Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:09

learsi schreef:Ondergetekende is niet opgegroeid in ""bevindelijk" millieu.
Je geeft hier een voorbeeld.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Toch lijkt het me goed om even uit te leggen wat de dominee daar volgens jou precies mee wilde zeggen.

bvd
h.g Learsi

Dit was een voorbeeld van een gastpredikant. Hij preekte voor een selekt gezelschap, de rouwdragenden dus. Dominee kende mijn vader wel, hij had hem tijdens zijn ziekte een aantal keren bezocht.
Het was een dominee die toen nog geen briefje bij zich had! Alles uit het hoofd. En tijdens zijn preek voelde hij wat hij moest gaan zeggen en merkte hij dat het Woord overgenomen werd door de mensen in de kerk. En later zei een zwager tegen me dat hij het zo bijzonder had gevonden, vantevoren nogal sceptisch tegenover deze dominee stond (van horen zeggen he :? )
Dominee kan preken tot hij een ons weegt, maar zijn de mensen horende doof, of begrijpen ze het totaal niet, zal hij dat zeker merken.
Kort gezegd: dominee voelt dat hij dingen moet zeggen voor één of meerdere mensen onder zijn gehoor. Die mensen nemen dat over, letterlijk. Heb ik het zo goed uitgelegd?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:12

Boerin schreef:Het lijken wel evangelischen die bevindelijken. Het gaat om ervaringskennis, de Heer neemt het over, dat heb ik vaak zat gehoord.

Maar er zijn cruciale verschillen!
Evangelische mensen zijn opgewekt, tweeledige betekenis :wink:
Ze beleven het vanuit henzelf, Ik kom tot u, ik geef U mijn hart
Bij de bevindelijken is het andersom.
Niets vanuit de mens, de Heere zoekt hen op, leidt hen door de woestijn, lokt hen liefdevol.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 11:12

[quote="schelpje3"
Ja je zit fout.
Ik dacht dat je me beter zou kennen :mrgreen:[/quote]
Ik ken niemand hier. :mrgreen:
Maar welke predikanten staan dan in de hedendaagse meditaties vanuit:
-NGK
-linkervleugel CGK
-GKV
-GK

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 11:14

schelpje3 schreef:Maar er zijn cruciale verschillen!
Niets vanuit de mens, de Heere zoekt hen op, leidt hen door de woestijn, lokt hen liefdevol.

Mijn "favoriete bijbeltekst" is psalm 4. Daarin komt dat toch wél terug?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:19

Alle Psalmen zijn bevindelijk :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:19

StillAwake schreef:[quote="schelpje3"
Ja je zit fout.
Ik dacht dat je me beter zou kennen :mrgreen:

Ik ken niemand hier. :mrgreen:
Maar welke predikanten staan dan in de hedendaagse meditaties vanuit:
-NGK
-linkervleugel CGK
-GKV
-GK[/quote]

Van mij geen één.
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 13 mar 2014 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 11:19

schelpje3 schreef:Maar er zijn cruciale verschillen!
StillAwake schreef:Mijn "favoriete Bijbeltekst" is psalm 4. Daarin komt dat toch wél terug?
Kun je uitleggen wat je precies bedoeld StillAwake? Wat kom er juist wel/niet terug?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 11:44

Jvslooten schreef:Kun je uitleggen wat je precies bedoeld StillAwake? Wat kom er juist wel/niet terug?

Ik kan het proberen:
Vooral in vers 6 wordt de eigen actie in de keuze om te vertrouwen geaccentueerd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 11:53

Jvslooten schreef:Kun je uitleggen wat je precies bedoeld StillAwake? Wat kom er juist wel/niet terug?
StillAwake schreef:Ik kan het proberen:
Vooral in vers 6 wordt de eigen actie in de keuze om te vertrouwen geaccentueerd.

Ja, dat klopt. Maar in vers 2, helemaal aan het begin, zegt David: In de benauwdheid hebt U ruimte voor mij gemaakt. Het is de Heere die Hem in de ruimte gesteld heeft, toen David zelf nog midden in de ellende lag. De HEERE heeft Zich een gunsteling afgezonderd (v. 4). Door bevinding kan David in v. 9 belijden: U HEERE, U alleen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mar 2014 12:01

schelpje3 schreef:De Heere spreekt middels Zijn Dienstknechten ook hoor. Geloven we dat?

