geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Wilsophie » 08 mar 2014 10:11

Trajecto schreef:Och, mogen...
Je loopt de kans iets te gaan concluderen dat geen juiste conclusie is. :puh:
Zomaar wat beweren en zeggen dat het er staat terwijl dat niet zo is omdat de context door jou gewijzigd is, is twijfelachtig.

Dat is helemaal juist, maar alleen het verbieden leidt tot niets en dat bedoelde ik, want het is nog maar de vraag of een tekst noemen tot een verkeerde conclusie leidt.
Iedereen kan de Bijbel pakken en dat binnen het verband lezen, we kunnen nu eenmaal niet op een forum hele hoofdstukken plaatsen. Ik ga er vanuit dat gelovigen de Bijbel kennen en Arco is dat zeker, dus kunnen we altijd inhoudelijk verder communiceren of mijn conclusie onjuist.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 mar 2014 10:31

Hier wil ik toch even heel kort op inhaken.
Wilsophie schreef:De Bijbel leert dat de Vader dichtbij ons is en dat Hij zelfs temidden van Zijn Schepping woont.

Mortlach schreef:En dat je hem nog steeds nergens ziet...

Dat je de Vader nergens ziet is niet zo vreemd.

'De Koning nu der eeuwen, de onvergankelijke, de onzichtbare, de alleen wijze God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.' (1 Tim 1,17)

'Voorwaar, U bent een God Die Zich verborgen houdt, de God van Israël, de Heiland. (Jes 45,15)

De onvergankelijke God laat zich niet zien en daaruit concluderen bepaalde mensen dat hij niet bestaat. Want wat je niet ziet en wat niet waarneembaar is, dat is er niet. Ook dat zou men een kinderlijk besef van de realiteit kunnen noemen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 mar 2014 11:31

Dat is juist, Hij is op dit moment verborgen voor de wereld. Bovendien zien wij Hem niet want God is Geest, wij zijn Christus met eer en eerlijkheid gekroond.
En dat zullen alleen gelovigen begrijpen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2014 13:22

mohamed schreef:Hier wil ik toch even heel kort op inhaken.

'De Koning nu der eeuwen, de onvergankelijke, de onzichtbare, de alleen wijze God, zij eer en heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.' (1 Tim 1,17)

'Voorwaar, U bent een God Die Zich verborgen houdt, de God van Israël, de Heiland. (Jes 45,15)

De onvergankelijke God laat zich niet zien en daaruit concluderen bepaalde mensen dat hij niet bestaat. Want wat je niet ziet en wat niet waarneembaar is, dat is er niet. Ook dat zou men een kinderlijk besef van de realiteit kunnen noemen.

Dan valt het 'argument' van Will dus weg dat het een probleem zou zijn dat God verder weg is dan onze ogen kunnen zien (in haar hoofd Alpha Centauri).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mar 2014 09:44

mohamed schreef:Hier wil ik toch even heel kort op inhaken.

Mortlach schreef:Dan valt het 'argument' van Will dus weg dat het een probleem zou zijn dat God verder weg is dan onze ogen kunnen zien (in haar hoofd Alpha Centauri).

Daar reageerde ik niet op noch heb ik het gelezen maar ja, dat valt dan inderdaad weg. God is onzichtbaar maar zeer dichtbij.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 mar 2014 14:43

Wilsophie schreef:Ik ga er vanuit dat gelovigen de Bijbel kennen en Arco is dat zeker, dus kunnen we altijd inhoudelijk verder communiceren of mijn conclusie onjuist.

Dank voor het compliment. :wink:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

antoon

Berichtdoor antoon » 11 mar 2014 09:48

Cicero je verbaast je over het punt dat ik de bijbel serieus neem en andere boeken minder
De uiterste precisie van de bijbel komt in meer aspecten naar voren, in geschiedenis dus, vind ik ook een sabbatjaar, neem bijvoorbeeld het jaar van de inname van Jeruzalem door Herodes 37bc Flavius vermeld dat het sabbatjaar teneinde liep dus we hebben het dan over 38-37

Er zijn meer sabbatjaren Antiochus Eupator viel direct na zijn koningschap Juda binnen hij was eind 64bc aangesteld en werd in 62bc vermoord, jammer voor hem dat korte leven als koning, voor ons wordt het makkelijker om het sabbatjaar juist te traceren.

