Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 09:56

schelpje3 schreef:De GKV hoort ook niet bij die flank hoor. Dat is midden.
De bevindelijken kun je alleen vinden, de gezamenlijke leer en instemming hiervan dan, in kerken zoals GerGem, OGG, en de uitgetreden gemeentes daarvan.
In de CGK vindt je het eigenlijk alleen maar in de zgn. BewaarhetPand stroming, met gelukkig nog uitzonderingen van "gewone" predikanten. Ik houd zelf wel van de bevindelijke prediking, het komt op mij warmer over dan een droge verkondiging.

Kennen jullie het begrip: ik had overname? Als een dominee dat zegt.

De GKV wordt toch ook tot de gereformeerde gezindte gerekend?
Ze onderschrijven de drie belijdenisgeschriften (DL, NGB en HC) en zitten qua leer (hoewel er verschillen zijn tussen lokale kerken) in de lijn van de CGK (waarmee ze samensprekingen hebben) en de Gereformeerde Bond.
Ik heb me laten vertellen dat het een genootschap is wat (hoewel het aan het verschuiven is) over het algemeen tot de rechterflank van de Nederlandse kerken gerekend wordt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 09:57

schelpje3 schreef:Kennen jullie het begrip: ik had overname? Als een dominee dat zegt.
Nee.. en ik ben toch wel BhP-er hoor. :oops:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 10:06

Jvslooten schreef:Nee.. en ik ben toch wel BhP-er hoor. :oops:

Het is niet persé een BhP uitdrukking :wink:
Meer eentje die je vroeger wel hoorde, wanneer je met de dominee sprak, onofficieel.
Mijn moeder en ik reden met de dominee, die de begrafenis had geleid, in de auto terug naar de plek waar dominee zijn auto had geparkeerd.
In de auto spraken we nog met elkaar en toen zei hij dat hij tijdens de rouwdienst overname had gevoeld en dat dit heel fijn en ook soms bijzonder is voor een predikant.
Mensen die voor een groep moeten spreken, kunnen een blokkade voelen, als het gesprokene niet indaalt of oninteressant is voor de toehoorders.
Dus dit heeft niet persé met een predikant te maken, ik denk dat elke redenaar dit wel zo ervaart.
Alleen gaat het bij een predikant wat dieper denk ik, omdat dit over de geestelijke zaken gaat.
Dus JvS: mocht je dominee eens spreken, vraag er eens naar. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 10:11

StillAwake schreef:De GKV wordt toch ook tot de gereformeerde gezindte gerekend?
Ze onderschrijven de drie belijdenisgeschriften (DL, NGB en HC) en zitten qua leer (hoewel er verschillen zijn tussen lokale kerken) in de lijn van de CGK (waarmee ze samensprekingen hebben) en de Gereformeerde Bond.
Ik heb me laten vertellen dat het een genootschap is wat (hoewel het aan het verschuiven is) over het algemeen tot de rechterflank van de Nederlandse kerken gerekend wordt.

Nee. Er is geen scherpe grens. De CGK bij JvS is "zwaarder", dus rechtser dan de kerk waar ik lid van ben, het is deels streekgebonden. Ook de biblebelt, die je in het journaal altijd zo leuk ingekleurd ziet, klopt niet helemaal. In het uiterste noorden heb je nl. ook kerken die onder dit begrip vallen.
Het gaat niet alleen om die 3FvE.
In de GKV mag je bijv. een televisie in huis hebben, de dames dragen een lange broek, ook naar de kerk, hebben geen hoed op, dat zijn dingen die je in de bevindelijke gezindte, zoals bedoeld, niet of nauwelijks ziet.
Bij het uitgaan der kerk, zie je die verschillen dus wel heel duidelijk. Als je toevallig langsrijdt. :D

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 10:21

schelpje3 schreef:Nee. Er is geen scherpe grens. De CGK bij JvS is "zwaarder", dus rechtser dan de kerk waar ik lid van ben, het is deels streekgebonden. Ook de biblebelt, die je in het journaal altijd zo leuk ingekleurd ziet, klopt niet helemaal. In het uiterste noorden heb je nl. ook kerken die onder dit begrip vallen.
Het gaat niet alleen om die 3FvE.
In de GKV mag je bijv. een televisie in huis hebben, de dames dragen een lange broek, ook naar de kerk, hebben geen hoed op, dat zijn dingen die je in de bevindelijke gezindte, zoals bedoeld, niet of nauwelijks ziet.
Bij het uitgaan der kerk, zie je die verschillen dus wel heel duidelijk. Als je toevallig langsrijdt. :D