Ik zou die hoofdletter D veranderen naar een klein d in dienstknechten, dat is wel zo bevindelijk :D

De Here spreekt door zijn dienstknechten ? Dat is toch wereldwijd ? neem ik aan ?
En ook niet gebonden aan kerkmuren ?
Als dat n.l. niet zo is blijven miljoenen mensen verstoken van "des Heren stem".
De gereformeerde bevindelijke prediking is maar te horen in een heel minimaal deel van de wereld.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 12:10

Jvslooten schreef:Ja, dat klopt. Maar in vers 2, helemaal aan het begin, zegt David: In de benauwdheid hebt U ruimte voor mij gemaakt. Het is de Heere die Hem in de ruimte gesteld heeft, toen David zelf nog midden in de ellende lag. De HEERE heeft Zich een gunsteling afgezonderd (v. 4). Door bevinding kan David in v. 9 belijden: U HEERE, U alleen.

Nogmaals, ik kan nog steeds (ook niet na de diverse definities die ik langs heb zien komen) niets met de term "bevinding".
Het stelt het gevoel zover vooraan (voor mijn gevoel dan weer :D ).
En om het gevoel waarover David schrijft te vergelijken met het gevoel van onszelf voelt een beetje hoogmoedig aan.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 mar 2014 12:17

StillAwake schreef:Wellicht is onze definitie van orthodox niet toereikend.
Dat zal het zijn :wink:
Ik heb vrienden in de GVK, en we hebben regelmatig gesprekken met elkaar. We zitten toch regelmatig net op een andere lijn, maar het is niet zo dat dat verwijdering geeft.
schelpje3 schreef:Maar: zit er hier iemand in de kerk, die ook zo in het donker ronddwaalt? Wel bidt, maar meent dat de Heere hem of haar niet hoort?
En dan komt het voor dat hij iets zegt waar jij inderdaad mee worstelt.
Nou, dat herken ik. Dat is onbegrijpelijk, heerlijk wonder.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 mar 2014 12:22

StillAwake schreef:Nogmaals, ik kan nog steeds (ook niet na de diverse definities die ik langs heb zien komen) niets met de term "bevinding".

schelpje3 Komt aardig in de buurt. :D

De Heere is nabij de gebrokene van hart en hij behoud de verslagenen van geest want die wil Hij op een bijzondere wijze vertroosten!
Voor een zich schuldig kennende zondaar!
Schuldenaar worden voor God!
Een gans ellendige die zijn nood zo ziet liggen voor de Heere, ons hart is zo hard, is er misschien een sprankje hoop!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 12:25

rotterdam schreef:
Ik zou die hoofdletter D veranderen naar een klein d in dienstknechten, dat is wel zo bevindelijk :D

De Here spreekt door zijn dienstknechten ? Dat is toch wereldwijd ? neem ik aan ?
En ook niet gebonden aan kerkmuren ?
Als dat n.l. niet zo is blijven miljoenen mensen verstoken van "des Heren stem".
De gereformeerde bevindelijke prediking is maar te horen in een heel minimaal deel van de wereld.

Dat is wereldwijd. En ook als dominee aan andere zijde een kleurig gewaad draagt ipv een zwart kostuum :wink:
Voordat ik dan weer over me heenkrijg dat het dus toch niets uitmaakt, die discussie is hier al een aantal malen gevoerd. Ja dat maakt wel uit.
sLands wijs, slands eer. En bij ons in de GEHELE westerse wereld heeft een donker kostuum nu eenmaal een bepaalde betekenis.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 12:28

schelpje3 schreef:Dat is wereldwijd. En ook als dominee aan andere zijde een kleurig gewaad draagt ipv een zwart kostuum :wink:
Voordat ik dan weer over me heenkrijg dat het dus toch niets uitmaakt, die discussie is hier al een aantal malen gevoerd. Ja dat maakt wel uit.
sLands wijs, slands eer. En bij ons in de GEHELE westerse wereld heeft een donker kostuum nu eenmaal een bepaalde betekenis.

Niet in de gehele westerse wereld.
De paus (toch ook een westers persoon) draagt wit.

Terug naar “Archief”