Biddag voor gewas en arbeid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Biddag voor gewas en arbeid

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 11:16

Jvslooten schreef:@StillAwake

(Zie ook 1 Johannes 2:1 en Hebreeën 7:25)

Jij kent echt de hele Bijbel uit het hoofd hé? =D>
Bizar knap vind ik dat. =D>
Ik krijg zelfs de volgorde van de Bijbelboeken niet in mijn koppie gestampt... :-k

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2014 11:20

StillAwake schreef:Jij kent echt de hele Bijbel uit het hoofd hé? =D>
Ik krijg zelfs de volgorde van de Bijbelboeken niet in mijn koppie gestampt... :-k

vSl, heeft waarschijnlijk op net zo'n degelijke school gezeten en goed opgelet tijdens zondagsschool en catechisatie.
Op de chr. lagereschool moesten wij elke maandagochtend een Psalm foutloos kunnen opzeggen. En op de zondagsschool werd veel aandacht besteed aan waar iets staat in de Bijbel.
Wat je in je (jonge) jeugd geleerd hebt, krijg je er vaak niet meer uit.
Dat zie je bijv. bij demente ouderen, er komt geen woord meer uit, maar de kinderliedjes en allerlei eenvoudige Psalmen, zingen ze moeiteloos en vlekkeloos mee!
Ik zie hier wel eens mensen met veel poeha lange stukken posten, maar ze weten niet eens waar iets staat in de Bijbel en of het er überhaupt wel in staat. Of is het vragen naar de bekende weg, dat kan natuurlijk. :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 11:21

Jvslooten schreef:Toevallig kwam het zondag nog ter sprake, in de preek over Hebreeën 10. Hebreeën 10 spreekt over het priesterschap van de Christus. Het komt er op neer dat onze Hogepriester Jezus Christus het hemelse heiligdom is binnengegaan om -net als in de schaduwdienst van het oude testament- voor Zijn volk te pleiten. Je leest er ook van in Job 16: Ook nu, zie, in de hemel is mijn Getuige, en mijn Pleitbezorger is in de hoogten. (v. 19).
StillAwake schreef:Deze laatste tekst zou ook op de Geest van toepassing kunnen zijn.
Dat zou kunnen, maar dat denk ik niet, juist omdat Job zegt, in de hemel is mijn Getuige, mijn Pleitbezorger is in de hoogte, terwijl de bijbel juist dikwijls zegt dat de Geest woont in het midden van Zijn volk. Het werk van de Geest is hier op aarde, vanaf het aller prilste begin. En de Geest Gods zweefde op de wateren.
StillAwake schreef:Dat de Geest zou moeten bidden om de pleitbezorging door Jezus ligt in mijn gevoel dicht bij de Maria-cultus in de RKK, bidden met een extra tussenpersoon.
Zou je dit iets verder toe willen lichten?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 11:26

Jvslooten schreef:Zou je dit iets verder toe willen lichten?

Er wordt in dit verhaal gevraagd aan de Geest om de voorspraak van de Zoon bij de Vader.
Deze extra tussenstap doet mij persoonlijk denken aan de extra tussenstap via Maria.
Maria wordt gevraagd om haar Zoon te vragen voorspraak te zijn.
De indirectheid van dit soort gebeden is niets iets wat Jezus zelf ons geleerd heeft...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 11:27

StillAwake schreef:Jij kent echt de hele Bijbel uit het hoofd hé? =D>
Ik weet ook niet precies de volgorde hoor.. vroeger wel moeten leren, zoals Schelpje zegt. Als ik nu aan mijn zusje (11 j.) vraag wie de richters waren, of de stammen van Israël, dan noemt ze ze zo op. Het is een vast onderdeel op de reformatorische scholen: iedere vrijdag ´namen en feiten´ opzeggen. En tja, van wat ik hoor en lees blijft gewoon heel veel hangen.. alleen waar iets staat vergeet ik heel snel, maar daar probeer ik aan te werken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 11:38

Jvslooten schreef:Zou je dit iets verder toe willen lichten?
StillAwake schreef:Er wordt in dit verhaal gevraagd aan de Geest om de voorspraak van de Zoon bij de Vader.
Deze extra tussenstap doet mij persoonlijk denken aan de extra tussenstap via Maria.
Maria wordt gevraagd om haar Zoon te vragen voorspraak te zijn.
De indirectheid van dit soort gebeden is niets iets wat Jezus zelf ons geleerd heeft...
Dankjewel, nu begrijp ik het beter. Het is natuurlijk ook een best lastig onderwerp, wat alles te maken heeft met de drie-eenheid. We kunnen in ieder geval zeggen dat de enige weg tot de Vader, via Jezus is. Jezus zegt het zelf: Ik ben dé Weg, dé Waarheid en hét Leven. Betekend dit dat je niet tot de Vader zou mogen bidden? Nee, dat denk ik niet. Jezus heeft juist de weg tot de Vader vrijgemaakt. Dat betekend niet dat Jezus is ´gestopt´ om voor ons te bidden (Johannes 17:9). Hij blijft getrouw, zelfs als wij ontrouw zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 11:59

