Waarzaligmakend geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Waarzaligmakend geloof

Berichtdoor Spreeuw » 12 mar 2014 00:06

Er zijn vier soorten geloof:
- historisch geloof
- tijdgeloof
- wondergeloof
- waarzaligmakend geloof

Alleen het laatste, het waarzaligmakend geloof, geeft toegang tot het eeuwige leven. Alleen hoe weet je dat je het waarzaligmakend geloof ook daadwerkelijk hebt? Waaraan kun je je toetsen?

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Waarzaligmakend geloof

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 09:12

Spreeuw schreef:Er zijn vier soorten geloof:
- historisch geloof
- tijdgeloof
- wondergeloof
- waarzaligmakend geloof

Alleen het laatste, het waarzaligmakend geloof, geeft toegang tot het eeuwige leven. Alleen hoe weet je dat je het waarzaligmakend geloof ook daadwerkelijk hebt? Waaraan kun je je toetsen?

Waar in de Bijbel lees jij over deze verschillende vormen van geloof?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 09:31

StillAwake schreef:Waar in de Bijbel lees jij over deze verschillende vormen van geloof?
O.a. de gelijkenis van de zaaier. De drie soorten onecht ´geloof´ zijn:

Historisch geloof - je houdt alles van de Bijbel voor waar, maar je hart is er niet bij, je kunt er dezelfde onder blijven (Handelingen 26 vers 27); Agrippa was ondanks dat 'geloof' geen Christen.
Wondergeloof - je bent er vast van overtuigd, dat God dóór of áán jou een wonder kan / zal doen (I Korinthiërs 13 vers 2); met dit 'geloof' kun je nog verloren gaan (Mattheüs 7 vers 22-23).
Tijd- of schijngeloof - je ontvangt terstond met vreugde de prediking van het Evangelie van Christus als jouw Zaligmaker en je meent oprecht dat je het ware geloof hebt en dus zalig zult worden, maar je vergist je voor eeuwig (Mattheüs 13 vers 20-21; 25 vers 1-12; Handelingen 8 vers 13, 21)
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 12 mar 2014 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 09:35

Jvslooten schreef:De gelijkenis van de zaaier.

Klopt, maar daarin worden geen verschillende geloofstypes genoemd, maar wél hoe men met dat geloof omgaat toch?
Er wordt in die gelijkenis in elk geval géén vraagteken gezet bij de oprechtheid van het geloof, wat ik in termen als historisch geloof, tijdgeloof en in iets mindere mate wondergeloof we enigszins proef.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 09:36

Jvslooten schreef:De gelijkenis van de zaaier.
StillAwake schreef:Klopt, maar daarin worden geen verschillende geloofstypes genoemd, maar wél hoe men met dat geloof omgaat toch?
Er wordt in die gelijkenis in elk geval géén vraagteken gezet bij de oprechtheid van het geloof, wat ik in termen als historisch geloof, tijdgeloof en in iets mindere mate wondergeloof we enigszins proef.
Ik heb mijn reactie uitgebreid, zie boven.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mar 2014 09:40

Jvslooten schreef:Ik heb mijn reactie uitgebreid, zie boven.

Nu is het duidelijker, ik betwijfel alleen of de eerste vorm überhaupt als "geloof" gezien kan worden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 09:49

Jvslooten schreef:Ik heb mijn reactie uitgebreid, zie boven.
StillAwake schreef:Nu is het duidelijker, ik betwijfel alleen of de eerste vorm überhaupt als "geloof" gezien kan worden.
Daarom is het ook on-echt. :jaknikken:

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 12:25

Dat is het grote probleem met het gebruik van het woord "geloof" in de termen historisch/historieel geloof, tijdgeloof en wondergeloof. Het zijn wel vormen waarin iets van geloof voorkomt, maar het is beslist niet het geloof dat bedoeld wordt als er staat:
"De rechtvaardige zal uit het geloof leven"

De kern van het "echte" geloof is dat het om God in Christus gaat. Niet zozeer om de weldaden, de mooie dingen, de goede dingen die je ontvangt als je gelooft, maar het gaat om Hem en om Zijn Woord.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 12:28

Bij het waarzaligmakend geloof gaat het je niet om jezelf, of de hemel, maar om Hem!
Dan kun je het er zelfs mee eens worden als God je in de hel zou werpen.
Zie het citaat in: meditaties van oudvaders van vandaag.
Dan wordt ons bidden ook anders.
Geen verlanglijstje dat we de Heere voorleggen, maar UW WIL GESCHIEDE.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2014 12:48

Dat ene zinnetje heb ik nooit begrepen. Dan kun je het er zelfs mee eens worden als God je in de hel zou werpen.

Aangezien God dat niet wil en je dat zelf ook niet wil. Het is een ondenkbare situatie en dus zinloos om te noemen. Als het je om Hem gaat gaat het je ook om de relatie met Hem, wil je altijd bij Hem zijn. En de hel is de plek waar Hij niet is. Dus daar wil je niet heen... maar dan om die reden.

De gelijkenis van de zaaier wordt wel eens zo uitgelegd dat je een zaadje bent, je bent uitgestrooid en je moet maar afwachten of je in de goede grond valt of op de verkeerde plek. Dat is denk ik niet de essentie van het verhaal. Als we goed lezen zien we dat het gaat om wat we doen, dat bepaalt de grond waarin je valt.

