Sabbatjaar 164/63 is te traceren en wel zeer duidelijk Cicero
1 Makkabeeën 6:51 Daarna belegerde hij dagenlang het heiligdom met stormtorens en ander oorlogstuig dat hij daar had opgesteld: vuurwerpers, stenenwerpers, katapulten en slingers. 52 De Joden maakten zelf ook oorlogstuig om zich te weren, en vele dagen lang leverden ze slag. 53 Er was geen voedsel meer in de opslagplaatsen, want het was het zevende jaar, en wat er aan voorraad restte was opgegeten door de Joden die uit de handen van de omringende volken waren gered en naar Judea waren gebracht.
Flavius Josephus Boek XII Hoofdstuk 9 Blz.836 alinea 1 Hun voedselvoorraad raakte echter uitgeput, omdat de hele oogst was opgegeten, en het land dat jaar niet werd bewerkt maar onbezaaid bleef, aangezien het het zevende jaar was.
Antiochus en Lysias trokken in het sabbatjaar regen Jeruzalem op en werden een jaar later door Demetrius vermoord.
1 Makkabeeën 7:1 In het jaar 151 vertrok Demetrius, de zoon van Seleukus, uit Rome. Met een paar mannen landde hij in een stad aan de kust, waar hij zichzelf tot koning uitriep. 2 Terwijl hij op weg was naar het koninklijk paleis van zijn voorouders, nam het leger Antiochus en Lysias gevangen om hen aan hem uit te leveren. 3 Maar toen hij hiervan op de hoogte werd gesteld, zei hij: ‘Ik wil ze nooit meer zien!’ 4 Daarop bracht het leger hen ter dood en kon Demetrius de troon van zijn rijk bestijgen.
Flavius Josephus Boek XII Hoofdstuk 10 Blz. 837 alinea 1 Ook namen ze koning Antiochus en Lysias gevangen en brachten hen levend naar hem toe. Op bevel van Demetrius werden zij onmiddellijk omgebracht Antiochus had slecht twee jaar geregeerd, zoals op een andere plaats al is verteld.
Ten tweede berust je betoog op haastig bij elkaar geveegde gegevens, die nauwelijks te controleren zijn of zeker speculatief zijn
schreef Gicero.
haastig vind je , alleen dit punt heeft al uren en uren studie gekost of het echt wel klopt, absoluut niet haastig.
je vertrouwt op de Bijbel omdat je op de Bijbel vertrouwt.
De historie geeft mij voldoende argumenten om op de bijbel te vertrouwen.
Nog even dit,
ik ga uit van de koningsjaren zoals in de bijbel vermeld, en nergens anders vanuit, je ziet dat het overeenkomt met de historie, en dit is nog maar het topje van de ijsberg aan gegevens die ik kan leveren.
niet om te treiteren ook niet om jou of iemand te vermoeien Cicero, maar ik hoop dat meer mensen van de bijbelse chronologie uitgaan.
vast is
731/730 bc (Jesaja 37:30)
164/63 bc
38/37 bc
er staat nog meer vast maar daar zal ik info over geven zoals op 164/63
Wat betreft Herodes lijkt het mij duidelijk.
Flavius Josephus Boek XV Hoofdstuk 1 Blz. 975 laatste alinea overgaand op blz. 976 Er kwam geen einde aan hun ellende, deels vanwege de hebzucht van de machthebber die gebrek had aan geld en het daarom van hen wegnam, deels omdat het zevende jaar, dat juist toen zijn einde naderde, hen dwong hun land onbebouwd te laten, aangezien het ons verboden is het land in dat jaar te zaaien
Flavius Josephus De oude geschiedenis van de Joden
ISBN 978 90 2623 2100 9Maar nog even terugkomend op sabbatjaar 731/730 bc. dit is volgens bijbelse chronologie
539 BC is een jaar waarover - wat betreft de vaststelling - geen discussie is, het wordt algemeen als het jaar beschouwd waarin Cyrus Babylon innam medio oktober 539.
Twee jaar later 537 BC is er de bevrijding van de Joden door Cyrus de Pers. Ezra 1:1-3
De ballingschap duurde 70 jaar Daniël 9:25 en Jeremia 25:11-12
Dus 537 BC is er de bevrijding van de Joden na 70 jaar ballingschap maakt 607 als het 1e jaar van de ballingschap na 390 Jaar van koningen Ezechiël 4:3-6
maakt...
997 BC (607+390= 997) dat is het jaar waarin Rehabeam zuidelijk en Jerobeam noordelijk begonnen
Daarvanuit met regeringsjaren tellende brengt ons op 732 bc als het 14e jaar van Hizkia, het jaar daarop was het sabbatjaar.
Herziene Statenvertaling
Jesaja 37:30 En dit zal voor u het teken zijn: men zal dit jaar eten wat vanzelf gegroeid is, in het tweede jaar wat daarvan weer opkomt; in het derde jaar moet u zaaien en maaien, en wijngaarden planten en de vruchten daarvan eten,
Het 2e jaar was sabbatjaar
Maar we kunnen vanaf de andere kant ook terugtellen om 731 bc vast te stellen
Als 607 bc de ballingschap begon dan is 647 het jaar waar Jeremia begint met profeteren in het 13e jaar van Josia, 2 Kronieken 34:3, Jeremia 1:1-3, Ezechiël 4:6
647 en daaraan voorafgaand en berekenend
659 Josia begint te regeren (31 jaar) 2 koningen 22:1
661 Amon Juda begint te regeren (2 jaar) 2 Koningen 21:18,19
716 Manasse begint te regeren (vijvenvijftig jaar) 2 koningen 21:1
en nu komen we dus bij Hizkia
746 Hizkia begint te regeren (29 jaar) 2 koningen 18:1
14e jaar inval Sanherib 732 bc
731 bc sabbatjaar