God je in de hel zou werpen." Als je Zijn vijand bent kan je dat misschien nog, hoewel je dan Zijn recht zou bestrijden..... Als je Zijn kind bent kan je dat niet omdat je dan Zijn liefde zou bestrijden. Zijn kind kan je alleen door Jezus Christus zijn en als je Hem kent weet je ook dat Zijn recht Hem strafte en daarom jou vrijspreekt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 mar 2014 17:06

schelpje3 schreef:Bedoeld wordt dat je instemt dat je een doemwaardig schepsel bent en jezelf ook zo gaat zien. En dan wordt zo God verheerlijkt.
Niet omdat je jezelf als doemwaardig gaat zien, wordt God verheerlijkt, maar Hij wordt daarin verheerlijkt, dat Zijn Zoon door Zijn leven te geven, de toorn heeft gestild van God over de zonde. God wordt verzoend en verheerlijkt in de nieuwe mens, gewassen in het kostbaar bloed van de Heere Jezus.
Aan Gods recht wordt voldaan als een zondaar zich niet bekeerd en naar de hel gaat. Dat is recht en billijk.
Maar meer nog: aan Gods recht wordt voldaan, én God wordt verheerlijkt, in het grote verzoenwerk van Christus.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 14 mar 2014 18:07

Rozijn schreef:@Teus:
Ik lees het toch anders in 1 Johannes 1:
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet.
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

Dit zegt Johannes natuurlijk niet als aansporing om te zondigen, want zijn brief gaat verder:
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Maar het is dus heel duidelijk dat in het echte geloof zondekennis een plaats heeft. Geen kale zondekennis, maar zondekennis die leidt tot schuldbelijdenis en het toevlucht nemen tot de vergeving in Jezus Christus!

Ik heb nooit geschreven dat een kind van God geen zonden heeft. Dat hebben ze absoluut wel.
Ik heb wel vaak geschreven dat we niet naar onze zonden mogen terug kijken. Als je zondigt moet je het direct bij God brengen en Hij zal het je vergeven, overigens zijn al je zonden vergeven, ook de toekomende. God wil dat je het bij Hem brengt opdat je er weer vrij van bent zodat satan er niet meer op terug kan komen. Als je dat zonden kennis wilt noemen, prima maar uit jezelf terug kijken naar de zonden die God je vergeven heeft is een zonde, ongeloof.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 mar 2014 18:45

Terugkijken naar je zonden, zoals Teus dat noemt, is wat de Geest werkt in een wedergeboren ziel. Zie Ezechiël 36.

Terug naar “Archief”