Als 38-37 een sabbatjaar was dan moet 64-63bc er ook een zijn de geschiedenis bevestigd dat, hij viel tijdens het sabbatjaar binnen, sloot vrede en blies de aftocht het jaar daarop werd hij vermoord.
Maar er is meer in dit raamwerk moet 444bc ook een sabbatjaar begonnen zijn, volgens de juiste bijbelse chronologie was Nehemia het jaar daarop bij Artaxerxes 443bc zijn 12e jaar.
Geeft de bijbel aanwijzingen dat 444bc een sabbatjaar was, het word niet expliciet vermeld wel waren er gebeurtenissen die sterk doen vermoeden dat het een sabatjaar was
Nehemia 13 Op die dag werd er uit het boek van Mozes gelezen ten aanhoren van het volk; dat was een van de aspecten van het sabbatjaar.

Bijbels gezien was 1473 het jaar van de intocht toen begon het sabbatjaar reken het gerust door het klopt ook

Rekenen we door met zeventallen dan komen we ook op 731bc het jaar na de inval van Sanherib de bijbel vermeld dat het een sabbatjaar was.

1473 / 1472 bc Joods jaar 1 Tishri 2289 Intocht beloofde land
0731 / 0730 bc Joods jaar 1 Tishri 3031 Jaar na inval Sanherib in 732, Jesaja
0444 / 0443 bc Joods jaar 1 Tishri 3318 Terugkeer Nehemia in het 32e jaar van Artaxerxes.
0164 / 0163 bc Joods jaar 1 Tishri 3598 Belegering Antiochus Eupator van Citadel.
0136 / 0135 bc Joods jaar 1 Tishri 3626 Na moord Simon
0038 / 0037 bc Joods jaar 1 Tishri 3724 Inname Inname van Jeruzalem door Herodes bij afloop van sabbatjaar.

En er zijn er meer, dIT alles sterkt mij ook om te vertrouwen op de juiste bijbelse chronologie van koningen en niet op wat theologen er van maken.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 11 mar 2014 18:56

antoon schreef:(...) Dit alles sterkt mij ook om te vertrouwen op de juiste bijbelse chronologie van koningen en niet op wat theologen er van maken.

Dat is wel heel gemakkelijk gezegd.
En een tikje populistisch.
Wat maken theologen er dan van?
Welke theologen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 mar 2014 23:24

antoon schreef:Cicero je verbaast je over het punt dat ik de bijbel serieus neem en andere boeken minder

Nee hoor, geen verbazing. Het is een methodische onzuiverheid. Je zou alle boeken serieus moeten nemen en op hun merites beoordelen.
De uiterste precisie van de bijbel komt in meer aspecten naar voren, .... dIT alles sterkt mij ook om te vertrouwen op de juiste bijbelse chronologie van koningen en niet op wat theologen er van maken.

Ten eerste schrijf je behoorlijk vervelend; het zou helpen als je wat meer leestekens zou gebruiken.
Ten tweede berust je betoog op haastig bij elkaar geveegde gegevens, die nauwelijks te controleren zijn of zeker speculatief zijn.
Ten derde blijkt uit de conclusie weer dat je in een cirkel redeneert: je vertrouwt op de Bijbel omdat je op de Bijbel vertrouwt.
Ten vierde heeft niemand beweert dat de Bijbel nooit klopt. Maar daaruit mag je niet de conclusie trekken dat de Bijbel altijd moet kloppen.

antoon

Berichtdoor antoon » 12 mar 2014 08:35

Sabbatjaar 164/63 is te traceren en wel zeer duidelijk Cicero
1 Makkabeeën 6:51 Daarna belegerde hij dagenlang het heiligdom met stormtorens en ander oorlogstuig dat hij daar had opgesteld: vuurwerpers, stenenwerpers, katapulten en slingers. 52 De Joden maakten zelf ook oorlogstuig om zich te weren, en vele dagen lang leverden ze slag. 53 Er was geen voedsel meer in de opslagplaatsen, want het was het zevende jaar, en wat er aan voorraad restte was opgegeten door de Joden die uit de handen van de omringende volken waren gered en naar Judea waren gebracht.