15 Sommigen zijn als het zaad dat op de weg valt: het woord wordt wel gezaaid, maar wanneer ze het gehoord hebben, komt meteen Satan om het woord weg te graaien dat in hen gezaaid is. 16 Anderen zijn als het zaad dat op rotsgrond is gezaaid: wanneer zij het woord hebben gehoord, nemen ze het meteen met vreugde in zich op, 17 maar in hen schiet het geen wortel, ze zijn te oppervlakkig, en als ze vanwege het woord worden beproefd of vervolgd, houden ze geen ogenblik stand. 18 Weer anderen zijn als het zaad dat tussen de distels is gezaaid: ze hebben het woord wel gehoord, 19 maar de zorgen om het dagelijks bestaan en de verleiding van de rijkdom en hun verlangens naar allerlei andere dingen komen ertussen en verstikken het woord, zodat het zonder vrucht blijft. 20 Maar er zijn ook mensen die zijn als het zaad dat op goede grond is gezaaid: zij horen het woord en aanvaarden het en dragen vrucht, sommigen dertigvoudig, anderen zestigvoudig en weer anderen honderdvoudig.’

Sommigen zijn als het zaad dat...... anderen zijn als het zaad dat. Het gaat dus om hoe je bent. Mensen sluiten hun hart er voor, mensen zijn oppervlakkig, willen feel-good-geloof en als het dan tegenzit haken ze af, mensen laten zich beïnvloeden door rijkdom....... of je hoort het woord en je aanvaardt het. Dan ben je als zaad dat in goede grond valt en vrucht draagt. Waarzaligmakend geloof. En dan is het zoals Schelpje zegt, dat het je om Hem gaat en nergens anders om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 15:28

Het kan ook nooit zonder meer zijn: als het goed is in Gods ogen, mag Hij mij verdoemen.
Ik lees in psalm 51:
"opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten."

Dit is berijmd met:
"Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig."

Als je dat losmaakt van de context, krijg je inderdaad een uitspraak die daar op lijkt.
Maar... Psalm 51 is een gebed om genade. Heere, ik heb Uw straf verdiend, ik zal het niet ontkennen, maar Heere, wees mij genadig.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2014 15:38

Marnix schreef:Dat ene zinnetje heb ik nooit begrepen. Dan kun je het er zelfs mee eens worden als God je in de hel zou werpen.

Nee of er moet mee bedoeld worden wat Mozes en Paulus zeiden: Delg mij maar uit Uw boek omwille van hen, maar dat deed Hij niet. En: ikzelf wenste wel verbannen te zijn omwille van mijn broeders.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2014 15:45

En dat laat God in beide gevallen niet gebeuren.

Rozijn schreef:Het kan ook nooit zonder meer zijn: als het goed is in Gods ogen, mag Hij mij verdoemen.
Ik lees in psalm 51:
"opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten."

Dit is berijmd met:
"Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig."

Als je dat losmaakt van de context, krijg je inderdaad een uitspraak die daar op lijkt.
Maar... Psalm 51 is een gebed om genade. Heere, ik heb Uw straf verdiend, ik zal het niet ontkennen, maar Heere, wees mij genadig.

Inderdaad. Stellen dat je van jezelf het oordeel hebt verdiend is volop Bijbels. Maar in de Bijbel leidt het inderdaad tot een gebed om genade. Dat is heel wat anders dan wanneer je los zegt: Dan kan je het er zelfs mee eens worden dat God je in de hel zal werpen. Dan ga je onze schuld en Gods trouw en genade proberen los te koppelen terwijl dat niet los te koppelen is voor wie Hem kent als God van trouw en genade. Dan zeg je tegen Hem: Ik heb het niet verdiend maar om Christus wil, redt mij.

Met je eens dus, alleen in de zin van Schelpje mist de helft van dat verhaal en dan wordt de lading heel anders.... en totaal niet Bijbels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 16:00

Marnix schreef:
Met je eens dus, alleen in de zin van Schelpje mist de helft van dat verhaal en dan wordt de lading heel anders.... en totaal niet Bijbels.

Nee hoor, Schelpje had de andere helft in het andere topic geplaatst en verwees nog even daarnaar:
Het zou kunnen zijn dat uw bidden en wachten slechts uit verkeerde beweegredenen was;
Ge wilt misschien graag naar de hemel?
Juist, anders niets?
Naar de hemel?
Wilt ge ook even gaarne, dat God verheerlijkt wordt?
Desnoods ook, als ge naar de hel moest?

Ja, is dat willen naar de hemel gaan wel echt bij u?
Wat zoudt ge daar willen doen?
Ga met die vragen naar God Zelf, om door Hem u te laten onderzoeken.
Want u, al die mensen, die zo gaarne bekeerd willen worden, het is te vrezen, dat er velen
onder zijn, die nog eens eerst wat anders moeten leren; nl. niet willen.

Natuurlijk wil geen mens dat, op een enkele verschrikkelijke uitzondering na.
Het gaat erom, dat wij leren bukken onder Gods wijze raadsbesluit.
Het is niet mijn wil, maar Uw wil!
Wij zijn geen rechthebbenden Marnix, het is al Genade.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 mar 2014 16:07

Ik zie niet in waarom dat een verkeerde beweegreden zou zijn. Hij overtuigt niet voor niets van zonde, oordeel en gerechtigheid. Jezus en Johannes de Doper waarschuwden niet voor niets voor de hel. Maar ik ben wel erg blij dat ik rustig een keuze heb kunnen maken zonder zelfs maar te weten dat er een hel bestond moet ik zeggen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”