De GKV wordt inderdaad als orthodox-gereformeerd bestempeld, en niet als bevindelijk gereformeerd.
Waarmee het nog steeds wel tot de gereformeerde gezindte gerekend wordt, en als rechtser te boek staat als de NGK en de Gereformeerde kerk (synodaal).
Althans, dat is wat ons verteld is toen wij indertijd een kerk gingen zoeken waarin we samen God konden dienen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 10:24

Ik weet niet of je de hedendaagse meditaties wel eens leest?
Maar daar kun je ook zien dat de ene dominee meer bevindelijk schrijft dan de andere.
Mensen die hier niet van houden, beschuldigen dominee dan van "inlegkunde".
Tjoh, je leert best veel op een forum. :-s

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mar 2014 10:26

schelpje3 schreef:De GKV hoort ook niet bij die flank hoor. Dat is midden.
De bevindelijken kun je alleen vinden, de gezamenlijke leer en instemming hiervan dan, in kerken zoals GerGem, OGG, en de uitgetreden gemeentes daarvan.
In de CGK vindt je het eigenlijk alleen maar in de zgn. BewaarhetPand stroming, met gelukkig nog uitzonderingen van "gewone" predikanten. Ik houd zelf wel van de bevindelijke prediking, het komt op mij warmer over dan een droge verkondiging.

Kennen jullie het begrip: ik had overname? Als een dominee dat zegt.

@schelpje - ja dat weet ik uiteraard, ik reageerde op Mona "Op mij komt deze benaming over, alsof bevinding de pijler is van het gereformeerd zijn".

Waarom denk je dat er geen bevindelijken zijn in de P.K.N. (geref.bond) en de H.H.K. ?
Ik vind soms de G.G. dominees niet zo bevindelijk (dat bedoel ik niet onaardig).

Echte bevindelijke prediking is vaak erg aardig en gunnend. Maar er zijn helaas uit uitzonderingen,
dominee vertelt wat hij en de zijnen hebben meegemaakt - kijkt streng over het randje van de kansel en vraagt "kent gij daar ook iets van?"

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 10:28

schelpje3 schreef:Ik weet niet of je de hedendaagse meditaties wel eens leest?
Maar daar kun je ook zien dat de ene dominee meer bevindelijk schrijft dan de andere.
Mensen die hier niet van houden, beschuldigen dominee dan van "inlegkunde".
Tjoh, je leert best veel op een forum. :-s

Meestal lees ik ze wel (er slipt er wel eens een tussendoor).
Maar ik heb niet het idee (ik kijk de achtergrond van de betreffende predikanten zelden na) dat daar veel niet-bevindelijke schrijvers tussen zitten.
Of zit ik nu fout?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2014 10:36

schelpje3 schreef:.......toen zei hij dat hij tijdens de rouwdienst overname had gevoeld en dat dit heel fijn en ook soms bijzonder is voor een predikant..............

Ondergetekende is niet opgegroeid in ""bevindelijk" millieu.
Je geeft hier een voorbeeld.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Toch lijkt het me goed om even uit te leggen wat de dominee daar volgens jou precies mee wilde zeggen.

bvd
h.g Learsi

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2014 10:57

schelpje3 schreef:Het is niet persé een BhP uitdrukking :wink:
Meer eentje die je vroeger wel hoorde, wanneer je met de dominee sprak, onofficieel.
Mijn moeder en ik reden met de dominee, die de begrafenis had geleid, in de auto terug naar de plek waar dominee zijn auto had geparkeerd.
In de auto spraken we nog met elkaar en toen zei hij dat hij tijdens de rouwdienst overname had gevoeld en dat dit heel fijn en ook soms bijzonder is voor een predikant.
Mensen die voor een groep moeten spreken, kunnen een blokkade voelen, als het gesprokene niet indaalt of oninteressant is voor de toehoorders.
Dus dit heeft niet persé met een predikant te maken, ik denk dat elke redenaar dit wel zo ervaart.
Alleen gaat het bij een predikant wat dieper denk ik, omdat dit over de geestelijke zaken gaat.
Dus JvS: mocht je dominee eens spreken, vraag er eens naar. :wink:

Het lijken wel evangelischen die bevindelijken. Het gaat om ervaringskennis, de Heer neemt het over, dat heb ik vaak zat gehoord.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 mar 2014 10:58

schelpje3 schreef:Kennen jullie het begrip: ik had overname? Als een dominee dat zegt.
Ja ik ken de uitdrukking. Het blijft wel iets abstracts, nl het is een ervaring van de dominee zelf, die zeker waar kan zijn. Blokkades in het spreken voor een grote groep, kunnen ook in jezelf liggen. Ik denk wel dat er bij een dominee de overtuiging kan zijn dat het Woord wat hij bracht voor iemand ter bemoediging of vertroosting is geweest. (Maar gelukkig gebeurt dat vaker, wanneer de dominee er zelf niet direct iets van ervaart.)
StillAwake schreef:De GKV wordt inderdaad als orthodox-gereformeerd bestempeld, en niet als bevindelijk gereformeerd.
Toch vind ik persoonlijk de GVK niet orthodox.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:00

rotterdam schreef:
@schelpje - ja dat weet ik uiteraard, ik reageerde op Mona "Op mij komt deze benaming over, alsof bevinding de pijler is van het gereformeerd zijn".

Waarom denk je dat er geen bevindelijken zijn in de P.K.N. (geref.bond) en de H.H.K. ?
Ik vind soms de G.G. dominees niet zo bevindelijk (dat bedoel ik niet onaardig).

Echte bevindelijke prediking is vaak erg aardig en gunnend. Maar er zijn helaas uit uitzonderingen,
dominee vertelt wat hij en de zijnen hebben meegemaakt - kijkt streng over het randje van de kansel en vraagt "kent gij daar ook iets van?"

Natuurlijk zijn er in de genoemde kerken bevindelijke predikanten, ik luister naar verschillende daarvan zeer regelmatig!
Er waren destijds predikanten die niet overstapten naar de Herstelde, maar hun kerk trouw wilden blijven. Daar heb ik diep respect voor.
En ook met ik met je eens wat betreft die andere predikanten.
Een bordje naast de ingang van de kerkdeur, zegt me niet zo heel veel.
Ik ben vaak aangenaam verrast.

Het voorbeeld van jou is sterk gedateerd. Moeten ze anno 2014 niet meer doen.
Maar: zit er hier iemand in de kerk, die ook zo in het donker ronddwaalt? Wel bidt, maar meent dat de Heere hem of haar niet hoort?
En dan komt het voor dat hij iets zegt waar jij inderdaad mee worstelt. Eenzaam en onbegrepen.
De Heere spreekt middels Zijn Dienstknechten ook hoor. Geloven we dat?
Een dominee zegt wel eens iets, midden in een preek dat hij tevoren echt niet bedacht had, maar MOEST zeggen.
Dacht je dat een predikant altijd de kansel ophuppelt, vol van ideeën?
Ja, die de preek helemaal uitgeschreven hebben staan, misschien wel.
Maar die met een briefje met een paar punten erop, niet altijd.
Maar onderaan de kanseltrap nog moeten smeken om opening.
Dominee bidt om de leiding van de Heilige Geest, niet alleen voor de gemeenteleden, maar ook voor hemzelf.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:01

StillAwake schreef:Meestal lees ik ze wel (er slipt er wel eens een tussendoor).
Maar ik heb niet het idee (ik kijk de achtergrond van de betreffende predikanten zelden na) dat daar veel niet-bevindelijke schrijvers tussen zitten.
Of zit ik nu fout?

Ja je zit fout.
Ik dacht dat je me beter zou kennen :mrgreen:

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2014 11:06

Boerin schreef:Het lijken wel evangelischen die bevindelijken. Het gaat om ervaringskennis, de Heer neemt het over, dat heb ik vaak zat gehoord.

Zou je eens uit kunnen leggen wat "de evangelischen" daarmee dan bedoelen?
bvd
h.g
Learsi

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 11:08

mona schreef:Toch vind ik persoonlijk de GVK niet orthodox.

Wat jij persoonlijk vind is natuurlijk moeilijk te bestrijden... ;-)
Gevoelsmatig herken ik het wel, maar toch: deze club wordt tot de orthodox gereformeerden gerekend, in tegenstelling tot de bevindelijk gereformeerden.
Wellicht is onze definitie van orthodox niet toereikend.
Overigens heb ik het idee dat er een behoorlijke spreiding inzit, in het noorden zijn ze geloof ik zwaarder dan in de randstad.
Wij hebben géén vrijgemaakte kerk in ons dorp, maar in het volgende dorp is er een redelijk behoudende gemeente, die zelfs een eigen basisschool heeft (waar de reformatorische school veel leerlingen aan verloren heeft).
Deze kerk zou ik op geen enkele manier in verband willen brengen met de vrijgemaakte kerk waar mijn ouders praktisch tegenover zijn gaan wonen (ik heb beide kerken bezocht).

Terug naar “Archief”