Flavius Josephus Boek XII Hoofdstuk 9 Blz.836 alinea 1 Hun voedselvoorraad raakte echter uitgeput, omdat de hele oogst was opgegeten, en het land dat jaar niet werd bewerkt maar onbezaaid bleef, aangezien het het zevende jaar was.

Antiochus en Lysias trokken in het sabbatjaar regen Jeruzalem op en werden een jaar later door Demetrius vermoord.
1 Makkabeeën 7:1 In het jaar 151 vertrok Demetrius, de zoon van Seleukus, uit Rome. Met een paar mannen landde hij in een stad aan de kust, waar hij zichzelf tot koning uitriep. 2 Terwijl hij op weg was naar het koninklijk paleis van zijn voorouders, nam het leger Antiochus en Lysias gevangen om hen aan hem uit te leveren. 3 Maar toen hij hiervan op de hoogte werd gesteld, zei hij: ‘Ik wil ze nooit meer zien!’ 4 Daarop bracht het leger hen ter dood en kon Demetrius de troon van zijn rijk bestijgen.

Flavius Josephus Boek XII Hoofdstuk 10 Blz. 837 alinea 1 Ook namen ze koning Antiochus en Lysias gevangen en brachten hen levend naar hem toe. Op bevel van Demetrius werden zij onmiddellijk omgebracht Antiochus had slecht twee jaar geregeerd, zoals op een andere plaats al is verteld.

Ten tweede berust je betoog op haastig bij elkaar geveegde gegevens, die nauwelijks te controleren zijn of zeker speculatief zijn
schreef Gicero.
haastig vind je , alleen dit punt heeft al uren en uren studie gekost of het echt wel klopt, absoluut niet haastig.
je vertrouwt op de Bijbel omdat je op de Bijbel vertrouwt.
De historie geeft mij voldoende argumenten om op de bijbel te vertrouwen.

Nog even dit, ik ga uit van de koningsjaren zoals in de bijbel vermeld, en nergens anders vanuit, je ziet dat het overeenkomt met de historie, en dit is nog maar het topje van de ijsberg aan gegevens die ik kan leveren.
niet om te treiteren ook niet om jou of iemand te vermoeien Cicero, maar ik hoop dat meer mensen van de bijbelse chronologie uitgaan.
vast is
731/730 bc (Jesaja 37:30)
164/63 bc
38/37 bc
er staat nog meer vast maar daar zal ik info over geven zoals op 164/63
Wat betreft Herodes lijkt het mij duidelijk.
Flavius Josephus Boek XV Hoofdstuk 1 Blz. 975 laatste alinea overgaand op blz. 976 Er kwam geen einde aan hun ellende, deels vanwege de hebzucht van de machthebber die gebrek had aan geld en het daarom van hen wegnam, deels omdat het zevende jaar, dat juist toen zijn einde naderde, hen dwong hun land onbebouwd te laten, aangezien het ons verboden is het land in dat jaar te zaaien
Flavius Josephus De oude geschiedenis van de Joden ISBN 978 90 2623 2100 9

