Geldt thuiskopie ook op de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

otta
Verkenner
Verkenner

Geldt thuiskopie ook op de bijbel

Berichtdoor otta » 13 mar 2014 14:20

Als ik een papieren exemplaar van de bijbel heb gekocht voor 30 euro, mag ik dan een kopie downloaden in pdf,mobi,epub formaat.

In de film en muziek industrie mag je een kopie maken van het origineel, als je het origineel legaal bezit

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Timotheüs

Re: Geldt thuiskopie ook op de bijbel

Berichtdoor Timotheüs » 13 mar 2014 17:32

Het is sowieso een schande dat Bijbels voor zulke bedragen verkocht worden. 30 euro is trouwens nog niets, sommige bijbels worden voor het dubbele verkocht. Zouden de drukkosten echt zo hoog zijn, of wordt er ergens ook een percentje winst geboekt op het Woord van God?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 17:36

Volgens mij worden de meeste bijbels uitgegeven door stichtingen, het is niet het idee dat die winst draaien toch? Ik vind 30 euro nog wel meevallen eerlijk gezegd. Drukkosten, distributie, verkoop, copyright (vertalen is ook duur!).. voor 30 euro kan ik ze zelf niet drukken. 8)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 17:37

Overigs zit alleen de SV geen copyright op, dus die kun je sowieso gebruiken otta!

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 13 mar 2014 17:40

Jvslooten schreef:Volgens mij worden de meeste bijbels uitgegeven door stichtingen, het is niet het idee dat die winst draaien toch? Ik vind 30 euro nog wel meevallen eerlijk gezegd. Drukkosten, distributie, verkoop, copyright (vertalen is ook duur!).. voor 30 euro kan ik ze zelf niet drukken. 8)

Voor 30 euro kan ik ook niets drukken, maar wel als ik er 5.000 tegelijk druk. Sterker nog dan kan het voor minder dan een tientje. Dat noemen wij de wet der grote getallen.

En ik heb met eigen ogen in een boekwinkel gezien: Nu van 60 voor 30 euro, speciale actieprijs! (nee we hebben het niet over de Donald Duck maar over de Bijbel)

Waar ging die 30 euro van die 60 naartoe voor dat die aanbieding mogelijk was dan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 17:48

Timotheüs schreef:En ik heb met eigen ogen in een boekwinkel gezien: Nu van 60 voor 30 euro, speciale actieprijs! (nee we hebben het niet over de Donald Duck maar over de Bijbel)

Waar ging die 30 euro van die 60 naartoe voor dat die aanbieding mogelijk was dan?
Weet ik veel, misschien viel de verkoop wel heel erg tegen en dacht de boekhandelaar: beter een half ei dan een lege dop.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 13 mar 2014 17:59

Jvslooten schreef:Volgens mij worden de meeste bijbels uitgegeven door stichtingen, het is niet het idee dat die winst draaien toch? Ik vind 30 euro nog wel meevallen eerlijk gezegd. Drukkosten, distributie, verkoop, copyright (vertalen is ook duur!).. voor 30 euro kan ik ze zelf niet drukken. 8)
Timotheüs schreef:

Voor 30 euro kan ik ook niets drukken, maar wel als ik er 5.000 tegelijk druk. Sterker nog dan kan het voor minder dan een tientje. Dat noemen wij de wet der grote getallen.

En ik heb met eigen ogen in een boekwinkel gezien: Nu van 60 voor 30 euro, speciale actieprijs! (nee we hebben het niet over de Donald Duck maar over de Bijbel)

Voor dat je hier erover gaat roddelen: heb je het eerst de eigenaar van de boekenwinkel voorgelegd wat jij ervan vindt?
Die man moet er de kost mee verdienen, en boekenhandelaars hebben het al behoorlijk zwaar tegenwoordig.

Tenslotte: wat is 60 of 30 Euro nu voor een Bijbel in Nederland? We kunnen er best wel een drankje minder op drinken ;-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 13 mar 2014 18:22

Nee lieve mensen ik roddel er niet over ik zet hier ook geen namen of schandpalen neer en ook geen kist met rotte tomaten, ik wil alleen maar zeggen: Het Woord van God is big Bussiness, en je maakt mij niet wijs dat je een dikke streekroman wel voor een tientje kan drukken en dat de Bijbel 60 euro moet kosten.

Het is verschrikkelijk.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 18:45

Vertalers en revisoren moeten ook eten... Schrijvers van een flutromannetje zijn niet zo lang bezig en hoeven niet foutloos te werken.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 13 mar 2014 19:05

Jongbloed is geen stichting hoor, puur commercieel bedrijf.

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 13 mar 2014 19:08

Dat geld is er allemaal al lang uitverdient, geloof me nou.

Ik heb in Afrika een paar jaar geleden een engelstalige Bijbel voor (omgerekend) 10 euro gekocht (van Europese drukpers) die in Europa voor 50 E. wordt verkocht. (zelfde Bijbel, zelfde drukker etc.)

Geloof me nou, ze passen die prijzen aan aan de economische standaart, net als ieder product wat verkocht wordt. Het geld wat overblijft is dikke winst

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 20:13

Jvslooten schreef:Overigs zit alleen de SV geen copyright op, dus die kun je sowieso gebruiken otta!

Niet geheel waar, een veel gebruikte versie van de Statenvertaling is de versie van 1977.
Die is niet copyright-vrij.

De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
de Bijbel in de Herziene Statenvertaling, © Stichting HSV 2010.
de NBG-vertaling 1951, © Nederlands Bijbelgenootschap 1951.
de Willibrordvertaling (herziene editie), © Katholieke Bijbelstichting 1995.
de Groot Nieuws Bijbel (herziene editie), © Nederlands Bijbelgenootschap & Katholieke Bijbelstichting 1996.
de Statenvertaling editie 1977, © Nederlands Bijbelgenootschap 1977.
de Fryske Bibel 1943 (Wumkes-Folkertsma), © Nederlands Bijbelgenootschap 1943.
de Nije Fryske Bibeloersetting, © Nederlands Bijbelgenootschap 1978.
Biebel (in t Grunnegers), © Liudgerstichten 2008.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 21:28

Ik bedoelde de Jongbloed-editie, sorry 8)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 mar 2014 23:12

Timotheüs schreef:Dat geld is er allemaal al lang uitverdient, geloof me nou.

Ik heb in Afrika een paar jaar geleden een engelstalige Bijbel voor (omgerekend) 10 euro gekocht (van Europese drukpers) die in Europa voor 50 E. wordt verkocht. (zelfde Bijbel, zelfde drukker etc.)

Geloof me nou, ze passen die prijzen aan aan de economische standaart, net als ieder product wat verkocht wordt. Het geld wat overblijft is dikke winst

Nu verraad je je zelf. :mrgreen:
Ik dacht al: "Waar is mealybug gebleven?"

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2014 07:49

Jvslooten schreef:Ik bedoelde de Jongbloed-editie, sorry 8)

Die is inderdaad wél rechtenvrij.
Het zou zo jammer zijn als Otta een boete krijgt omdat Jvslooten de verkeerde vertaling voorschreef ;-)

Terug naar “Archief”