Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor mona » 12 mar 2014 09:34

Jvslooten schreef:Natuurlijk is het niet de bedoeling dat wij met onze eigen bevinding iemand anders de maat gaan nemen.. maar je kan niet ontkennen dat juist Paulus een ontzettend 'bevindelijke' prediker was. Denk alleen maar aan de bekende passage uit Romeinen 7:15-26.. Paulus negeert zijn zielenleven niet.
Gelukkig niet, hoeft ook niet. Je mag ook best samen praten over de dingen die de Heere aan je ziel gedaan heeft, of waar je mee loopt. Ook in een preek vind ik het soms bemoedigend om wat van de dominee zelf te horen.
Maar laatst zei iemand in een reactie in de vragenrubriek: ik vind het duidelijk als een dominee kenmerken preekt, want dat zijn voor mij wegwijzers op mijn pad.
Dat vind ik dan weer moeilijk, want Gods Woord moet je Gids zijn, en niet de kenmerken van Gods volk, alhoewel ik het heeeel goed kan begrijpen. Maar het is erg gevaarlijk om daar op te bouwen of om dat als norm voor jezelf te nemen. En dat gebeurt toch wel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 09:37

Jvslooten schreef:Ik begrijp wat je bedoeld, maar als de Geest er niet aan te pas komt resulteert het waarschijnlijk in net zo´n dode uitleg als de farizeeërs vroeger.

Als de Geest er niet aan te pas komt inderdaad.
Maar komt de Geest automatisch tot spreken in bevindelijke prediking?
Of komt de Geest niet tot spreken vanuit de Bijbel?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 09:47

StillAwake schreef:Maar komt de Geest automatisch tot spreken in bevindelijke prediking?
Ja, anders zou er sprake zijn van een contradictio in terminis. Immers, als de Geest niet spreekt is er geen bevinding. Wat zou je dan moeten ´bevinden´?

StillAwake schreef:Of komt de Geest niet tot spreken vanuit de Bijbel?
De duivel geeft ook bijbelstudie´s (Mattheüs 4:6). Denk je dat de Geest daarin spreekt?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 09:55

StillAwake schreef:Maar komt de Geest automatisch tot spreken in bevindelijke prediking?
Jvslooten schreef:Ja, anders zou er sprake zijn van een contradictio in terminis. Immers, als de Geest niet spreekt is er geen bevinding. Wat zou je dan moeten ´bevinden´?

Ik stel deze vraag omdat ik in de zogenaamd "bevindelijke" prediking zo vaak een soort routekaart tot zaligheid uitgelegd hoor worden, die me niet altijd Bijbels lijkt
In die zin kan ook de duivel gevoelens van bevinding in mensen leggen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 09:59

StillAwake schreef:Of komt de Geest niet tot spreken vanuit de Bijbel?
Jvslooten schreef:De duivel geeft ook bijbelstudie´s (Mattheüs 4:6). Denk je dat de Geest daarin spreekt?

De duivel kent de Bijbel, maar dat houdt niet in dat iedereen die de Bijbel bestudeerd en uitlegt zonder daarin zichzelf als maat te stellen vanuit de duivel spreekt.
Sterker nog, als ik zie hoe ik de kerken van een deel van mijn schoonfamilie de predikant als voorbeeld wordt gezien (en sommige van deze mannen zich dat maar al te graag laten aanleunen) herken ik daar meer gevaren in dan dat ik herken bij een Bijbelstudie, waarbij de predikant zich opstelt als dienaar van het Woord.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 10:05

StillAwake schreef:Ik stel deze vraag omdat ik in de zogenaamd "bevindelijke" prediking zo vaak een soort routekaart tot zaligheid uitgelegd hoor worden, die me niet altijd Bijbels lijkt
Dat route-kaart-tot-zaligheid principe herken ik niet erg. Misschien is dat toch weer een ander soort bevinding.. ;/

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 10:10

StillAwake schreef:Ik stel deze vraag omdat ik in de zogenaamd "bevindelijke" prediking zo vaak een soort routekaart tot zaligheid uitgelegd hoor worden, die me niet altijd Bijbels lijkt
Jvslooten schreef:Dat route-kaart-tot-zaligheid principe herken ik niet erg. Misschien is dat toch weer een ander soort bevinding.. ;/

Gravo heeft een vrij lang verhaal in dit topic geplaatst, en daar herken ik wel e.e.a. in
gravo schreef:Men moet zijn zonde en schuld inleven, een vertoornd God hebben ontmoet, gebukt moeten hebben onder het recht des Heeren, de vloek der wet hebben gevoeld, het verlossingswerk van Christus in veel aspecten hebben beleefd, de vrijkoping, verzoening, vergeving en verlossing. Ook moet men hete tranen hebben geschreid van dankbaarheid.