Maar nog even terugkomend op sabbatjaar 731/730 bc. dit is volgens bijbelse chronologie
539 BC is een jaar waarover - wat betreft de vaststelling - geen discussie is, het wordt algemeen als het jaar beschouwd waarin Cyrus Babylon innam medio oktober 539.
Twee jaar later 537 BC is er de bevrijding van de Joden door Cyrus de Pers. Ezra 1:1-3
De ballingschap duurde 70 jaar Daniël 9:25 en Jeremia 25:11-12
Dus 537 BC is er de bevrijding van de Joden na 70 jaar ballingschap maakt 607 als het 1e jaar van de ballingschap na 390 Jaar van koningen Ezechiël 4:3-6
maakt...
997 BC (607+390= 997) dat is het jaar waarin Rehabeam zuidelijk en Jerobeam noordelijk begonnen
Daarvanuit met regeringsjaren tellende brengt ons op 732 bc als het 14e jaar van Hizkia, het jaar daarop was het sabbatjaar.
Herziene Statenvertaling
Jesaja 37:30 En dit zal voor u het teken zijn: men zal dit jaar eten wat vanzelf gegroeid is, in het tweede jaar wat daarvan weer opkomt; in het derde jaar moet u zaaien en maaien, en wijngaarden planten en de vruchten daarvan eten,

Het 2e jaar was sabbatjaar

Maar we kunnen vanaf de andere kant ook terugtellen om 731 bc vast te stellen
Als 607 bc de ballingschap begon dan is 647 het jaar waar Jeremia begint met profeteren in het 13e jaar van Josia, 2 Kronieken 34:3, Jeremia 1:1-3, Ezechiël 4:6
647 en daaraan voorafgaand en berekenend
659 Josia begint te regeren (31 jaar) 2 koningen 22:1
661 Amon Juda begint te regeren (2 jaar) 2 Koningen 21:18,19
716 Manasse begint te regeren (vijvenvijftig jaar) 2 koningen 21:1
en nu komen we dus bij Hizkia
746 Hizkia begint te regeren (29 jaar) 2 koningen 18:1
14e jaar inval Sanherib 732 bc
731 bc sabbatjaar

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 12 mar 2014 10:30

Beste antoon,
Heel leuk al dat gepuzzel en ik kan me voorstellen dat je er uren mee bezig bent. Alleen je dumpt het hier zonder enig aanknopingspunt. Er was toch een ander topic over die koningen?

Het geval Quirinius alleen al toont al aan dat de auteurs in de Bijbel zich wel eens vergissen. Lucas doet dat ook in Handelingen 5 en 7 in de volgorde van de gebeurtenissen.

Dit noem ik omdat we wel honderden voorbeelden kunnen vinden waarin de Bijbelse chronologie klopt. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar daarmee bewijs je niet het gelijk van de Bijbel.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 12 mar 2014 22:22

wat heeft dit nog met wetenschap te maken?
raak zo aardig de draad kwijt en als het zo door gaat zitten we straks vast in en Keltische knoop :lol:
Haast u langzaam.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 mar 2014 01:49

Het aanknoplngspunt lijkt mij duidelijk, de bijbel klopt in dit aspect, wat dus groot belang heeft voor de juiste chronologie, alsook om die vast te stellen, maar ik ga verder met het topic wat je bedoelde, dat is inderdaad meer to the point

Bartje de juiste geschiedenis onderzoeken is ook een vorm van wetenschap, maar je hebt gelijk ik kom in het juiste topic erop terug

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 mar 2014 14:33

Cicero schreef:Het geval Quirinius alleen al toont al aan dat de auteurs in de Bijbel zich wel eens vergissen.

Ergens heb ik weleens gelezen dat Quirinius, voordat hij stadhouder/gouverneur werd, al generaal was van het leger dat gestationeerd was in Syrië. Omdat toen een gouverneur ontbrak, was hij al de feitelijke bestuurder. Ik weet niet of dit klopt hoor, maar dat 'lost' het misschien wel op.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2014 16:15

Arco schreef:Ergens heb ik weleens gelezen dat Quirinius, voordat hij stadhouder/gouverneur werd, al generaal was van het leger dat gestationeerd was in Syrië. Omdat toen een gouverneur ontbrak, was hij al de feitelijke bestuurder. Ik weet niet of dit klopt hoor, maar dat 'lost' het misschien wel op.

Dat is een bekend idee uit het begin van de 20e eeuw, maar het probleem is dat er geen enkel bewijs voor is. Tevens zijn alle gouverneurs tot 4 of 1 vC bekend uit de relevante periode.

Terug naar “[Religie] - Open forum”