schelpje3 schreef:vSl, heeft waarschijnlijk op net zo'n degelijke school gezeten en goed opgelet tijdens zondagsschool en catechisatie.
Op de chr. lagereschool moesten wij elke maandagochtend een Psalm foutloos kunnen opzeggen. En op de zondagsschool werd veel aandacht besteed aan waar iets staat in de Bijbel.
Wat je in je (jonge) jeugd geleerd hebt, krijg je er vaak niet meer uit.
Dat zie je bijv. bij demente ouderen, er komt geen woord meer uit, maar de kinderliedjes en allerlei eenvoudige Psalmen, zingen ze moeiteloos en vlekkeloos mee!
Ik zie hier wel eens mensen met veel poeha lange stukken posten, maar ze weten niet eens waar iets staat in de Bijbel en of het er überhaupt wel in staat. Of is het vragen naar de bekende weg, dat kan natuurlijk. :wink:

Ik kan daar jaloers op zijn, maar ben bang dat ik dat nooit meer ga redden.
Ik moet soms zelfs vragen of iets in het oude of nieuwe testament staat...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2014 12:37

StillAwake schreef:Ik kan daar jaloers op zijn, maar ben bang dat ik dat nooit meer ga redden.
Ik moet soms zelfs vragen of iets in het oude of nieuwe testament staat...

Daarom staat er ook: Zoek de Schepper in de dagen van je jeugd, je goede jaren.
Eer dat de kwade dagen en je geen lust meer hebt daarin.
Want dat zie je bij zieke en uitgeputte mensen. Soms zijn ze te moe om te luisteren naar een stukje uit de Bijbel. Terwijl ze daar altijd dichtbij geleefd hebben.
Maar het gaat niet om aangeleerde kennis S.A. Het gaat erom hoe je de zaken beleeft.
Er zijn mensen die moeiteloos allerlei teksten kunnen opzeggen, die voor hen zijn gaan leven. Dat heb ik slechts met 2 teksten, die me dierbaar geworden zijn.
Maar vaak weet ik ook niet waar iets precies staat hoor. Dan denk ik, was het nu Galaten, of Korinthe?
Of staat dit nu in Exodus of toch Deuteronomium.
Christenen zijn geen wandelende christipedia hoor :wink:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 mar 2014 13:23

Jvslooten schreef:Dankjewel, nu begrijp ik het beter. Het is natuurlijk ook een best lastig onderwerp, wat alles te maken heeft met de drie-eenheid. We kunnen in ieder geval zeggen dat de enige weg tot de Vader, via Jezus is. Jezus zegt het zelf: Ik ben dé Weg, dé Waarheid en hét Leven. Betekend dit dat je niet tot de Vader zou mogen bidden? Nee, dat denk ik niet. Jezus heeft juist de weg tot de Vader vrijgemaakt. Dat betekend niet dat Jezus is ´gestopt´ om voor ons te bidden (Johannes 17:9). Hij blijft getrouw, zelfs als wij ontrouw zijn.

De Heer Jezus heeft ons zelf 'Het Onze Vader' geleerd.

In Romeinen 8:34 staat ook dat de Heere Jezus voor ons bidt:

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

En in vers 26 dat de Heilige Geest voor ons bidt:

26. En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 14:52

schelpje3 schreef:Daarom staat er ook: Zoek de Schepper in de dagen van je jeugd, je goede jaren.
Eer dat de kwade dagen en je geen lust meer hebt daarin.
Want dat zie je bij zieke en uitgeputte mensen. Soms zijn ze te moe om te luisteren naar een stukje uit de Bijbel. Terwijl ze daar altijd dichtbij geleefd hebben.
Maar het gaat niet om aangeleerde kennis S.A. Het gaat erom hoe je de zaken beleeft.
Er zijn mensen die moeiteloos allerlei teksten kunnen opzeggen, die voor hen zijn gaan leven. Dat heb ik slechts met 2 teksten, die me dierbaar geworden zijn.
Maar vaak weet ik ook niet waar iets precies staat hoor. Dan denk ik, was het nu Galaten, of Korinthe?
Of staat dit nu in Exodus of toch Deuteronomium.
Christenen zijn geen wandelende christipedia hoor :wink:

En als je in die jonge jaren die kans niet hebt gekregen, wat dan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2014 16:51

StillAwake schreef:En als je in die jonge jaren die kans niet hebt gekregen, wat dan?

Dat is mogelijk. Het is een Zegen als je op mag groeien in een Godvruchtig gezin, bij ouders wie je al jong de weg ter zaligheid wijzen.
Maar geen voorwaarde!
Het moet geen excuus zijn.
Na de begrafenis van mijn vader kwam een vriend van hem tot bekering. Hij was zo gegrepen tijdens de rouwdienst en plechtigheid en hij, die een onverschillige vloeker was, kon niet meer verder.
Soms zijn mensen eventjes onder de indruk van een religieuze ervaring, maar het zakt weg als water in droog zand.
Dat gaat ook straks gebeuren met The Passion. Men is even zwaar onder de indruk van de rol van Maria, of Judas, gezongen door één of andere bekende zanger.
Maar hoor je daarna er nog ooit iets over?
Ik zag toevallig het slotconcert van de Mattheus Passion, door Jamai (?) Sabine Uitslag.
Aan het einde zegt ze: wauwwww dit was kicken.
Jammer, dacht ik toen. Als dit het enige is wat je ervan overgehouden hebt.