Misschien is de term "routekaart" niet juist getroffen, maar een zeker stappenplan komt er wel in naar voren.
En zeker voor iemand die vanouds geen kerkelijke achtergrond heeft is dat een erg deprimerend stappenplan kan ik je verklappen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2014 10:24

Ik merk wel dat sommige mensen wachten op een soort bovennatuurlijke ervaring. Zodat ze later kunnen zeggen: toen en toen kwam God over, of in mijn hart.
Het gevaar bestaat dat dat het kenmerk moet worden.
Als ik bij mijn eigen ouders blijf, mijn vader heeft vanaf zijn allerjongste jaren een heel afhankelijk en nabij leven gekend. Hij was een ernstig jongetje volgens mijn oma.
Mijn moeder is op latere leeftijd stilgezet onder een preek.
Alhoewel daar verder voor buitenstaanders denk ik weinig verandering te zien was, was het voor haar wel HET keerpunt in haar leven en ging ze vanaf dat moment alles anders beleven. Haar geloof verdiepte zich. Ze ging voordien nooit aan het H.A., maar vanaf toen wel.
Ik ben natuurlijk niet bij alle geestelijke gesprekken van mijn ouders geweest, maar ik weet zeker dat ze niet bij elkaar hebben gepeild in hoeverre dit nu echt was of niet.
Ondanks dat ze beiden echt een ander soort geestelijk leven hadden, mijn moeder was opgewekt, mijn vader verontrust, verstonden ze elkaar geestelijk heel goed!
En als er iemand op bezoek kwam, een geestelijke vriend of vriendin, waren de gesprekken zo anders, zo mooi.
Hoe ze elkaar vertelden over de Heere. Daar is niets gekunstelds aan en vallen kerkmuren en karakterverschillen helemaal weg!
En heel soms heb je dat op een forum ook. Een warme zonnestraal tussen al die warrige, geesteloze postings.
Dan wordt er echt niet bij elkaar gekeken of het nu echt is of niet, maar van harte "overgenomen" en zelfs nog bevestigd.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 12 mar 2014 10:44

Veel word gewoon door sommige personen neergesabeld, erg verdrietig!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 10:48

Ruth2 schreef:Veel word gewoon door sommige personen neergesabeld, erg verdrietig!

Hoe bedoel je dit?
Worden mensen die "bevinding" ervaren hebben in hun kerken neergesabeld/
Of worden mensen met een afwijkende mening op dit forum neergesabeld?
Van dat laatste kan ik in dit topic weinig sporen vinden, vandaar mijn vraag.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 10:56

StillAwake schreef:Gravo heeft een vrij lang verhaal in dit topic geplaatst, en daar herken ik wel e.e.a. in. Misschien is de term "routekaart" niet juist getroffen, maar een zeker stappenplan komt er wel in naar voren.
En zeker voor iemand die vanouds geen kerkelijke achtergrond heeft is dat een erg deprimerend stappenplan kan ik je verklappen...
Ik erken het verhaal van Gravo ook wel, al is het vooral 'van horen zeggen'. Mijns inziens is dat wat hij beschrijft niet de manier waarop je met bevinding hoort om te gaan. Er wordt op die manier heel veel over bevinding gepraat maar de echte bevinding wordt gemist (of mag geen stem krijgen).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 10:57

Ruth2 schreef:Veel word gewoon door sommige personen neergesabeld, erg verdrietig!
StillAwake schreef:Hoe bedoel je dit?
Worden mensen die "bevinding" ervaren hebben in hun kerken neergesabeld/
Of worden mensen met een afwijkende mening op dit forum neergesabeld?
Van dat laatste kan ik in dit topic weinig sporen vinden, vandaar mijn vraag.
Volgens mij doelt Ruth op de geestelijke gesprekken waar Schelpje het over heeft, maar misschien kan ze het beter zelf toelichten. 8)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 11:01

Jvslooten schreef:Ik erken het verhaal van Gravo ook wel, al is het vooral 'van horen zeggen'. Mijns inziens is dat wat hij beschrijft niet de manier waarop je met bevinding hoort om te gaan. Er wordt op die manier heel veel over bevinding gepraat maar de echte bevinding wordt gemist (of mag geen stem krijgen).

Kun je je voorstellen dat, als dat de enige vorm van bevinding is waar je mee in aanraking komt, je erg wantrouwend tegen deze term aankijkt?
De macht die bepaalde predikanten toegewezen krijgen is soms echt eng te noemen.
Wellicht zijn er mensen die andere definities hanteren, maar mijn wantrouwen bij deze term blijft.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 14 mar 2014 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 11:14

StillAwake schreef:Kun je je voorstellen dat, als dat de enige vorm van bevinding is waar je mee in aanraking komt, je erg wantrouwend tegen deze term aankijkt?
Ja, dat begrijp ik.
StillAwake schreef:Wellicht zijn er mensen die andere definities hanteren, maar mijn wantrouwen bij deze term blijft.
Dat begrijp ik ook heel goed, maar vind ik desniettegenstaande ontzettend jammer.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 11:19

Jvslooten schreef:Dat begrijp ik ook heel goed, maar vind ik desniettegenstaande ontzettend jammer.

Het lastige is dat refo's in een jargon spreken wat voor buitenkerkelijken en geloofs-beginners niet te volgen is, en vervolgens is het ook nog eens niet eenduidig gedefinieerd.
Dat maakt het enorm lastig om te begrijpen waar het omgaat, terwijl ik toch echt wel het idee heb dat ik mijn best doe :D

Terug naar “Archief”