Maar we dwalen af mensen, het is biddag.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 07:58

schelpje3 schreef:Na de begrafenis van mijn vader kwam een vriend van hem tot bekering. Hij was zo gegrepen tijdens de rouwdienst en plechtigheid en hij, die een onverschillige vloeker was, kon niet meer verder.
Soms zijn mensen eventjes onder de indruk van een religieuze ervaring, maar het zakt weg als water in droog zand.

Maar je zal toch met me eens zijn dat het erg veel gevraagd is voor die vriend van je vader om nu nog de bijbelkennis op te doen waarmee sommigen op dit topic gezegend zijn?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 09:41

StillAwake schreef:Maar je zal toch met me eens zijn dat het erg veel gevraagd is voor die vriend van je vader om nu nog de bijbelkennis op te doen waarmee sommigen op dit topic gezegend zijn?

O dat vond hij nu helemaal niet. Als er één hongerig was naar het Woord, werd hij het wel. Hij ging op zoek naar een gemeente en kwam in de "zwaarste" terecht. En keek of hij doordeweeks ook nog diverse kerkdiensten kon bezoeken en reed daar desnoods wel 100 kilometer voor.

Nogmaals, het gaat niet om feitelijke kennis, dacht je dat zo iemand op een forum gaat zitten? Echt niet. Om daar te kunnen lezen hoe een geliefde voorganger belachelijk gemaakt wordt.
Hij bad om Licht dat kreeg hij. Hij is nu ouderling. Zoveel "kennis" heeft hij dus inmiddels.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 09:49

schelpje3 schreef:O dat vond hij nu helemaal niet. Als er één hongerig was naar het Woord, werd hij het wel. Hij ging op zoek naar een gemeente en kwam in de "zwaarste" terecht. En keek of hij doordeweeks ook nog diverse kerkdiensten kon bezoeken en reed daar desnoods wel 100 kilometer voor.

Nogmaals, het gaat niet om feitelijke kennis, dacht je dat zo iemand op een forum gaat zitten? Echt niet. Om daar te kunnen lezen hoe een geliefde voorganger belachelijk gemaakt wordt.
Hij bad om Licht dat kreeg hij. Hij is nu ouderling. Zoveel "kennis" heeft hij dus inmiddels.

Ik zou van mijzelf niet durven zeggen dat ik veel Bijbelkennis heb (ik lees wel veel in en (iets minder) over de Bijbel, en leer nog dagelijks dingen bij.
Wel merk ik dat het gemak waarmee ik vroeger dingen onthield en tot me nam met de jaren enorm is afgenomen.
Nogmaals, ik doe mijn uiterste best om te leren, en zou mijzelf als hongerig willen bestempelen.
Als ik echter zie hoe gemakkelijk sommige mensen bijbelteksten bij hun antwoorden kunnen zetten heb ik het idee dat ik dat nooit zal bereiken.

Overigens hebben ze mij nu ook op tweetal gezet (hoewel ik voor mijzelf het idee heb dat deze roeping erg vroeg komt), het zou dus zomaar kunnen dat ik over een aantal weken ook ouderling ben.
Hoewel ik (ik ben er nog over aan het nadenken) vermoed dat ik deze roeping nog niet kan aanvaarden.
Stiekem hoop ik dat mijn opponent gekozen mag worden, zodat deze roeping nog even uit mag worden gesteld...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 13 mar 2014 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 13 mar 2014 09:53

Twee liederen uit de biddag dienst van gisteravond raakten mij:

gezang 194 vers 3
Men blijv' eerbiedig God verbeiden,
en zwijg' de Heer ootmoedig stil;
Hij zal ons naar zijn raad geleiden,
't is goed en heilig, wat Hij wil.
Vaak ligt in 't geen ons treuren doet
voor ons de kiem van 't hoogste goed.

psalm 32 vers 4
Gij zijt mij, Heer', ter schuilplaats in gevaren;
Gij zult mij voor benauwdheid trouw bewaren.
G' omringt me, daar Gij mij in ruimte stelt,
Met blij gezang, dat mijn verlossing meldt.
Mijn leer zal u, o mens, naar 't recht doen handlen,
En wijzen u den weg, dien gij zult wandlen.
Ik zal u trouw verzellen met mijn raad,
Terwijl mijn oog op u gevestigd staat.

We mogen overal om bidden, om zegen op onze arbeid, we zijn afhankelijk van de Heere.
Maar wie is er stil als het minder goed gaat? We willen allemaal voorspoed, maar door tegenslag spreekt de Heere ook tot ons. We kunnen beter om wijsheid vragen dan om voorspoed. (preek nav 2 kronieken 1, Salomo vraagt God om wijsheid, en wordt rijk gezegend).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”